Juffen en meesters verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:47

Ik was wel even toe aan vakantie, maar "gelukkig" mag ik nog een hele hoop nakijken en voorbereiden. :') Het is wel een vreemd gevoel, laatste loodjes. Ik heb mijn baan opgezegd.
Zo dubbel, zo moeilijk.
Het lesgeven zelf vind ik erg leuk, als ik een leuke club gewillige leerlingen voor me heb die ik wat mag bijbrengen over de natuurwetenschappen, dan ben ik echt in m'n element. Toch vind ik niet alles even leuk. Het politieagentje spelen, het gezeur van ouders, knullig beleid, altijd 's avonds en in het weekend bezig zijn met voorbereiden, nakijken en administratie, veel gedoe met een vaste aanstelling krijgen (wordt per 1-1-2020 nog meer gezeik), ookal zit je in de tekortvakken, schoolbesturen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Tja, dan kijk je rond en ik had niet verwacht dat ik uitgekozen zou worden, maar ik heb een baan gekregen binnen de universiteit in het onderwijsbeleid. Ik zal wel wat traantjes moeten wegslikken als ik afscheid ga nemen van mijn pubers. :') Wie weet ga ik in de toekomst wel weer lesgeven, zeg nooit nooit. Voorlopig alleen even niet. :)
En dan hoor ik dus ineens bij de club starters die binnen vijf jaar stopt in het voortgezet onderwijs.. Niet verwacht. Tegen deze kans kon ik echter geen nee zeggen, het is echt een leerzame uitdaging waar ik heel veel van kan groeien, denk ik.

Goof

Re: Juffen en meesters verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 20:59

Wat een mooie kans zeg, gefeliciteerd!
Snap dat het dubbel voelt, maar goede keuze zo te horen!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:18

Imaginaerum schreef:
Ik was wel even toe aan vakantie, maar "gelukkig" mag ik nog een hele hoop nakijken en voorbereiden. :') Het is wel een vreemd gevoel, laatste loodjes. Ik heb mijn baan opgezegd.
Zo dubbel, zo moeilijk.
Het lesgeven zelf vind ik erg leuk, als ik een leuke club gewillige leerlingen voor me heb die ik wat mag bijbrengen over de natuurwetenschappen, dan ben ik echt in m'n element. Toch vind ik niet alles even leuk. Het politieagentje spelen, het gezeur van ouders, knullig beleid, altijd 's avonds en in het weekend bezig zijn met voorbereiden, nakijken en administratie, veel gedoe met een vaste aanstelling krijgen (wordt per 1-1-2020 nog meer gezeik), ookal zit je in de tekortvakken, schoolbesturen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.
Tja, dan kijk je rond en ik had niet verwacht dat ik uitgekozen zou worden, maar ik heb een baan gekregen binnen de universiteit in het onderwijsbeleid. Ik zal wel wat traantjes moeten wegslikken als ik afscheid ga nemen van mijn pubers. :') Wie weet ga ik in de toekomst wel weer lesgeven, zeg nooit nooit. Voorlopig alleen even niet. :)
En dan hoor ik dus ineens bij de club starters die binnen vijf jaar stopt in het voortgezet onderwijs.. Niet verwacht. Tegen deze kans kon ik echter geen nee zeggen, het is echt een leerzame uitdaging waar ik heel veel van kan groeien, denk ik.

Wat gaaf, gefeliciteerd!

Ik heb besloten deze vakantie weinig aan school te doen. Een middagje, meer niet.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:22

Wat gaaf, Imaginaerum!

Weer een voorbeeldje van hoe mensen die het onderwijs niet helemaal zien zitten onderwijs gaan maken _O- Niet vervelend bedoeld hoor, is een grapje. Dat hoor je toch altijd.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:34

Wat jammer en toch ook een bijzondere keuze om nu in het beleid te gaan ;)

Ik ga helemaal niks aan school doen. Lekker 2 doen weken niks.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:40

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Jammer dat het onderwijs toch niet jouw ding was.

Ik doe deze vakantie ook niets voor mijn werk. Ik leer steeds vaker nee te zeggen. Voor bepaalde dingen kun je altijd wel ja zeggen en door gaan, maar het houdt een keer op en om jezelf denken is veel meer waard dan een baan.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:55

Hoi allemaal,
Ik heb dinsdag mijn assesment.. Heb er veel zin in, maar toch ook wel een klein beetje spanning. Hebben jullie nog handige tips ofzo?
De klas is best druk en de leerlingen zijn erg beweeglijk.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:10

beccy schreef:
Hoi allemaal,
Ik heb dinsdag mijn assesment.. Heb er veel zin in, maar toch ook wel een klein beetje spanning. Hebben jullie nog handige tips ofzo?
De klas is best druk en de leerlingen zijn erg beweeglijk.

Altijd spannend, veel succes.
Zet in je beginsituatie neer dat je een klas hebt die behoefte heeft aan bewegen. Ik zou dan werkvormen kiezen die beweging stimuleren. Niet te lang hetzelfde, veel afwisseling in je les, dit houdt je leerlingen erbij.
Verder is spanning logisch, dat hoort erbij helaas. Succes

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:14

Spannend! En leuk ook.
Heb je het besproken met je klas? Dat er iemand komt om naae jou en je les te kijken? Vaak creëer je dan wel begrip en medewerking.
Succes!

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 18:58

Ja de Kids weten idd dat er iemand komt meevolgen. En in mijn les heb ik veel afwisseling zitten. Ik denk ook wel dat het goed komt hoor. Maar toch heb ik ergens angst dat ik ze niet in toom houd haha..ach ga gewoon met veel plezier lesgeven en dan is het afwachten.

Kimm4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 19:37

Vaak komt het wel goed beccy. Bereid de kinderen goed voor, scheelt heel erg veel.
Ik heb ook een drukke klas en net voor de vakantie mijn PA gehad. Tijdens het assessment waren ze zoooo rustig. Ook ik ben altijd heel gespannen bij dit soort dingen, maar het ging super. Over drie weken mijn competentie examen!
Heel veel succes beccy met het assessment, heb vertrouwen in jezelf en dan komt het vast goed.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:55

Het is helemaal gelukt hoor!! Ze vonden het een voorbeeld les en een heel duidelijk portfolio. Ze hadden geen twijfels!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:02

Wat fijn!
Je bent nu helemaal klaar met de opleiding? Gefeliciteerd!

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:03

Was het maar waar haha.. Ik begin nu pas.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:08

Oh, ik ging uit van een eind assessment. :+
Welk jaar zit je?

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:07

Euh jaar 0.. Start als zij instromer..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:24

Ah supergoed!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:27

Leuk! Wat is dat dan voor soort assessment?

Ik ben nog steeds heel blij voor de klas, maar merk wel steeds meer dat het me gewoon begint op te breken. De kinderen vind ik superleuk, maar de dagen zijn zo ontzettend lang en het stressniveau is me soms gewoon echt te hoog. Ik kan vaak niet slapen omdat ik lig te malen over de vorige en de volgende dag. Ook het vroeg opstaan valt me heel erg zwaar (ik kan er echt maar niet aan wennen). Maar het werk zelf en de afwisseling vind ik erg leuk. Herkennen jullie dit?

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:30

Hier nog een juffie in wording. :) Ik studeer nog en heb nu groep 2, 4 en 7/8 gehad. Ga in februari over op 3, dus ben benieuwd. Moet zeggen dat bij bovenbouw tot nu toe mijn potentie ligt, maar wie weet verrast groep 3 me. Leuk om jullie belevenissen te volgen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:37

Wat rot Sheran, dat breekt wel echt op ja. Ja, ik herken het van mijn vorige school. Hoge werkdruk, continue bezig, werd er ook ongelukkig van.
Ik werk inmiddels op een andere school en ervaar hier geen enkele werkdruk ondanks dat ik hier werk op een manier zoals ik nog niet eerder gedaan heb en de school continue blijft vernieuwen waarin ik inmiddels ook een aardige rol heb gekregen. Ik denk dat mijn grootste verandering voor mezelf is dat ik mijn grenzen beter bewaak. Ik ben gestopt met mensen op hun wenken bedienen, alles vandaag willen regelen en continue werken. Waar ik geen zin in heb doe ik morgen. Of overmorgen. Als ik thuis kom doordeweeks doe ik mijn tas en laptop niet meer open. Ik werk enkel in het weekend om de lessen voor de week erop klaar te zetten. Op die manier kan ik het veel beter loslaten.
Wat ook scheelt is dat ik zoveel plezier heb op deze school, in mijn werkzaamheden, met mijn klassen en in mijn team dat ik werken als 'mogen' ervaar en niet als 'moeten' waardoor ik ook geen werkdruk en stress ervaar.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:42

Wat fijn dat je zo'n school hebt gevonden, Goof! Dat is echt goud waard.
Ik ben ook enorm blij met mijn school, we vernieuwen ook constant en het is ook echt een hele goede school. Enorm docententeam ook. Ze stimuleren me om leuke dingen te ontwerpen, maar juist ook dat vind ik soms lastig. Mijn team en mijn collega's zijn zo goed en zo vernieuwend dat het eigenlijk 'gewoonte' is om allerlei bijzondere dingen te doen. De lat ligt enorm hoog (al zeggen ze dat niet, je voelt het wel). Collega's geven workshops door het hele land, krijgen prijzen en kunnen zo ontzettend veel. Echt hele leuke mensen, maar ik moet wel werken op de toppen van mijn kunnen. Gewoon even saaie lesjes draaien is er hier niet bij :P

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 22:54

Wat lastig Sheran.
Ik kan mij wel voorstellen dat als de cultuur van de school erg gericht is op presteren dat je daar dan in mee wilt gaan. Ik zou dan goed kijken of je dat inderdaad wilt of dat er andere scholen zijn die beter bij je passen.

Ik heb zelf weinig last van werkdruk, ik werk in de avonden niet voor mijn werk. Ook niet in de weekenden of vakanties. Heb ik geen lessen voorbereid, jammer dan. Heb ik die ene ouder niet kunnen bellen, omdat ik de hele dag moest vergaderen. Jammer. Morgen weer een kans.

Maar het voordeel is ik werk inmiddels vier jaar op dezelfde school en heb een archief van lessen, weet wat er van mij verwacht wordt en heb heel veel leuke taken.

Enige wat mij enorm veel stress geeft is mijn studie. Ik ben inmiddels derdejaars, deeltijd studie. En ben nog zo druk bezig met theorie aanleren en studiepunten sprokkelen. Dit kost enorm veel energie. Hopelijk haal ik dit jaar al mijn tentamens en kan ik volgend jaar afstuderen. Ik ben zo klaar met die studie. (het is mijn tweede bachelor trouwens)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 23:00

Gut ja, die studies zijn echt zwaar :+. Het was hier op een gegeven moment vooral iets van: dit willen ze blijkbaar graag zien, dan doe ik dat maar. Totaal geen eigen inbreng welkom, terwijl dat juist bij het onderwijs zo fijn is.

Ik heb wel eens nagedacht over een andere school. Ik heb in het verleden al op 2 andere scholen gewerkt maar ik pas wel echt heel erg goed op deze. Fijne collega's, ambiteus, fijne leerlingen… ik voel me er erg op mijn gemak verder. Het enige dat ik misschien nog leuker zou vinden is een kleine dorpsschool met 4 leerlingen voor mijn vak, haha. Of natuurlijk een internationale school in het buitenland, dat zou ik helemaal tof vinden als ervaring.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:46

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 23:23

Wow, ik vind het een knetterbizar verhaal. Dit stuk is nogal eenzijdig, dus ik kan daar niet evht iets over zeggen, maar ik denk wel dat als je werk je leven is en je 12 uur per dag werkt omdat je het niet los kan laten er echt heeeeel veel meer mis is dan enkel een slecht schoolbestuur.