Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:11

Als er mensen interesse hebben in kralen. Houten, halfedelsteen, bedels, glas, ... ik doe er erg veel weg tegen spotprijzen. Op fb staan ze allemaal, dus bij interesse kan je best even vragen om je toe te voegen

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:17

Wat vinden jullie van het volgende: Als ik cadeaubonnen uitschrijf/verkoop, staat daar een geldigheidsdatum van 6 maand op. Nu krijg ik al 2 dagen op rij klanten over de vloer die met een vervallen bon willen betalen, en dan spreek ik niet over 2 weken vervallen, maar echt 5 maand te laat. Als ik vriendelijk zeg dat vervallen bonnen helaas niet meer aanvaard worden, krijg ik natuurlijk een hoop bozigheid ..

Het gaat er mij in dit geval dan nog niet zo zeer over dat ik die bon niet meer wil aannemen, maar
1) het ontregelt mijn hele kassasysteem, omdat die bijhoudt voor hoeveel € waardebonnen er open staat op een bepaalde datum. Nu krijg ik dus een verschil in mijn kassa ter waarde van die bon, omdat het systeem die bon niet meer als geldig betaalmiddel beschouwt. Bovendien is hij vervallen in een ander kwartaal, dus dat is al helemaal een soep.

2) Ik heb de laatste tijd meer en meer het gevoel dat ik geen baas meer ben in m'n eigen zaak. Klanten proberen regeltjes en algemene voorwaarden op allerlei manieren te omzeilen en als je daar niet in meegaat, ben jij de onvriendelijke handelaar.. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het daar soms best lastig mee heb, in andere zaken zegt men misschien 'dat mag niet van de baas' dus daar kan ik me al niet achter verstoppen, maar ik wil eigenlijk wel zelf de touwtjes in handen blijven houden en niet als een marionet behandeld worden door de klanten..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:21

Pff, lastig... anderzijds: de datum staat toch duidelijk op de bon?
Dat is imo aan de klant om bij te houden. Dat moet ik zelf immers ook. Als de bon verlopen is, eigen schuld...
Met een week oid zou ik nog een keer soepel zijn, maar bij 5 maanden zou ik denk ik mijn poot stijf houden :o

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:22

Tja... als dat duidelijk op de bon staat... dan moet je daar gewoon aan houden. Vervelend.. maar jij bent niet de schuldige dat hun die bon bijna een jaar op de bodem van een keukenkastje hebben bewaard.
Je kan niet iedereen tevreden houden... vervelend... want je wil gewoon leuk doen... maar dat leuk doen ... en klanten altijd hun zin geven (ook bij onredelijke voorstellen) dat raakt uiteindelijk je portemonnee.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:26

Persoonlijk vind ik een half jaar erg kort. Wij hanteren hier 1 jaar. Maar dan nog mogen ze de bonnen daarna nog inleveren.
Doen we nooit moeilijk over. En je moet eens zien hoe blij klanten zijn als ze na de datum de bon nog in mogen leveren.

Laatst iemand met een bon die de hond te pakken had gehad. Ik lachte me rot. Ding lag echt in 1000 stukjes. Had ze alles netjes op een papiertje geplakt :')

Wat betreft eigen baas in je eigen winkel.... Daar ben ik het ook wel mee eens.

Hier mogen afgeprijsde artikelen niet geruild worden. Gewoonweg omdat het uitverkoop is.
En andere dingen binnen 14 dagen.

Komt er een vrouw met iets terug wat afgeprijsd was, na 4 weken. "Het eerste wat ze zei: Ik wil mijn geld terug, anders stap ik naar het programma kassa."
Pardon???

En te laat en afgeprijsd.

Stond ook stennis te schoppen in de winkel. Nog zonder dat we ook maar iets konden zeggen.

Had ze normaal binnen gekomen en normaal uitgelegd dat ze het wilde ruilen/retouren, hadden we er geen probleem van gemaakt. Maar deze keer hebben we mevrouw vriendelijk verzocht de winkel te verlaten.

Slechte reclame...? Jammer dan. We laten ons niet in de zeik nemen. En al helemaal niet gaan dreigen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:49

Vind ik ook HTS, ik heb hier ook wel een keer iemand gehad die echt begon te roepen. Achteraf bekeken had ik ook gewoon moeten voorstellen om het rustig te bespreken of om weg te gaan, maar was op dat moment zo geschrokken dat ik daar niet ben opgekomen.
Ik ga trouwens volledig akkoord, als er op een rustige en beleefde manier gepraat wordt of iets gevraagd wordt, kan en mag hier heel veel. Maar meteen dreigen, wat overigens wel af en toe eens iemand probeert, maakt mij ook niet echt inschikkelijker..

Ik vraag me vaak af of die mensen dat dan ook bij bijvoorbeeld de H&M oid doen, of dat ze dat echt alleen doen bij de kleine handelszaak die elke € goed kan gebruiken en slechte reclame kan missen als kiespijn..

Over die geldigheid, sja, da's persoonlijke keuze.. De ruitersportzaak waar ik vroeger ging laat ze zelfs maar 3 maand gelden. 6 maand vind ik op zich wel een mooie termijn, als ruiter kan je toch echt wel om de 6 maand wat nieuws gebruiken? En als klanten na 5 maand langskomen en zouden zeggen 'ik kan op dit moment echt niets vinden' kan ik gewoon een andere bon uitschrijven en zogezegd omruilen met de oude, daar maak ik ook geen probleem van (en mijn computer ook niet).

Gelukkig is dit topic er nog om soms een keer te ventileren :P Merken jullie ook dat 'gezeur' van klanten heel erg in fases ligt? Dan heb je 3 maand geen enkele klacht/omruiling/probleem en ineens heb je er 4 per week :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:50

Ik zou het zelf niet durven vragen, een bon van 5 maanden oud.

Je zou eventueel een andere manier kunnen verzinnen om de klant tevreden te houden. De bon is niet meer geldig. Jammer ik kan dat niet meer aannemen. Ik wil u wel ...% korting geven uit coulance.

Met een anders oplossing zijn klanten vaak ook tevreden. Maar die wordt vaak niet geboden. Jammer want je hebt een ontevreden klant.

Op deze manier hou je wel zelf de touwtjes in handen.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:59

Mogen bonnen nog een geldig tot datum hebben dan? Ik dacht dat dat was afgeschaft.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:05

In Belgie mag het nog, het wordt hier nog gezien als een onderlinge overeenkomst tussen handelaar en klant om de burgerlijke verjaringstermijn (van 10 jaar) te beperken. Zolang het duidelijk vermeld staat, mag het dus wel.. Althans zo is het me verteld :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:15

Volgens mij mogen bonnen idd geen datum meer hebben.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:15

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:23

Yucca schreef:
Mogen bonnen nog een geldig tot datum hebben dan? Ik dacht dat dat was afgeschaft.

Klopt. In NL mag je ook na de geldigheidsdatum je bon gebruiken.

Ik win regelmatig bonnen voor zaken in de buurt van een wedstrijd locatie. Als ik daar dan ooit eens ben ruil ik de bon in. Eigenlijk nog nooit probleem mee gehad.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 13:34

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:04

Dat zijn vervelende dingen inderdaad... en klanten die direct beginnen te blèren of heel sterk aansturen op allerlei compensaties daar ben ik ook niet van gediend eerlijk gezegd...terwijl ik toch heel vaak heel erg billijk ben tot op het punt waar anderen me voor gek verklaren :P

Maar daarmee moet je ook oppassen want je merkt wel dat dat een aanzuigende werking heeft van klanten die dan de raarste problemen bij je neerleggen.... dan zou je graag willen helpen maar je moet natuurlijk wel ergens de grens trekken want voordat je het weet sta je spullen gratis te vervangen die aangevreten zijn door hond of paard of iets van die strekking :=

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:20

Zooist schreef:
Yucca schreef:

Klopt. In NL mag je ook na de geldigheidsdatum je bon gebruiken.

Ik win regelmatig bonnen voor zaken in de buurt van een wedstrijd locatie. Als ik daar dan ooit eens ben ruil ik de bon in. Eigenlijk nog nooit probleem mee gehad.

Dat klopt niet helemaal. Er zit een verschil in cadeaubonnen en tegoedbonnen en waardenbonnen.

Ik zal het eens goed navragen volgende week.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:23

In Nederland zijn de regels inderdaad anders. En heel eerlijk gezegd vind ik dat ook logisch. Iemand heeft toch ook geld betaald voor zo'n bon? Dan zou dat geld automatisch aan de winkel vervallen zonder dat er iets voor uitgegeven is?
Ik snap ook wel dat het als winkelier lastig is, maar zijn daar geen oplossingen voor te verzinnen?
Wel vervelend dat je het gevoel hebt dat de klanten de baas zijn... Klant is koning is soms ook echt wel lastig, en sommige klanten maken daar op een minder prettige manier aanspraak op. Hopelijk zijn de meeste klanten gewoon de goed, gezellige klanten die ook positieve verhalen door vertellen over je winkel ;-)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:44

Maar hoe zit het dan als je als bedrijf zelf een waardebon schenkt aan een klant als relatiegeschenk of zo? Daar heeft de klant niet voor betaald, dus dan zou je er (mijn inziens) een geldigheidsdatum op kunnen zetten, toch? Vind wel dat het minimaal een jaar moet zijn, maar snap dat Mallootje gekozen heeft voor 6 maanden, dat lijkt me ook lang genoeg voor een ruitersportzaak!
En hoe zit dat dan als je een tegoedbon krijgt nadat je iets teruggebracht hebt? Mag daar ook een datum op staan?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:46

Voor zover ik weet dan helemaal niet!

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:47

11AFotograaf schreef:
Maar hoe zit het dan als je als bedrijf zelf een waardebon schenkt aan een klant als relatiegeschenk of zo? Daar heeft de klant niet voor betaald, dus dan zou je er (mijn inziens) een geldigheidsdatum op kunnen zetten, toch? Vind wel dat het minimaal een jaar moet zijn, maar snap dat Mallootje gekozen heeft voor 6 maanden, dat lijkt me ook lang genoeg voor een ruitersportzaak!
En hoe zit dat dan als je een tegoedbon krijgt nadat je iets teruggebracht hebt? Mag daar ook een datum op staan?

Daar zit inderdaad het verschil in. Een kadobon die je als winkel verkoopt mag geen houdbaarheidsdatum hebben. Een bon die je als winkel gééft mag wel een houdbaarheidsdatum hebben. En dat vind ik ook wel terecht eerlijk gezegd. Ben het wel met Sprintje eens.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:56

Zo... Ik ben terug van heel lang weggeweest (internetissues, persoonlijke issues, werkissues... )

Hoe gaan de zaken hier?

Voor degenen die mij niet kennen: Carolien, 30 jaar, zaakvoerder van Point Final: vertalingen, copywriting, proofreading, bijles, tolken, ... Alles met taal dus. Daarnaast ook heel veel met paarden: rijden en lesgeven dan vooral ;-) Aangenaam!

Hier: druk zoals altijd. Jeetje jeetje jeetje en ik doe dan sinds vorig jaar nog een poging omdat te combineren met het onderwijs. Wel fijn, vast loon erbij zonder er gek veel voor te moeten doen (al mag je dat op school niet hardop zeggen, het IS gewoon wel zo). Maar goed, met periodes gekkenwerk!

Net weer trammelant met de boekhouder, ik ben die man zoooo beu! Hebben jullie dat ook?
Ik moet altijd alles zelf maar verzinnen... Ipv dat hij me tips geeft hoe het beter kan, nee, Google it... Daar betaal ik toch niet voor?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 15:59

Goh, heb je soms dezelfde boekhouder als Yucca? Staat een heel verhaal over op de vorige pagina!
Gelukkig heb ik echt een top boekhouder die alles voor mij regelt en blijft checken hoe het gaat.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:34

11AFotograaf schreef:

Juist op die tegoed bon mag je een geldigheid verbinden van minimaal 1 jaar iets terugnemen is geen plicht, maar een extra service.

Een gekochte kadobon is max 5 jaar geldig.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:34

11AFotograaf schreef:
Goh, heb je soms dezelfde boekhouder als Yucca? Staat een heel verhaal over op de vorige pagina!
Gelukkig heb ik echt een top boekhouder die alles voor mij regelt en blijft checken hoe het gaat.

:')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 16:52

Haha Mariska inderdaad! Ik ben trouwens weer bij mijn boekhouder geweest en hij heeft er weer een schepje bovenop gedaan :+ hij reageerde op de aankoop van mijn laptop: goh wat dacht je, ik doe eens gek? Bye bye boekhouder!!! Naast het feit dat hij me er helemaal niet op wijst dat het wellicht een goed idee is om fiscaal partner te worden met mijn vriend zodat we de hypotheekrente misschien kunnen verleggen. Scheelt duizenden euro's... Dus dat ga ik door een andere adviseur laten uitzoeken.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:21

Wat een pannenkoek zeg!