Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:21

Valanee schreef:
xSwanHeart schreef:
Ik ga communicatie aan de HvA doen. Als voor mij ook geldt wat jij beschrijft, is dat knap klote. Woon niet in NL en kan dus niet aan de studiekeuzecheck meedoen... Of bedoel je iets anders?

Oh leuke opleiding! Heb ik ook nog naar gekeken, maar uiteindelijk toch voor CMD gekozen.
Hmmm... begin nu te twijfelen en wil je niet ongerust maken! Denk dat je het beste morgen even naar de HvA kan bellen om te vragen hoe dat precies zit? :)

Heb mailcontact met de HvA gehad en de studiekeuzecheck heeft geen invloed op mijn lotingskansen! *\o/* *\o/*
Pak van mijn hart, echt. Zag mijn hele toekomst al in duigen vallen :')

Ik ga niet bij een studentenvereniging. Als er een studievereniging is, meld ik me daar wel aan, dat is in mijn ervaring altijd leuk :j Het verdere verenigingsleven is echt niet aan mij besteed. Sowieso ga ik niet in Amsterdam wonen, dus dan vind ik een vereniging ook gewoon niet 'handig' :Y)

LisavanLisa

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:25

wauuw super swanheart!!! :) goed nieuws :D

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:12

haha Lisa, en ik dacht dat ik een stress kip ben!! :')
Gewoon je best doen, meer kan je niet doen, ja?!
Het komt vast allemaal wel goed :j
En zo niet, heb je dan ook een back-up opleiding?

Gelukkig maar swanheart!

Hier ook geen studentenvereniging persoon hoor.. Niet echt aan mij besteed.
Niet echt zo'n feest beest :=
Ga liever in de avond even lekker op stal bezig, koos vriend-loos :')

Ik blijf in ieder geval de eerste 2 jaar thuis wonen.
En denk, hoop, dat ik de max. studiefi krijg.
Maar geef mijn studiefi pas op als ik zo goed als geslaagd ben :P

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:32

Waarom wachten jullie eigenlijk zo lang met stufi aanvragen? Als je toch niet ingeloot wordt of zakt, kan je het toch net zo makkelijk weer stopzetten?
Vond het aanvragen trouwens maar een vaag verhaal. (Ik krijg nog stufi oude stijl, en vond het onduidelijk hoe ik dat moest aanvragen. Dus hoop maar dat dat goed is gegaan.)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:40

Ik heb twee maanden geleden mijn stufi al aangevraagd. Wou het risico niet lopen dat ik het vergat of dat ik te laat was oid. :=

Ze kunnen alleen de gegevens mijn vader niet vinden dus ik krijg binnen 3 weken een brief en dan moet je het met de hand invullen.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:50

mis ik iets? stufi is toch niet meer? of bedoelen jullie nu de lening?

kevinsky haha ja stresskip ten top hierzo :+ heb geen back up opleiding achter de hand (die is te duur) anders ga ik een tussenjaar nemen en veel werken

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:05

Ik ga het maar eens aanvragen bij DUO. Eens kijken of ik het allemaal kan vinden :')

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:19

Ik heb stufi aangevraagd en krijg net een mail, waar in staat dat dus een deel colleges krediet is, een deel beurs en een deel lening (meer dan de helft).

Maar ik ben zelf ook niet zo van de studentenverenigingen. Maar omdat ik nogal koos vriendloos ben dacht ik, misschien moet ik het overwegen :P
Studievereniging is er volgens mij niet voor Technische Bedrijfskunde in Rotterdam.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:21

Ik heb mijn lening net aangevraagd :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:43

Ik krijg maar €50 euro per maand, helaas. Ze hadden even voor ons bepaald dat mn vader me ook nog wel 200 euro per maand kon geven, maar dat kunnen hun heus niet zomaar missen.. Iets van ouderbijdrage geloof ik, stond in een brief maar is gelukkig meer een aanbeveling dan een verplicht iets.

Ik heb sws het college krediet aangevraagd en ik leen eerst nog niet zo veel. Ik zie als ik daadwerkelijk begin wel wat ik allemaal nodig heb :)

xSwanHeart schreef:
LaraxXxemma: Ik ga zelf dan wel niet naar Groningen, maar heb van vrienden gehoord dat de KEI-week echt een aanrader is :j Je kan zelf je groepje samenstellen, dus misschien zijn er vrienden van je die er ook heen gaan? Die vinden het vast niet erg dat je geen feestbeest bent ;)

Ik heb een paar vriendinnen die nog twijfelen of ze heen gaan maar hun zijn wel nachtmensen en ik voel me dan een beetje het buitenbeentje waar ze rekening mee moeten houden, hoewel ze wss toch wel zonder mij weg zouden gaan maar dan blijf ik alleen achter :')
Het klinkt wel heel leuk dus ik ga me er denk ik wel voor opgeven

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:55

€50 euro per maand? Dat kan ik me bijna niet voorstellen, is wel heel weinig.

Ik krijg nog de oude basisbeurs, €286,15 als ik het goed heb :)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:09

Is wel waar helaas.. M'n vader verdient redelijk, mn moeder zo goed als niks, dus van wat ze verdienen na alles eraf is en nog hypotheek en wat dan ook niet extreem veel over. Iets waar ze geen rekening mee houden tijdens zo'n lening.
Ze houden wel wat over natuurlijk, maar ik kan niet verwachten dat hun maar gaan korten op etentjes, de bios of wat dan ook omdat er iemand moet studeren. We zijn niet arm, maar we kunnen ook niet zomaar alles betalen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:16

Lastig is dat met die ouderbijdrage inderdaad! Mijn vader verdiende altijd goed maar mijn moeder zit in de bijstand en mijn vader weigert te betalen (ze zijn gescheiden) maar hij weigert ook te tekenen dat hij niet wil bijdragen want hij heeft vroeger wel altijd bijgedragen dus toch aan zijn verplichtingen voldaan vind hij.
Gelukkig is er wel wat spaargeld voor school, maar dat is niet erg veel en ik heb er ook al wat van gebruit voor mijn eerste studie en m'n kosten kindje paard....

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:22

laraxXxemma schreef:
Is wel waar helaas.. M'n vader verdient redelijk, mn moeder zo goed als niks, dus van wat ze verdienen na alles eraf is en nog hypotheek en wat dan ook niet extreem veel over. Iets waar ze geen rekening mee houden tijdens zo'n lening.
Ze houden wel wat over natuurlijk, maar ik kan niet verwachten dat hun maar gaan korten op etentjes, de bios of wat dan ook omdat er iemand moet studeren. We zijn niet arm, maar we kunnen ook niet zomaar alles betalen.

Ik dacht dat je maandelijks max. €854,13 mocht lenen :o
Val jij onder het nieuwe of oude stelsel? Bij het oude stelsel krijg je namelijk iedere maand minimaal € 102,77. Heb je het niet over aanvullende beurs oid?

Mijn moeder heeft ook een goede baan, maar toch krijg ik nog steeds die standaard €286,15...

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:23

Suzanne1408 schreef:
Ik heb ook eindelijk mijn keuze voor m'n studiekeuze gemaakt. Heeft wat stress opgeleverd omdat ik echt niet kon kiezen...
Vanaf september ga ik Hippische Bedrijfskunde studeren in Dronten. :)
Ga ook op de campus wonen het eerste jaar en daarna op kamers in Dronten zelf.

Ik ga denk ik 300 euro bijlenen per maand. Dit is wel een grove schatting, kan ook meer worden, denk dat het niet heel veel minder zal worden helaas.. Ik betaal alles zelf, en op kamers gaan is helaas duur..

Hee ik ook :D
Leuk!

Had al eerder in dit topic gereageerd dat ik bouwkunde zou gaan doen, maar ik ben nu toch om :P

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:27

Als m'n vader me echt 220 euro in de maand kon geven had ik nu een paard gehad :')
Toen mn verzorgpony verkocht werd nog een enorme discussie over gehad, ze hadden haar graag gekocht, hebben nog uitgezocht of het uit zou kunnen maar het geld was (en is) er gewoon niet voor. Snap niet hoe hun zo alleen op cijfertjes kunnen verwachten wat de ouderbijdrage zou moeten zijn :n

@xSwanHeart ik heb het ook over de aanvullende beurs, dat is het deel dat je krijgt :p Ik val onder het nieuwe stelsel. Als je ouders voor hun te veel verdienen krijg je helemaal niks. Je kan dan tot die 800 zoveel bijlenen als je wil, maar ik krijg maar 50 euro in de maand van ze. Volgens mij hebben ze nu 'de keuze om te lenen' wel flink eruit gehaald.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:29

Aaaah, nu snap ik het. Dacht dat die aanvullende beurs nu ook was verdwenen, dat je alleen meer 'leenrecht' kreeg ofzo. Maar het valt dus mee, je kan nog wel iets krijgen van de overheid :') Niet dat het echt zoden aan de dijk zet, maar goed...

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:39

Ik kan er na 1 jaar misschien 2/3 van al mn boeken mee betalen :')

Ben wel blij dat de studenten ov er nog is. Als ik dat zelf zou moeten betalen had ik niet in Groningen kunnen studeren. Het kost €8 euro om van hier naar groningen te gaan, dan moet je ook nog terug, en dat zo'n 23 keer per maand.. €370 euro aan reiskosten voor mij, per maand :wow: En dan nog van het station aan de andere kant van de stad komen

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 19:53

Hou er wel rekening mee dat als je tussen 1 juli en 1 september geen 18 bent geworden, je pas vanaf oktober OV en stufi krijgt. Ik kom hierdoor een klein beetje in de knel omdat mijn ouders echt niet mee kunnen betalen, maar ik de maand september wel moet zien te overbruggen (collegegeld + OV). Het geld dat gespaard is, zijn voor mijn boeken :=

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:03

Ohjee nou je het zegt.. Ik hoop dat m'n ouders dat redden... :(:) Ben al opzoek naar vakantiewerk maar nog geen succes helaas. (bedankt voor het melden trouwens!)

Ik heb wel gehoord van een vriendin dat als je gelijk al je boeken koopt je een aantal uiteindelijk nooit blijkt te gebruiken (ervaring via haar zussen, van verschillende opleidingen). Haar tip was pas boeken te kopen als ze echt vragen naar die boeken, en dus niet kopen omdat ze op je lijst staan. Hoe denken jullie hierover?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:27

Ik kocht altijd al mijn boeken en soms ook aanvullende literatuur. Het liefst tweedehands via bol.com, marktplaats of ouderejaars.
Ervaring was wel dat ik sommige boeken inderdaad weinig gebruikte, maar nooit dat ze helemaal niet van pas komen. Daarnaast wordt het (op het WO iig) heel erg gewaardeerd als je citeert uit je studieboeken of ze als bron gebruikt :j

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:33

Altijd alle boeken aanschaffen, nieuw is niet nodig. Zoek ze tweedehands of vraag er naar bij oudejaars studenten. Je zal niet alle boeken intensief gebruiken maar ervaring leert dat je ze zeker nodig hebt.

Wat betreft de aanvullende beurs, volgens mij kan je nog steeds aangeven om 1 van je ouders buiten beschouwing te laten (in geval van geen contact meer hebben of andere redenen). Daardoor krijg ik maximaal aanvullend naast mijn basisbeurs.

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:05

hmm ik weet niet hoe het met HBO zit maar met MBO heb ik toch zeker meer dan de helft van mijn boeken niet gebruikt! heb ze zelfs de laatste 2 jaar gewoon helemaal niet gekocht! Al is het wel een praktijkopleiding.

Dus ik volg deze vraag even goed hoe dat nou zit in het HBO :)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:07

sadekeshia schreef:
Suzanne1408 schreef:
Ik heb ook eindelijk mijn keuze voor m'n studiekeuze gemaakt. Heeft wat stress opgeleverd omdat ik echt niet kon kiezen...
Vanaf september ga ik Hippische Bedrijfskunde studeren in Dronten. :)
Ga ook op de campus wonen het eerste jaar en daarna op kamers in Dronten zelf.

Ik ga denk ik 300 euro bijlenen per maand. Dit is wel een grove schatting, kan ook meer worden, denk dat het niet heel veel minder zal worden helaas.. Ik betaal alles zelf, en op kamers gaan is helaas duur..

Hee ik ook :D
Leuk!

Had al eerder in dit topic gereageerd dat ik bouwkunde zou gaan doen, maar ik ben nu toch om :P

Wat leuk, ga je ook op de campus wonen?
En kom je van mbo of havo?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 22:10

@suzanne1408
Ik dacht dat de campus al vol was, maar zal binnenkort even informeren of ik ook op een wachtlijst kan..
Dus eerst nog even thuis wonen, ik was een beetje laat met aanmelden.. :P
Als ik wel een plekje op de campus krijg, hoop ik ook dat mijn merrie op de paardenplaats kan, dat leek me wel leuk!
Ik kom van de havo, maar dat diploma heb ik in 2011 al gekregen :P
En jij?