sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soda

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:55

Evelijn schreef:
Noemen jullie dat trouwens in jullie brieven, als je niet voldoet aan een functie-eis waarom je toch denkt dat je wel geschikt bent?

Ja Ik heb laatst gesolliciteerd op een functie waarvoor een master ontwikkelingspsychologie of orthopedagogiek vereist was (ik ben neuropsycholoog). Heb er slotzin ingezet met de iets in de trant van: "ik ben me er bewust van dat ik niet volledig voldoe aan het opgestelde functieprofiel, maar het onderwerp interesseert me bijzonder en ik zou zeer gemotiveerd zijn ermee aan de slag te gaan". Over twee weken heb ik het sollicitatiegesprek Lachen
Overigens heb ik met te weinig werkervaring wat meer moeite, voor mezelf dan. Ik ben dan al snel bang dat ze me gaan 'overvragen' en ik dingen moet doen waarvan ik vind dat ik er niet klaar voor ben. Daar solliciteer ik dan dus niet op.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 20:24

Pff, wat klinken die verhalen over die eindeloze dagen me bekend in de oren zeg! Ik heb een goed jaar thuisgezeten en hoewel ik in die tijd gelukkig veel redactiewerk heb kunnen doen en dus wel redelijk bezig bleef, vond ik het echt helemaal niks. Ik had de discipline ook niet om dan op vaste tijden te werken, dus ik zat steeds 's avonds om 10 uur nog achter de computer.

Ik ben echt heel blij dat ik daar nu uit ben. Ik ben nu een paar maanden bezig in het onderwijs en het is echt loodzwaar, maar er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om te stoppen. Af en toe zit ik 's avonds huilend op de bank omdat ik zo moe ben, maar het is alles bij elkaar toch honderd keer beter dan dat eindeloze thuiszitten, solliciteren, afgewezen worden, solliciteren, op gesprek, afgewezen worden, solliciteren... Daar word je zo moedeloos van!

Ik hoop dan ook voor iedereen die nu in die situatie zit dat jullie snel een leuke baan vinden. Ik weet hoe moedeloos je ervan kunt worden, maar bedenk maar dat je altijd nog het onderwijs in kunt ofzo. Knipoog

Wat betreft die werkervaring: soms is die echt nodig, maar dan selecteren ze daar wel op bij de brieven. Ik ben weleens uitgenodigd voor een gesprek voor een functie waar drie jaar werkervaring werd gevraagd, dus het kan best. Bovendien heb je ook altijd nog kans dat je in hun bestand komt te zitten en dat ze contact met je opnemen als er een baan vrijkomt die meer aansluit bij jouw ervaring (hebben twee vrienden van me ook gehad).

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:46

hallo, mag ik mij hier ook melden??

Ben van plan om van baan te wisselen en wil nu een open sollicitatie brief schrijven maar kom helaas niet zo ver. Ik weet maar niet hoe ik moet beginnen....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:19

de truc is om de intro nog even over te slaan, je begint gewoon te schrijven en later maak je de intro pas Knipoog

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:19

Ja idd.. Ben inmiddels aan de slag gegaan en heb een korte maar uitnodigende brief geschreven.

Normaal heb je altijd wel een zin om mee te beginnen maar omdat ik niet solliciteer op een functie die opengesteld is wist ik het effe niet meer.

Kga hem vanavond uitwerken en maandag op de post doen (moet mn cv ed ook nog uitzoeken)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:25

Ben benieuwd This is me. Knipoog

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:32

Zo ik kom ook even binnenvallen.
Ik ben nu sinds 1,5 maand weer bij een nieuwe werkgever begonnen. Maar ik werk niet via hun maar via het uitzendbureau... Iemand hier ervaring mee?

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:52

nee ik heb er geen ervaring mee, Ik vroeg mij dat ook af hoe dat precies in zijn werk gaat.. Heb er misschien in de toekomst ook wel mee te maken Haha!

Ja SB, ben ook benieuwd. Hopelijk word ik uirgenodigd voor een gesprek. Volgens inside info zijn ze flink aan het schuiven daar, en is er grote kans dat er plek is..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:57

Hmm oke! Lachen

Ik heb over 2 weken sollicitatie gesprek maar ik hoop dat volgende week de shell belt dat ik daar eerder op gesprek kan komen. Bloos

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:03

wat betreft solliciteren wanneer je niet aan de functie-eisen voldoet, Ik solliciteer eigenlijk altijd als de functie mij leuk lijkt, ook als ik niet helemaal aan het profiel voldoe. Vooral in de zin van 'niet geschoten is altijd mis!'. Zoals Soda al aangeeft kun je er meestal wel een mooi verhaaltje aan breien zodat je hen toch kunt overtuigen dat je ook zonder de nodige ervaring geschikt voor hen bent.
Ik heb nu toevallig ook een gesprek voor een functie waar ervaring voor was gevraagd die ik niet (helemaal) heb! Lachen

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:04

dat zou zeker niet verkeerd zijn....

Idd arjette, niet geschoten altijd mis.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 11:06

Nog bokkers in een zwart sollicitatiegat in de omgeving van Maastricht? Knipoog

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 08:36

Nee helaas ik kom uit Zwijndrecht Haha!

Zo zit ik net een site te lezen over open sollicitaties ed. Ik ga mijn brief nog even herlezen en misschien wat aanpassen Haha!

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:53

Ik heb een aantal keer kort via een uitzendbureau gewerkt, dus heb niet echt ervaring op de lange termijn. Wat ik wel heb gehoord is dat er vaak lastig wordt gedaan met het overnemen van personeel, dus mensen vaak na een half jaar toch aan de kant gezet worden. Maar precies kan ik het je niet vertellen. Ik vond het wel heerlijk om per week betaald te krijgen Haha!

Ik ben nu ook aangenomen voor een functie waarvoor ze hogere eisen hadden. Toch er zonde moeite door heen gekomen. Nog 3 weken en dan ben ik door mijn proeftijd, dan meteen een vast contract voor onbepaalde tijd Haha! Ik heb ook heel wat banen versleten afgelopen jaar, stuk of 4 Bloos , maar zit nu eindelijk op mijn plek. Lachen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 11:54

Een vriendin van mij werkte tijdelijk voor een uitzendbureau, en toen er op dat bedrijf een vacature vrijkwam wilden ze haar op zich graag hebben. Helaas moesten ze dan een soort van 'afkoopsom' betalen aan het uizendbureau en dat zagen ze niet zitten, dus dat ging niet door.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 12:57

Zo das ook balen zeg!!! Ik heb begrepen dat het idd flinke bedragen zijn.

Ik ben nu bezig met mijn cv. Moet je daar ook kopien bij doen van al je diploma's ed?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:14

Nee, dat lijkt me niet noodzakelijk. Ik doe dat alleen als er in de vacature specifiek om gevraagd wordt. Als ze er behoefte aan hebben je diploma's te zien, dan zullen ze anders ook om vragen ze mee te nemen bij een sollicitatiegesprek. Een brief en CV zijn eigenlijk vooral bedoeld om interesse te wekken, verdere achtergrondinformatie, referenties, diploma's etc. komen vaak wel bij een gesprek aan de orde.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:35

ja idd referenties. Ik stuur een open sollicitatie brief dus ik heb geen idee of dit ook moet.

Doe ik dat op een ander vel papier of bij mn CV?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:37

Ik stuur eigenlijk alleen referenties mee als daar specifiek om gevraagd wordt. Dan licht ik degenen die mijn referentie zijn ook even van te voren in dat ze een telefoontje kunnen verwachten, ik vind het vervelend als hun telefoonnummers zo maar bij jan en alleman terecht komen. Als er niet om referenties gevraagd wordt, geef ik aan dat ze op aanvraag verkrijgbaar zijn. Bij mij staat het in mijn CV, als laatst kopje: 'publicaties en referenties'.

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 13:47

Oke, bedankt Soda.
Ja idd ik zou mijn referenties ook wel van te voren even vragen of ze het wel niet erg vinden. voorlopig laat ik het er wel uit

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:33

Evelijn schreef:
dus poes, jij zou niet reageren op een vacature als één van de functie-eisen "meerdere jaren ervaring in een soortgelijke functie" is en je dat op dat moment niet hebt?

Als een klant mij vraagt om kandidaten met meerdere jaren ervaring te sturen weet ik dat het gewoon geen zin heeft een starter voor te stellen, soms kan het gewoon niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 15:49

Dat is iets heel anders.. ik vraag of jezelf niet zou reageren. Dat jij ze niet doorstuurt is iets heel anders.
Tevens hoor ik hier steeds dat bedrijven eenvoudig geen mensen met ervaring kunnen krijgen. Mijn vriend is nu al tweemaal aangenomen op een functie waarvan er werd gezegd dat ervaring nodig was. Echter was er niemand geschikts met ervaring... dan kennelijk maar iemand zonder ervaring maar wel met een hoofd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:01

Ik meld me hier ook even
sinds 2 maanden bij een nieuwe werkgever die niet bevalt dus heb het boek solliciteren maar weer open geslagen Haha!

ik ben een muts die niet echt weet wat ze nou wilt als het iig maar een beetje gezellig is en goed verdient zodat ik normaal rond kan komen
met mijn diploma is een waardering van 1700 bruto wel een minimum..(cao gezien)

maar wie weet het antwoord op mijn vraagje..

ik zie een vacature

dienstverband: vast/detachering

maar vaak krijg je dan met een gesprek te horen dat je eerst een contract voor een half jaar krijgt,daarna voor een jaar en daarna pas voor vast
maar als het erbij staat bij de vacature mag je het dan ook eisen bij je eerste contract?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:07

Ik ben het met je eens Evelijn, wie niet waagt, wie niet wint. En het kan inderdaad heel goed zijn dat ze niet degenen hebben kunnen vinden die ze zochten. Vaak worden de eisen behoorlijk aangedikt in een vacature. Dat geldt zeker voor minder populaire banen of tijdelijke contracten. Je kan het altijd proberen.
Ik heb net een arbeidsvoorwaardengesprek gehad bij mijn oude werkgever. Ze wilden me per 1 december hebben, maar ik vond per volgende week beter geschikt, dus dat hebben we geregeld. Volgende week eindelijk weer aan het werk Go jij! Go jij! Ik heb meer verantwoordelijkheid gekregen, hoewel ik wel gewoon moet inspringen waar ik nodig ben. Ook qua salaris ga ik er iets op vooruit. Alleen is het aantal uur (16) wat weinig en ook de werkdagen zijn niet ideaal (maandag, woensdag en vrijdag), maar ik ga eerst maar bekijken hoe dit bevalt en dan kan ik altijd meer uur bedingen. Mijn collega's waren in ieder geval allemaal heel enthousiast, dat was wel hartverwarmend, dus ik kijk er naar uit weer te beginnen!
Ik blijf trouwens gewoon verder sollicteren, dit blijft een tijdelijke functie met te weinig uren, maar voor nu is het prettig.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:07

Geen idee, maar voor zover ik weet komt het eigenlijk nooit voor dat bedrijven mensen meteen een vast contract aanbieden. Ze zullen toch eerst willen zien hoe je functioneert op die baan. Ik zou daar dus ook niet op gokken, en sowieso niet gaan lopen eisen bij een sollicitatie Lachen

Bij "meer ervaring vereist" ligt het bij mij aan de indicatie die ze geven, bij 2-3 jaar ervaring vereist gok ik het erop maar als het er meer zijn niet.

Ik werd daarstraks gebeld nav een brief die ik vorige week had opgestuurd, heb volgende week donderdag weer een sollicitatiegesprek Haha!

*edit: gefeliciteerd Soda! Lachen