NHB Deurne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dressage

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:28

Jaa ik ben ook niet altijd duidelijk. maar ja heb wel een aantal vraagjes voor je :P
Hoe vind jij de opleiding?
Wat leer je er vooral?
en hoe vind je dat je paard er bij staat op deurne? (qua eten, bewegingsvrijheid etc.)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:30

_Dressage schreef:
@ rianneke, Ghehe ach iedereen moet proberen eruit te halen wat eruit valt te halen. Ik heb nu me mbo detailhandel binnen dus heb zowieso al een opleiding voor als het niet gaat lukken, daarbij heb ik op een pensionstal gewerkt toen ik 13/14 was, daar betaalde de mensen goud geld en ik moest dus ook elk drolletje uit de box halen. Dus wat het is weet ik wel, maar inderdaad is er nog mn twijfel over deurne, ook omdat het zo duur is, en ik heb al eens een opleiding niet afgemaakt, dus mn ouders zijn niet erg blij. :P
En ik vind het erg slecht dat je paard niet de wei op kan of eens lekker kan rennen.
dus nog maar even goed nadenken of het CAH dronten of deurne word. :P

Het is al een aantal keer gezegt: je paard kan in de paddock los. Dus hij kan gewoon lekker rondrennen.

Je paard komt in de weekenden in de molen, wordt door de weekenddienst verzorgt. Mocht je paard niet in de molen kunnen, dan wordt die gelongeerd. Paarden welke blessures hebben worden aan de hand gestapt.

Je zou inderdaad in het weekend mee kunnen draaien met de weekenddienst. Dan mag je op school blijven. Wel even overleggen natuurlijk. En er valt vaak wel iemand te regelen welke weekenddienst heeft, om je paard nog eens extra te doen. En je kan op zondag terug komen, moet je wel maandagochtend mee helpen met de weekenddienst. Vrijdag heb je hem nog zelf gedaan, zaterdag laat je hem in de molen zetten en zondag doe je hem weer zelf. Niks aan het handje.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:32

_Dressage schreef:
Jaa ik ben ook niet altijd duidelijk. maar ja heb wel een aantal vraagjes voor je :P
Hoe vind jij de opleiding?
Wat leer je er vooral?
en hoe vind je dat je paard er bij staat op deurne? (qua eten, bewegingsvrijheid etc.)

Heb al het een en ander over de opleiding uitgelegt, waaronder ook mijn ervaringen, dus die kan je gewoon terug lezen.

Qua voer, stalling en strooisel is alles van goede kwaliteit. Bewegingsvrijheid bepaal je ook zelf. Er is geen weiland maar naast je uur rijles per dag kan je je paard longeren, los gooien in de paddock, aan de hand stappen, in de molen zetten, laten grazen aan de hand etc. Het is maar net wat je er zelf van maakt.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:33

Jaa tis maar net hoe je het ziet, een paddock is in mijn ogen niet genoeg. Het ligt er maar net aan waar je aan gewend bent natuurlijk, daarbij vind ik dat een paard minimaal 4 uur los moet kunnen bewegen. dus daar houd het voor mij al bij op. maar in ieder geval bedankt

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:37

ik vroeg me ook af of je nou na je les of in het weekend als je je paard gereden hebt ook in dat "crosbos" mag uitstappen of is er nog ergens een bos waar je heen kan.. En waardoor zou je bijv weekenddienst moeten draaien als je iets stouts hebt gedaan?

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:50

dat hangt van je instructeur af. over het algemeen mogen de 1e jaars het niet. Wel hebben de 1e jaars iedere week een uur buiten rijden, dus op de renbaan en soms in het bos.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:55

okee oooh het lijkt me top daarzo! Jammer dta ik nog een jaar naar school meot :(

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 19:52

_Dressage schreef:
Jaa tis maar net hoe je het ziet, een paddock is in mijn ogen niet genoeg. Het ligt er maar net aan waar je aan gewend bent natuurlijk, daarbij vind ik dat een paard minimaal 4 uur los moet kunnen bewegen. dus daar houd het voor mij al bij op. maar in ieder geval bedankt

Die beperking heeft iedereen en iedereen zou zijn paard het liefst 4 vrij laten bewegen maar dat zit er niet in. Gelukkig hebben de paarden dat besef niet en kunnen ze in de vakanties en stages lekker de wei op.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:01

@ Millennium, nee natuurlijk hebben paarden dat besef niet, maar ik zie hoe mijn paard er van opknapt om op de wei te staan. En het ligt er natuurlijk aan hoe je er zelf tegenover staat. Ik vind dat het belangrijkste wat er is, :) Heb trouwens wel gehoord dat ze bezig zijn met een stuk land. weet niet wat ze er gaan maken natuurlijk

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:11

`nou dymph volgnes mij hebben ze dat besef wel degelijk dat ze niet los naar buiten kunnen... sommige worden zo chaga op school omdat ze alleen maar op stal staan..

ben dat niet helemaal met je eens

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:14

naja paarden beseffen niet (theoretisch gezien)
maar t blijven bewegingsdieren, en inderdaad als ze hun energie niet kwijtkunnen gaan ze stuiteren (iemand met ervaring spreekt XD) tis dan ook niet meer dan normaal dat je paard lekker loskan (is mijn visie he, wil niemand aanvallen hier)

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 22:28

ik denk dat het vooral is wat je paard normaal gewend is, voordat ie naar Deurne (zou gaan/) gaat.. als ie daar 24/7 op de wei staat is het dierenmishandeling om die opeens op Deurne te zetten.. maar die van mij is een stal gewend en komt alleen buiten als het mag van mij en de eigenaar zijn weilanden vrij geeft.. verder niet, hoe jammer ik dat ook vind..

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:38

Een paard zal inderdaad echt niet het besef hebben dat het niet los kan, aangezien het niet kan relativeren. Het zal die koppeling niet kunnen maken.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:42

millennium schreef:
Een paard zal inderdaad echt niet het besef hebben dat het niet los kan, aangezien het niet kan relativeren. Het zal die koppeling niet kunnen maken.

Nee maar ze worden wel stikvervelend als je pech hebt :7

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:52

Maar dat staat toch los van dat stukje besef? Daar ging de discussie over.
Mijn paard heeft geen last van vervelende buien. Heeft jou paard dat wel, dan kan je altijd nog kijken naar een stukje land in de buurt van het NHB. Het is het een of het ander. Anders kan je van elke mug wel een olifant maken.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 15:22

eens :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:35

Ja maar toch blijf ik het raar vinden dat je op een paardenopleiding waarbij jij en je paard intern moeten er eigenlijk geen fijne omstandigheden zijn voor het paard :7

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 15:38

Hangt er vanaf hoe je 'fijne omstandigheden voor je paard' definieert.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:15

Nou een paard is en blijft een bewegingsdier :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:46

Zo'n zin definieert nog niet 'fijne omstandigheden'. Zo'n opmerking is veel te subjectief. Dan nog is er de discussie over hoeveel beweging een paard nodig heeft. Daarnaast is er een verschil tussen een paard als oerpaard en een gedomesticeerd paard. Kortom: je blijft veel te vaag in je kritiek op het houden van paarden in Deurne. En dat zegt iemand die er maar 1 keer op bezoek is geweest :) Als ik het zo lees en hoor, dan is er mogelijkheid voldoende om het paard beweging te geven. Alleen verschilt het van mens tot mens wat ie voldoende vindt. Net als dat een ieder iets anders verstaat onder 'fijne omstandigheden'.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:01

Ilja000 schreef:
En dat zegt iemand die er maar 1 keer op bezoek is geweest

:+ Ken jij mij dan? Ik weet meer van deurne als dat jij denkt ;)

Ilja000 schreef:
Als ik het zo lees en hoor, dan is er mogelijkheid voldoende om het paard beweging te geven.

Je moet alles aan de hand doen of je kunt em even losgooien in een paddock... Maar niet ieder paard vind dat even leuk ;)

Ilja000 schreef:
Kortom: je blijft veel te vaag in je kritiek op het houden van paarden in Deurne

Sorry maar wat moet ik duidelijker maken dan?
Je paard kan niet in de wei, maar alleen beweging aan de hand krijgen of even in een paddock. Als jou paard weidegang gewend is zal die op deurne waarschijnlijk niet vrolijker worden... En dat is het stal/wei gedeelte...
En dat is niet mijn manier van paarden houden! Maar goed dat is misschien ook wat je gewend bent...

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:18

Daarnaast is er een verschil tussen een paard als oerpaard en een gedomesticeerd paard. Dit zeg jij Ilja000.

Maar dit is natuurlijk complete onzin.
Een paard blijft een paard. en natuurlijk veranderen paarden. Maar het BLIJVEN bewegingsdieren en ze BLIJVEN de drang hebben om te scharrelen op het weiland.
Je kunt het met dit vergelijken.
-mensen vinden het zielig als kippen in een kooitje worden geplaatst voor de industrie.
maar wat doen wij?
sorry hoor. maar ik kan er zo pissed van worden.. natuurlijk krijgt je paard goed eten, een schone stal en je rijd hem genoeg op deurne. Maar is jou paard blij dat hij niet zn eigen ding kan doen? en dat hij elk half jaar weer word verplaatst van zn eigen omgeving.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:29

Wat een gezeur, dit gaat toch nergens over?
Wat heeft een ander hier te zeggen, over een persoon dat er voor kiest om zijn paard wél op Deurne te stallen.
Dat is een eigen keuze, waar iedereen zijn redenen voor heeft.
Ben je er tegen, vind je het dieronvriendelijk, fijn.
Mijn paard zou me er uiteindelijk dankbaar zou zijn, als ik door die opleiding een goede baan heb en hem daardoor een hele grote weide kan geven en een luxe stal.
En daarnaast is dit commentaar dus allemaal gericht tegen de school, ga dan ook eens zeuren tegen die miljoenen manegepaarden of verwaarloosde dieren. De mensen die hun paard daar stallen hebben het beste met hun dier voor, en ik vind het onterecht om daar zo over te oordelen. Hou dan gewoon lekker je mond, zoek een school en een stal waar jij en je paard je fijn voelen en dan is dit hele probleem opgelost.

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:34

@ danielle_ , Dit is niet een aanval uit het niets hoor, het is er zo op gekomen. ik kwam niet op dit forum om dit te gaan zeggen over deurne. Ik kwam hier met vragen. Iedereen geeft zijn mening. dus waarom ik niet?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 14:47

Dat snap ik best, maar ik denk dat de mensen met hun paard daar er toch echt goed over nagedacht hebben.

En met kippen vergelijken?
Krijgen kippen aandacht, worden zij minstens 3 keer per dag vrolijk begroet met een aai en wat voer?

Als het dan echt een hoge prioriteit voor je is dat je paard gras krijgt, en vrije beweging, dan huur je toch ergens in de buurt een weiland?
Daarnaast is er toch gewoon een paddock en genoeg hooi en ander voer?
Niet elk paard is geschikt hiervoor en daar houd iedereen toch ook best rekening mee?
Ik heb er ook voor gekozen om mijn paard niet mee te nemen, die zou de boel afbreken na 2 dagen lang op stal. Hoewel mijn andere paard daar echt geen problemen mee zou hebben. Zolang je hem maar aandacht geeft, en er afwisselende dingen mee doet.
De verantwoording om je paard 'blij' te houden ligt voor een groot deel ook bij jezelf en niet alleen bij het feit van het wel of niet hebben van een weiland.