Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anoniem45673

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:34

Helemaal eens met je stukje.

Dagvaarden is overigens in NL niet zo duur mits het bedrag onder de 500 euro is. Maar los daarvan, het dreigement alleen al maakt het natuurlijk een stuk minder leuk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:39

Vooral als dat direct de binnenkomer is zo op die toon gelijk zo vijandig...heel erg niet tof -O-

Overigens heb ik zelf als klant helemaal geen verwachtingen, ik vind het echt bar en boos hoe slecht veel mensen bereikbaar zijn / antwoord op vragen willen geven / zich aan afspraken houden.
Bah.

Vind het 1 grote frustratie eerlijk gezegd -O-

Ik krijg dan ook regelmatig heel verbaasde klanten als ik wèl snel reageer en met ze mee wil denken...en helemaal als dat nog uit eigen beweging is ook :=

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 14:53

Het is vaak niet eens zo dat ze met een rechtszaak dreigen, maar dat ze gelijk beginnen over het inschakelen van rechtsbijstand e.d. Gelukkig heb ik de enkele klanten die echt gelijk op die toon begonnen, aardig weten te sussen door vriendelijk, maar duidelijk (met uitgebreide uitleg) terug te reageren.

Aan de andere kant kan ik "de klant" ook wel begrijpen, wij hebben nu al meerdere keren meegemaakt (bij grote bedrijven) dat we schandalig, of gewoon helemaal niet zijn geholpen n.a.v. een klacht en uiteindelijk ook hebben gedreigd met rechtsbijstand. Een keer heb ik ze ook echt in moeten schakelen, maar toen hebben ze de "schade" direct aan mij uitgekeerd, omdat het op poten zetten van al die juridische zooi hen meer zou kosten dan mij gelijk het bedrag uit te keren. Aan de ene kant fijn, aan de andere kant komt zo'n bedrijf er dan toch nog mee weg. Je lontje wordt dan wel steeds korter als je al een paar keer in soortgelijke situaties hebt gezeten. Aan de andere kant, ik begin altijd vriendelijk en geef het bedrijf een kans om met een oplossing te komen, alleen geef ik ze daar nu geen eeuwigheid meer voor ;)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:04

Zo kreeg ik laatst ook een

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:12

Mail van een potentiële klant waarbij de toon van de mail me zo tegenstond dat ik die klant geweigerd heb. Ik heb eigenlijk alleen maar leuke klanten :)

Van de week had ik ook een klein akkefietje in t Bos waar de houding van de ander ervoor zorgde dar ik ook niet vriendelijk meer was. Liep met mijn groep honden en had eerder in t Bos al gewacht tot deze mensen gepasseerd waren omdat niet alle honden t fijn. Vinden als er ineens een groep langskomt. Bij de parkeerplaats stond een van mijn honden bij gaar aangelijnde hond te snuffelen en ze snauwt naar me of ik mijn hond weg wil halen. Direct daarna valt haar hond uit naar mijn hond. Ik antwoordde dat mijn hond niet begon. Vervolgebs kreeg ik terug gebitch dat het er ook te veel waren. ( ik had er volgens mij vijf mee. Sommige uitlaatdiensten lopen rustig met vijftien )

Achteraf dacht ik... Ja k.. die hond voelde zich bedreigd en viel daarom uit. Dus ja, ze vroeg terecht of ik de hond weg wilde halen. Maar doordat zr het zo snauwde , schoot ik dus direct in de verdediging. Ondanks alle kennis van honden gedrag die ik heb...

Heb dus niet echt gedoe met klanten maar wel met mensen die ik tegenkom

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:13

Hebben jullie wel eens wanbetalers ? En Zoja,wat doe je dan ?

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:14

Mellis86 schreef:
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Door het mooi en subtiel vast te leggen kan het ook bijdragen aan een stukje verwerking.

Toen ik 2 jaar geleden een flink ongeluk heb gehad met een paard ben ik volledig geplankt afgevoerd met de ambulance. De ambulancebroeders hebben toen ook aan een omstander gevraagd om een foto van mij te maken met mijn telefoon ter verwerking. Toen ik de foto voor het eerst zag kon ik er echt niet naar kijken, maar uiteindelijk heb ik er toch veel baat bij gehad. Ik kan me voorstellen dat dit bij een uitvaart een soortgelijk effect kan hebben.

Jeetje wat heftig ! Wat gebeurde er ?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:21

Beseffen jullie je wel dat je op een openbaar forum zit en dat het dus misschien verstandig zou zijn om iets terughoudender te zijn met het uiten van kritiek over klanten? Als ik als potentiële klant enkele van de opmerkingen hier zou lezen, dan zou ik geloof ik toch nog even een keertje achter mijn oren krabben over waar ik naar toe zou gaan.

En vergeet niet; er is niets waar je zoveel van kunt leren als een klant die moeilijk doet. De kans is namelijk groot dat JIJ als ondernemer onvoldoende duidelijk bent geweest in een eerder stadium (kan zijn iets wat op je website staat, iets wat via via bij iemand terecht is gekomen, iets wat je misschien een keer zelf gezegd hebt oid) waardoor een klant bepaalde verwachtingen heeft. Juist de klant die moeilijk doet geeft jou de kans je dienstverlening en/of je product te verbeteren en te zorgen dat je de verwachtingen van je (potentiële) klanten beter waar kunt maken!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:26

Van die vrouw dat zal wel irritatie zijn geweest dat je zelf niet ingreep terwijl 1 van jouw honden haar aangelijnde hond "lastig viel".

Als je zelf al in aan het grijpen was dan was het wat overdreven geweest, maar als je niet ingrijpt waardoor zij blijkbaar moet vragen of je het wil doen, kan ik me wel voorstellen dat de toon wat geïrriteerd wordt :)

Wanbetalers...tja je kan er eigenlijk heel weinig aan doen, het beste werkt gewoonweg voorkomen dat je mensen de kans geeft om wanbetaler te worden :=

Je kan er een incasso-bureau op zetten en dan zijn er wat mensen die zich daardoor laten overbluffen danwel zelf nog enige mate van fatsoen hebben en beseffen dat rekeningen gewoon betaalt dienen te worden.

Maar de echte aso's weten dat een incasso-bureau toch niks anders kan doen dan alleen dreigen, en die negeren alle aanmaningen gewoon _-:(

Volgende stap is dan rechtbank-gedoe en dat is het vaak ook niet waard qua kosten, en die etterbakken komen er mee weg en gaan gewoon de volgende oplichten op dezelfde manier want je mag nergens de naam noemen -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:30

FlyAway: ja hoor, dat besef ik me volledig :j

Ik weet van mezelf dat ik heel wat redelijker en klantvriendelijker ben dan ik hoef te zijn, ik help mensen waar ik kan (klant of niet) blijf tergend lang heel netjes en heb dan ook geen zaken te vertellen die vervelend voor een (enigszins fatsoenlijke) klant zijn :)

Leest een potentiële klant wel iets in mijn woorden waardoor hij / zij niet bij mij wil kopen dan vind ik het geen gemis maar juist een pré dat hij of zij naar iemand anders gaat :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:39

FlyAway: dus een ondernemer mag nooit een keer openlijk z'n gal spuwen? Klanten die ontevreden zijn schrijven hun ontevredenheid overal neer, op sociale media, fora, brieven naar test aankoop.. E de andere partij mag alleen maar knikken en incasseren.

Misschien moeten we dan maar verhuizen naar een besloten en afgeschermd forum..

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:49

Ik denk dat FlyAway niet bedoelt dat het niet mág, maar dat je je als ondernemer af moet vragen of je het hier openbaar wíl neerzetten.

Tenminste, ik vat die post op in het kader van "joh, let even op, dit is wel openbaar internet". :j

Uiteindelijk kiest een klant namelijk voor een ondernemer en niet andersom.
Bij het lezen van bepaalde uitlatingen van ondernemers (niet hier hoor, op een ander forum :) ) heb ik me als potentiële klant ook wel eens achter de oren gekrabd en een andere webshop oid gezocht.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 08:55

Dat is natuurlijk de overweging met alles wat je in dit topic plaatst (of überhaupt op internet) de lijnen, ondernemer, persoonlijkheid lopen gemakkelijk door elkaar.

Toch als ik teruglees zie ik eigenlijk niets staan waar ik als potentiële klant mijn twijfels bij zou gaan hebben (maar dat ligt misschien aan mij). Ik denk dat we allemaal zowel in de rol als klant als ondernemer weleens iets meemaken. Maar dat we over het algemeen allemaal hele klantvriendelijke mensen zijn die onze klanten zo goed mogelijk proberen te helpen en alles doen wat in onze machten ligt. En bovenal het gewoon heel erg leuk vinden om een onderneming te hebben. (dat geldt iig voor mijzelf).

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:26

Szan schreef:
Ik denk dat FlyAway niet bedoelt dat het niet mág, maar dat je je als ondernemer af moet vragen of je het hier openbaar wíl neerzetten.

Tenminste, ik vat die post op in het kader van "joh, let even op, dit is wel openbaar internet". :j

Bij het lezen van bepaalde uitlatingen van ondernemers (niet hier hoor, op een ander forum :) ) heb ik me als potentiële klant ook wel eens achter de oren gekrabd en een andere webshop oid gezocht.

Dat is precies wat ik bedoel :-)

En ik zeg het nog maar een keer, juist die lastige klanten zijn degene waar je de grootste winst kunt behalen. Als je een vervelend klant (die overal z`n gal spuwt) tevreden weet te stellen, heeft dat meer impact dan een tevreden klant (die niet overal z`n ervaringen deelt). ;) En dan heb ik het nog niet eens over de persoonlijke overwinning voor jouzelf als ondernemer als je zo`n klant die je een uitdaging biedt tevreden weet te stellen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:32

Net terug van een korte maar zalige vakantie. En deel 2 moet nog volgen. Daarom geen Spoga voor mij, dat is me echt veel te veel gereis op korte tijd.

Over de rouwfotografie, wordt dit vooraf aangekondigd aan de rouwenden? Zou het zelf ook maar raar vinden als er opeens een fotograaf voor mijn neus zou staan, hoe professioneel deze ook zou zijn. Ik neem aan dat die niet full frontal beelden gaat schieten. Heb er ooit zo 'n cartoon van gezien dacht ik, waarbij de fotograaf 'lachen!' riep naar de rouwstoet... Hebben ze in NL trouwens geen rouwclown?

Ergernissen ivm klanten openbaren is idd een lastige. Langs de ene kant wil je graag je hart luchten, langs de andere kant wil je niemand afschrikken. Maar ik deel de mening van Pmarena wel. Elke mogelijke klant koste wat kost binnen halen, daar word je niet gelukkiger van. Zo heb ik laatst ook zeer vreemd opgekeken. Klant bestelt iets op maat, er is een nette, standaard mail met overzicht van alle kosten geweest met totaal, dan verzendkosten erbij geteld en een eindtotaal. Bestelling komt binnen en ik merk dat klant alleen het tussentotaal heeft betaald, zonder verzendkosten. Kan gebeuren hé, verkeerd gekeken, dus ik mailen dat de verzendkosten nog betaald moeten worden. Krijg ik terug dat de klant dat maar vreemd vindt dat die kosten nog betaald moeten worden terwijl het om zo' n groot bedrag gaat. Maar ondertussen werden die paar euro' s wel bijgestort. Dus ik heb nu een klant die ergens laat voelen dat 'ie zich uitgeperst voelt, maar langs de andere kant: dit was vooraf geweten (je ziet de kosten als je een verzendwijze kiest). Wat doe je daar in godsnaam mee? Het bedrag is niet ongewoon, dit is wat de helft van mijn klanten betaalt als ze iets van dit merk bestellen. Maar voor de klant in kwestie was het dus wel veel geld (ik kan helaas niet in uw portemonnee kijken beste klant). Ik zit er nog met regelmaat aan te denken, wat had ik (beter) kunnen doen?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 09:35

Mallootje schreef:
FlyAway: dus een ondernemer mag nooit een keer openlijk z'n gal spuwen? Klanten die ontevreden zijn schrijven hun ontevredenheid overal neer, op sociale media, fora, brieven naar test aankoop.. E de andere partij mag alleen maar knikken en incasseren.

Misschien moeten we dan maar verhuizen naar een besloten en afgeschermd forum..

HEU-LE-MAAL mee eens _/-\o_

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:20

FlyAway schreef:
Szan schreef:

Dat is precies wat ik bedoel :-)

En ik zeg het nog maar een keer, juist die lastige klanten zijn degene waar je de grootste winst kunt behalen. Als je een vervelend klant (die overal z`n gal spuwt) tevreden weet te stellen, heeft dat meer impact dan een tevreden klant (die niet overal z`n ervaringen deelt). ;) En dan heb ik het nog niet eens over de persoonlijke overwinning voor jouzelf als ondernemer als je zo`n klant die je een uitdaging biedt tevreden weet te stellen.

Natuurlijk, maar dat kan ook prima hand in hand gaan :)

Het is niet zo dat als je als ondernemer verzucht dat er klanten bij zitten die zich schofterig gedragen, dat je dan iedereen die een beetje lastig doet maar wegstuurt.

Zoals hierboven, de mensen die bvb. mij (onterecht! daar zit vooral de crux :) ) op hoge poten aanspreken die zijn gewoon vervelend. Punt.
Neemt niet weg dat ik nog wel mijn best doe om ze te helpen en weer tevreden te krijgen.

Maar ook weer niet ten koste van alles. Er zijn mensen bij die gewoonweg niet tevreden te krijgen zijn.
Je moet wel ergens een streep trekken, iets van keizer en koning :P

En dat mag ook best uitgesproken worden vind ik, het is nergens alleen maar rozengeur en manenschijn toch :)

Ook een leuk verschijnsel trouwens: Sommige van de mensen die me de meeste klanten opleveren, zijn zelf geeneens klant bij me maar zijn gewoon heel erg blij dat ik ze naar de concurrent heb gestuurd omdat ik dacht dat dat beter bij hen zou passen :P

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:31

pmarena schreef:
Ook een leuk verschijnsel trouwens: Sommige van de mensen die me de meeste klanten opleveren, zijn zelf geeneens klant bij me maar zijn gewoon heel erg blij dat ik ze naar de concurrent heb gestuurd omdat ik dacht dat dat beter bij hen zou passen :P

Heb ik ook. Klant uitvoerig geadviseerd waarom het artikel dat ze op het oog had niet zou passen. Was ze erg blij mee en nu hoor ik regelmatig nieuwe klanten via haar, redenatie 'ik had haar geld bespaard'. Zo kan het ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:04

Ja, dat is toch leuk +:)+

Zo heb ik er ook bij zitten waarbij iets niet goed is gegaan. Spullen werkten gewoon niet, pasvorm anders dan bouw paard of iets fout ofzo, kan altijd gebeuren.

Is dan eigenlijk een hele vervelende ervaring voor de klant... waardoor zo iemand gemopper en negatieve praat over je rond kan gaan strooien. Maar door het goed op te lossen is dat juist helemaal niet het geval en wordt er positief over je gepraat, dat is ook altijd wel leuk +:)+

De meeste klanten zijn gelukkig heel schappelijk en snappen ook wel dat er eens iets niet goed kan gaan.
Niet elk hoofd past nu eenmaal in elk hoofdstel en er kan wel eens een dunner stukje leer in een riempje zitten dat zo op het oog niet opviel, ofzo. Als je dat dan gewoon netjes oplost dan gaan ze daar verder ook niet over lopen mekkeren :)

Ik vind eigenlijk vooral de klanten lastig die bvb. zelf erg snelle slijtage o.i.d. veroorzaken en dan aanspraak op de garantie maken.... ik wil dan niet lüllig doen maar kan natuurlijk ook niet allerlei schade gaan oplossen waar ik niet verantwoordelijk voor ben :o

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:15

pmarena schreef:
Ik vind eigenlijk vooral de klanten lastig die bvb. zelf erg snelle slijtage o.i.d. veroorzaken en dan aanspraak op de garantie maken.... ik wil dan niet lüllig doen maar kan natuurlijk ook niet allerlei schade gaan oplossen waar ik niet verantwoordelijk voor ben :o

Dat vind ik ook het lastigste punt. Wij hebben eens een klant gehad met veel gedoe bij de order (retour gestuurd omdat ze toch een andere wilden, de nieuwe bestelling kwam kapot aan, wij uiteraard meteen een nieuwe opgestuurd, beviel ook niet, en daarna eindelijk een product opgestuurd dat wel beviel). Wij vonden dat we met de vergoeding van verzendkosten etc. erg coulant waren. Maar na 4 maanden kregen we bericht dat een van de glazen stuk was gegaan in de vaatwasser. Tja, garantie is al verlopen, je hebt al verlies gedraaid op deze order, en je bent al coulanter geweest dan normaal. Toch horen de glazen dan nog niet kapot te gaan. Tja, wat doe je dan? Jezelf nog meer in de vingers snijden om een tevreden klant te houden? Toch hier de grens trekken? Moeilijk is dat...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:22

Owww ja dat zijn ook pijnlijke inderdaad %)

Die heb ik ook wel. Heel genant ook, zo vaak gaat er gelukkig niet iets fout maar als er dan iets fout gaat dan is het gewoon echt meerdere keren diezelfde klant waardoor je op een gegeven moment al een :\ gevoel krijgt als je de naam van diegene ziet staan in je lijst van nieuwe mailtjes... dan denk je meteen al onee wat nu weer :=

Gelukkig is het dan ook wel eens een hele blije mail dat eindelijk alles goed is, pffffiiieeeeuw! :))

In zo'n geval als jouw voorbeeld, dan ben ik er een voorstander van om er een eind aan te maken met die klant en de koop terug te draaien.
Ik stel dan voor dat ik de bestelling terug neem en de klant het bedrag van aanschaf teruggeef.

Dat is erg zonde, je bent het geld kwijt, hebt alle moeite voor niks gedaan, klant zit weer met lege handen....

Maar je bent er tenminste vanaf waardoor het niet nog langer door gaat slepen. En klant is vaak ook wel tevreden over de oplossing en kan op zoek naar iets anders doordat de hele betaling weer teruggekomen is :)

Soms voel je gewoon op je klompen aan dat het niet gaat werken met een bepaalde klant.

Vaak nog niet eens zozeer door jezelf of door de klant, maar diegene heeft dan al zoveel pech gehad dat de lol er wel af is en hij / zij niet meer ècht tevreden gaat worden, wat je ook doet. In mijn ervaring is de koop ongedaan maken dan nog het beste dat je voor de klant en voor jezelf kan doen :(:)

In 10 jaar tijd heb ik dat hooguit een keer of 5 gehad maar het was voor beide partijen een opluchting om er een eind aan te breien :P

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:26

Allemaal leuk en wel maar een klant die ontevreden is en dit al groots heeft verkondigt gaat niet nadien dat herstellen en dan ineens positief over jou als ondernemer praten. Dat is voor iemand die al "groots" openbaar beklag heeft gedaan namelijk een afgang en dat willen ze niet.

De psyche van de mens zorgt er voor dat klagen en dat rondspuwen ons heel gemakkelijk af gaat maar een compliment geven is heel erg moeilijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:35

Mijn ervaring is dat dat grootse spuien er niet van komt als je het oplost :o

Op het moment dat ik dan voorstel om de koop ongedaan te maken heeft de klant weinig reden om pissig te zijn want die snapt ook wel dat het best een heel coulant aanbod is na zo'n tijd gebruik :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:37

Hilda79 schreef:
Allemaal leuk en wel maar een klant die ontevreden is en dit al groots heeft verkondigt gaat niet nadien dat herstellen en dan ineens positief over jou als ondernemer praten. Dat is voor iemand die al "groots" openbaar beklag heeft gedaan namelijk een afgang en dat willen ze niet.
.

Klopt. Ook tof zijn de klanten die niet tegen jou je gal spuwen, maar gelijk online gaan tieren. Heel fijn als andere klanten dan gelijk lik op stuk gaan geven want anders sta je helemaal te kijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 11:39

pmarena schreef:
Soms voel je gewoon op je klompen aan dat het niet gaat werken met een bepaalde klant.

Of klanten die te sociaal worden. Ik lever wel eens wat in eigen persoon af hier in de regio en heb een klant die mij opeens als persoonlijke vriendin ging beschouwen die haar door haar moeilijke relatie kon helpen. Awkward!!!