Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:45

Aah oke! De andere afkortingen had ik al bedacht maar singular was niet in me op gekomen. Lekker lomp! _O-

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:19

я могу немного говорить по-русски :D

De type oefeningen zijn zo irritant omdat je letter voor letter moet aanklikken _O-

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 22:50

Grr! Ik had een super handige cursus waar ook geschreven stond hoe je het moest uitspreken was handig als ik geen geluid kon op zetten maar die is af en alles wat ik verder vind moet met geluid ^)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:40

очен хорошо Ghostattack :D Ik gebruik voor m'n Russisch memrise altijd op de telefoon, kan je iets makkelijker 'n cyrillisch alfabet d'r op zetten ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:50

Ja op mn telefoon heb ik inderdaad Russisch toetsenbord :j

Ik heb net het woord как geleerd :')

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:55

Afbeelding
:))

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 23:59

Ghostattack schreef:
Ja op mn telefoon heb ik inderdaad Russisch toetsenbord :j

Ik heb net het woord как geleerd :')

Nu al? Dat zat in mijn eerste of tweede les. :)

Een studiegenoot van mij is na zijn studie musicologie nog Slavische talen en letterkunde gaan doen. Weet je hoe hij daarbij kwam? Zijn scriptie ging over een Russische opera, en daarin trok tekstregel "Как? Как? Как?!" zijn aandacht - zozeer dat hij Russisch wilde gaan studeren!

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 00:38

Hoi,

Ik kwam via hier terecht op duolingo. Is het alleen mogelijk om Engels te leren? Of toevallig ook Duits?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 00:44

Die vraag is in het topic al een paar keer beantwoord. Vanuit het Nederlands kun je alleen Engels leren, vanuit het Engels ook allerlei andere talen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 03:44

Ik ga hier ook maar eens meepraten, in theorie spreek ik vloeiend Nederlands (moedertaal), Frans (2de moedertaal), Engels(school/werk/tv/PC), Duits(school), Latijn(school), Spaans(vakanties) en Italiaans(vakanties). En een beetje Thais(6 maanden gewoond).

Maar ik merk dat ik er veel te weinig mee doe, waardoor het allemaal wegzakt. Ga ik 4 dagen naar Rome dan is mijn Italiaans wel terug na dag 3, maar dat sukkelen die eerste dagen is vervelend, want ik weet van mijzelf dat ik het kan, en toch komt het er op die moment niet uit.

Mijn Frans gaat trouwens ook enorm snel achteruit, dat sprak ik alleen met mijn moeder, maar sinds ze overleden is, doe ik daar ook niets mee.

Hoe onderhouden jullie je talen? Ik ben een wetenschapper van beroep, dus kom daar alleen met Engels en Latijn in aanraking (en niemand spreekt nog Latijn, dus dat gaat vaak alleen maar over begrippen)

Het liefst zou ik mijn Thais weer gaan bijschaven, wil zoizo nog terug naar Thailand, maar dat is financieel nog even wat ingewikkeld.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 08:30

Wat een leuk topic! Ik ben begonnen met Frans, jaren geleden op school gehad maar is allemaal weggezakt.
Dus dacht.. Leuk om weer eens op te pakken! En grappige is.. Het valt mij reuze mee, veel woorden en grammatica herken ik toch wel weer snel.

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:21

Seltje schreef:
Ik ga hier ook maar eens meepraten, in theorie spreek ik vloeiend Nederlands (moedertaal), Frans (2de moedertaal), Engels(school/werk/tv/PC), Duits(school), Latijn(school), Spaans(vakanties) en Italiaans(vakanties). En een beetje Thais(6 maanden gewoond).

Maar ik merk dat ik er veel te weinig mee doe, waardoor het allemaal wegzakt. Ga ik 4 dagen naar Rome dan is mijn Italiaans wel terug na dag 3, maar dat sukkelen die eerste dagen is vervelend, want ik weet van mijzelf dat ik het kan, en toch komt het er op die moment niet uit.

Mijn Frans gaat trouwens ook enorm snel achteruit, dat sprak ik alleen met mijn moeder, maar sinds ze overleden is, doe ik daar ook niets mee.

Hoe onderhouden jullie je talen? Ik ben een wetenschapper van beroep, dus kom daar alleen met Engels en Latijn in aanraking (en niemand spreekt nog Latijn, dus dat gaat vaak alleen maar over begrippen)

Het liefst zou ik mijn Thais weer gaan bijschaven, wil zoizo nog terug naar Thailand, maar dat is financieel nog even wat ingewikkeld.

Dat vind ik ook altijd een moeilijke, eigenlijk zou je moeten kunnen communiceren op "dagelijkse basis" met iemand die het als moedertaal heeft, desnoods via mail dat je je zinsbouw onderhoudt. Ik merk nl dat mijn uitspraak niet zozeer achteruit gaat maar wel mijn zinsbouw. Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is gezocht naar franse muziek die ik ook graag hoor (denk aan Maître Gim, IEn ook de liedjes die niet op de radio gekomen zijn zitten hele mooie tussen)
Vind het wel nog steeds moeilijk om te vinden. Maar ik ben sowieso een heel moeilijke opgebied van muziek. :')
En die heb ik in mijn auto op staan.
Dat helpt wel iets omdat je dan elke dag wel wat frans hoort maar echt "onderhouden" is dat niet natuurlijk.

Ben dus ook wel benieuwd hoe anderen dat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:33

Dat heb ik ook met mijn spaans en frans.. na een paar dagen lukt het prima, maar die eerste dagen zijn zo awkward omdat je weet dat je het kan maar het lukt niet :=

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:57

Ik heb een paar dagen geleden zo'n testje gedaan voor Frans bij duolingo, alles was "oh ja!" en ik had uiteindelijk niks vrijgespeeld. Nou doe ik dagelijks tussen mijn Deense lessen een enkel lesje Frans tussendoor voor de afwisseling, wel leuk en makkelijk, want ik pak het inderdaad zo weer op. Na de middelbare school heb ik het gewoonweg eigenlijk nooit meer gebruikt. Ik merk de laatste jaren ook dat ik op vakantie in Frankrijk dus ook gewoon Engels gebruik i.p.v. Frans, waardoor het echt helemaal weggezakt is. Eigenlijk toch jammer.

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:08

Als jullie willen praten met mensen die echt die taal spreken zou je een account op die versie van Howrse aan kunnen maken. :) Ik zit op de Italiaanse Howrse en praat daar met mensen in het Italiaans.

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:34

Naar aanleiding van dit topic heb ik gisteren een account aangemaakt op Memrise.
Ik ben nu begonnen met Zweeds leren. :D
Weet iemand of je toevallig ook zinnen oid kunt leren via Memrise?

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:44

Vind het stiekem wel jammer dat ik op de pc versie van memrise niet kan spieken naar de letters die ik moet gebruiken. :Y) Toetsenbord over zetten van normaal naar japans is wel tijdrovend, daardoor heb ik ze wel regelmatig fout. Oefenen Oefenen oefenen dan lukt het wel.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 16:53

poging tot Russisch op memrise, wat een ramp :') Ik kan niet eens 1 woord onthouden _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 17:38

Mirjam veel plezier vanavond :)

Iejoor ik ben wel benieuwd hoe het is gegaan? Was je nog aan IOL begonnen?

Selena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 17:53

Ik kwam dit topic opeens tegen. Wat leuk! Ik ben op dit moment Spaans aan het leren met Duolingo. Valt tot nu toe mee haha! Ik ga het topic vanavond even helemaal doorlezen en misschien staan er nog handige tips in :D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:11

Seltje schreef:

Ik heb naaste familie in Zwitserland en in de UK en ik leer Spaans en af en toe gooi ik echt alles door elkaar :(
Maar wat mij in de tussentijd (wanneer ik in Nederland ben) helpt, is lezen. Gewoon leuke boeken zoals romans afwisselend in verschillende talen lezen. Voordeel is dat Engelse en Duitse boeken vaak net wat goedkoper zijn dan Nederlandse boeken.

Wat dus geen goed idee van mij was, was twee Duitse leesboeken meenemen toen ik op vakantie ging met Britse vrienden. Toen was ik weer alles door elkaar aan het spreken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:12

Ik ga eens kijken of Memrise er ook is voor mn mac ipv alleen op mn telefoon :D

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:14

Oh is er dan ook memrise op je telefoon? :+

Esbjerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:15

Ja, kun je gewoon downloaden in de app store.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 19:16

Damned schreef:
Oh is er dan ook memrise op je telefoon? :+

Ja in de app :D Herhaal voor het slapen gaan mn japans via daar :D