Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:43

Op dit moment loopt 8 oktober mijn contract af.
Wel samen met mijn vriend een huis gekocht. Maar hypotheek op zijn naam etc. etc.

Nu kan ik stilzitten en niet solliciteren, maar ben sinds 2012, na mijn zomervakantie aan het solliciteren, gemiddeld 3 vacatures per week. Maar nergens word je aan genomen. Nu wel bijna twee jaar aan het werk in een grote winkelketen (24 uur contract). Totaal niet mijn ding.

En gisteren (nadat ik in april gesolliciteerd had) een contract voor 4 uur getekend. Bij de grote gele M. Vanuit daar solliciteer ik wel weer verder. Maar nu wel de kans op fulltime ingepland te worden.

Hou er totaal niet van om thuis te zitten en niks te doen.

Snap niet dat mensen dat wel kunnen, ken er inderdaad ook genoeg die thuis zitten met lang leve de lol.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:07

Ik duim nog steeds in de meeleesmodus hoor dames! Heb vorige week de hele dinsdag gef5 voor een update van dimple!

Qua uitkeringen, toeslagen enzovoorts, wij hebben een tijd in die situatie gezeten. Vriend heeft in verhouding met een normale baan een veel hoger bruto salaris, dan wat er netto binnenkomt. Dat zorgde ervoor dat wij nergens recht ophadden, maar het met minder geld moesten dan mensen uit de straat die wel een uitkering en dus toeslagen hadden.

Nu heb/had ik er een baan bij en is het wat makkelijker, alleen zit ik ziek thuis en volop in de onderzoeken... :(

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 15:48

Wajong is anders purny, dat zijn geen mensen die dat kiezen voor de lol. Dus voel je zeker niet aangesproken! :(:)

Bijstand is anders. Daar moet kritischer naar gekeken worden. Waarom denk je dat al die Polen hier in NL aan een baan komen? Omdat veel NL zich te goed voelen voor bepaalde klusjes.

Ik maakte wel een grapje over dat kip bakken, maar als het moet, dan moet het! Dan ga ik gewoon kip bakken. En die instelling ontbreekt nog wel eens in NL.

myrt3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:49

Ik lees ook nog steeds druk mee, en ben ook nog druk opzoek naar een baan.
Ik word zelfs afgewezen op vakantie werk?! UWV is ook afgewezen aangezien ik 25 weken ipv 26 heb gewerkt bij mijn vorige werk gever.. Nu een aanvraag voor de bijstand, maar omdat ik nog 26 ben. Heb ik daar eigenlijk (behalve met uitzondering) geen recht op. Dus je moet óf werken, óf studeren. Maar wil gewoon geen master doen.. Dus hopen dat ze na 4 weken mijn aanvraag persoonlijk gaan bekijken. Of toch eerder hopen op werk voor die 4 weken..

Wel heb ik as. donderdag een kennismaking gesprek bij een detachering bureau. Dus ben benieuwd.

*Dimple, ook ik ben erg benieuwd naar een update :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 15:53

Werken bij ketens als de gele M de grote B of de Kip zie je mij niet doen. En niet omdat ik mij te goed voel, maar omdat ik met mijn hooggevoeligheid dat werk niet aan kan. Daar krijg ik teveel prikkels van. Ik heb het geprobeerd, drie maanden lang, ik ging uiteindelijk huilend naar mijn werk. Het zelfde geldt voor schoonmaakwerk, na bepaalde tijd ging ik huilend naar mijn werk.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:21

Nou die Polen hebben ook wel een iets andere mentaliteit dan de Nederlanders voor hetzelfde werk helaas. Wij hebben een fruitbedrijf in de polder en onze appels/peren worden geplukt door polen en Hongaren, en wij zijn daar heel erg blij mee. Door het jaar heen hebben we 2 polen in vaste dienst (die gaan regelmatig in rustige tijden naar polen toe een paar week). Die doen ook snoeien enzo.

De polen komen voor je werken, de Nederlanders (hadden we tot vorig jaar ook erbij) vinden dat JIJ blij moet zijn dat zij voor jou willen werken. Nou later! Hoop gedonder mee gehad, oa mensen die eerder naar huis gaan 'want zoontje moet voetballen' maar dat niet even overleggen of überhaupt aangeven. Daarnaast hebben wij in de pluk 15 polen en 15 Hongaren, en die gaan allemaal leuk met elkaar om, nooit ruzie of gezeur. Wachten ook netjes op elkaar bij de koffie, waar de Nederlanders dat echt niet deden. (daarnaast plukken ze ook sneller en netter maar goed, dat is misschien kwestie van aanleren). Ze krijgen trouwens gewoon hetzelfde betaald als Nederlanders, dus daar hoeven we het niet voor te doen :P

Ik raad alle vrouwen ook echt aan om naast kids altijd iets te blijven doen qua werk, opleiding of desnoods vrijwilligerswerk. Anders kun je met een scheiding inderdaad heel erg de klos zijn. Voor mensen van 60+ die daardoor in de bijstand zitten vindt ik wel erg!

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:14

Ik kom even binnenvallen met voorlopig heel goed nieuws!

Woensdag mag ik komen voor een intakegesprek en een AMN-test. Weet iemand toevallig waar ik deze test zoal zou kunnen oefenen? Wil niet volledig verrast worden.

De vlag kan voorzichtig uit. :j *\o/*

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 18:30

He fijn BB, nu weer een kans! Die test weet ik niets van maar ik wou je in ieder geval even aanmoedigen *\%/* *\%/* *\%/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:10

Amandavd schreef:
uwv wilt haar niet afkeuren dus mijn moeder van 62 moet nog steeds solliciteren..... En dat terwijl de jeugd zoals ik maar al te graag wil werken.

En mij willen ze dat ik me laat afkeuren. 8)7

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:32

Oh, dat zou wel super zijn BB! Geen idee wat die test is trouwens.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:09

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:40

BB goed zeg!! Blij voor je hoor!

Ik heb een erg leuk gesprek bij dit bureau gehad. Informeer, prettig, maar een professioneel gesprek. Dit bureau zit in 36 landen dus echt een goede basis, merk je meteen. Hele uitstraling is anders.

Maar nu iets waar ik over na ben gaan denken.........
De laatste tijd zit er veel beweging in bij mij en ik merk echt dat de markt aantrekt. Betekent nog niet dat ik een baan heb, maar naar mijn mening kan het niet lang meer uitblijven. Ook gezien mijn inschrijvingen bij grote bureaus zeg maar.
Donderdag heb ik dat 2e gesprek als recruiter..........tegen een salaris waar ik ongeveer in 2006 ben begonnen bij de bank. Nu zijn we bijna 10 jaar verder en zou ik voor mijn gevoel terug bij af zijn.

Die dame waar ik vandaag mee sprak vroeg mij naar mijn salariswens en enigszins schoorvoetend gaf ik dat aan. (ik weet ook niet meer waar mensen wel of niet van op kijken hoor) En het eerste wat zij zei: als ik jou ga voorstellen bij een bedrijf is het minimaal XX , zeker 500 euro hoger!(per PB meer info)
Dat is het salaris ongeveer wat ik verdiende toen ik weg ging bij de bank. Ze zegt; met jouw ervaring, achtergrond en opleiding is dat echt minimaal en lager zou ik niet gaan zitten.

Ook vroeg ze uiteraard of ik verder nog iets had lopen en heb dat eerlijk gezegd. Ze gaf aan dat ze me ws op korte termijn ergens kan voorstellen bij een leuk bedrijf. Ik ben goed bemiddelbaar gezien mijn ervaring zeg maar.

Maar wat nu...........die 10 jaar achterstand in salaris accepteren als ik donderdag wordt aangenomen? Of wachten totdat er een job komt die betaald wat ik graag wil? Ik ben niet zo'n hopper en als ik nu een baan accepteer kan ik het niet over mijn hart verkrijgen daar weer binnen 6 maanden weg te gaan omdat ik elders meer kan verdienen. Dat is overigens wel welke kant we opgaan als deze stijgende lijn blijft doorzetten.
Ik moet uiteraard nog eerst dat 2e gesprek doen en afwachten of ik word aangenomen dus wellicht creëer ik al veel te veel beren terwijl dat niet nodig is, maar het houdt me toch bezig.

Wat zouden jullie doen? Eerste beste baan accepteren die langs komt? Ondanks lager salaris?

Wie helpt me een beetje op weg?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:49

Je zegt dat je het erg vervelend vindt je hand te moeten ophouden, dus als je geen gewetensbezwaren hebt tegen de baan zou ik hem gewoon aannemen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:40

Dimple, ik zou absoluut de baan aannemen. Ben ook geen jobhopper, maar dit is dan een uitzondering. Het scheelt enorm veel stress als je een baan hebt en het zoekt ook gemakkelijker naar eventueel een andere baan. Juist omdat er dan niet zo'n druk achter zit én je je veel meer eisen kunt veroorloven.

Overigens, ik heb een full time baan nu, mijn contract loopt bijna af. Is weer even spannend... Binnen 3 weken moeten ze mij wat laten weten. Heb het erg naar mijn zin en het gaat goed, maar heb al heel wat gekke dingen mee gemaakt dus geloof het pas als het echt zo is.

Ik las iets over baantjes waar nederlanders zich te goed voor voelen. Tja... Ik ga niet schoonmaken, werken bij Mac of in de fruitteelt. Simpelweg omdat ik dat fysiek gezien gewoon niet kan.
Soms worden er wel makkelijk uitspraken gedaan die wat genuanceerder zouden kunnen denk ik. Weet wel dat er veel vooroordelen leven, soms waar, soms niet. Bekijk het per mens... Maargoed aan de andere kant doet de nederlandse overheid dat ook niet. Vrij triest...

Veel succes iedereen die nog zoekende is!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:13

Nee maar omdat je het niet kan is heel wat anders dan het niet willen. Je voelt je er niet te goed voor. Veel mensen denken ook dat er in de zorg volop werk is. Dan zeggen ze dan ga je toch billen wassen. Het is niet omdat ik het niet wil en me te goed voel maar ik kan het niet.
Ik kreeg trouwens vanmiddag een mail van m'n oude werk. Was een misverstand en ik werk er al 2 jaar niet meer. Ik heb ze maar even gebeld en kreeg m'n oude praktijkopleider aan de lijn. Was ik niet zo blij mee maar goed. Toch een goed kort gesprek gehad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:23

De zorg is vaak ook fysiek heel zwaar, kan ik helaas ook echt niet doen.

Gelukkig zijn er ook nog banen die fysiek gezien niet zwaar zijn, maar mentaal wel een flinke kluif :D

Wat vervelend Purny. Fijn dat het alsnog wel een goed gespek was.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:33

Ineke2 schreef:
De zorg is vaak ook fysiek heel zwaar, kan ik helaas ook echt niet doen.

Gelukkig zijn er ook nog banen die fysiek gezien niet zwaar zijn, maar mentaal wel een flinke kluif :D

Wat vervelend Purny. Fijn dat het alsnog wel een goed gespek was.

Nou het was niet echt vervelend. Ik vond het meer komisch. Kreeg wel te horen dat het lief was dat ik het even doorbelde. Ik zit trouwens wel te denken om toch ook een afspraak te maken met haar om het een en ander uit te praten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:40

Baan nemen als je hem aangeboden krijgt, dan maar een iets lager salaris. Je zit dan weer in het wereldje en van daaruit kun je verder. Als de markt aantrekt moet je zorgen dat je weer in het werkveld zit, van daar uit kun je verder. Je wilt dan wel niet jobhoppen maar zo komen er waarschijnlijk in de toekomst wel nieuwe kansen voorbij en wil het bedrijf je dan houden dan moeten ze over de brug komen maar ondertussen heb je wel je salaris ipv niets.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:48

Ik heb nu een leuke baan , in vorige baan door de crisis al zes jaar hetzelfde verdiend, bij de baan daarvoor ook twee jaar meen ik. En bij deze baan ook weer begonnen voor zelfde geld, het zijn gewoon andere tijden. Al met al zit ik nu dus ook gewoon nog steeds op niveau van acht a tien jaar terug, maar ik heb wel werk en het is nu eenmaal niet anders. Huidige baan wel super leuke collega's dus niets te klagen en genoeg uitdaging..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 23:06

Dimple, als ze je daar straks inderdaad willen.. dan gewoon voor gaan. Ookal is het salaris lager dan wat je toen gewend was. Je wilt niet je hand op houden, dan zou ik geen banen gaan afwijzen omdat het minder betaald. Het is altijd nog meer als helemaal niks. En je kan ook niet uitgaan van wat nu 1 persoon heeft gezegd. Ondanks alle ervaringen heb je ook een tijd niks gedaan. Dat zal voor iedereen anders doorwegen. Pak aan welke kans je nu krijgt en als de markt echt aantrekt... kan je altijd verder doorgroeien naar een ander bedrijf met beter salaris. Dat gaat sowieso beter vanuit een andere baan dan vanuit thuis.

Poosje terug zei iemand wat over AB oost. Die had ik inderdaad al gevonden! Ga die zeker binnenkort meer in de gaten houden. Zag vandaag even vlug dat ze ook wat aan cursussen hebben?

Mijn nadeel is helaas ook nog dat ik rijbewijsloos ben. In september heb ik eindelijk tijd om daarmee te beginnen...

En aangezien ik nu dus ook student af ben. Moet ik mij dan bij uwv gaan aanmelden als werkzoekende? Weet iemand hoe dat precies zit?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 06:39

Purny, zeker doen dat gesprek. Klinkt zeer positief, kan nooit kwaad.

Idinn, je zoekt werk in Nederland? Om een uitkering te krijgen moet je in elk geval wel aanmelden bij het UWV.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:29

Dimple, als de baan waar je het over hebt, je leuk lijkt, en waar je het een tijdje in kan vol houden en je een leuk iets lijkt, ga er voor. Dan heb je weer een baan, je doet ervaring op, je gehele systeem komt in rustiger vaarwater en dan kun je alsnog verder kijken als je meer zou willen verdienen. Maar ik zou deze baan als die je leuk lijkt absoluut niet laten schieten vanwege geld.

Gisteren een afwijzing gekregen voor de Hart voor Dieren talentenjacht, deze zochten nog een blogger, en zoiets leek mij wel leuk, ook voor op mijn cv, maar ook daar ben ik het niet geworden. Denk dat solliciteren deze week sowieso niet goed zal gaan. Mijn hoofd zit veel te vol.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 08:37

Goh Dimple, ik denk dat het moeilijk is ... Ik zou in jouw plaats ook twijfelen over wat ik wel/niet aanneem. Maar je zou bijna moeten kunnen checken bij collega's van "toen" om te weten waar zij nu staan om daar echt 100% zeker van te zijn. Als de lonen nu echt lager liggen, dan is het zo ....
Maar zoals hier al zovaak gezegd: je zit dan wel in een "betere" positie. Ik zou dan niet na 3 weken mijn ontslag al geven, maar probeer het 9m tot een jaar te rekken ;).

BB doet een dansje \o/

Bloggen voor zo'n stichting lijkt me idd wel cool, jammer dat het niets geworden is ....

Dadelijk meeting met een tussenkantoor, morgen en donderdag ook nog eentje. Hoop dat deze week alles hier helemaal administratief rondraakt, want ik word er een beetje wieberig van :+
Werkgever doet dan ook nog eens irritant, normaal heb ik nu per week 1 dag extra "sollicitatieverlof", gezien ik nog vanalles te regelen heb en dus ook moet bepalen waar ik mijn contract neerleg ben ik dus nog steeds aan het solliciteren! En toch wil ie niet zomaar goedkeuren .... grrrrr aap! En ik heb een FB request gekregen van mijn HR manager, die man zegt amper goeiendag tegen me en nu zouden we vriendjes moeten worden? Iets zegt me dattie wil gluren :+

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 09:58

Niet accepteren dus dat FB verzoek. Mooi niet! Hij mag je linken op LinkedIn ;)

Bedankt voor jullie kijk op de hele zaak, werkt ook verhelderend. Het is fijn daar even over van gedachte te wisselen. :j

Ik denk dat de lonen niet echt lager liggen als je altijd aan de bak bent gebleven. De lonen liggen wel lager als je er even tussen uit bent geweest. Want dan maken ze gewoon misbruik van dat feit.
Niemand gaat op dit moment van baan wisselen en daarbij inleveren aan poen. Naar mijn mening gaat het dan ook echt om de groep die 'nieuw' instromen waarvan ze het salaris een stuk lager leggen.

Purny, niet lekker weg gegaan daar toen?

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 10:55

Net gebeld door tempo-team, ze hebben eventueel een functie voor me als inbound bij Vodafone 30-40uur. Moet dadelijk een test gaan maken, en heb voor morgen een afspraak bij t-t. Hebben jullie nog tips voor mij? Heb zelf ook geen idee wat ik aan moet doen voor een gesprek daarzo.