Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:17

Niet alleen bij mij overigens. :n Maar boodschap is duidelijk. :evaw: de tip was gratis

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:17

Het aparte hier is dat het wel telkens wisselt, juli na de aangifte wordt idd inkomen gewijzigd naar correcte bedrag uit aangifte, maar krijg altijd 0 euro terug. Terwijl het toch wel telkens paar duizend euro minder toetsingsinkomen is als waar er eerst mee gerekend is.

Voor dit jaar staat het inkomen ook wel hoog, paar duizend euro meer als wat het dit jaar was zonder de aftrekposten. En dat is telkens zo, maar zelfs als dan uiteindelijk het bedrag aangepast wordt bij definitieve aanslag of hoe heet dat krijg ik bericht dat ik 0 euro terug krijg. (En het is niet zo dat per juli het zo enorm verandert elk jaar). Blijkbaar klopt het wel, maar snappen doe ik het niet :') Of vooral niet hoe anderen dan wel terugkrijgen.

Marcella

Re: Algemeen topic Belastingaangifte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:42

Voor toeslagen heb ik inkomen altijd te hoog staan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:13

Same here, werd achteraf altijd keurig recht getrokken door de Belastingdienst.

Het verbaasd me dat dit volgens jou bij meerdere mensen fout gaat die dan geld terug krijgen, weet je zeker dat het klopt en dat deze mensen niet achteraf toch geld terug moeten krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:28

Hier ook altijd goed gegaan met de uiteindelijke correctie.

Ik had dit jaar geprobeerd het bedrag na de aangifte zelf al te corrigeren maar dat werkt helaas niet. Als in: dan krijg je het niet sneller terug :+

Wel teveel betaalde zvw alweer terug, dat gaat blijkbaar toch sneller ofzo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:37

Definitieve toeslagen worden altijd een jaar later berekend. Het zelf doorgeven heeft alleen zin als je minder of meer bent gaan verdienen. Maar dan moet je dat wel over het jaar zelf doen.

Dus als je weet dat je dit jaar een grote loonsverhoging krijgt dan moet je dit ook zelf doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:41

En als je weinig inkomen hebt is meteen de juiste toeslag vaak hard nodig en niet pas een jaar later

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:42

karuna schreef:
En als je weinig inkomen hebt is meteen de juiste toeslag vaak hard nodig en niet pas een jaar later

Je krijgt het ook als voorschot. Maar als je het expres zo laag mogelijk inzet dan moet je het gewoon terug betalen. Het is zuur maar wel de werkelijkheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 10:59

karuna schreef:

Maar juist bij die hele lage inkomens, waar uk ook onder val, snap ik niet hoe ze bij jou dan veel terug krijgen? Of tenminste, hier dus tussen wat ze schatten en wat het inkomen uiteindelijk is echt welnpaar duizend euro verschil. Maar definitieve is altijd dat ik 0 euro krijg. Ik ga er dan vanuit dat het blijkbaar niet meer uitmaakt dat ik nog minder inkomen heb, maar dat zou dan bij mensen met hetzelfde soort inkomen ook zo moeten zijn?

Ik durf die voorlopige aanslag echt niet omlaag te zetten, ook al is het verschil tussen hun schatting voor 2025 en het werkelijk van 2024 al tussen de 5.000 en 10.000.(En voor de meeste mensen is het verschil weinig, maar voor de lage inkomens echt wel heel flink, ik was 20% van inkomen kwijt aan zorgkosten, nog los van verzekering enzo en los van dingen die niet vergoed worden maar ook niet ingediend mogen) Alleen ja, extra zou nodig zijn per maand. Maar terug betalen niet mogelijk dus dan maar niet sneller terug. Terugbetalen is juist met zo weinig lastiger als achteraf ineens terug krijgen
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 24-03-25 11:05, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 11:04

En eigenlijk ben je dan dubbel bezig en heb je een sigaar uit eigen doos. Je krijgt het ene jaar toeslagen omdat je het zelf niet hebt doorgegeven en het volgende jaar kun je je teveel gekregen toeslagen terug betalen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:20

Bij mij hebben ze een aantal keren verkeerd lopen rekenen met gevolg terug betalen.

Tegenwoordig zet ik inkomen hoger ja krijg ik wat minder, maar wat ik te weinig gehad krijg ik dan met de definitieve. Zo zit ik aan de eindstreep altijd goed.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:34

Ik moet heel veel geld terugbetalen. Ik heb de toeslagen uit staan, hoe kan dit nou..
Volgens chatgpt gaat het dan om dat er te weinig belasting ingehouden is door mijn werkgever, maar kan ik dit ergens nog bij hen verhalen of achterhalen? Denk je het goed te doen door in ieder geval alles uit te zetten, doet een ander het fout..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:38

Elin_ schreef:
Ik moet heel veel geld terugbetalen. Ik heb de toeslagen uit staan, hoe kan dit nou..
Volgens chatgpt gaat het dan om dat er te weinig belasting ingehouden is door mijn werkgever, maar kan ik dit ergens nog bij hen verhalen of achterhalen? Denk je het goed te doen door in ieder geval alles uit te zetten, doet een ander het fout..

Iets met loonheffingskorting?

Ik hoor trouwens meer mensen die normaal gesproken wel geld krijgen maar nu niet meer.
Zelfde met mijn verhaal.
Overigens zou ik een afspraak maken bij het belastingkantoor ipv zo'n programma te geloven.
Laatst bijgewerkt door purny op 24-03-25 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:42

Hier vorig jaar moeten terugbetalen doordat ik door een loonsverhoging halverwege het jaar in een hogere belasting schaal kwam.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 12:45

Had wel dat ik dit jaar 400 euro minder krijg.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 13:19

Elin_ schreef:

Ben je heel 2024 in loondienst geweest van 1 werkgever? Of heb je er meer gehad?
Heb je een huis?
Heb je al een voorlopige aanslag gehad?
Heb je andere aftrekposten?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 18:06

Yonker schreef:
Elin_ schreef:

Ben je heel 2024 in loondienst geweest van 1 werkgever? Of heb je er meer gehad?
Heb je een huis?
Heb je al een voorlopige aanslag gehad?
Heb je andere aftrekposten?

PB :)

ryukapple schreef:
Hier vorig jaar moeten terugbetalen doordat ik door een loonsverhoging halverwege het jaar in een hogere belasting schaal kwam.

Maar kreeg jij ook toeslagen etc? Ik heb loonheffing wel aangevinkt, maar ik neem aan met nieuwe baan met ander loon (zoals in mijn geval) dat je loonheffing ook op het nieuwe loon gaat, immers weet mijn nieuwe werkgever ook niet perse mijn oude loon (het is geen geheim, maar er is ook nooit naar gevraagd).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:05

Elin, ik lees in het bericht hierboven dat je een nieuwe baan hebt. Uitgaande dat je er niet op bent achteruit gegaan, betekent dat dus meer inkomsten. Als je dat bedrag niet zelf bij aanvang van je nieuwe werkt heb aangepast, loopt het verdere jaar dus door op de berekening van je oude salaris. Dan is het logisch dat er na een correcte berekening (oud + nieuw salaris) betaald moet worden. Ander verhaal is het als je er met je nieuwe baan financieel op achteruit gegaan bent.

Edit: even heel simpel Jip & Janneke voorbeeld:
Bij je oude werk verdiende je 10€ per maand, is 120€ per jaar, vakantie/overwerk/bonusen hier even buiten gelaten. Je startte 1 juli met je nieuwe baan, waar je 15€ per maand verdient. Dat is 6 maanden x 10€ en 6 maanden x €15 = jaartotaal van €150.
Zonder dat je zelf iets hebt aangepast, is jouw teruggave dus gebaseerd op die 120€ per jaar, terwijl je €30 per jaar meer verdient. Dat moet rechtgetrokken worden en dus moet je bijbetalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:38

Yv_ schreef:
Elin, ik lees in het bericht hierboven dat je een nieuwe baan hebt. Uitgaande dat je er niet op bent achteruit gegaan, betekent dat dus meer inkomsten. Als je dat bedrag niet zelf bij aanvang van je nieuwe werkt heb aangepast, loopt het verdere jaar dus door op de berekening van je oude salaris. Dan is het logisch dat er na een correcte berekening (oud + nieuw salaris) betaald moet worden. Ander verhaal is het als je er met je nieuwe baan financieel op achteruit gegaan bent.

Edit: even heel simpel Jip & Janneke voorbeeld:
Bij je oude werk verdiende je 10€ per maand, is 120€ per jaar, vakantie/overwerk/bonusen hier even buiten gelaten. Je startte 1 juli met je nieuwe baan, waar je 15€ per maand verdient. Dat is 6 maanden x 10€ en 6 maanden x €15 = jaartotaal van €150.
Zonder dat je zelf iets hebt aangepast, is jouw teruggave dus gebaseerd op die 120€ per jaar, terwijl je €30 per jaar meer verdient. Dat moet rechtgetrokken worden en dus moet je bijbetalen.

Volgens mij kun je niet zelf je inkomen aanpassen bij de inkomstenbelasting? Bij de toeslagen wel, maar bij de IB niet?
Anders is dit dus nieuw voor mij.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 20:40

Nah wat er waarschijnlijk gebeurd is, is dat er teveel loonheffingskorting is genomen door de werkgevers. En tja dan heb je gewoon dikke pech, maar dat kan je echt niet op de werkgever verhalen :n Je hebt in principe gewoon teveel korting gekregen en teveel loon gekregen door het jaar heen. (te weinig belasting betaald dus)

Maar goed zonder alles te zien kan ik het ook niet zeggen, maar ik acht die kans groot.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 21:20

Dat probleem krijg je toch alleen als je door meer inkomsten in een hogere belastingschaal terecht komt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 05:31

Charaz schreef:
Dat probleem krijg je toch alleen als je door meer inkomsten in een hogere belastingschaal terecht komt

Die heb ik aan het begin van de maand al eens eerder gedeeld, dit komt echt ontzettend veel voor en is in veel gevallen de oorzaak. :j

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:22

Ik dacht ga weer eens kijken op de website.
omdat ik 2 verschillende had ingestuurd.
Nu staat de laatste in ene weer open, dat deze niet verstuurd is.
Mooi Bale, want nu is die pas nu verstuurd.

Snap er niks van, want ik heb dat toen meteen gedaan..

Ik heb dit al eens eerder gezien met oudere aangiftes dat er in ene stond dat hij niet verzonden was
Terwijl ik daarvan wel allang het geld gehad had.

beetje jammer. want nu ben ik dus ruim een maand later met insturen ;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:23

lovelyfiefy schreef:

Ik heb dit al eens eerder gezien met oudere aangiftes dat er in ene stond dat hij niet verzonden was

Dat je het een maand later in hebt gestuurd heeft geen invloed op dat je nu een maand langer moet wachten.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-25 17:24

purny schreef:
lovelyfiefy schreef:

Dat je het een maand later in hebt gestuurd heeft geen invloed op dat je nu een maand langer moet wachten.

Dat zou wel fijn zijn dan.
Maar vind het wel gek dat hij nu in ene weer open staat.