Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:17

its_daantjee schreef:
Laura MC, terugroepen heeft geen zin inderdaad, doe ik daarom ook naar niet. ik sta eigenlijk nooit meer in de keuken omdat ze weten sat dat niet mijn ding is, dus gelukkig ben ik bijna nooit aan het klooien met gerechten. echter roept hij wel eens dat we inderdaad plaatjes nodig hebben "want anders kunnen we het niet" nou, ik zou maar wat graag plaatjes hebben hoor.. maargoed, ze hebben door dat voor en nagerechten niks voor mij is, dus zetten ze mij mooi in de afwas. vind ik helemaal prima want ik heb geen stress meer voor die gerechten haha. dankjewel voor je tips! ik ben inderdaad van de week met mijn collega samen (die een groot deel van de gerechten wel weet) alle gerechten langs gegaan. ze heeft alles opgeschreven voor me. maargoed zoals ik al zei heb ik niks meer met de gerechten te maken.. dus ik vind het wel fijner zo haha.

Dat is ook wel prima voor je inderdaad, maar lijkt het je niet leuk toch nog wat meer bij te leren? Je horizon te verbreden? Al klinkt dit niet echt als een goed leerbedrijf.. Vergeet niet dat je nu al aan je CV aan het werken bent, als je nu de kans krijgt om dit onder de knie te krijgen zou ik het zeker doen :)

its_daantjee

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:57

ook daar heb je zeker gelijk in! en ik wil het wel leren, maar het moet zo snel en daar word ik ongelovelijk zenuwachtig van.. dus dan denk ik; laat maar. ik heb wel eens in de keuken gestaan hoor! maar dat was geen succes :+ maar je hebt wel gelijk. en als de kok niet zo snel geirriteerd werd had ik het ook zeker willen leren.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:33

its_daantjee schreef:
ook daar heb je zeker gelijk in! en ik wil het wel leren, maar het moet zo snel en daar word ik ongelovelijk zenuwachtig van.. dus dan denk ik; laat maar. ik heb wel eens in de keuken gestaan hoor! maar dat was geen succes :+ maar je hebt wel gelijk. en als de kok niet zo snel geirriteerd werd had ik het ook zeker willen leren.

Hoe gaat het nu op je werk Daantje?

Ik mag maandag beginnen bij D'Ouwe Brandweer, sta lekker 5 dagen per week :) Heb er zin in!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:59

Leuk Laura! Veel succes met je nieuwe uitdaging!

Ik mag morgen weer de keuken in, van 13 tot sluit. Benieuwd of er wat te doen gaat zijn met dit prutweer.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:21

het gaat stukken beter op mijn werk! er zijn gesprekken geweest en ik maak grote stappen qua werkzaamheden en het is veel gezelliger op het werk! de kok doet een stuk aardiger en mijn baas gaf op een gesprek aan dat als de kok weer zo boos deed ik mocht zeggen dat hij het ook op een andere manier kon zeggen. maar ik ga niet meer met tegenzin naar mijn werk en ik krijg ook meer uren nu! ik had het gevoel dat omdat ik alleen maar kon afwassen ik minder uren kreeg als mijn collega's. maar nu het met de gerechten ook goed gaat werk ik ook vaker!

ik ben heel positief over mijn werk nu en heb het daar ook naar mijn zin! er zijn wel eens momenten dat de kok wat bozig doet, maar dat is daarna al snel over en het is over het algemeen heel gezellig!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:55

Fijn zeg daantje!

Ik mag vanavond ook weer voor een Walking diner

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:39

Ik heb gisteren mijn laatste werkdag gehad in de horeca en ben blij dat het voorbij is. Werk nu bij de Lidl en bevalt me goed! Laatste half jaar ging het steeds slechter. Harder moeten werken maar steeds minder werd het werk gewaardeerd. Communiceren met onze baas werd onmogelijk (Chinees) nadat onze manager werd ontslagen (enige die Nederlands en Chinees kon).
Ik vind het erg jammer want laat 2,5 jaar wel hele toffe collega's achter en zal het contact met klanten wel missen, maar dit is beter zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:52

Ik ben ook sinds kort gestopt in de horeca. Ik mis mijn collga's , maar ik heb nu een baan van 40 uur en inderdaad was het bij mij ook zo dat we keihard moesten werken maar er heel weinig waardering was.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:47

Ik kom mij ook graag melden!

Heb in totaal ongeveer een jaartje bij de Mac Donalds gewerkt (wat ik overigens geen horeca noem) en ben daar gestopt omdat ik het simpelweg nogal hersendodend vond, geen uitdaging. Ik loop nu iets meer dan een halfjaar stage in een horecabedrijf waar ik mensen met een (verstandelijke) beperking begeleid, zowel in de keuken als in de bediening. En ben er achter gekomen dat ik naast het begeleiden van die mensen het horeca gedeelte ook wel erg leuk vindt :D Mijn begeleider heeft bij de Librije gewerkt en doet daarnaast trainingen etc, is een echt horecamens, vindt het altijd zo mooi om die verhalen aan te horen over hoe dat allemaal in elkaar zit enzo en ben dus wel een beetje enthousiast geworden. Oke, om een lang verhaal kort te maken, heb ik ook maar ergens gesolliciteerd waar ze mensen voor in de bediening zoeken.. Dus ben benieuwd.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:53

Welkom Finnens! En succes met je sollicitatie! McDonalds is inderdaad een hele specifieke vorm van horeca, maar lijkt me ook best interessant :) Je komt er natuurlijk echt de meest uiteenlopende types mensen tegen.. Nog leuke anekdotes toevallig? :D

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 00:00

Dankjewel! Ik vond McDonalds in het begin wel leuk, maar vond vooral in de Drive werken leuk. En toen ik van vestiging overstapte was die er niet meer dus stond ik of de hele dag achter de kassa of de hele dag hamburgertjes te maken. Er komt vanalles inderdaad, zat ook midden in de stad dus in het weekend tot 5u snachts geopend. Ook één van de redenen dat ik gestopt ben toen ik 18 werd (want dan moet je tot 6u sochtends werken). Ook regelmatig politie binnen omdat er weer eens gevochten werd, of zondagochtend mensen die dan op stap waren geweest en kwamen vragen of hun pasje/telefoon/whatever gevonden was :')

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:38

En, wat is het geworden finnens? :D

Tijdje rustig geweest dit topic. Ik ben ondertussen lekker aan het werk bij de Brandweer. Wát een leuke zaak! Iedereen is supervriendelijk en behulpzaam, en het lijkt erop dat ik toch iets meer bedrijfsleider ga worden dan ik dacht (functie is assistent-bedrijfsleider, maar huidige bedrijfsleider is afwezig i.v.m. blessure). Wel lastig hoor, in een bedrijf waar je nog nooit gewerkt hebt. Ik pik het wel aardig op allemaal maar het moet niet te druk worden, dan heb ik het overzicht niet meer. Afgelopen zondag 38 man gedraaid, maar iedereen kwam tegelijk, denk dat bijna 30 man tussen 17u en 18u binnenkwam. Je staat met z'n tweeën, maar je moet alles zelf doen; broodjes snijden, drankjes maken, eten lopen, alles. Mij lukte het (nog) niet hoor! Daarbij moet ik nog even wennen aan het feit dat ze daar geen wijken lopen. Ze hebben 22 tafels ongeveer, en 10 daarvan horen bij de 'barwijk' en 12 loop je met z'n tweeën en in het weekend drieën. De één neemt op, de barman brengt drankjes, dan loopt de andere collega eten, de vierde vraagt wat ze na willen en de vijfde rekent af (en iedereen doet alles, en communiceert dat in de wandelgang heel snel). In mijn ogen niet logisch, maar iedereen snapt het daar goed, dus dat ligt aan mij en dat is gewoon een kwestie van wennen haha!
Verder wel érg leuk. Niet alleen om te eten (goede prijs/kwaliteitverhouding) maar we eten elke middag met z'n allen en het is echt een euk team en een leuke baas :)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:03

Klink goed Laura :D
Is heel gewoon dat je nog even moet wennen natuurlijk! Ze doen het overal een beetje anders denk ik.

Ik krijg zeer waarschijnlijk nog een nieuw contract, maar dat is nog even een maandje afwachten.
Verder is het bij ons deze maand lekker rustig, op de carnaval na.
Eind januari hadden we wel een stormloop van de AH actie, omdat dat de laatste kans was. We zaten echt bomvol!

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:13

ik mag vanavond ook weer!

ik vind het werk steeds leuker en leer ook steeds meer. de gerechten maken vind ik nu ook leuk om te doen. soms wel dat ik zenuwachtig word omdat ik dan twijfel of ik het wel goed doe, maar als er iets niet klopt legt mn baas dat rustig uit en is er niets aan de hand.

vorige week dacht ik nog dat alles perfect ginf en niets meer mis kon gaan.. denk dat noooit voordat je naar huis gaat want 3 tellen later liet ik een kopje vallen.. whoops.

vorige keer werd mn baas boos en was ik bang. bij mij schoot de stress natuurlijk ook deze keer tot level 200. mn baas kwam binnen om te vragen wat er gebeurde en ik antwoorde dat er een kopje op de grond ging. mn baas gaf me een bezem en vertelde me dat ik moest oppassen voor mn vingers :+ toen ging hij weer weg _O- die had ik echt niet aan zien komen!

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:42

er is al even geen activiteit meer hier maar toch val ik even binnen.

ik ben bezig met een gastvrijheid onderzoek binnen de horeca voor mijn opleiding.

zouden jullie voor mij de volgende vragen willen beantwoorden? en erbij aangeven of je medewerker,leidinggevende of misschien wel gast ben van een horeca gelegenheid.

alsvast heel erg bedankt!

ν Wat zijn onderscheiden aspecten (= onderdelen) van gastvrijheid.

ν Aan welke eisen moet het personeel voldoen om gastvrijheid uit te stralen.

ν wat is de grootste ergernis van gasten in hun beleving van gastvrijheid

ν wat is de grootste gastvrijheids-tip

ν gastvrijheid is…

ν is de kwaliteit van eten nog vab belang of staat de gastvrijheid van het personeel bovenaan

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 11:58

ook ik heb toevallig weer een ppdate voor dit topic. ik heb ontslag genomen want de werkdruk en de sfeer werd me te veel en bezorgde me veel stress. wegens personeel te kort (en omdat ik het voor mezelf goed wil afsluiten daar.. we gaan daar immers regelmatig uit eten) werk ik daar nog tot eind maart.. en dan is het afentoe een dienst. heb aangegeven dat het niet werkt voor mij dus ik ben erg opgelucht. kan s'nachts ook weer heerlijk slapen, ik droomde altijd van het werk etc. ben blij dat het zo afgesloten word.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:08

Haha dat dromen herken ik, was puur door de stress. Ik maakte me vriend dan nachts wakker en vertelde hem dan dat hij die tafel nog even af moest nemen en nog iets moest schoonmaken. Toen ik stopte in de horeca waren die dromen ook weg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:13

Free2 schreef:
Welkom Finnens! En succes met je sollicitatie! McDonalds is inderdaad een hele specifieke vorm van horeca, maar lijkt me ook best interessant :) Je komt er natuurlijk echt de meest uiteenlopende types mensen tegen.. Nog leuke anekdotes toevallig? :D

En hoeft niet saai te zijn, zeker niet als je door wilt groeien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:21

finnens schreef:
Dankjewel! Ik vond McDonalds in het begin wel leuk, maar vond vooral in de Drive werken leuk. En toen ik van vestiging overstapte was die er niet meer dus stond ik of de hele dag achter de kassa of de hele dag hamburgertjes te maken. Er komt vanalles inderdaad, zat ook midden in de stad dus in het weekend tot 5u snachts geopend. Ook één van de redenen dat ik gestopt ben toen ik 18 werd (want dan moet je tot 6u sochtends werken). Ook regelmatig politie binnen omdat er weer eens gevochten werd, of zondagochtend mensen die dan op stap waren geweest en kwamen vragen of hun pasje/telefoon/whatever gevonden was :')

Dat is niet leuk.
Ik heb gewerkt op Mac donalds scheveningen boulevard en had het er uitstekend naar mijn zin. Maar was dan ook wel verder gekomen dan kassa en hamburgers bakken.
Maar ook in de tijd dat ik nog crew was, vond ik het leuk.Elke maand hadden een avond dat we gingen bowlen. We hadden groepje opgericht die crew vergaderingen hielden en daarmee keken we naar aspecten die het leuker maakte voor iedereen. Zo hadden we dus crewfeesten die wij gewoon in de lobby mochten houden. Ook werd er elk jaar voor de medewerker van het jaar iets georganiseerd. De Franchise nemer had toen 13 restaurants en zo ben ik een keer samen met nog 12 anderen naar parijs geweest. Wij hadden leuke collega's en in de zomer erg druk. In de winter ging ik vaak staan op Oostweg in Zoetermeer ook erg druk dus had altijd werk ;)
Helaas werden we over genomen en toen werd er meer gewerkt met uitzendkrachten zomers en dat werkte niet goed naast de vaste personeelsleden die namen een voor een ontslag. Jammer.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:32

Ik werk sinds een paar weken ook weer in de horeca :) Een keer per week, is voorlopig weer even genoeg want m'n schoolrooster is echt killing :+

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:34

lucky dat je maar 1 dag hoeft haha, ik heb zo sollicitatie.. heb aangegeven dat ik alle sagen behalve maandag en donderdag kom. maar de werktijden die op het formulier staan zijn echt ruk, dus ik vraag me af of het wel wat word want ik red het ook niet met mn rooster.

ik mag vanavond ook weer in t restaurant werken.. laatste maandje daar. ben wel blij dat het voorbij is. met buikpijn naar het werk is niet goed.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 16:38

Ah, het leeft hier weer!

judith_: ik vind het erg lastig om antwoord te geven op jouw vragen. Ze zijn heel erg open en je zou er zoveel verschillende dingen op kunnen antwoorden.. Ik zou daar toch wat specifiekere vragen van maken@

Ik heb een tijdje bij d'Ouwe Brandweer gewerkt. Leuk bedrijf! Leuke baas, leuke collega's.. maar het werk is toch niet echt iets voor mij. Het is daar echt druk en tijd voor de gasten heb je niet echt (echt niet), ondanks dat is iedereen altijd wel tevreden maar ik mis toch dat extra stukje gastvrijheid wat ik ze toch graag zou willen bieden.
Vorige week gesolliciteerd bij een nieuw bedrijf aan de Vismarkt, waar Zomers eerst zat. Nu al BHV gehaald, wijnproeverij gehad en baristacursus, en vanavond een gastvrijheidstraining :) Leuke mensen, leuke baas, gaat echt een heel mooi bedrijf worden met een terras dat iedere dag open is, zelfs in de winter! (warmtelampen en vuurhaarden <3 )
Vanaf volgende week echt beginnen! Officiele opening is waarschijnlijk de 24e :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-16 18:37

LauraMc bedankt voor je feedback.
Echter op de laatste 2vragen na zijn het vragen die op deze manier in het verslag moeten terug komen(voor gekauwde vragen dus eigenlijk)

Ik denk dat er op elke vraag wel een passend antwoord voor is. Ja er zijn veel mogelijkheden. Maar voor iedereen is de kijk erop toch anders.

Ik hoop dat er nog een aantal mijn vragen willen beantwoorden

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 03:22

Iemand die via PB even een luisterend oor wil zijn over mijn werksituatie? :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:28

Snollygoster schreef:
Iemand die via PB even een luisterend oor wil zijn over mijn werksituatie? :)

ik wil je luisterend oor wel zijn, mocht je denken dat ik niet de juiste persoon ben dan is dat geen probleem!

groetjes