Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:54

Ik vind het gewoon een beetje bijzonder om daar echt een professionele reportage van te laten maken :)

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:37

tegenwoordig kan je zelfs als je wilt een video laten maken tijdens de begrafenis
Je ziet er is bijna overal een markt voor hoe macaber het voor sommige ook is zijn er anderen die het erg op prijs stellen

pmarena

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:50

Ik vind het niet zozeer macaber maar vooral een beetje ongepast ofzo, op 1 of andere manier :=

Maargoed, er zal wel behoefte aan zijn :P

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:54

bedoelde er ook niet mee dat jij dit vond, sorry als dit zo overkwam.
probeerde meer de uitersten neer te zetten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:57

Snap ik :j

Het eerste beeld dat ik er bij krijg is gewoon een heel hoog Story-gehalte zeg maar... beetje foto's maken van andermans verdriet, daar zit je toch niet op te wachten dat je met je verdriet op de kiek gezet wordt -O-

Maargoed dat ben ik dan weer, ik vind foto's maken leuk maar op de foto gaan daar ben ik geen liefhebber van :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 16:11

Ik vind het ook best een 'vreemd' idee eigenlijk.. Foto's maak ik alleen van leuke dagen, leuke momenten, .. niet van zoiets. Maar ik kan het ergens wel begrijpen, ik zou er alleen zelf niet voor kiezen :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 18:21

De crematie (naja dienst) van mijn oma werd automatisch opgenomen op een CD. Het kon eventueel ook met beeld, maar geluid zat er dus standaard bij. Omdat ik een powerpoint presentatie had gemaakt, is er ook nog een album gemaakt met alle tekst en foto's + alle dingen die tijdens de dienst zijn voorgedragen. Mijn opa vond dat heel fijn, al vraag ik me af of hij het ooit terug zal kijken/luisteren. Ook fijn voor de broer van opa die in Australie woont, die kreeg de hele dienst via de mail, zo was hij er toch een soort van bij.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:38

Ik deel het gevoel wel dat het een beetje ongepast voelt, ik ben wat behoudend en ouderwets vrees ik met dat soort dingen. Maar aan de andere kant als mensen hier wel behoefte aan hebben, tja waarom niet?

Maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:49

Een geluidsopname van de dienst vind ik dan wel weer mooi :j

Maar echt met beeld erbij...nee dat vind ik persoonlijk wat te pijnlijk en confronterend dat dat nog jaren rond blijft gaan en men bij de borrelhapjes naar andermans zeer persoonlijk verdriet gaat zitten kijken :=

Maargoed ik kan me ook wel situaties voorstellen waar men het wel fijn vindt :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:53

Wauw, wat een mooi idee! Er is nog iemand op Bokt die aan uitvaartfotografie doet, maar ik had er daarvoor nooit van gehoord.

Echt heel knap als je dat mooi en subtiel in beeld kan brengen :j
Het zou mijn keuze niet zijn, maar als er een markt voor is dan is het de sprong wel waard denk ik?

De uitvaart van mijn oma was heel mooi en werd op geluid opgenomen, maar door een foutje is de uitvaartondernemer vergeten om de recorder te starten. Foto's waren in dat geval ook een mooie herinnering geweest, want nu heb ik er niets meer van. Of ik er nog vaak naar zou kijken weet ik niet, maar het idee dat er een tastbare herinnering aan dat moment is, vind ik mooi :)

Ik heb ook het idee dat dit concept vrij nieuw is en dat Nederland er nu nog niet helemaal bekend mee is, maar misschien in de toekomst wel :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:56

Ik denk ook wel dat het een kunst is om het smaakvol en sfeervol in beeld te brengen en niet te "aanwezig" te zijn ook tijdens de ceremonie...nog lastig zat lijkt me :j

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:44

Eigenlijk is het best oud voor wat ik heb begrepe.
Er is een soort stichting die zelfs foto's maken van overleden kindjes. Soort van wat ik doe met newborn maar dan zijn ze dus overleden. Ook een ding wat nu gebeurt is een reportage van te vroeg geboren baby's met allerlei toeters en bellen aan en om zich heen

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 23:01

Ik ken ook een fotograaf die rouwfotografie doet. Er is best een markt voor, bijvoorbeeld een ouder met jonge kinderen die sterft; dan is het mooi als de kinderen later nog iets hebben om terug te kijken.

De foto's zijn ook heel subtiel van haar, ze pakt de sfeer maar fotografeert bijvoorbeeld tijdens de dienst alleen van achter uit de zaal. Dit geeft geen paparazzi gevoel en geen foto's van gezichten/huilende mensen. Een arm om iemands schouders is op zo'n moment veel mooier om vast te leggen.

Ik heb er ook wel eens over na gedacht, maar je moet vaak wel erg flexibel zijn, want een begrafenis kan je natuurlijk niet plannen. Hilda, ik zou als je er echt serieus over denkt eens een babbeltje aangaan met de uitvaartondernemer in de buurt. Kan je horen of er vraag naar is en of jullie kunnen samenwerken.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:08

Dit idee is ontstaan door overlijden van mijn opa voorde zomer. De uitvaartverzorger vroeg wat we wilden, geluid, film of foto's. En dan of ik de foto's zelf wilde doen.
Als met mijn opa alles achter de rug is ga ik met hem verder in gesprek.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 08:18

Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen. Door het mooi en subtiel vast te leggen kan het ook bijdragen aan een stukje verwerking.

Toen ik 2 jaar geleden een flink ongeluk heb gehad met een paard ben ik volledig geplankt afgevoerd met de ambulance. De ambulancebroeders hebben toen ook aan een omstander gevraagd om een foto van mij te maken met mijn telefoon ter verwerking. Toen ik de foto voor het eerst zag kon ik er echt niet naar kijken, maar uiteindelijk heb ik er toch veel baat bij gehad. Ik kan me voorstellen dat dit bij een uitvaart een soortgelijk effect kan hebben.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:34

Vak apart lijkt me dat inderdaad... maar als je het goed kunt, ook wel erg mooi...

Mellis wat ontzettend knap dat die ambulancebroeders daar nog aan dachten. En fijn dat zoiets je uiteindelijk heel goed heeft geholpen.

Ik heb zin in Spoga. :-)

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:07

Ik ook! 2 dagen naar de speelgoedwinkel, haha :D

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:10

Wanneer ben jij er? Ik ga maandag.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:10

Zondag & maandag gaan wij! Zondag voor alle afspraken en maandag om verder te kijken :)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:15

Ik combineer dat maandag :-) Maar ik heb dan ook maar 2 leveranciers waar ik heen moet (waarvan ik van één ook vertegenwoordiger ben). Mocht je willen afspreken moet je maandag even langs de stand van LotusRomeo. Als ik er niet ben en je strooit met mijn naam weten ze wel wie ik ben. :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 11:19

Fijn, we lopen zeker een keer langs!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:36

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:49

Je hebt vervelende en leuke mensen.

Klanten zijn net mensen :P

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:07

Inderdaad klanten, net mensen. Maar klanten verwachten gewoon meer en meer (dat betekent dat ik dat zelf in de rol als klant ook best kan hebben). De afgelopen jaren is de markt zo snel ontwikkeld, webshops, snelle levertijden, dalende verzendkosten (of geen verzendkosten, terwijl die kosten er wel gewoon zijn).

Alles moet snel, sneller, snelst en voor een goede prijs (daarmee zeg ik niet perse goedkoop). Uiteindelijk zijn het de ondernemers zelf geweest die deze strijd zijn gestart, maar soms is er wel wat overdreven. Daarbij voelen consumenten zich steeds sterker door review sites, radar achtige programma’s en het gemak waarin tegenwoordig een juridische procedure gestart kan worden. Waar vroeger (hoor mij nou) veel dingen nog gewoon werden opgelost onderling en rechtzaken alleen voor grote misdrijven waren. Wordt er nu al snel gedreigd met rechten en plichten en wordt er een juridische procedure gestart voor 100 euro. De consument krijgt steeds meer de macht, of voelt zich gemachtigd.

Voor onze vakantie zijn we in de USA geweest en ik vond het daar ook echt bizar hoe ondernemers daar met klanten omgaan. Daar is echt alles dichtgetimmerd, vriendelijkheid op het neppe af en overal bordjes en papiertjes met je rechten en plichten als klant. Volledig gestuurd uit angst lijkt het wel. Ik vrees bijna dat wij daar ook naar toe gaan (maar ik hoop het niet).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:30

Ik merk het persoonlijk voornamelijk aan een enkele klant :j

Ik werk gelukkig alleen via mail, maar ook dan heb ik zo heel af en toe een klant die direct op hele hoge poten heel veeleisend "binnenkomt" met een probleem en direct allerlei zakelijk taalgebruik, eisen, voorwaarden en termen rond strooit, heel strijdlustig en aanvallend alsof we middenin 1 of andere vete zitten terwijl dit het eerste contact is :?

Ik ben daar persoonlijk niet zo van gediend :n

Als er iets mis is kun je gewoon even normaal doen en dan zoeken we samen een oplossing :j

Wil je gelijk gaan lopen brullen dan ben ik een stuk minder bereid om problemen op te lossen die ik helemaal niet op hoef te lossen, zoals wanneer ze zelf domme dingen doen met spullen :=

Rechtszaken aanspannen is overigens niet echt laagdrempelig volgens mij gezien de kosten die er bij komen kijken :)