Werken in de Horeca

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 16:58

heeft iemand tips voor mij om mijn werk zo goed en snel mogenlijk te doen, waar ik ook een beetje rust van hou in mijn hoofd? ik raak heel zenuwachtig van de kok, omdat ik bamg ben dat hij boos word.. en als hij dan eens boos word gaat er echt van alles mis. ik doe ontzettend mijn best maar het wil niet altijd lukken..

woe o wie heeft tips voor mij? ik sta in de keuken, en doe de afwas, maar ook andere werkzaamheden. hoofdzakelijk is de afwas mijn werk.

Free2

Re: Werken in de Horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:22

Ten eerste niet al te bang zijn dat de kok boos op je wordt. Hij snapt dat je dit nog niet zo lang doet dus dat het logisch is dat je het allemaal nog moet leren.
Ten tweede, het is gewoon een handigheid die je moet ontwikkelen. Probeer als je een opdracht krijgt, bijvoorbeeld een voorgerecht maken, eerst rustig na te denk welke stappen je daarvoor moet uitvoeren. Probeer ze altijd in dezelfde volgorde uit te voeren zodat het een routine wordt. En wees vooral niet bang om een vraag te stellen aan de kok als je iets niet snapt :)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:45

dankjewel.. helaas snapt hij misschien niet dat ik alles nog moey leren, want hij kan soms erg boos uit de hoek komen, of in zijn irritatie dingen zeggen die niet altijd even leuk zijn.

vandaar dat ik zo zenuwachtig word. maar ik denk inderdaad dat ik gewoon de rust moet nemen om rustig alles af te gaan, en als ik iets niet weet dat ik het moet vragen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:32

Ach meid, niet te veel van aantrekken. Koks zijn gewoon een ras apart, heel moeilijke mensen om mee om te gaan. Ik heb hier met de vorige kok ook een aantal aanvaringen gehad, maar heb hem meteen laten merken dat ik niet over me heen laat lopen. Diezelfde avond is hij zich nog komen verontschuldigen ;)

Hier gisteren een privé feest moeten doen, echt ongelofelijke toestanden meegemaakt. De zaal was afgehuurd voor ongeveer 50 mensen, dus ook voor dat aantal ingedekt. Blijkt er bij aankomst dat er 5 extra mensen bij zijn waarvan de organisator niks heeft laten weten.
Om 19u zou het voorgerecht uitgedragen worden, echter zaten de mensen om 19u10 nog altijd niet aan tafel omdat ze aan het kibbelen waren wie waar zou zitten. Ook waren er een 10-tal kinderen bij die de zaal in een speeltuin hadden omgetoverd. Kom je aan met drie hete borden, zitten er opeens twee bengels om je benen te draaien en met je schort te spelen. Denk je dat de ouders ingrijpen? Nope.
Ook hadden de mensen verschillende gerechten en desserts, dus wanneer ik aan een tafel al 6x luidkeels vraag wie de moelleux met ijs had en geen antwoord krijg breng ik het gewoon terug naar de keuken. Pas wanneer ik iedereen bediend had komt er opeens vrouw naar me toe "ohja, ik had nog de moelleux", en uiteraard ook nog klagen dat d'r ijs half gesmolten was.
Ook met de kinderijsjes, die ik gewoon op tafel had gezet aangezien de kinderen toch niet bleven zitten, komt er plots een vader naar me toe dat zijn zoon nog geen ijsje gehad heeft. Ik zeg dat ik alle ijsjes bij de kinderen op tafel heb gezet, bleek dat een van de volwassenen gewoon een kinderijsje van de tafel gegraaid had en het zelf op aan het eten was :n
Later ook nog een kind de boel ondergekotst, mijn college heeft gewoon een emmer en dweil in de handen van de moeder geduwd en is zich omgedraaid, dat kijkt de hele avond niet naar haar kind om en dan zouden wij die kots nog moeten opruimen _-:(
Neen echt waar, dit heb ik nog nooit meegemaakt. Deze mensen hadden echt totaal geen respect voor ons, ik had echt het gevoel dat ik in de McDonalds aan het werken was :n

De organisator is zich na afloop wel bij ons komen excuseren, dat vond ik wel fijn.

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:43

Dat klinkt als een afschuwelijke avond! Die mensen heb je liever niet dan wel binnen.

Bij ons was oudjaarsdag een hele leuke dag, maar gister was er niks te doen helaas.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:44

tja, ik wil ook wel laten merken dat hij niet over me heen moet lopen, maar hij is 44 (ofzo) en ik ben 15.. wat moet ik zeggen op het moment dat hij me uitmaakt voor van alles en nog wat zonder dat hij nog bozer word? ik probeer me er ook niet veel van aan te trekken, maar ik zie er soms wel flink tegen op om te moeten werken. zo ook vanavond.

wat jammer dat het gisteren zo is geëindigd! balen dat je je net een macdonaldsmedewerker voelde!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:08

Wat erg snollygoster :oo

Daantje gewoon een keer roepen dat jij ook maar je best aan het doen bent! Als ik een grote bek krijg van keukenpersoneel krijgen ze een grote bek terug & dan zeggen we aan het einde vd avond een keer sorry. Maar ik ben 10 jaar ouder, snap wel dat het lastig is om je mond open te trekken tegen een volwassen man als je 15 bent..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:13

Mijn god wat een verhaal! Ik hoop voor je dat je dit soort dingen niet meer hoeft mee te maken :)

Daantje, als hij je echt gaat uitmaken voor vanalles en nogwat zou ik gewoon zeggen dat je je uiterste best doet maar dat het niet allemaal vanzelf gaat als je pas 15 bent en nog nooit in de horeca hebt gewerkt. Dat moet hij toch ook wel snappen.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:03

Keukenpersoneel is vaak behoorlijk raar. (uitzonderingen daargelaten).
Je moet gewoon van je afbijten. Klinkt makkelijker dan gezegd, maar als je dat doet dan weet hij dat er met jou niet te sollen valt. Anders een keer naar je leidinggevende.
Misschien dat die het voor je kunnen oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:15

Jeetje Snollygoster, verschrikkelijk zulke gasten. -O- Wij hebben ook wel eens van die rare mensen. Zo vroeg een vrouw een keer of ze een handdoek mocht lenen om iets op te drogen, prima, later kwam ze terug en gaf ze de handdoek aan mijn collega. Toen mijn collega de handdoek aangepakt had zei ze 'Oh er zit trouwens wel wat urine aan' :r En ook een keer een volle pamper gevonden op een plek waar die niet hoorde.(en ja we hebben daar een speciale ruimte met een speciale prullenbak voor, dus om het nou ergens anders neer te leggen)

En its_daantje, ik zou proberen om er toch wat te zeggen, ook al is het moeilijk. Indien hij dan nog niet luister zou ik naar de leidinggevende gaan.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:29

ik ben zenuwachtig.. moet nu naar het werk, mijn collega heeft afgezegd door ziekte en mijn baas weet nog niet dat ze niet komt. hopelijk is hij niet chagerijnig en is het rustig zodat ik niet veel hoef te haasten, en geen gerechten hoef te maken.. want die ken ik allemaal nog niet.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:05

Gewoon eerlijk zeggen, je bent 15, doet je best wat wil hij van je?
Hij mag blij wezen dat je staat te rennen, je had er ook niet kunnen zijn :j
Na het werk anders eens een eerlijk gesprek aanknopen? Hoe jij je erbij voelt en dat het je onzeker maakt?

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 23:37

ik was heel zenuwachtig, maar er was he-le-maal niks aan de hand! de kok was in een goed humeur en was aan het zingen en grapjes aan het maken. is geen kwaad woord gezegd vanavond.. ik ben er nogsteeds een beetje van onder de indruk.. t was zo gek. maar wel heel fijn! want ik ben volgende keer niet zenuwachtig als ik naar het werk moet.. dus dat scheelt.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:15

Fijn om te horen!

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 15:28

Wow Snollygoster... wat verschrikkelijk zeg!
Ik heb gelukkig nog nooit zo'n verschrikkelijke groep gehad :oo

Had afgelopen kerst wel een familie die gewoon niets lust. Wij hadden een vijf gangen diner met 2 hoofdgerechten om uit te kiezen, verder stond die vast. Dit was van te voren bekend en staat ook op de site + wordt vermeld bij de reservering (telefonisch én via de mail). Maar toen gingen verschillende volwassenen kindermenu's eten, kinderen van een jaar of 13 die zelfs het kindermenu niet lustte. Ze vroegen gewoon zó véél aandacht dat ik bijna geen tijd meer had voor andere tafels...

Geen probleem dat je dingen niet lust, ieder zijn eigen smaak. Maar ze wisten dat we dat menu hadden...

Fijn dat het goed was daantje!

Ik ben inmiddels flink ziek aan het worden. Begon al aan begin van de week, maar toen met oud & nieuw een enorm feest gedraaid. 500 man. Werken van 5 tot 5/6. Eerst een diner, vervolgens een groot feest, lekker meefeesten achter de bar :D
Wel een hele leuke avond gehad, maar lag rond 8 uur in bed en was toch wel een beetje gesloopt haha.
Dat waren over het algemeen wel hele gezellige gasten, en natuurlijk enorm veel plezier met collega's gehad, dus zelf ook nog wel een beetje genoten van het hele oud en nieuw feest haha.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:09

Pff vandaag heb ik ook een lange dag, vanochtend al 2 paarden gereden en nu vanaf 14 aan het werk.. Gelukkig belde de chef net op van boven dat we ook maar even moesten komen, pauze houden :) Even snel een kopje thee tussendoor scheelt toch wel..

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:20

Ik werd gisteren om half 11('s nachts) uit m'n bed gebeld... Of ik zin had om te komen werken, het was toch veel drukker dan verwacht!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 02:03

Hahah en wat heb je gezegd Zirkonia :+

Vandaag was grote schoonmaak bij ons ivm vakantie vanaf morgen. Dus alles, maar dan ook echt alles, moest schoon. Koelingen leeg en schoon, alle planken leeghalen schoonmaken en spullen terug erop, alle kiertjes en hoekjes gesopt, alle bakjes door de afwas want ja als de zaak dicht is heb je niks aan voorraad etc etc.. Ik heb met mijn hoofd ín de afwasmachine gehangen, ik ben op werkbanken geklommen om de muren schoon te maken, tussen planken in gaan zitten, me meerdere keren helemaal uit moeten rekken omdat de stapels lege/schone bakken tot op het plafond kwamen.. Kortom ik ben blij dat ik nu lekker kan gaan slapen :Z

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 18:00

Heb sinds 3 weken een nieuw baantje bij een gasterij.
Ben stiekem wel blij dat ik weg ben bij mijn vorige baantje,

bij mijn vorige baantje mocht je pas beginnen als t wat drukker was, en dan was t rennen tot t einde van de dienst. er werd weinig vriendelijks gezegt, veel afgesnauwd.

dan krijg je na 5 maanden een beoordeling(iedereen kreeg eind november een beoordeling) en dan krijg je ineens te horen dat je van alles fout doet, niet flexibel bent etc. etc.etc.
en dan mag je niets verbeteren... terwijl het allemaal punten zijn die echt niet zo erg zijn( de gehele die mij beoordeeld heeft, mag mij niet, dit heb ik al meerdere keren gemerkt)

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 23:37

wat flauw zeg! sommige mensen snappen niet dat je ook maar een mens bent... hier het zelfde verhaal. fouten maken mag niet meer tegenwoordig en ze verwachten maar dat je het meteen goed doet. wat dijn dat je nu een nieuwe baan hebt gevonden! hooelijk is dit veel leuker!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:17

its_daantjee schreef:
tja, ik wil ook wel laten merken dat hij niet over me heen moet lopen, maar hij is 44 (ofzo) en ik ben 15.. wat moet ik zeggen op het moment dat hij me uitmaakt voor van alles en nog wat zonder dat hij nog bozer word? ik probeer me er ook niet veel van aan te trekken, maar ik zie er soms wel flink tegen op om te moeten werken. zo ook vanavond.

wat jammer dat het gisteren zo is geëindigd! balen dat je je net een macdonaldsmedewerker voelde!

Terugroepen heeft geen nut, vooral niet als je 15 bent. Koks zijn inderdaad een ras apart! Wat ik zou doen is open kaart met hem spelen. Ga eens naar hem toe op een rustig moment (het liefst bij de naborrel of voordat hij begint, geen stressmoment) en geef aan dat je het moeilijk vindt. Vraag hem of hij misschien stapsgewijs wil opschrijven hoe een gerecht gemaakt wordt (liefst met foto erbij), plastificeer dit en hang het op. Dat scheelt jou een hoop en voor de kok (en dat is voor hem veel belangrijker) veel tijd op momenten van stress. Hij wordt waarschijnlijk gek van jouw onzekerheid, want op een stressmoment kan dat voor een kok erg hinderlijk zijn (terecht of onterecht). Hij heeft jou blijkbaar niet goed ingewerkt.
Of werk het voor jezelf even uit, stap voor stap :)

SnollyGoster; ugh, dat zijn de ergsten! Fijn dat ze wel nog hebben verontschuldigd!

Nadat we vorige week te horen hebben gekregen dat het café doorverkocht wordt is er een hoop gebeurt. Iepke en ik hebben contact gehad over haar werk en dat ze daar nog mensen zoeken, maar heb uiteindelijk besloten dat het niet helemaal mijn ding is. Ik heb mijn collega bedrijfsleider (die natuurlijk ook werkloos wordt) ervan verteld en zij heeft gister en vandaag daar proefgedraaid, ze vind het heel leuk! :D
Zelf heb ik gesolliciteerd op de functie assistent-bedrijfsleider bij eetcafé D'Ouwe Brandweer. Toen ik daar was konden ze me geen uren bieden, 20 maximaal. Jammer maar helaas.
Die avond weer aan het werk gegaan en de vaste gasten verteld dat we dicht gaan. Eén man draaide zich direct om naar de tafel achter zich om te vragen of zij nog mensen zochten. Blijkt dat de eigenaren van een bekend restaurant/café toevallig daar zaten :D Ik weet niet wat ze me te bieden hebben maar dat zien we donderdag wel als ik op gesprek kom :D
Diezelfde avond kwam stomtoevallig de nieuwe eigenaar van de zaak ook langs. Hij riep me bij zich en vroeg mij of ik bij hem zou willen werken als fulltime bedieningsmedewerker (en ik maar denken dat hij me niet mocht haha :D ).
De dag erna werd ik teruggebeld door D'Ouwe Brandweer, dat ze even hadden nagedacht en of ik kon proefdraaien. Zou dan een contract krijgen van 32 uur met uitbetaling van overuren! Dus daar ga ik donderdagavond heen.
Ben even helemaal overdonderd. Zo heb je niets, en 5 dagen later ineens 3 verschillende dingen (en een persoonlijk projectje waar ik later misschien meer over vertel). Echt positieve chaos hier :D

Iepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:36

LauraMc schreef:
Nadat we vorige week te horen hebben gekregen dat het café doorverkocht wordt is er een hoop gebeurt. Iepke en ik hebben contact gehad over haar werk en dat ze daar nog mensen zoeken, maar heb uiteindelijk besloten dat het niet helemaal mijn ding is. Ik heb mijn collega bedrijfsleider (die natuurlijk ook werkloos wordt) ervan verteld en zij heeft gister en vandaag daar proefgedraaid, ze vind het heel leuk! :D

Ja, echt heel leuk, topper is het! Was heel blij met d'r afgelopen 2 dagen. Lekker druk gehad (over 2 dagen meer dan 140 warme chocomel verkocht :') ) maar was echt fijn werken!
Super dat er voor jou zoveel aanbiedingen zijn, kan je ineens kiezen, luxe ;) Hoop dat er wat leuks uit gaat komen!!

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 22:49

Wauw wat onwijs goed! Daar gaat vast iets tussen zitten voor je

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 23:55

Laura MC, terugroepen heeft geen zin inderdaad, doe ik daarom ook naar niet. ik sta eigenlijk nooit meer in de keuken omdat ze weten sat dat niet mijn ding is, dus gelukkig ben ik bijna nooit aan het klooien met gerechten. echter roept hij wel eens dat we inderdaad plaatjes nodig hebben "want anders kunnen we het niet" nou, ik zou maar wat graag plaatjes hebben hoor.. maargoed, ze hebben door dat voor en nagerechten niks voor mij is, dus zetten ze mij mooi in de afwas. vind ik helemaal prima want ik heb geen stress meer voor die gerechten haha. dankjewel voor je tips! ik ben inderdaad van de week met mijn collega samen (die een groot deel van de gerechten wel weet) alle gerechten langs gegaan. ze heeft alles opgeschreven voor me. maargoed zoals ik al zei heb ik niks meer met de gerechten te maken.. dus ik vind het wel fijner zo haha.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 14:16

Iepke schreef:
LauraMc schreef:

Ja, echt heel leuk, topper is het! Was heel blij met d'r afgelopen 2 dagen. Lekker druk gehad (over 2 dagen meer dan 140 warme chocomel verkocht :') ) maar was echt fijn werken!
Super dat er voor jou zoveel aanbiedingen zijn, kan je ineens kiezen, luxe ;) Hoop dat er wat leuks uit gaat komen!!

Fijn dat het van beide kanten zo bevalt! De warme choco snap ik wel met dit helse weer haha