Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 12:02

C1 doe je netjes! :)

Polen lijken mij eigenlijk hele aardige mensen die ook goed Engels spreken. Klopt dat beeld een beetje? Lijkt me eigenlijk wel een ideaal volk om jou op je vakantie te helpen.

Fenrir

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:39

Hangt er vanaf waar je bent Koper. Ben in Polen geweest buiten de stad, aardige mensen maar geen woord Engels zelfs de jeugd niet. Duits deden ze ook niet aan (verleden lag daar ook wat gevoelig nog).
Had van tevoren wat Poolse zinnen geleerd dus kon me aardig redden dat vonden ze geweldig. Sowieso enorm gezellig gehad, was met een EK toen NL het best goed deed en Polen een Nederlandse bondscoach had, allemaal Polen met ons in de kroeg meejuigen was echt heel leuk. En zodra ze in een winkel door hadden dat je Nederlands was begonnen ze meteen met 'Ohhh Ruud van Nistelrooij!' haha

Aria_zz
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:42

Fenrir, dat hadden wij ook in Tsjechië.
Gingen daar tot ik 10was elk jaar (en heb er ook wat van opgestoken, mijn moeder draaide die cassette elke keer in de auto om de taal te leren :+ )
Maar ook geen Duits en al zeker geen Engels. Heel moeilijk in zo'n talen, maar maakt het interessant.

Mijn moeder deed het erg goed :))

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:45

Dit is ook alweer 10 jaar geleden, miss is het nu beter. Vriend van me heeft een Poolse vriendin uit de stad die spreekt goed Engels.
Maar platteland konden ze echt geen woord, niet te vergelijken zoals bijv. hier in Nederland waar het merendeel nog wel op z'n minst een basic gesprek kan houden.
Tegenwoordig scheelt het natuurlijk wel dat veel jongeren ook wat Engels meepikken via het internet dat merk je ook al in taalzwakke landen zoals Duitsland en Frankrijk.

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:10

Over het algemeen spreken de mensen daar inderdaad niet zo goed engels, al verwacht ik wel dat er in de hotels etc wel gewoon mensen zijn die engels spreken. :) En anders kom je met handen en voeten ook ver. Maar mij lijkt het gewoon gaaf om daar te zijn en dan bordjes te kunnen lezen en misschien ook wel met mensen te kunnen praten (But then again, ik ga over een maand al. Dus dat lijkt me iets te hoog gegrepen nog)

Maar ik denk zeker wel dat de mensen daar het waarderen als ik probeer om Pools met ze te spreken, en ik vind het gewoon een leuke uitdaging.

Koper, leer jij nou Ijslands? Lijkt me een aparte taal!
En er zijn hier nog een hoop die Russisch leren. Volgens mij lijkt Pools wel op Russisch, al kan ik het Cyrillische alfabet voor geen meter lezen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:14

Nou zeg, kom ik er nu achter bij memrise dat de leaderboard alleen de punten opneemt van de courses die zijn toegevoegd. -O- Dus een goede representation van wie onze beste memrisers (? :') ) zijn moet ik toch alle courses toevoegen!

't schijnt dat Pools idioot lastig is, dus ik wens je succes Felicxa!

RoronaZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:41

Piekosjj schreef:
Nou zeg, kom ik er nu achter bij memrise dat de leaderboard alleen de punten opneemt van de courses die zijn toegevoegd. -O- Dus een goede representation van wie onze beste memrisers (? :') ) zijn moet ik toch alle courses toevoegen!

't schijnt dat Pools idioot lastig is, dus ik wens je succes Felicxa!

Dan bij deze mijn courses xD
A lesson Hangul
French 1
German 1
Swedish 1
Basis hiragana 1
Japanse 1
Korean 1

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:43

Succes Felicxa, een maand is kort om vanaf niks een taal zover te leren dat je er echt wat mee kan ;)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:46

Wow, dat dat lukt, zoveel talen tegelijk! Ik hou het maar bij twee voorlopig...
Het IJslands in de video van Ólafur Arnalds een paar pagina's terug trok me ook wel aan. De schrijfstijl ken ik niet, maar als ik goed luister herken ik best veel woorden aan de klank. Dit komt misschien door mijn mix van dialecten, zowel Limburgs als Zwitsers (dialecten van Zürich en Bern.. ook weer twee hele verschillende talen op zich, pffff)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:04

Ja Mirjam ik weet het, ik verwacht er ook niet te veel van. Maar het is inmiddels al wel zomervakantie (zo goed als) dus ik kan er redelijk wat tijd aan besteden (maar dan nog). We'll see.

Dankje piekosjj!

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:06

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:14

ik ga mij ook maar aanmelden op memerise, zoek een keer wat verandering want vind Duolingo beetje saai worden :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 15:30

Felicxa schreef:
Over het algemeen spreken de mensen daar inderdaad niet zo goed engels, al verwacht ik wel dat er in de hotels etc wel gewoon mensen zijn die engels spreken. :) En anders kom je met handen en voeten ook ver. Maar mij lijkt het gewoon gaaf om daar te zijn en dan bordjes te kunnen lezen en misschien ook wel met mensen te kunnen praten (But then again, ik ga over een maand al. Dus dat lijkt me iets te hoog gegrepen nog)

Maar ik denk zeker wel dat de mensen daar het waarderen als ik probeer om Pools met ze te spreken, en ik vind het gewoon een leuke uitdaging.

Koper, leer jij nou Ijslands? Lijkt me een aparte taal!
En er zijn hier nog een hoop die Russisch leren. Volgens mij lijkt Pools wel op Russisch, al kan ik het Cyrillische alfabet voor geen meter lezen.

Ik begrijp je helemaal, een taal leren omdat je hem mooi vindt is gewoon ook leuk :) Nou ben ik zelf ook nog nooit in Polen geweest, als het goed is ga ik volgend jaar voor het eerst. En ik ga er geen Pools voor leren maar ik vind het wel handig om te weten dat ik in grotere plaatsen goed terecht kan :)

Ja ik leer inderdaad IJslands. Ik weet niet wat jij met apart bedoelt, wat ik er zelf in elk geval apart aan vind zijn de punten waarop het verschilt van Scandinavische en andere Germaanse talen. IJslands is veel synthetischer. En daarnaast zijn er weinig woorden die internationaal algemeen voorkomen en hebben ze zelf woorden voor bij voorbeeld televisie, telefoon, e-mail, computer enz.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:25

Ik ga vandaag echt beginnen met IJslands! Ik ben benieuwd of het mij gaat lukken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:28

Succes! En veel plezier :)

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:30

Koper schreef:
Succes! En veel plezier :)

Dankjewel! :)

Ik heb nu een site gevonden met een paar handige basis dingetjes, dus daar ik ga eerst mee aan de slag! :)
Waar leer jij het mee? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:36

Ik ben begonnen met IOL (icelandiconline.is) en een overzicht van tungumálatorg (tungumalatorg.is). En verder veel lezen en luisteren. Ook is het handig als je een aantal grammaticale basisbegrippen kent. Woorden als fallbeyging bij voorbeeld. Maar als je eerst met gewoon IOL begint dan ben je voorlopig wel even zoet.

Ik hoop voor je dat je van puzzelen houdt :Y)

Afbeelding

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:39

Koper schreef:
Ik ben begonnen met IOL (icelandiconline.is) en een overzicht van tungumalatorg (tungumalatorg.is). En verder veel lezen en luisteren. Ook is het handig als je een aantal grammaticale basisbegrippen kent. Woorden als fallbeyging bij voorbeeld. Maar als je eerst met gewoon IOL begint dan ben je voorlopig wel even zoet.

[ Afbeelding ]

Ik houd van puzzelen haha! Al vind ik duits niet zo leuk haha :D

Ik zal wel beginnen met IOL, zag een cursus voor absolute beginners, ik denk dat ik die maar ga volgen! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:41

Die cursus begint met halló ég heiti Koper dus dat moet lukken. En wanneer je je aanmeldt een een bevestigingsmail krijgt zit daar ook een Engelse vertaling bij (onder de IJslandse tekst).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:43

Koper schreef:
Ik ben begonnen met IOL (icelandiconline.is) en een overzicht van tungumálatorg (tungumalatorg.is). En verder veel lezen en luisteren. Ook is het handig als je een aantal grammaticale basisbegrippen kent. Woorden als fallbeyging bij voorbeeld. Maar als je eerst met gewoon IOL begint dan ben je voorlopig wel even zoet.

[ Afbeelding ]

Dit geeft mij hoop voor m'n Zweeds :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 16:44

:D

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:46

Koper schreef:
Die cursus begint met halló ég heiti Koper dus dat moet lukken. En wanneer je je aanmeldt een een bevestigingsmail krijgt zit daar ook een Engelse vertaling bij (onder de IJslandse tekst).

Oh dat is altijd fijn! :D

Ik ga beginnen haha! :)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 18:11

Ik ben ook begonnen met memrise! Ik vind de herhaling heel fijn, dat de zelfde woordjes ook in de volgende opdrachten blijven komen :j

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:36

Wat betekent (sg) achter een woord bij memrise?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:39

enkelvoud :) Het is een afkorting van singular.