Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:16

pmarena schreef:
Bij een levering naar het buitenland kun je dat idd. gewoon zo doen Memuska :j

Gewoon BTW nummer van klant op de factuur zetten en die 0 euro BTW verklaren door de int.com. levering :j

Nog makkelijker is gewoon wel BTW berekenen en de klant het zelf terug laten vragen :P

Vorige keer heb ik het blijkbaar ook zo gedaan (even tussen oude facturen neuzen). Jouw manier is natuurlijk ook wel een slimme maar 't factuur is intussen weg. Verdorie :+

WinBinChes

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:27

Ik bedoelde meer, de klant betaald toch 21% over de cadeau bon?

Je ik weet het niet, ik werk niet met cadeaubonnen. Enkel met waardebonnen/kortingsbonnen die ik beschikbaar stel voor wedstrijden als prijzen en dan is het ook weer anders.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 11:53

neen de inleveraar betaalt 21% over wat hij koopt; met de cadeaubon als betalingsmiddel.
Je moet eigenlijk voorstellen dat iemand die persoon een briefje van 50€ cadeau doet en daarmee naar de winkel gaat...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:28

Nou dan is dat toch geen probleem. Die btw draag je toch ook af als je contant betaald.

Een bon is gewoon geld ja....

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:43

Hier staat nog wat meer uitleg over de boekingen van cadeaubonnen.
http://www.alaska-group.eu/cadeaubonnen ... erwerking/

Citaat:
In eerste instantie zou men denken dat dit vergelijkbaar is met een verkoop van handelsgoederen, rekening houdende met de BTW op dit verkochte item. Niet is minder waar. Artikel 44 W.BTW stelt de verkoop van een onlichamelijk goed vrij van BTW. Er vindt namelijk geen effectieve verkoop plaats. Praktisch gezien is het zelfs niet mogelijk om het BTW percentage te bepalen aangezien men niet weet voor welke producten deze cadeaubon ingeruild gaat worden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:15

Pff daar weet ik allemaal niks over :+ heb gelukkig geen boekhouder waar ik zo lang moet wachten. Ik bel m op en krijg antwoord :)

Heb gister mjnn nieuwe bus opgehaald :D over week of drie worden kennels ingebouwd, ventilatie op t dak en geïsoleerd. Heeeerlijk !

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:16

Nog een vraagje over de Spoga. Ik zie op de site dat je bij binnenkomst aan moet kunnen tonen dat je hippisch ondernemer bent. Is daarvoor een KvK-uittreksel voldoende? En is het handig als dat Engelstalig is of hoeft dat niet?

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:23

Ik denk het wel Lindy. Is er geen tel nr beschikbaar bij de spoga voor mensen met vragen?
Ik krijg de mails trouwens automatisch van hen en daarenboven ook nog van een stel leveranciers.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 23:09

Vorig jaar kwam ik om te orienteren voor n eigen bedrijf en dat vonden ze ook prima. Ik heb visitekaartjes bij daar moeten ze t maar mee doen haha.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:26

Ik heb nog geen enkele keer wat moeten laten zien bij de spoga..

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:45

Ik ook niet. Maar ik dacht dat je je bedrijfsgegevens moet invullen bij het kopen van de kaarten, toch?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:55

Dat kan wel, maar of dat ook nagegaan wordt..

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:49

Hoi Dames, Lang geleden alweer. Veel plezier alvast voor iedereen op de Spoga!

Verder niet helemaal bij, kom net terug van vakantie (en verloofd terug gekomen!), verder erg druk gehad met de zaak. De zomer heeft echt boven verwachting gedraaid. Nu helpt het dat we nog weinig verwachtingen hadden :p. Verder blijven we bezig met het assortiment uitbreiden en dat is keer op keer toch weer heel veel werk (maar wel erg leuk werk). Verder loop ik al een tijdje met een vraagstuk die ik aan jullie wil voorleggen.

In ons assortiment bieden wij paardenbakzand. Dit zand is speciaal geclassificeerd en gebruiken we al heel wat jaar naar volle tevredenheid in paardenbakken. Dit zand is ook via onze webshop te verkrijgen. Behalve kopers hebben we natuurlijk ook potentiele klanten die geïnteresseerd zijn in ons paardenbakzand. Voor al onze producten zijn gratis proefmonsters aan te vragen. Dit zijn kleine zakjes die netjes worden verzonden per brievenbus post. Sommige mensen hebben hieraan genoeg, andere vinden het te weinig. Als leek kan ik me dit voorstellen want een klein zakje of een paardenbak lijkt verschil uit te maken. Technisch gezien heb je echter genoeg aan enkele korrels om te zien of het zand geschikt is (bv hoekige structuur, juiste korrelgrootte etc.) en maakt de hoeveelheid waarin je het ziet niet uit. In enkele gevallen stuur ik daarom een pakketje (dus pakketpost) met meer zand om een beter beeld te creëren. Allemaal nog te overzien. Echter krijgen we nu ook steeds meer de vraag naar referentiebakken. En hier loop ik een beetje vast.

In het afgelopen jaar hebben we heel wat paardenbakken verkocht, dus aan referenties geen gebrek. Echter loop ik spaak met mijn visie voor de webshop. De webshop is laagdrempelig en daar is de prijs ook naar. Daarbij spreken we de doe het zelf markt aan, ook voor de paardenbakken. We hebben totaal niet de ambitie om een concurrent te worden van paardenbakbouwers (complete aanleg), wij zijn enkel een leverancier van producten. We kunnen advies leveren, hebben bijna 30 jaar ervaring (ook met aanleg, vroeger hebben we dit regionaal namelijk wel gedaan), kunnen zand voor paardenbakken eenvoudig analyseren (we analyseren ook heel veel probleembakken en geven daar advies op), komen op verzoek (en bij vergaande serieuze interesse of in onze eigen regio) ook nog kijken, maar ons doel is bovenal het leveren van een goed product.

Dus hoe kan ik op een goede manier omgaan met de referentiebakken? Niet aanleveren voelt ook een beetje raar. Maar het voelt ook niet goed om continu klanten te moeten benaderen of potentiele klanten mogen bellen of zelfs langskomen. Tot nu toe heb ik het vrij goed kunnen spreiden, maar een keer houdt het op. Tot nu toe hadden klanten ook voldoende aan een belletje, maar er komt steeds meer vraag naar daadwerkelijk langsgaan. Gezien onze klanten doe het zelvers zijn (overigens zitten hier ook gewoon professionele stallen tussen) zitten ze ook niet allemaal te wachten op kijkers, een keer een telefoontje beantwoorden vinden de meeste niet erg. Maar stel je voor dat je drainageleverancier, je hekwerk leverancier, je zandleverancier en weet ik het wie nog meer allemaal, je als referentie wilt gebruiken. Daar wordt je ook niet blij van. Juist bij het doe het zelve wil je het meeste in eigen hand houden en zit je niet te wachten op sterke relaties met je leveranciers. Vooral internetkopers (die niet eens vooraf mailen of bellen) zijn over het algemeen niet zo op zoek naar intensieve binding.

Daarbij doordat we de aanleg niet verzorgen weet ik natuurlijk niet altijd hoe de bakken eruit zien. Iedereen is vrij om het zand zo te verwerken zoals zij denken dat goed is en bij het budget past. Echter als referentiebak wil je natuurlijk wel een mooie bak laten zien. Er ligt er hier in 1 in ons dorp, voor alle klanten uit de regio gebruiken we die. Echter voor klanten volledig niet uit de buurt is dit geen optie. Wat zou een goede manier zijn om om te gaan met de vraagstukken naar een referentiebak wat past in de visie van de webshop, niet teveel vraagt van klanten en die niet te kostenintensief is om wel de scherpe prijs te kunnen handhaven?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:56

Ten eerste: Gefeliciteerd met je verloving, Mellis!! Heel veel plezier gewenst met de voorbereidingen!

Ten Tweede: Is het niet een idee om met een vereniging iets af te spreken? De manage waar ik gebruik van maak is van onze vereniging, altijd open en staat vaak leeg. Hier heb je dus eigenlijk niet te maken met eigenaren of zo. Ik zou het ook niet heel vreemd vinden als iemand onze manage binnen komt als ik aan het rijden ben om bijvoorbeeld het zand te zien en zo... Als ze mij maar niet storen bij het rijden.
Misschien zou je dat met meer van dit soort locaties af kunnen spreken? Ik denk dat dat beter werkt dan bij particulieren...

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 10:57

Je kunt de klanten vragen of ze een kort stukje willen schrijven over het zand wat jullie geleverd hebben en hoe tevreden ze daarmee zijn.

Wellicht met naam erbij en woonplaats.

Daarnaast zijn zulke mensen vaak erg trots op hun zelf aangelegde bak. Vaak zullen ze wel een foto willen sturen bij hun verhaal.

Op jouw site kun je dan duidelijk aangeven met een leuke kreet dat het doe het zelf bakken zijn!

Leuke markt voor denk ik!

En daarnaast van harte gefeliciteerd!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 11:05

Allereerst gefeliciteerd *\o/* :D Vertel vertel :j

Het is helemaal niet raar (als je weet dat het zand naar een mooi uitziende bak gaat) om aan je klant te vragen, zou ik een foto mogen maken van het resultaat om aan onze toekomstige klanten te kunnen laten zien hoe een rijbak met ons zand er uit komt te zien? Als je er zo 3 hebt, dan heb je toch 3 leuke plaatjes voor op je site.
Als je gewoon vraagt en verteld waar het voor is, zijn de meeste wel bereid om je te helpen hoor.
Daarwerkelijk op visite denk ik niet dat je moet doen.
Wellicht heb je zelf een hoekje op het terrein waar je een minirijbak kunt leggen (met hekwerk voor het mooie)?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:12

Wat Zooist aangeeft vind ik ook wel een fijn idee, geeft toch wat extra vertrouwen.

Ik heb op facebook een album gemaakt met foto's die klanten doorsturen van hun nieuwe spulletjes, en steeds opnieuw merk ik dat in de week erna net die kleur, of dat dekje, harder gaat verkopen. Het versterkt elkaar ook, telkens als ik 1 nieuwe foto plaats krijg ik dezelfde dat ook nog andere foto's binnen van klanten die trots zijn op hun knappe paard met nieuwe outfit :)

Een minibakje op het terrein vind ik ook wel een leuke!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 11:52

Ik zou denk ik inzetten op het samenwerken met verenigingen :j

Dat je afspraken maakt dat je tegen kostprijs levert in ruil voor een reclamebord en het ontvangen van kijkers.

Dan hebben jullie zonder kosten wat goede referentiebakken en reclame op een plek waar veel paardenvolk komt, en de vereniging komt betaalbaar aan een goede bodem.

Voor iedereen win-win +:)+

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:02

Thx, voor jullie reacties.

Ik heb idd een bak ter bezichtiging bij een vereniging. Dat is in hetzelfde dorp als het bedrijf (en ook mijn vereniging waar ikzelf bij zit), alle lokale potentiele klanten gaan dus inderdaad daar naar toe. Het gaat met name om de ‘ver weg’ klanten. Ik zal eens graven in de klanten of er al meer verenigingen bij zitten, wel een goede tip.

Kort stukje schrijven probeer ik al te stimuleren. Dat gaat nog met ups en downs :p. Maar wellicht als ik ze wat actiever nabel of zelf aanbied om langs te komen om een foto te maken dat het wat harder loopt.

Een mini rijbak heb ik zelf ook aan zitten denken. Hier hebben we voldoende ruimte voor alleen het blijft dan natuurlijk wel een bak zonder dat er ooit een paard doorheen heeft gelopen (ik kan mijn eigen paard er wel doorheen laten lopen, maar is toch niet hetzelfde als een rijbak). Ik weet niet of dat hetzelfde beeld geeft? Bovendien ligt die bak dan dus bij ons op eigen terrein en is mijn referentiebak van de vereniging 2 straten verder. Beter kunnen we dan gewoon daar gaan kijken. Al ga ik misschien volgend jaar nog wel zo’n bakje aanleggen thuis. Ik wil namelijk ook nog steeds aan de slag met de video’s en dan is een eigen voorbeeld bak wel zo handig.

Inzetten op de verenigingen lijkt dus wel een logische stap. Als ik er nog 2 bij heb, dan zijn er 3 door heel Nederland. Blijft lastig hoor, want iedere potentiele klant wil iets wat zijn situatie past, dus een grote vereniging wil een grote vereniging als referentiebak. Mensen met een binnenbak willen een binnenbak. Dressuurstallen, dressuurstallen en zo verder. En dan het liefst ook allemaal nog in de buurt. Maar goed, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 12:08

Wat leuk Mellis, gefeliciteerd met je verloving! Heeft hij je een beetje romantisch ten huwelijk gevraagd??

Verder (qua je vraag over het zand) heb ik niet zoveel toe te voegen aan bovenstaande tips. Wel echt een leuk product om erbij te doen!

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:16

Mellis zou je niet kunnen samenwerken met de mensen die de rijbakken aanleggen en jullie zand gebruiken zodat je tevens reclame maakt en krijgt van elkaar?

zo maar even een ideetje hoor

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 20:30

Gefeliciteerd Melis! Succes met voorbereiden enne als je op dat vlak wat wilt weten pb gerust.

Goeie tips weer voorbij zien komen voor het zand met name.

@hier. Mooi druk en dat moet ook want sinds 1 september is de fotografie mijn enige inkomstenbron nog. Gelukkig loopt het lekker op dit moment maar je weet maar nooit.
Denk heel sterk na over rouwfotografie maar weet niet of ik dat kan. Wat nou als ik het niet trek en zelf emotioneel word tijdens een uitvaart?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:41

@Hilda: Dat is inderdaad ook nog een markt die momenteel heel open ligt. Ik kan natuurlijk niet voor jou praten, maar wat ik gemerkt heb toen ik foto's maakte bij de begrafenis van mijn oma (voornamelijk het moment dat ze de kist lieten zakken en zo) is dat de camera heel sterk als scherm werkt op dat moment. Waardoor je er emotioneel veel minder van meemaakt... Iets wat ik achteraf dus niet prettig vond, maar het kan je wel helpen om dat soort dingen te fotograferen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 11:47

Serieus, willen mensen een begrafenis-foto-album? -O-

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:52

Misschien niet perse een fotoalbum, maar waarom niet een fotoreportage om op terug te kijken? Of om te delen met familie in het buitenland die niet langs kan komen? Ik vind de foto's die ik van de begrafenis van mijn grootouders van moederskant heb, heel waardevol, ondanks dat ik ze dan niet iedere week of ieder jaar kijk, maar dat doe je toch ook niet met je trouwfoto's?