Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:19

Mijn laatste keer op vakantie gaan is wel langer dan 7 jaar geleden. Ik vind vakanties veel te duur. Vermaak me thuis ook wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:23

Ik vergis me elke keer in wat men minima vindt. Komt omdat hier de gemeente mensen op bijstandsniveau en tot 20% hoger tot minima rekent. Dus niet degene met minimumloon, maar juist pas vanaf 10 procent minder. Eigenlijk krom, want dat is wel wat anders als algemene betekenis :+

Ik heb bij verschillende groepen gehoord. Minimumloon, net boven de toeslagen en nu dus bijstandsniveau. Ik vond die boven toeslagen helemaal niet veel moeilijker als net wel recht. Want als je er net nog recht op hebt gaat het niet over honderden euro's. Ik kreeg een tijdje niks en tijdje 8 euro oid zorgtoeslag per maand. Die paar euro had echt 0 nut eigenlijk :') Minimumloon was iets moeilijker, maar achteraf merk je die extra ruimte wel enorm. Sommige dingen warwn duurder vanwege geen kwijtschelding bijvoorbeeld, maar andere dingen als ziektekostenverzekering een stuk goedkoper. Dus ik snap wel dat mijn gemeente nog onderscheid maakt in minimumloon en minima, ook al is minimumloon ook laag natuurlijk.

Maar goed, het wordt nu voor een hele grote groep lastiger. Dat is gewoon onwijs naar, vooral nu de regering roept dat ze er eigenlijk niks aan gaan doen om te helpen. (Oke, ze zijn nu aan het kijken of ze aan de groep die zorgtoeslag krijgt eenmalig 500 euro kunnen geven, maar dat is hoop willen maar niet weten hoe nog)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:23

cissy schreef:
Mijn laatste keer op vakantie gaan is wel langer dan 7 jaar geleden. Ik vind vakanties veel te duur. Vermaak me thuis ook wel.

Maar een ander vindt paarden houden weer te duur en gaat er liever van op vakantie. :P

Ieder zijn eigen ding toch.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:26

cissy schreef:

Ik ga 1 keer per jaar op vakantie. Maar dat is meestal wel ver weg.

Overigens vind ik het zeer knap dat mensen die alleen een uitkering hebben meerdere keren per jaar nu op vakantie kunnen. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:40

Urbanus schreef:
Zolang mensen nog 7 keer per jaar op vakantie gaan, weten ze niet wat armoede is.

Wat trouwens prima is, boeien.

Ik vind het gewoon hypocriet om mensen hun geklaag te verwijten maar zelf ook te klagen.

Geen idee over wie je het hebt. Maar ik ga niet 7 keer per jaar op vakantie. Kon dat maar.
Meestal heb ik 1 echte vakantie.
Ik ken overigens ook geen mensen die 7 keer per jaar op vakantie gaan. Wel mensen die met potjes hier en daar meer hebben dan een ander en zo ook best luxe op vakantie kunnen.

Maar het gaat toch in dit topic er ook om dat mensen misschien voorheen dingen konden en nu ineens niet meer omdat salaris niet meegroeit?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:44

16 juni

Boodschappen gezin 4 mensen halverwege de maand de eerste 550€ zit er doorheen
Zojuist 150€ gestort op boodschappen rekening eens kijken wanneer we over de 700€ gaan deze maand

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:47

Nouja, ts vroeg hoe mensen zonder buffer en lagere inkomens ermee omgingen dat alles duurder wordt. Juist niet de luxere uitgaven, maar het gewone leven. Want ts schrijft juist dat je met wat minder luxe uitgaven nog wel uitkomt als hoger inkomen met buffer, maar dat dat lastiger wordt voor de lagere en zonder buffer. Ook wel heel logisch, er zit qua rondkomen echt een verschil tussen uitgaven voor luxe en tussen noodzakelijk om te leven.

Dus nee, eigenlijk werd dat niet gevraagd juist hoe je deze situatie op moet lossen met weinig tot geen spaargeld en lager inkomen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:59

tita schreef:
16 juni

Zojuist 150€ gestort op boodschappen rekening eens kijken wanneer we over de 700€ gaan deze maand

700 voor 4 mensen?

Ik ben heel benieuwd wat je koopt. Daar lijkt me zeker op te besparen. Wij zijn inclusief koopzegels tussen de 200 en 250 kwijt voor 2 mensen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:06

Wij zitten sinds begin deze maand op €70 aan boodschappen voor twee personen. Ik heb gisteren wel al de boodschappen voor de komende week gedaan, dat zit er al bij.

Tita geeft regelmatig aan niet te willen besparen op boodschappen. Dat kan natuurlijk, moet ieder voor zich weten :j Maar mij zou het niet eens lukken om zo veel uit te geven al zou ik nog zo mijn best doen :))
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 16-06-22 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:06

Ik probeer (of moet eigenlijk haha) rond de 100 euro te blijven per maand := 1 persoon. Wel inclusief alles, zoals schoonmaakmiddelen, verzorging en eten enzo.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:11

Netjes Annemiek maar jij bent natuurlijk de bespaar koningin

Het zou mij ook niet lukken om voor zoveel boodschappen te doen. Dat eten komt hier dan niet op namelijk. Of je moet van elk product het duurste kopen dan lukt het misschien

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:11

Was er niet ooit ook ergens een boodschappen bespaar topic?

Ik zit rond de 300 per maand in mijn eentje, maar eet veel kha en haal denk ik voor 30 euro per maand al aan avocados.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:13

Ik zou dat best redden, maar vooral vanwege sushi dan... En wijn. En En en...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:13

tita schreef:
16 juni

Ik mis alleen de aanhef 'lief dagboek'.

Wat voegt dit nu toe in het topic?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:16

Wij zitten rond de 85 per week ongeveer. 2 personen.

Knap MWM, ja jij hebt geen keuze maar wel knap dat het je lukt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:17

Amber_anne schreef:
tita schreef:
16 juni

700 voor 4 mensen?

Ik ben heel benieuwd wat je koopt. Daar lijkt me zeker op te besparen. Wij zijn inclusief koopzegels tussen de 200 en 250 kwijt voor 2 mensen

Sterker nog 2 volwassen en 2 kleine kids
Op woensdag eten mijn ouders mee en 2x pm hello fresh 45€ en zit niet bij die 700€

Wat we eten?
Niks bijzonders gister had ik

-volkoren spaghetti
-blikje gepelde tomaten
-zak punt paprika
- pak vla (ouders aten mee en willen toetje)
-zakje bolagnese
- zakje veldsla
- potje feta op olie

Alles bij de jumbo en was 22€ dat is dus 1 dag eten ….avond eten

Extra tomaatjes had ik nog

Wij drinken pak cola 12€ geloof ik per week en ik drink 4 pakken dolce gusto (per maand) inmiddels 12€ per pak
Dan praat je al 100€ over drinken.

Dinsdag Lidl geweest
- tomaatjes
- radijsjes
- zakje waspeen
- kleine snoep paprika
- 4 potten kwark
- chocolade pasta
- vakjes voor kids 2 pakken

25€ en dat is voornamelijk snoep groente op mijn werk voor 4 dagen

Maar ik wil niet besparen op eten ik verbaasd me dat wij 2-3 jaar geleden rond kwamen van 500€ en nu gewoon naar 800€ pm gaan
Kids eten weinig

Brood is gewoon 2.20€ hebben Waldkorn en eten 5 broden paw ong
Laatst bijgewerkt door tita op 16-06-22 10:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:18

Urbanus schreef:
tita schreef:
16 juni

Ik mis alleen de aanhef 'lief dagboek'.

Wat voegt dit nu toe in het topic?

Het gaat over rond komen en ik lees al lading zeurpost over germie wat ook niet toevoegd dus ik dacht laten we maar weer over geld hebben ipv of je mag klagen en gezeur over de voedselbank totaal off topic

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:29

DuoPenotti schreef:
Wij zitten rond de 85 per week ongeveer. 2 personen.

Knap MWM, ja jij hebt geen keuze maar wel knap dat het je lukt.

Nee joh, is niet knap. Ik vind het veel makkelijker als het niet anders kan dan wanneer je meer kan uitgeven maar wilt besparen. En ik eet niet veel, dus nog een voordeel. Een normale portie avondeten voor 1 persoon is voor mij voor anderhalf tot 2 keer :')

Als ik dezelfde dingen koop als tita voor avondeten ben ik wel minder kwijt hoor? Ook bij de jumbo, maar ik pak de goedkopere of goedkoopste producten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:32

tita schreef:
-volkoren spaghetti
-blikje gepelde tomaten
-zak punt paprika
-zakje bolagnese
- zakje veldsla
- potje feta op olie

Als ik dat snel even uitreken, met huismerk producten, dan kom ik uit op zo'n 11 euro.. En dan heb je dus een maaltijd voor 6 personen als je ouders mee eten.
Zo veel scheelt het dus om huismerken ipv a-merk te kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:35

Ik dacht dat wij al big spenders waren met 70 euro per week met z'n tweetjes. Maar wij eten (bijna) geen vlees en drinken eigenlijk vooral water. :P

Deze maand was een beetje een gekke maand met weekjes weg (voor mij). Maar zal volgende maand eens bijhouden wat we uitgeven, want we komen elke keer geld tekort. :=
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 16-06-22 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:36

Nee joh, dat is hartstikke netjes marlinde!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:36

De dingen die waar ik uit kan kiezen pak ik eigen merk jumbo
Maar volkoren producten zijn duurder dan de gewone producten

Punt paprika is gewoon duur is bij de Lidl goedkoper maar ik werk gewoon en ga echt geen sport maken om langs 3 supermarkten te gaan voor goedkoopste punt paprika, ik koop dan alles in een supermarkt
Zo meteen weer Lidl puur voor groenten op mijn werk en de kwark….maar de goedkope grote bakken zijn uit assortiment
Nu zijn er 250g bakken bijna even duur als de 500g
Nu zit hier 5km verder op eeen Lidl XL die heeft die bakken wel maar daar ga ik niet naar toe rijden….. als je bijna elke dag werk, en 2 kleine kids hebt, eigen paard, huishouden wil je ook graag gemak hebben ik wel

En man wil niet besparen -O- maar mogen we ons nog wel verwonderen over dat het allemaal zo snel gaat

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:37

tita schreef:
Amber_anne schreef:

700 voor 4 mensen?

Sterker nog 2 volwassen en 2 kleine kids
Op woensdag eten mijn ouders mee en 2x pm hello fresh 45€ en zit niet bij die 700€

Wat we eten?
Niks bijzonders gister had ik

-volkoren spaghetti
-blikje gepelde tomaten
-zak punt paprika
-zakje bolagnese
- zakje veldsla
- potje feta op olie

Extra tomaatjes had ik nog

Wij drinken pak cola 12€ geloof ik per week en ik drink 4 pakken dolce gusto (per maand) inmiddels 12€ per pak
Dan praat je al 100€ over drinken.

Dinsdag Lidl geweest
- tomaatjes
- radijsjes
- zakje waspeen
- kleine snoep paprika
- 4 potten kwark
- chocolade pasta
- vakjes voor kids 2 pakken

25€ en dat is voornamelijk snoep groente op mijn werk voor 4 dagen

Maar ik wil niet besparen op eten ik verbaasd me dat wij 2-3 jaar geleden rond kwamen van 500€ en nu gewoon naar 800€ pm gaan
Kids eten weinig

Brood is gewoon 2.20€ hebben Waldkorn en eten 5 broden paw ong

Bij een boerderij hier in de buurt kun je voor een week aan groentes kopen voor 4 personen voor €7. Hebben jullie geen boerderijwinkels in de buurt?

Of misschien een klein moestuintje beginnen. Dingen als radijsjes, sla, spinazie, prei etc groeien onwijs snel en makkelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:43

8nnemiek schreef:
tita schreef:
-volkoren spaghetti
-blikje gepelde tomaten
-zak punt paprika
-zakje bolagnese
- zakje veldsla
- potje feta op olie

Als ik dat snel even uitreken, met huismerk producten, dan kom ik uit op zo'n 11 euro.. En dan heb je dus een maaltijd voor 6 personen als je ouders mee eten.
Zo veel scheelt het dus om huismerken ipv a-merk te kopen.

Ik heb ff gekeken met dit lijstje kom ik op 11.9€ Op mijn rekening is 20.65€ afgeschreven heb ook bonnetje ingeleverd

Ik kan er echt niet meer bij wat ik meer gekocht zou moeten hebben maar ik vraag voortaan weer bonnetjes
Deed ik nooit ivm milieu maar ik ben nu 10€ “kwijt”

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 10:44

Ik heb mijn bonnetjes in mijn AH app staan.