Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Re: Toos/Koos Werkloos op zoek naar een baan, deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:41

Kreeg net als terugkoppeling van een afwijzing dat ik te weinig ervaring had en ik niet flexibel kon zijn.

Hoeveel ervaring moet je tegenwoordig hebben om aan de kassa te staan en kleding op te vouwen in een winkel? Ik kom in zoveel kledingwinkels waar je nooit wordt aangesproken, om te kijken waar je naar op zoek bent of dat ze je kunnen helpen. Iets wat ik in de vijf maanden werkervaring als verkoopster kleding juist gesommeerd werd te doen, iets wat ik nu nog steeds doe in mijn weekend baantje. Maar dat is blijkbaar allemaal niet genoeg. Bovendien volgde ik een opleiding die twee dagen in de week is, maar daardoor was ik niet flexibel genoeg.

De moed zakt mij iedere keer verder in de schoenen. Nog even en ook ik moet weer onder mijn niveau gaan werken, en hoe ouder ik word hoe moeilijker ik straks tussen de banen op mijn niveau kom.

Dus Dimple ik snap je helemaal.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 10:46

Amanda.........er zijn zo mega veel mensen zonder baan die allemaal aan de bak moeten. Het is gewoon triest, de keuze is zo groot!

En vergis je niet........ook veel mensen die bewust hebben gekozen om niet te werken zo rond 2010 (kinderopvang werd te duur dus veel moeders zijn thuis gaan zitten) willen nu weer aan de bak.
Kinderen zijn ouder geworden, ze zien dat de arbeidsmarkt aantrekt en denken.........laat ik ook eens gaan solliciteren.
Dus niet alleen het feitelijke cijfer aan werklozen zijn druk aan de slag, ook de 'verborgen' groep komt nu boven drijven.

Het is echt goed klo te om nu aan de bak te raken.

Er worden wel veel HR en recuiters gevraagd, dit is wel een goede wijziging. Deze mensen gaan nl zorgen voor nieuwe banen! (en ze liggen er ook als eerste weer uit als er bezuinigd moet worden :') )

Hou vol!!! :(:)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:03

Hier kwam ik na mijn bevalling uit het ziekenhuis, en 3 uur later kwam mijn (aangetekende) ontslagbrief langs.

Zouden die moeders die jaren thuis hebben gezeten niet nog moeilijker werk vinden? Die hebben dan toch naast weinig ervaring ook een (groot) gat op hun CV?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:09

Thanks Dimple! Jij ook vol houden! En veel duimen voor je deze week weer!

Dat is ook het hele punt, er zijn zoveel mensen beschikbaar, dus baantjes waarbij het niet aan ervaring ligt ben ik alweer te oud voor. De banen waar je ervaring voor moet hebben, heb ik te weinig of geen ervaring voor. En nu zelfs dus vanwege flexibiliteit en opleiding.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:18

caroline_max schreef:
Hier kwam ik na mijn bevalling uit het ziekenhuis, en 3 uur later kwam mijn (aangetekende) ontslagbrief langs.

:x leuk kraamcadeau
Mag dat eigenlijk wel? Ik meende dat je heel je bevallingsrust beschermd bent tegen ontslag, toch hier in België...
Mijn moeder had ook zoiets toen ze van mijn zus was bevallen. Haar toenmalige bazin belde haar nog geen 48 uur na de bevalling op, wanneer ze terug zou komen want het werk loste zich niet zelf op...soms ben je echt niet meer dan een nummer.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:11

Caroline, in die positie zit ik ook! Laatste reguliere baan was december 2012. (werkzaamheden in eigen BV niet meegerekend)
Het is erg lastig. Nu heb ik de mazzel in dit geval dat ik wel veel werkervaring heb én een opleiding volg. Nu de arbeidsmarkt aantrekt zijn ze minder geneigd naar dat gat in mijn CV te kijken. Ze zien dat ik van alles heb gedaan om up to date te blijven etc.
Zelfs de grote bureaus waar ik vroeger zonder pardon werd afgewezen, mag ik nu op gesprek komen.
Terwijl als ik kijk naar 1,5 jaar terug..........toen had ik met moeite 4 solli's in de maand. Nagenoeg geen vacatures en dat ik er kans op zou maken was uitgesloten, maar ja, je moet wat.

Kwanyin, ligt er aan wat voor een ontslag het is geweest. Aflopend contract zullen ze tijdig moeten laten weten, ook toen al moesten ze laten weten of het doorging of niet.
Ontslag in de zin van procedure ben je volgens mij ook beschermd tijdens je verlof. Ik ga het eens opzoeken. Interessant!

En ws hadden ze de brief gewoon opgestuurd, niet wetende dat je aan het bevallen was. Blijft altijd gokken met die kinderen wanneer ze komen :')
Netjes is anders, absoluut eens.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:12

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:26

Nou mijn baas heeft het bewust zo gedaan hoor, beetje een *****. Gelukkig heb ik nu een leukere baas en leukere arbeidsvoorwaarden en salaris :P Ik wist overigens al wel dat mijn contract niet verlengd werd, maar als je net bevallen bent ben je niet heel stabiel zeg maar :D Gelukkig een zeer begripvolle postbode haha (ik moest zelf tekenen namelijk)

Dat scheelt wel dat je een opleiding enzo hebt Dimple! Mijn schoonzus zit al 6 jaar uitkeringsgeld te eten (met opzet/bewust) en heeft alleen middelbare school, en 2 jaar landmacht op haar CV. Ik geloof niet dat ze je dan ooit ergens aannemen. Nu zijn ze uit elkaar (mijn broer en zij dus) en komt ze straks in de bijstand, dus dan zal ze wel moeten volgens mij.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:34

Er zijn mensen die het erg lang kunnen volhouden om van een uitkering te leven. Beetje zwart werken her en der en je kunt er goed van rond komen.
Er zijn mensen die zich 3 slagen in de rondte werken om alles rond te zetten, geen toeslagen krijgen of wt dan ook.
Die zitten soms op hetzelfde niveau qua inkomen als mensen in de bijstand. Die krijgen toeslag op toeslag op toeslag.
Nederland is daarin echt zo krom als de nete.............Kan er boos om worden.

Ook maar zeggen dat ze van de mensen moeten plukken die veel geld verdienen.......nou volgens mij zijn dat mensen die altijd hard gestudeerd hebben, hard hebben gewerkt om te komen waar ze nu zijn. Laat die mensen dan gewoon hun geld behouden en hanteer een normaal systeem.
In Nederland loont het niet om hard te werken en veel geld te verdienen want je kunt meer dan de helft inleveren. En waarvoor? Voor mensen die te lui zijn om te werken..............(uitzonderingen daar gelaten uiteraard, maar ook als je kijkt naar de instroom uit het buitenland, ik vind het echt zorgwekkend)

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:37

Heb vanmiddag een gesprek voor een 40 uren baan. Best spannend voor het eerst :)

Hoop wel dat ik aangenomen word heb helemaal geen cent inkomen meer vraag me toch af hoe ik komende weken/maanden kan leven dan en hoe andere dat doen zonder baan?

marionnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:41

haha.. hier ook :+
Ik werk fulltime, voor een normaal loon, waardoor ik dus precies naast de toeslagen grijp

Dus soms ben ik dan wel eens verbaasd over hoe makkelijk mensen van een uitkering kunnen... Maar die verbazing heb ik ook over exvrouwen die van alimentatie leven... Maar dat is weer een ander verhaal (alhoewel qua toeslagen erbij wel een beetje hetzelfde) :D
Mijn moeder en anderen uit de omgeving heb ik dat nooit zien doen, die hebben altijd zelf de handen uit de mouwen gestoken.. in mijn huidige situatie zie ik toch wat anders :wow:

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:46

Iloveiswan schreef:
Heb vanmiddag een gesprek voor een 40 uren baan. Best spannend voor het eerst :)

Hoop wel dat ik aangenomen word heb helemaal geen cent inkomen meer vraag me toch af hoe ik komende weken/maanden kan leven dan en hoe andere dat doen zonder baan?

Woon je nog thuis of op jezelf of samen? Ik leef op dit moment helaas van mijn vriend, mocht ik alleen komen te staan zou ik wellicht in aanmerking komen voor bijstand.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:47

Ja van mij mogen ze die uitkeringen en toeslagen ook wel flink aanpakken. het is echt krom als je het soms hoort. En wij maar hard werken Maar goed, ik ben trots dat wij zelf voor ons inkomen zorgen en dat we niet afhankelijk zijn denk ik dan maar.

Succes iloveiswan!

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:48

Amandavd schreef:
Iloveiswan schreef:

Woon je nog thuis of op jezelf of samen? Ik leef op dit moment helaas van mijn vriend, mocht ik alleen komen te staan zou ik wellicht in aanmerking komen voor bijstand.

woon samen met mijn vriend maar die studeert nog een jaar.
Alleen had gehoord van mensen dat je onder de 27 geen uitkering kan krijgen dus zit best wel met mijn handen in mijn haar

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:48

Eens!! :j

Succes Iwan!!! Binnen halen die baan hoor. Goed voorbereid?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:50

Iloveiswan schreef:
Amandavd schreef:

Alleen had gehoord van mensen dat je onder de 27 geen uitkering kan krijgen dus zit best wel met mijn handen in mijn haar

Je zou gewoon eens moeten informeren bij de gemeente, die kunnen je precies vertellen hoe en wat betreft je situatie.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:50

Dimple schreef:
Eens!! :j

Succes Iwan!!! Binnen halen die baan hoor. Goed voorbereid?

Ja denk het wel moest wat casussen maken om te kijken of ik geschikt was en ben verder niet gebeld dat ik dus niet meer hoefde te komen dus ben benieuwd :P

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:51

Amandavd schreef:
Iloveiswan schreef:

Je zou gewoon eens moeten informeren bij de gemeente, die kunnen je precies vertellen hoe en wat betreft je situatie.

Ok dankjewel als het vanmiddag niet lukt zal ik daar even langsgaan inderdaad.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 12:55

Mijn moeder zit al jaren in de bijstand, heeft zeker 30 jaar niet gewerkt, toen vanalles en nog wat omdat ze niet gediplomeerd is. Nu is ze 62 en zit al zeker vanaf haar 55ste in de bijstand. Maar ze werd nergens aangenomen vanwege haar leeftijd, ervaring en gezondheid. Ze heeft vanaf haar twintigste kinderen gehad, mijn oudste zus is dit jaar 40 geworden, dus vandaar zo lang niet gewerkt zodat ze er altijd voor de kinderen was en mijn vader toen goed verdiende. Na de scheiding dus een paar losse banen gehad, maar helaas nooit iets vast. Nu is haar gezondheid zo verminderd dat ze echt niet meer kan werken, uwv wilt haar niet afkeuren dus mijn moeder van 62 moet nog steeds solliciteren..... En dat terwijl de jeugd zoals ik maar al te graag wil werken.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:03

Dat is ook een zeer kromme situatie. Ze snappen zelf ook wel dat ze nergens aan de bak komt. Belachelijk.
Er zijn zoveel maffe instanties in Nederland die totaal niet overzien waar ze mee bezig zijn.

Maar voor mij wel een hele duidelijk reden om te zorgen voor een opleiding en gewoon te blijven werken, ondanks de kinderen. Ik ga mezelf niet achter stellen en mijn partner een bak met geld te laten verdienen. Klinkt raar (vroeger was het nl niet anders) maar ik wil zelf voor inkomen zorgen en mijn vriend kan ook prima een dag de kinderen uit school halen. Mijn baan is straks net zo belangrijk als de zijne. Ongeacht wat hij of ik verdienen.

Stel dat het mis gaat in de relatie...........heb ik als moeder mooi niks. Dat onafhankelijk wil ik echt niet! (ik vind handje ophouden nu al vreselijk omdat mijn WW is gestopt, vreet liever mijn schoenen op :') )

No offence naar je moeder Amanda.......dit ging vroeger bij ons ook zo. Totdat mijn ouders gingen scheiden en mijn moeder NIKS kon. Ze wist geen eens hoe ze rekeningen moest betalen bij wijze van spreken. Dat was een harde leerschool. Ze is in een Melkert baan terecht gekomen en toen als Voedingassistente in een ziekenhuis terecht gekomen. Uiteindelijk goed afgelopen, maar ik wil dit echt voor zijn.

(wat ben ik weer aan het tokkelen vandaag zeg.........regent buiten dus chill maar een beetje :Y) )

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 13:06

Nou Dimple, ik wil dit ook echt niet hoor. Als ik later kinderen zou krijgen, dan zou ik wel zodanig gaan werken dat ik voor en na schooltijd thuis zou zijn, maar wel zelf ook gaan werken. Al is het maar twee dagen, ook als ze nog baby zijn.

Maar ja, ik praat nu over ruim 40 jaar geleden he, mijn moeder is inmiddels 62. Vandaar.

Ik vind het feit dat ik nu ook handje moet ophouden vreselijk. Ik doe dan ook niks voor mezelf, of zo min mogelijk. Geen nieuwe kleren, niet naar de kapper zolang het niet echt hoeft, geen nieuwe spullen of uitjes etc.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 13:09

Hier hetzelfde.
Voor heen ging ik nog wel eens een hapje eten of borreltje doen met vriendin, maar dat beperk ik nu ook. Vraag of ze hier heen komen en trek een flesje open. Stalgeld voor merrie voor augustus heb ik al klaar staan op een aparte rekening. Ik hoop dat september betaald kan worden van mijn 1e salaris :P

Vriendlief is wel zo lief geweest om me zaterdag mee shoppen te nemen. Nieuwe outfit voor 2e gesprek!! yeah!
(was goede uitverkoop in Batavia!! Vet goed geslaagd bij Claudia Strater............nu ik daar kleding heb gekocht weet ik zeker dat ik echt oud word :') )

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:12

Nou ja ik moet rondkomen van 1000 euro per maand. Zou het triest vinden als de Wajong ook naar beneden gaat. Dus om zo maar even te zeggen dat ze die groep met uitkeringen aan moeten pakken doet me een beetje zeer.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:16

Ik vind vooral dat ze wat beter naar persoonlijke situaties moeten kijken met uitkeringen. Ik neem mezelf even als voorbeeld want ik ken mezelf :P. Ik woon en werk in Amsterdam maar ik mag me niet officieel inschrijven in mijn kamer. Ik kan daar met mijn inkomen niet aan een huurwoning komen waar ik me wel mag inschrijven. Dus ik woon bij mijn ouders, officieel, terwijl ik alle kosten heb van zelfstandig wonen. En hup, geen uitkering, want ik woon bij mijn ouders.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 14:36

Zou willen dat ik 1000 per maand had :P heb nu ongeveer 500 per maand en daar moet huur alles vanaf :P