Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:41

Yucca schreef:
Haha Mariska inderdaad! Ik ben trouwens weer bij mijn boekhouder geweest en hij heeft er weer een schepje bovenop gedaan :+ hij reageerde op de aankoop van mijn laptop: goh wat dacht je, ik doe eens gek? Bye bye boekhouder!!! Naast het feit dat hij me er helemaal niet op wijst dat het wellicht een goed idee is om fiscaal partner te worden met mijn vriend zodat we de hypotheekrente misschien kunnen verleggen. Scheelt duizenden euro's... Dus dat ga ik door een andere adviseur laten uitzoeken.

Doe eens gek? Met een Macbook? Wat gaat ie zeggen als je zover bent dat je een D4 kan kopen? Of wat dacht je van een auto op de zaak (per km een stuk goedkoper dan een 2de hands auto)? Wat is dat dan?
Goed idee om hem te laten vallen idd! Dat van fiscaal partnership weet ik helemaal niets vanaf, maar je hebt idd een boekhouder nodig die met je mee denkt! Niet iemand waar je alles zelf maar voor op moet zoeken.
Veel succes met het vinden van een nieuwe!

yvonnepuntnl

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:53

Ik ben het helemaal met je eens Mariska, maar het is aan de andere kant wel zaak om zelf ook goed op de hoogte te zijn. Al is het maar om goed te kunnen meepraten. Zo zijn wij ons nu aan het oriënteren op zonne-energie. We willen een deel van ons asbestdak van de stal laten vervangen en er zonnepanelen opleggen. Maar voordat we zelf maar offertes gaan opvragen, zoek ik zelf zoveel mogelijk uit op internet over subsidies, fiscale mogelijkheden, maar ook over de technische aspecten. Uiteraard betrek ik onze boekhouder hier ook bij, maar als ik zelf al van allerlei zaken op de hoogte ben, dan voel ik me ook een 'waardige' gesprekspartner met hem. Bovendien hoeft hij me dan niet alles eerst voor te kauwen, maar kunnen we sneller de verschillende mogelijkheden bekijken.
Maar eigenlijk geldt dat voor veel zaken bv ook bij de aanschaf van de Macbook of D4 :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:09

Oh, dat klopt zeker, Yvonne! Mijn boekhouder heeft mij ook alleen bevestigd in mijn conclusies toen ik vorig jaar een nieuwe auto wilde kopen, maar hij wees mij bijvoorbeeld wel in mijn eerste volle jaar op de KOR regeling toen ik de omzetaangifte van het 3e kwartaal kwam brengen. Dat vind ik zeker de taak van mijn boekhouder, want ik kan echt niet op de hoogte blijven van de mogelijkheden van de belastingdienst! Daar betaal ik hem voor!

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:48

Mijn boekhouder denkt naar mijn gevoel ook te weinig mee, maar ik heb op dit moment te weinig puf om naar een nieuwe te zoeken. Inmiddels doe ik mijn btw-aangiftes wel al volledig zelf dus ik heb sowieso al minder contact met de boekhouder dan voorheen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 22:12

Die klachten hoor ik over elke boekhouder. Zou zelf ook meer met mijn boekhouder om de tafel moeten maar ja, je moet je EN super voorbereiden EN dan nog eens samen tijd vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:07

De ellende is ook dat je niet bij voorbaat weet of het iemand is die er echt een sport van maakt om zoveel mogelijk voordeeltjes te vinden en te benutten, of die maar gewoon wat cijfertjes intikt -O-

Hier ook genoeg gedoe gehad met boekhouders / accountants...vorig jaar nog iets van 10-15 duizend euro aan de BD kunnen betalen door een fout van een accountantskantoor rond 2006 _-:( En dan ga je dus expres naar zo'n duur kantoor in de hoop dat het dan goed zit :(

Preciese details heb ik verdrongen :P

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:46

Maken jullie eigenlijk allemaal gebruik van een boekhouder? Wij willen de administratie gewoon allemaal zelf doen. Maar als ik het hier zo lees kiezen de meesten hier er voor om hun administratie (gedeeltelijk) uit handen te geven. Waarom hebben jullie die keuze gemaakt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:48

Ik voorheen dus boekhouder / accountant en tegenwoordig doet mijn man het eigenlijk allemaal +:)+
(die was er voorheen nog niet :D ) en die laat het dan wel nog even nakijken door iemand die er echt zijn werk van maakt, en overlegt wel eens wat voordat hij het wegstuurt naar de Belastingdienst :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:53

Omdat ik zelf echt geen jaarrekening kan maken :+

Denk alleen dat je voor echt goed advies niet bij een boekhouder/administratiekantoor moet zijn maar bij een adviseur. Dus die gaan we maar zoeken!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 10:55

Hier grotendeels zelf, met een klein beetje hulp van een boekhouder. Belastingaangifte gaat ook zelf, jaarrekening straks wel hulp bij. Gelukkig hebben mijn ouders een goede vrienden waar ik terecht kan!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:02

Ik doe mijn administratie ook zelf, maar de omzetbelasting, inkomstenbelasting aangifte en jaarrekening doet mijn boekhouder. Zit er nog steeds over te dubben of ik de omzetbelasting zelf gaan doen, maar die klopt nog steeds niet met waar mijn boekhouder op uit komt, dus ik twijfel nog... Eventueel zou hij ook de laatste aangifte kunnen doen, omdat je daarmee nog alles kunt bijtrekken als ik eerder een fout heb gemaakt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:13

Bij mij was het dus juist het accountantskantoor dat fouten bij de OZB had gemaakt waardoor ik naderhand zo'n hoop geld kon gaan betalen -O-

En dat terwijl ik zelf als leek al een paar keer had gevraagd of het wel goed ging omdat ik het zo ontzettend raar vond >;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:16

ik heb tot nu toe geen boekhouder gehad omdat het ook erg simpel is in mijn geval.
ik ga er wel een nemen in de toekomst; gewoon om de belastingaangifte in orde te maken jaarlijks. meer ook niet. ik heb dit jaar zelf onze belastingaangifte zitten doen en heb daar eigenlijk niet de tijd en laat staan de zin voor...

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:25

Voorheen deden we het zelf en lieten het door de boekhouder accountant controleren. Nu boeken we nog maar een klein deel zelf in en de rest doet de boekhouder, omdat we er zelf geen tijd meer voor hebben.
Heb ook geen zin om elke avond tot 's avonds laat ermee bezig te zijn.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 11:36

Ik doe alles al jaren zelf. Tot op heden ben ik nog niet van plan een boekhouder/accountant te nemen.
Vind het leuk om zelf alles in de hand te hebben.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 21:35

Pff, internet ligt er hier om de klipklap uit en mijn mobiel is gesneuveld. Heel irritant!

Maar goed, ik ben weer bijgelezen en wat betreft de boekhouding: Ik had het eerst helemaal uitbesteed, maar dat was financieel voor mij gewoon niet te doen. Nu doe ik heel veel zelf, maar mijn buurman is erg "into" boekhouden en hij helpt me daar heel goed bij. Super fijn!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:58

Ik betaal 600 per jaar voor t volledige werk. Boeken. En aangiftes.

Had er ook eigenlijk geen tijd en zin meer voor...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:03

K ga di voor nieuwe bus kijken. Ben t zat. Heb zowat maand abo op garage. Stond vd weel stil op spoorwegovergang en wilde niet meer starten. Bus vol honden. Ruitenwissers stonden aan en gingen niet meer uit.. nu gaan ze niet meer aam. Richtingaanwijzer moet k vasthouden anders gaat ie weet uit. Mn blower doet t alleen nog op stand vier... Kan t geld gelukkig lenen want had t nog niet bij elkaar gespaard

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:58

Ik heb een boekhouder omdat ik er zelf een hekel aan heb, en gewoon niet van alles op de hoogte ben / blijf. Mijn vriend zit bij hetzelfde kantoor en we vonden dat wel makkelijk... Helaas niet nuttig schijnbaar...

Yucca, jij hebt blijkbaar idd ook wel 'n leuke!!! Wsn hebben ze samen gestudeerd ofzo!

Ik zit nu bv al TWEE WEKEN te wachten op antwoord op mijn vraag. Ik moet factureren naar Duitsland, en ik herinnerde mij vaag dat ik dan geen BTW moest rekenen en ergens onderaan iets noteren à la "intracommunautaire transactie, vrijgesteld van BTW". Ik bel om het na te checken, gingen ze even nakijken. 5 telefoontjes en 3 mails later weet ik nog niks, dus heb ik maar gegoogled... Kan toch niet de bedoeling zijn?!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:36

Ik heb geen boekhouder maar een belastingadviseur, al uit de tijd dat mijn man een eigen bedrijf had. Toen deed ik het grootste deel van de boekhouding zelf en nu ook. Hij heeft geholpen met het opzetten waardoor het voor hem weinig werk is om de jaarcijfers te maken. Ik gebruik Minipak en dat sluit aan op zijn systeem. BTW aangifte doe ik zelf. Met de jaarrekening krijg ik een aantal journaalposten om in Minipak te boeken voor een correcte jaarafsluiting. De aangiftes IB doet hij ook.
Ik kan alles volgen wat hij doet, maar niet alles zelf verzinnen. Als ik een vraag heb, dan mail ik hem en meestal krijg ik dezelfde dag antwoord. Gratis. :)

Ik las iets over cadeaubonnen. Daar heb ik ooit contact over gehad met de accountant van het kantoor van onze adviseur. Je moet daarvoor werken met een tussenrekening en bij inwisseling naar omzet boeken en BTW afdragen over de nominale waarde op de bon. Dat was al een reden om er niet aan te beginnen dus ik heb me niet eens meer verdiept in de geldigheidsduur. :o

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:50

JolandaS schreef:
Ik heb geen boekhouder maar een belastingadviseur, al uit de tijd dat mijn man een eigen bedrijf had. Toen deed ik het grootste deel van de boekhouding zelf en nu ook. Hij heeft geholpen met het opzetten waardoor het voor hem weinig werk is om de jaarcijfers te maken. Ik gebruik Minipak en dat sluit aan op zijn systeem. BTW aangifte doe ik zelf. Met de jaarrekening krijg ik een aantal journaalposten om in Minipak te boeken voor een correcte jaarafsluiting. De aangiftes IB doet hij ook.
Ik kan alles volgen wat hij doet, maar niet alles zelf verzinnen. Als ik een vraag heb, dan mail ik hem en meestal krijg ik dezelfde dag antwoord. Gratis. :)

Ik las iets over cadeaubonnen. Daar heb ik ooit contact over gehad met de accountant van het kantoor van onze adviseur. Je moet daarvoor werken met een tussenrekening en bij inwisseling naar omzet boeken en BTW afdragen over de nominale waarde op de bon. Dat was al een reden om er niet aan te beginnen dus ik heb me niet eens meer verdiept in de geldigheidsduur. :o

Die BTW heeft de klant toch al betaald bij afname van de bon :?

Ik doe alles zelf en kan altijd advies inwinnen bij onze accountant die ook de hypotheek e.d. heeft geregeld. Het is niet veel moeite en eigenlijk ook niet heel moeilijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:58

Bij een levering naar het buitenland kun je dat idd. gewoon zo doen Memuska :j

Gewoon BTW nummer van klant op de factuur zetten en die 0 euro BTW verklaren door de int.com. levering :j

Nog makkelijker is gewoon wel BTW berekenen en de klant het zelf terug laten vragen :P

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:58

WinBinChes schreef:
Die BTW heeft de klant toch al betaald bij afname van de bon :?

Blijkbaar werkt dat zo niet. Dit was het bericht dat ik toen kreeg:
Citaat:
Op het moment dat je cadeaubonnen uitgeeft werk je met een tussenrekening.
Bij inwisseling van de cadeaubon vindt de heffing van de omzetbelasting plaats. Dus bij verkoop werk je met een tussenrekening, bij inlevering wordt geboekt naar omzet.
Let op bij inwisseling van een cadeaubon moet over de nominale waarde van de bon omzetbelasting worden afgedragen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:01

Pfft daar zou ik ook op afhaken.

Vind het sowieso wel raar want op de dag dat je de bon verkoopt zou je lijkt mij gewoon die btw al aan de BD schuldig zijn.
Wat er voor de rest nog mee gebeurt (levering van spullen) zal de BD aan haar bips oxideren.

Dat is hoe ik het zou verwachten :P

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:28

pmarena schreef:
Pfft daar zou ik ook op afhaken.

Vind het sowieso wel raar want op de dag dat je de bon verkoopt zou je lijkt mij gewoon die btw al aan de BD schuldig zijn.
Wat er voor de rest nog mee gebeurt (levering van spullen) zal de BD aan haar bips oxideren.

Dat is hoe ik het zou verwachten :P

Maar niet alles wat je levert hoeft hetzelfde BTW tarief te hebben, dus daar loop je spaak. Als je een bon hebt voor een fourage handel bijv, dan heeft de paardenbrok meen ik 6% BTW, maar exact dezelfde brokje in een klein zakje als beloningssnoepjes heeft 21% BTW.