Paraveterinairen van bokt...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leffroi

Re: Paraveterinairen van bokt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 14:10

Ik laat het meestal op me afkomen. Vaak ga ik er dan met veel tegenzin heen en sta ik op het punt om af te zeggen, maar als ik dan eenmaal ben geweest is het en heel gezellig geweest en heb ik het hartstikke leuk gehad. Gewoon op je af laten komen en veel vragen stellen. DA vind dat vaak prachtig en je leert er veel van.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:25

Zorgen dat je goed uitgerust bent en ter afleiding 's avonds een goede film of serie kijken ;)
En verder, laat het gebeuren, wees je zelf en ga je niet beter voor doen dan dat je bent. Geef je oren en ogen goed de kost. Stel vragen, dat komt geïnteresseerd over en je wordt er altijd wijzer van :D

Loretteeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:07

Bedankt voor de tips! :D

Ik ben wel van plan om er 'leeg' heen te gaan.. Maar vooral omdat ik alleen maar in kleine klinieken heb gestaan en door m'n laatste baas wat negatieve ervaringen op heb gedaan, zit ik er wat tegenop om gelijk een groot ziekenhuis binnen te stappen. En dan ook omdat ik er nu weer een half jaar uit lig (als paraveterinair zijnde)... De drempel wordt steeds groter. :=

Andere kant van het verhaal is wel weer dat ik er enorm veel zin in heb!

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 16:31

Nou, ik val af en toe nog in op mijn stage, ook een dierenziekenhuis, maar veel anders dan een gewone DA is het niet hoor, qua mensen is mijn ervaring. Heb op beide praktijken even leuke collega's. Het werk is grootendeels ook gelijk, maar in het dierenziekenhuis (veel) moderner. Toch werk ik net zo lief op mijn vaste werk, als op mijn oude stageplek.

Komt vast wel goed :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:42

Hoe denken jullie over het verwijderen van wolfsklauwtjes bij een volwassen hond? (En dan dus volgroeid inclusief botje).

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 20:56

Ligt er aan of hij er last van heeft toch? Ik weet dat het bij ons op de andere locatie wel eens gebeurd. Maar ik weet verder niks over dat ding. Heeft niet zoveel nut toch?

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:12

Heeft inderdaad geen nut. Maar de operatie is natuurlijk ingrijpender wanneer er een botje inzit dan wanneer het enkel een los flubbertje. Last is een groot woord maar zeker wel hinder. In de zin van blijven haken (in de bench, kleed, aan kleding). Hij is nogal lomp dus ook met traplopen gaat t geregeld mis met die dingen. Vandaag vond ik hem met zijn twee klauwen aan elkaar vast gehaakt! :') . Ik ben 3 uur weggeweest, wie weet hoelang hij zo heeft gestaan.. Tot op heden is het dus nog niet écht mis gegaan maar dat is meer wachten tot 't wel gebeurd ben ik bang.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:38

Er moet medisch een noodzaak voor zijn om ze te mogen verwijderen toch?
Wij toevallig vandaag een hond gedaan met beiderzijds een dubbele klauw, waarvan aan beide kanten 1 volledige tegen was. Hond had er echt last van, nagel van t flubbertje groeit ook steeds in etc.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 23:04

Er moet inderdaad een medische noodzaak zijn. Maar wanneer is het dat? Wacht je dan tot het bijv daadwerkelijk scheurt oid als gevolg van het blijven hangen? En in hoeverre hij er verder last van heeft vind ik lastig.. Tot op heden is de schade beperkt gebleven tot een gescheurde nagel als gevolg van het blijven hangen (al hoewel dat ook pijnlijk is natuurlijk).

Ik ben er zelf overigens nog niet over uit hoor. Ik vermijd liever een chirurgische ingreep als het niet daadwerkelijk nodig is. Maar dat is juist het lastige haha, want ik weet niet of het wel of niet nodig is. Daarom ben ik ook benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:37

Mja, vind ik persoonlijk zo een van die dingen die gewoon als ze jong zijn zouden mogen.
Ik heb mijn stage bij een nogal old skool DA gedaan, en dat wat ff verdovingscreme en knip hoor. Op een nest van 7 pups met een stuk of 10 klauwtjes had je er af en toe 1tje die een druppel bloed gaf en daar zette ie ff een hechtingkje op. Scheel veul gedoe en bloedbad later.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 21:47

Maar dat krijg je niet voor elkaar bij een volledig gegroeide teen, dat wordt namelijk gewoon een teenamputatie..
Medisch noodzakelijk is inderdaad vrij interpreteerbaar. De hond waar ik t over heb had er in het dagelijks leven echt last van, nagel groeide in, vond t niet prettig als je er aan zat etc.
Echter hebben we ook een klant waarbij de wondjes steeds maar bleven ontsteken en die zei had ik dit maar eerder geweten dan was ik er nooit aan begonnen!
Dus als ik jou was Chantal zou ik t nog mooi even aankijken.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:55

Hoppit, bij pups is het inderdaad maar een kleine ingreep, maar bij de volwassen hond, zoals Willemien ook al aangeeft, is het echt een operatie.

Ik denk persoonlijk dat geen enkele dierenarts moeilijk zal gaan doen om het te verwijderen, maar wil je zelf het risico nemen. Het is toch een narcose etc etc. Moet de hond verder niet nog ergens aan geholpen worden? Castratie oid? In de praktijk waar ik hiervoor werkte haalden we ze er regelmatig af als we honden voor castratie hadden. M'n baas stelde het zelf eigenlijk altijd voor, juist omdat die krengen overal achter blijven hangen als ze groter worden.

Ik vind het persoonlijk ook super lelijk. We krijgen regelmatig honden in de praktijk die ze hebben, de helft daarvan heeft zelfs dubbele tenen. Ik begrijp dan ook echt niet dat ze die niet even verwijderd hebben toen de pup nog klein was of bij castratie, maar goed, ieder z'n eigen ding ;)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 06:43

Eigenlijk behoort die verantwoordelijkheid de fokker toe en als die vervolgens tegen de pup eugenaar zegt dat het niks is tsja, kun je de eigenaar niet kwalijk nemen. Ik had er altijd een hekel aan om de pups vast te houden tijdens het verwijderen van die klauwtjes omdat bepaalde fokkers ze zelf niet wilden vasthouden.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 07:05

Hij is al gecastreerd., helaas. Was toen gecombineerd met een buikoperatie omdat er een massa in de buik zat met het vermoeden dat het wel eens slecht kon zijn. Heb toen dus besloten om de tenen niet ook nog is te doen, leek me teveel van het goede. Nu achteraf denk je natuurlijk 'had ik het maar wel gedaan' maar dat zou echt te veel voor hem geweest zijn denk ik.

Hij heeft er overigens ook 'last' van in het dagelijks leven. Maarja, wat is last denk ik dan.. Ik laat het nu in ieder geval nog even voor wat het is. Maar was benieuwd naar jullie meningen :) .

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 20:42

xChantal94 schreef:
Hij is al gecastreerd., helaas. Was toen gecombineerd met een buikoperatie omdat er een massa in de buik zat met het vermoeden dat het wel eens slecht kon zijn. Heb toen dus besloten om de tenen niet ook nog is te doen, leek me teveel van het goede. Nu achteraf denk je natuurlijk 'had ik het maar wel gedaan' maar dat zou echt te veel voor hem geweest zijn denk ik.

Hij heeft er overigens ook 'last' van in het dagelijks leven. Maarja, wat is last denk ik dan.. Ik laat het nu in ieder geval nog even voor wat het is. Maar was benieuwd naar jullie meningen :) .

Zou nehet niet in kunnen tapen met leukoplast? Gewoon even zodat hij tegen het lichaam zit. Heeft hij er ook minder last van.

Heb het hier nog maar 1 keer mee gemaakt en was idd tijdens een castratie, maar of er toen een botje in zat weet ik niet. Anders had je nog kunnen zeggen onder lokale verdoving, als je hond braaf genoeg is. Vandaag nog een bultje verwijderd onder lokale verdoving. Ideaal als je hond braaf genoeg is en scheelt een hoop geld.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:18

Dat durf ik niet zo goed. Hij eet alles wat los en vast zit als het even kan.. Makkelijk dier is het he :Y) .

En braaf is hij wel echt maar denk niet dat dit onder lokale verdoving kan omdat het echt volgroeid is. We hebben de nagels nu geprobeerd zo kort mogelijk te knippen (wel voor het leven gebleven). Maar daardoor zoveel mogelijk punt en ronding uit de nagel gehad. Kan hij in ieder geval niet zo makkelijk blijven hangen voor nu. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 11:27

Het is vervelend natuurlijk.. Maar als hij er echt last van begint te krijgen... Krijg je geen korting van je baas? :+

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 12:02

Oh jawel hoor. Maar om het geld draait het me niet haha :D . Ik vind het gewoon zielig :o . En ook omdat hij graag actief bezig is, fietsen, wandelingen, apporteren.. Dat kan dan natuurlijk ook even niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:51

Nee, maargoed. Als hij steeds met zijn poot ergens achter blijft haken of vast blijft staan.. Wanneer gaat het fout? Dan kan hij maar even een week niet zo actief zijn, genoeg hersenkrakers om hem bezig te houden. Dat was wel het laatste wat me tegen zou houden..

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:48

Ik stuur je wel even een pb. :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:45

Een paar zware dagen hier gehad.
Gisteren een paard laten inslapen wat ik al een tijdje kende, stond ook op mn stage gestald.
Zo'n lief maar ook oud dier. Had koliek en ging steeds verder achteruit.

En vandaag een paard met een gebroken tibia...
Dat was ook niet fijn om te zien..
Toen die inzakte klapte het been dubbel...
Daar werd ik wel even misselijk van... :/
Hoe gaan jullie met dit soort situaties om?
Loop je even weg, of probeer je jezelf te vermannen?

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:48

Ik kan me op dat soort momenten meestal goed inhouden, zowel toen ik nog met de dieren werkte als nu humaan, maar het raakt me echt wel hoor. zou niet goed zijn als dat niet zo was denk ik.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:25

Moet zeggen dat ik daar vrij goed mee om kan gaan.
Al blijven sommigen je langer bij dan anderen uiteraard, bijzondere patiënten of lieve eigenaren etc.
Vandaag helaas weer 2 van zulke gevallen mee gemaakt waar we t voorlopig nog wel even over zullen hebben.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:41

Qua grote dieren geen ervaring. Denk dat dat ook weer anders zal zijn dan kleine dieren. Normaal heb ik niet zo'n moeite met dieren die worden ingeslapen, behalve als ze al wat langer onder behandeling staan en dan toch wordt beslist ze te laten gaan. Vorige week nog iemand, die zijn kat na afloop bedankte voor alles. Dat raakt je wel :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:07

T is wel een pechweek voor de haflingers...
Dinsdag een ingeslapen door koliek
Woensdag een haflinger met gebroken been
En vandaag een met een mega oedeem plaat onder de buik, was warm en pijnlijk, liep ook erg stijf en had koorts