Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:10

Jade schreef:
heb me ondertussen all ingeschreven in nootdorp :o ben niet zo geduldig :o :=
is voor mij ook makkelijk, kan ik de hond bij mijn moeder achterlaten in capelle en daar meeeten, bovendien ben ik wel nieuwsgierig naar de stal van ton en mieke de kok :+
ik zie om een of andere reden nog steeds staan dat er 2 plaatsen vrij zijn :o?

Ja in Nootdorp op 8/5, maar 27/3 zie ik er maar 1.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:12

Sosha schreef:
Jade schreef:
heb me ondertussen all ingeschreven in nootdorp :o ben niet zo geduldig :o :=
is voor mij ook makkelijk, kan ik de hond bij mijn moeder achterlaten in capelle en daar meeeten, bovendien ben ik wel nieuwsgierig naar de stal van ton en mieke de kok :+
ik zie om een of andere reden nog steeds staan dat er 2 plaatsen vrij zijn :o?

Ja in Nootdorp op 8/5, maar 27/3 zie ik er maar 1.

ahzo, ja ik heb me nu voor 08/05 ingeschreven idd

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:24

Voor mij is Lunteren maar een half uurtje, Nootdorp 1:15 uur (en dat is dan zonder files). Dus dan kan ik wel 3 weken langer wachten hoor :D

Wordt ook zo'n lange dag voor mij anders, ik moet daarvoor en na de paarden en hond ook nog doen. Tussen door kan ik wel iemand "versieren" om ze een plak hooi te geven, dat is niet zo'n punt, maar de rest zal ik toch echt zelf moeten doen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 12:57

Ik wil ook graag naar de basiscursus van massage hippique, maar ik denk dat ik voor Nederweert kies, is het meest dichtbij. En die Alona instructeursopleiding spreekt mij ook zo aan. Ook gewoon voor de hobby, voor mezelf, voor af en toe ene lesje geven. Ik kan alleen de info niet meer vinden op haar site? Lees wel dat 1 van haar paarden is overleden. Sneu..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:15

Ik heb de info van Alona wel toegestuurd gekregen, als ik het door moet sturen?

Als het in augustus start zit ik er toch ook aan te denken om de cursus te gaan volgen.
Beetje afhankelijk van de financiën en hoever ik met welk paard ben.
Wordt het de tinker of de quarter :=

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 13:24

Ja stuur maar door, leuk! Al zit ik met hetzelfde probleem als Nimue, een paard. En vervoer ook trouwens. Maar de info lezen is altijd leuk. Misschien voor volgend jaar, misschien zijn er dan mogelijkheden een paard te huren op locatie. You never know..

Jade

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:15

nieuwe cursussen op cursus totaal, waaronder zadelpas cursus door iemand die MSFC heeft afgerond (moet een van de eersten zijn dan denk ik?)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:33

Die van het zadelpassen lijkt me ook heel interessant en zeker zinnig, maar zou niet met mijn eigen pony willen (te lang onderweg voor die zenuwpees van mij).

Ik weet niet of de cursus als toeschouwer je veel zal brengen. Nou ja, de datum komt mij ook niet zo uit, ik moet hoogst waarschijnlijk werken en 2 dagen 2 verschillende cursussen achter elkaar vind ik ook niet prettig.

Misschien als ze een volgende organiseren dat ik dan wel ga. Het is wel iets waar ik graag meer van wil weten.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:40

staan er al 2, een op 27 mei en 1 in oktober
edit: weet niet of dat voor deze cursus ook geldt, maar je kan evt een paard huren, dat doe ik nl voor centered riding cursus van ze

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:48

Ha dank je, die van oktober had ik niet gezien.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 19:28

reiziger schreef:
Lees wel dat 1 van haar paarden is overleden. Sneu..

Ach, ik zie het, wat sneu! Pas ook al 2 paarden van mensen die ik ken overleden, wat een ellende ineens allemaal tegelijk. :n
Ik word daar altijd een beetje akelig van, mijn meisje loopt ook alweer tegen de 23 en je haalt je toch dingen in je hoofd.

De info over de instructeursopleiding staat hier: www.alona-instructeursopleiding.nl. Vanaf de gewone site moet je flink zoeken om hem te vinden, maar de directe link doet het wel. Zou leuk zijn om daar met een paar man aan mee te doen zeg! Maar ik 'moet' ook nog naar de open dag van Ecologische Pedagogiek, en twee opleidingen tegelijk is niet helemaal haalbaar voor me. E.e.a. hangt ook af van mijn energie-niveau; voor de HBO-opleiding moet ik echt goed in mijn vel zitten, want dat is in Utrecht én je moet er 20 uur p/week naast werken. De instructeursopleiding zal ook intensief zijn, maar heeft minder studietijd staan (1 hele dag p/week ipv 20 uur p/week), en ik zou er dan wat minder uren naast kunnen werken.

Een paard is een probleem, maar ik vertrouw er wel op dat als dit echt iets voor mij is, dat er dan wel een oplossing te vinden is. Mogelijk een paard van de locatie daar, of een paard hier uit de buurt waar ik dan 'toevallig' tegenaan loop.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:20

Ik vind die Alona instructeursopleiding veel te duur, en dan kan je t/m L2 lesgeven. Dat kan ik nu ook al prima. Maar mensen die serieus wedstrijd gericht zijn, zullen dat niveau niet echt indrukwekkend vinden (niet zo raar, L2 is wat mij betreft nog absoluut basis werk) en dat zijn vaak wel de mensen die fatsoenlijke tarieven willen betalen voor instructie. Ervaring hier leert ook dat alleen instructeurs/instructrices die zelf zeer goed presteren op wedstrijden (minimaal Z2) een echt goed tarief kunnen rekenen.

De recreant die L2 al heel wat vind, zoekt vaak goedkope instructie (althans zo werkt dat hier in de omgeving) en er zijn aanbieders te over die voor 10 euro per uur al op komen draven, sommigen nog voor minder. Dan ben je wel heel lang bezig voordat je je 4000 euro een keer terugverdiend hebt. Opleiding zou ook veel sneller kunnen, denk ik dan.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:25

Het scheelt dat ik het ook niet wil doen om er geld mee te verdienen. Ik wil het puur doen om mezelf verder te ontwikkelen, om op veel gebieden wat bij te leren en er beter in te worden anderen te begeleiden. Als ik er echt commercieel mee wilde gaan lesgeven zou ik wel ORUN doen, maar dat trekt me echt totaal niet aan. Ik heb niet het idee dat je daar echt de manier van rijden/lesgeven leert die ik wil beoefenen.

Bij deze opleiding betaal je zo'n 90 euro per lesdag, als je ziet dat je steeds van verschillende mensen les hebt en dat het merendeel daarvan ook echt wel wat te vertellen heeft, vind ik dat wel meevallen. Losse workshops bij al die mensen zijn duurder. Het scheelt dat ik zelf ook als freelancer werk en dan kost ik ook 45 euro p/uur, en als ik zie wat ik daarvan overhoud, dan snap ik wel waar deze bedragen vandaan komen.

Maar als je puur een papiertje wilt om les te geven en zelf al flink op niveau zit, dan zou ik inderdaad ook niet voor deze gaan maar gewoon ORUN doen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:39

Denk als je echt geld wilt verdienen dat je met ORUN alleen ook niet erg ver komt. Maar wel een stuk goedkoper dacht ik.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:06

Ja, veel goedkoper en volgens mij ook korter.
Als je echt geld wilt verdienen moet je natuurlijk zelf ook hoog rijden, dressuurmatig, en dat is aan mij niet echt besteed. Ik wil wel goed leren rijden, maar wedstrijden vind ik helemaal niks dus ik zal sowieso nooit op Z-niveau gaan lesgeven o.i.d.

Ik zie mezelf meer die opleiding doen voor mijn eigen plezier en interesse, en daarna, hobby-matig een aantal mensen begeleiden. Niet eens alleen rijles, ook de verdere omgang met hun paarden, assistentie bij problemen e.d.
Daarvoor moet ik zelf nog heel veel leren, maar daar wordt aan gewerkt. ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:40

Wedstrijden hebben mij ook nooit kunnen interesseren, ik heb totaal geen competitie drang. Daarnaast heb ik nu een pony die (voorlopig) helemaal niet geschikt is voor wedstrijden, veel te nerveus (nee, niet stout, echt nerveus). Maar met hem heb ik tenminste nog 1 keer een onderlinge gereden, lekker thuis :(:) Met mijn vorige paard die internationaal had gesprongen, ben ik zelfs niet 1 x aan de start verschenen 8-) Terwijl dat nou echt zo'n "punten" paard was, ook voor de dressuur.

Maar helaas, ik vind het ook allemaal zo'n gedoe om naar een wedstrijd te gaan en dan moet je vaak nog op de meest onmogelijke tijden starten met als je pech hebt ook nog eens veel te nat of veel te heet weer. Nee hoor, dank u, ik deel graag mijn eigen tijd in!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:11

Ik mis die competitiedrang inderdaad ook. Ik mag best wel eens graag op een wedstrijd gaan kijken, lekker een beetje rondlopen, poffertjes eten, op de tribune zitten en klappen, hartstikke leuk... maar het zelf doen, nee bedankt. Al dat gestress, die drukte... als ik zie hoe veel van die ruiters daar rondlopen, dan heb ik gelijk al door dat dat het niet is voor mij. Daarnaast vind ik al dat gedoe met invlechten en kledingvoorschriften en dat gezeur over in welke categorie je zit ook helemaal niks. Het neemt zichzelf allemaal zo serieus, voor mij is de lol er dan wel af.

Ik heb met mijn eigen pony nog nooit wedstrijden gereden, en op andere ponies alleen op de manege wat onderlinge wedstrijden. Het leukste wat ik ooit gedaan heb is een soort van gymkhana-achtige dag, met allemaal spellen die je in teams moest doen. Vorig jaar in Engeland zag ik op een show ook een wedstrijd daarin, en dat vind ik dan wél weer heel leuk om te zien. Al zie je daar ook dingen die me tegenstaan, zoals hyper-gestresste paarden die in hun mond getrokken worden enzo, maar er is ook veel leuks te zien. Kinderen van 9 die onder hun pony doorkruipen, in volle galop dingen van de grond pakken, erg leuk om ook te zien hoe sommige ponies meedenken met het spel. Het leek mij ook meer echt om de lol te gaan, er was één team dat keihard ging verliezen omdat één ruiter niet op zijn pony terug kon komen, en die bleven die jongen maar aanmoedigen en toen hij er toch kwam werd er echt gejuicht, ook door de andere teams.

Natuurlijk zal daar ook wel een behoorlijk competitie-element in zitten, maar ik vind het toch leuker om te zien dan meisjes van 11 die op dure ZZZZZZ-ponies hun winstpuntjes bij elkaar rijden, en als ze winnen zichzelf de eer geven en als ze verliezen hun pony de schuld.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:45

Nimue schreef:
Ik mag best wel eens graag op een wedstrijd gaan kijken, lekker een beetje rondlopen, poffertjes eten, op de tribune zitten en klappen, hartstikke leuk...

Vooral die poffertjes!! En :9k

Het lijkt mij ook echt leuk om manegeruiters les te geven. Juist ook een stuk centered riding. Gewoon lekker een paar uur per week ofzo..Ik weet ook wel dat er velen zijn die beter rijden dan ik, en ik echt geen wedstrijd ruiter les hoef te geven...Ik ben maar een buiten/in het bos rondstappende recreant. Maar juist die manegeruiters, en kinderen, die nog alles moeten leren, plezier hebben, die een goede basis meegeven, lijkt me heel leuk.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:49

Ik wil juist graag wedstrijden gaan rijden, ik zie het altijd als een dagje uit met mijn paard.
Zo erg, ik heb een keer mijn (western)proef gereden, paard daar in de stal gezet en afgezadeld...was compleet vergeten dat ik op de prijsuitrijking moest opdraven met paard :+
Dus die competitiedrang is er niet maar wel het leuk samen wat doen effect.
En dat zoek ik ook in de cursussen.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:18

Ik heb je info ontvangen, thanks!!

Ik heb wel eens meegedaan met onderlinge wedstrijden, en vond dat best heel leuk eigenlijk..Ben met Sacha nog eens eerste geworden. Maar ik ben gewoon niet fanatiek genoeg om echt serieus te trainen, wat toch nodig is als je wedstrijden rijd. Vind het op de tribune met poffertjes ook erg aangenaam :D Verder vind ik het ook heerlijk om gewoon lekker in de omgeving hier wat rond te stappen met de paarden en te genieten van de omgeving. Of alleen lekker te poetsen en te tutten.
Zeker momenteel nu mijn baan erg druk is. Als werk rustiger is, wordt ik met andere dingen weer fanatieker. Dat is weer die eeuwige zoektocht naar balans, en dat is helaas niet altijd goed in te plannen vooraf. Daarom ben ik ook wel voorzichtig met het oppakken van langdurigere cursussen/opleidingen naast m'n werk.
Eerst 9 April lekker naar Alona!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:21

ik vind het leuk om te trainen, zou ook wel weer wedstrijden willen gaan rijden, is helaas nooit meer zo gelukt nadat paard geopereerd is geweest op zijn 5e. moet wel zeggen dat ik de punten nooit zo serieus neem, ik bracht peerd meestal direct na de tweede rit naar huis en het is dan ook nog al eens voorgekomen dat ik de prijsuitreiking gemist heb :+
het arme beest laten wachten alleen zodat je te paard op kan draven voor een lintje heb ik altijd al onzin gevonden, arme beest was na de 2e proef altijd helemaal versleten.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 15:10

Ik heb vroeger op de manege wel onderlinge wedstrijden mee gereden en op zich vond ik dat best leuk, maar ook meer vanwege de gezelligheid. Ik heb er nu totaal niks meer mee, ik ben op zich ook niet heel competitief ingesteld. En jurysport vind ik over het algemeen frustrerend :+

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 20:57

Mijn stage gaat iig de komende twee maanden niet door, want er is rhino geconstateerd op die stal. Erg balen, zeker ook voor hen. Nu moet ik maar op zoek gaan naar een nieuw plekje, denk ik.

En verder heb ik basisrijkunst van Anne Muller uit de bieb gehaald, en eigenlijk wil ik het kopen :D Boek ziet er goed uit, ik zou het ook gaaf vinden om 'later' daar een opleiding te doen. Maar er is zóveel aan opleidingen en spul, om gek van te worden.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 09:59

Oh Djoni, dat is erg! Balen voor jou, maar inderdaad vooral voor de mensen van die stal. Heb je een alternatief voor je stage, of mag je het later doen?

Ik wilde een cursus bij Anne Muller gaan doen, twee keer een weekend, maar één van de weekenden valt tijdens een excursie die ik zelf organiseer dus dat ging niet. In het najaar wordt hij nog een keer gegeven en in de zomer nog een keer in vier dagen, dus misschien komt het er nog van.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 11:01

Vervelend Djoni, maar wat voor stage bedrijf heb je eigenlijk nodig. Ik kan nl. aan een kennis van mij vragen of zij plaats heeft, zij is volgens mij een erkend leerbedrijf, want ze heeft al vaker stagiaires gehad.