Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:02

Maartje1990 schreef:
Ik denk dat dingen als pestproblemen echt los staan van de gymles. Vervelend voor de gepeste, maar daarom zou gym maar een keuzevak moeten worden? Dan schaffen we de pauzes ook maar af .... Dat pestprobleem moet dan aangepakt worden.

Overigens is mijn ervaring met gym daarin heel anders, maar dat terzijde.

Wbt wiskunde en Engels, op het vmbo is wiskunde een keuzevak en wiskunde is tijdelijk een keuzevak geweest op havo en vwo. Dit is echter weer veranderd. Ook al geef ik Engels, ik ben voor engels en wiskunde als keuzevak in ieder geval voor diegene met dyslexie of dyscalculie. Die gaan namelijk compleet onderuit. Ik heb havo diploma zonder wiskunde en ik heb dyscalculie, ik had havo nooit kunnen halen met wiskunde. Maar heb het absoluut niet nodig. Maar ik ben sowieso voorstander voor een ander schoolsysteem waarin je niet wordt ingedeeld daar waar je het slechts in bent, maar dat is weer een hele andere discussie

Natuurlijk zou een hele goed docent het anders aanpakken, maar het probleem is dat mensen die het niet hebben meegemaakt het probleem niet zien (of het aanstellerij vinden). En gymleraren waren per definitie niet slecht in gym nnatuurlijk. Hoe zou jij het hebben gevonden als je met rekenen en wiskunde telkens weer in een groepje ingedeeld zou worden waar jouw dyscalculie extra op zou vallen en anderen er een slechter cijfer door hadden gekregen? Als jij telkens met de nek aan zou zijn gekeken tijdens de wiskundeles om die reden had je er misschien ook wel een grondige hekel aan gekregen.

Pauzes kun je er daarom ook niet mee vergelijken. Niemand heeft een minder leuke pauze omdat één iemand niet goed is in pauze houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:08

Best raar om te lezen dat de meesten van die beroerde gymdocenten hebben/hadden, hier zijn het namelijk goede en de lessen zijn mi goed opgebouwd :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:10

denisesilver schreef:
Best raar om te lezen dat de meesten van die beroerde gymdocenten hebben/hadden, hier zijn het namelijk goede en de lessen zijn mi goed opgebouwd :)

Ik denk dat veel klasgenoten mijn gymdocenten ook best prima vonden. Zelf had ik dacht ik alleen maar goede tekendocenten maar bij de reunie kwam ik er achter dat men er één niet goed vond... maarja ik kon goed tekenen dus ik had nergens last van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:20

Sallandval ik ben zelf jaren gepest, dus ik weet heus wel hoe het is. Ben ook vaak als laatste gekozen. Zoals ik zei aan het pestprobleem moet aangepakt worden en docenten die het als aanstellerij hebben afgedaan dat is dieptriest maar zo is niet elke docent. Ik heb zelf een docent gehad die mij de grond ingetrapt heeft dit was bij frans, maar dit betekend niet dat daardoor alle docenten frans slecht zijn en dus frans maar moet worden afgeschaft. Sorry als je met gym meer last had van het pesten maar dat staat los van de gymles

En wbt de pauzes dat is een van de momenten dat pesters iemand zoeken om te pesten. Het moment dat de gepeste alleen in een hoekje zicht en sneaky dingen toegeroepen krijgt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 22:27

Maartje1990 schreef:
Sallandval ik ben zelf jaren gepest, dus ik weet heus wel hoe het is. Ben ook vaak als laatste gekozen. Zoals ik zei aan het pestprobleem moet aangepakt worden en docenten die het als aanstellerij hebben afgedaan dat is dieptriest maar zo is niet elke docent. Ik heb zelf een docent gehad die mij de grond ingetrapt heeft dit was bij frans, maar dit betekend niet dat daardoor alle docenten frans slecht zijn en dus frans maar moet worden afgeschaft. Sorry als je met gym meer last had van het pesten maar dat staat los van de gymles

Ik heb er geen trauma van hoor, ik vind alleen dat gymles een keuzevak zou moeten worden. Ik vind gym meer lijken op tekenen, muziek en handenarbeid dan op wiskunde, Nederlands en Engels (qua belang voor het verdere leven dan).

Als het anders/beter vormgegeven zou worden dan was het een ander verhaal. Maar vooralsnog is dat niet zo dus kan ik er ook niets aan doen dat dit mijn standpunt is B-) . Gelukkig vond mijn moeder toendertijd hetzelfde en die was dan ook gul met briefjes := .

Limitless

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:52

Ik vind dat Gym een vak is dat gewoon verplicht moet blijven. Er zijn genoeg kinderen die niks doen buiten school of die wel wat extra beweging kunnen gebruiken. Wél vind ik dat er een andere invulling van dit vak mag komen. Ik had er vroeger een bloedhekel aan als we bijvoorbeeld moesten leren basketballen en daar ook nog serieus op beoordeeld werden. Als je echt gym wil geven, leer mensen dan hoe ze verantwoord kunnen sporten, doe leuke dingen en beoordeel mensen niet op dingen waarvan je verwacht dat ze die dingen in 4 of 5 weken met 2 keer gym kunnen leren. Als ik dat wil leren, ga ik wel op basketbal les.

Wij gingen bijvoorbeeld met school in de zomer vaak zwemmen, we hadden een klimmuur in onze school en maakten soms een uitje naar een sportschool in de buurt. Dát soort dingen vind ik dat wel in een gymles thuis horen.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:58

Limitless schreef:
Wij gingen bijvoorbeeld met school in de zomer vaak zwemmen, we hadden een klimmuur in onze school en maakten soms een uitje naar een sportschool in de buurt. Dát soort dingen vind ik dat wel in een gymles thuis horen.

Zwemmen is op veel scholen al geen optie gezien moslimmeisjes dan niet mee gaan/mogen.
Niet dat je mij trouwens in badpak had gekregen maar das dan weer een ander verhaal.

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:10

Dat snap ik, maar snap je wel wat ik bedoel? Er zijn zoveel onnodigheden die gegeven worden zoals basketbal waar je écht op beoordeelt word. In plaats van daar tijd in te investeren, kun je beter de kinderen proberen echt fit te krijgen door een normale sport activiteit te doen die de meesten leuk vinden. Sportschool, squash, badminton, groepslessen zoals in de sportschool. Dat soort dingen had ik als kind in elk geval veel leuker gevonden dan basketbal leren of in ringen hangen :\

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:15

Gym afschaffen? Nah. Misschien eerste 3 jaar gymles geven en daarna als keuze bij het profiel geven.
Coopertest en piepjestest afschaffen? Ja. Het slaat nergens op en zorgt bij aardig wat mensen voor veel stress, schaamte en teleurstellingen.

Lichaamsbeweging = ok! Maar beoordeel mensen niet op hoe goed ze kunnen rennen. Ik heb zelf middenrifproblemen en astma, en het voelt behoorlijk vervelend als iedereen tijdens de coopertest nog aan het rennen is, terwijl jij voelt dat je bijna flauw gaat vallen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:17

Arc_En_Ciel schreef:
Gym afschaffen? Nah. Misschien eerste 3 jaar gymles geven en daarna als keuze bij het profiel geven.
Coopertest en piepjestest afschaffen? JA. Het slaat nergens op. Ik hoef denk ik niet eens te onderbouwen waarom niet, want ik denk dat er weinig mensen zijn die echt een goede reden kunnen geven voor het geven van zo'n test.

Nou,..de coopertest meet nog tenminste je conditie.

Als we het er dan over hebben dat gym gezond voor je moet zijn misschien allemaal gewoon maar hardlooptraining in het park. Dan leer je tenminste goed lopen en dat kan je de rest van je leven gebruiken voor je eigen conditietraining.

Trefbal meet helemaal niets.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:22

NatasjavE schreef:
Arc_En_Ciel schreef:
Coopertest en piepjestest afschaffen? JA. Het slaat nergens op. Ik hoef denk ik niet eens te onderbouwen waarom niet, want ik denk dat er weinig mensen zijn die echt een goede reden kunnen geven voor het geven van zo'n test.

Nou,..de coopertest meet nog tenminste je conditie.

Als we het er dan over hebben dat gym gezond voor je moet zijn misschien allemaal gewoon maar hardlooptraining in het park. Dan leer je tenminste goed lopen en dat kan je de rest van je leven gebruiken voor je eigen conditietraining.

Trefbal meet helemaal niets.

Ik heb mijn reactie al aangepast, maar ik vind dat je mensen geen cijfer hoort te geven voor hoe ze rennen. Als je bijvoorbeeld iemand bent met zwaar overgewicht en je kunt echt niet verder dan een 2,5, is het dan eerlijk dat je onvoldoende voor gym komt te staan terwijl je er alles voor doet? Ik vind persoonlijk van niet :)
Ik heb zelf zoals hierboven al geschreven staat, middenrifproblemen en astma. Ik ga echt door totdat het zwart wordt voor mijn ogen, maar helaas is dat dus al vrij snel. Vaak haal ik dan net een 5, en dan sta ik net onvoldoende. Dat is echt niet leuk, terwijl ik echt mijn uiterste best heb gedaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:24

Ja ben ik met je eens. Er moet geen cijfer voor gegeven worden. Voor Gym in het algemeen niet. Er zijn genoeg mensen die nooit een bal leren vangen. Ook niet eerlijk om die daar voor een cijfer te geven.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:26

NatasjavE schreef:
Ja ben ik met je eens. Er moet geen cijfer voor gegeven worden. Voor Gym in het algemeen niet. Er zijn genoeg mensen die nooit een bal leren vangen. Ook niet eerlijk om die daar voor een cijfer te geven.

Juist, dat is precies wat ik bedoel :j

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:31

Arc_En_Ciel schreef:
NatasjavE schreef:

Juist, dat is precies wat ik bedoel :j

en ik blijf voor geheel afschaffen }> :D

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 23:15

Geen cijfer geven kan een goed idee zijn. Maar toch denk ik dat daar ook nadelen aan zitten. Er zijn namelijk ook leerlingen die dan denk van:'oh ik krijg toch geen cijfer, dus waarom zou ik mijn best doen?'.
Vaak worden er inzetcijfers gegeven en cijfer voor een bepaald sportonderdeel. Meestal telt het inzetcijfer meer mee dan het cijfer voor sport. Ze zouden er voor kunnen kiezen om het sportcijfer als het ware weg te doen. Maar het inzetcijfer moet zeker blijven.

De coopertest of 'piepjestest' hoeven ze niet af te schaffen. Het is een keuze die de sportsectie van de school heeft gemaakt om het in het programma te stoppen. Maar waarom doen we het eigenlijk? Waarom doen de leraren daar niks mee? De resultaten zouden prima gebruikt kunnen worden voor onderzoek. Nu word het vaak alleen maar gebruikt voor een cijfer.

Nog even over het pesten en het 'kiezen van teams door leerlingen'. Ik kan jullie vertellen dat mij expliciet word geleerd dat de leerlingen absoluut niet de teams samen mogen stellen. Ik zelf heb het op de basisschool ook nog meegemaakt en werd ook altijd als laatste gekozen omdat ik de 'slechtste' was of misschien wel het minst populair oid. Maar kijk mij nu, haal uitstekende cijfers voor voorbeeldvaardigheid, geen sport dat mij niet ligt. Maar om weer even terug te komen, wij krijgen nu in ieder geval mee dat het niet meer mag. Net zoals bijvoorbeeld voetbal geven, het mag wel maar is het verstandig? In Nederland kan je namelijk of heel goed voetballen of je kan het gewoon niet. Frustrerend dus voor de leerlingen want de goede voetballers zitten met slechte voetballers in het team, en de slechte voetballers worden waarschijnlijk alleen maar neergehaald. Dit is weer heel anders dan bijvoorbeeld basketbal, dat minder word beoefend in Nederland.
Dan nog even het pesten. Dit hoort zeker bij de docent te liggen. De docenten moeten daar wat aan doen om een zo hecht mogelijke groep te krijgen. Wat weer het sporten kan verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 08:14

Inzet cijfer is zo subjectief als wat. De keren dat ik mee deed toonde ik 100% inzet.(dat is nu eenmaal mijn aard,...ik kan dingen niet "half")
Toch kreeg ik te horen dat ik meer inzet moest tonen...(en jaaaaahhhh,...dan ben ik klaar met je he)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:00

NatasjavE schreef:
Inzet cijfer is zo subjectief als wat. De keren dat ik mee deed toonde ik 100% inzet.(dat is nu eenmaal mijn aard,...ik kan dingen niet "half")
Toch kreeg ik te horen dat ik meer inzet moest tonen...(en jaaaaahhhh,...dan ben ik klaar met je he)

Hier ook :j Dan is t echt totaal niet motiverend om meer je best te doen

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:01

Inzet cijfer is sowieso grappig. Ik deed altijd redelijk mijn best, maar was gewoon niet zo goed. Dat was dus altijd een zesje.
Dan heb je ook altijd een groep jongens die alles grappig vinden, niet opletten en maar wat doen. Maar ja, die zijn er vanzelf goed in en dat is dan hoge inzet. :?
Misschien moet de gymopleiding wel veranderen, zodat er betere gymleraren komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 09:15

Phen, hoe stel je op een goede manier wel de teams samen, volgens de opleiding? En dat kiezen van teams, is dat nu alleen bij teamsporten afgeschaft of ook bij tweetallen als er geoefend wordt met bv overgooien ofzo?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 17:51

xAlice schreef:
Inzet cijfer is sowieso grappig. Ik deed altijd redelijk mijn best, maar was gewoon niet zo goed. Dat was dus altijd een zesje.
Dan heb je ook altijd een groep jongens die alles grappig vinden, niet opletten en maar wat doen. Maar ja, die zijn er vanzelf goed in en dat is dan hoge inzet. :?
Misschien moet de gymopleiding wel veranderen, zodat er betere gymleraren komen.

Als je 'redelijk' je best deed, is een 6 toch goed? 6 is 'redelijk' :)

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 21:53

Shadow0 schreef:
Phen, hoe stel je op een goede manier wel de teams samen, volgens de opleiding? En dat kiezen van teams, is dat nu alleen bij teamsporten afgeschaft of ook bij tweetallen als er geoefend wordt met bv overgooien ofzo?

Dat doet de docent zelf. Vooral afwisselende teams maken dus jongens en meisjes, soms een paar vrienden bij elkaar en soms niet, dus voornamelijk heterogene groepen.
Bij bijvoorbeeld een teamsport zou de docent de goede en de minder goed zijn gescheiden houden. Om frustraties en dus conflicten te kunnen voorkomen tussen de leerlingen.
Tweetallen worden over het algemeen door de leerlingen zelf gekozen.

En dan nog even over het inzetcijfer. Je kan heel braaf zijn in de klas, goed opletten ect. maar dan moet je ook evengoed inzet tonen tijdens het sporten. Dus verleg je bijvoorbeeld grenzen? Help je de anderen in vorm van tips of help je met hulpverlenen dan zal je een hoger cijfer krijgen of besluit je zelf om alleen maar de salto te springen, misschien wel goed voor je 'sportcijfer' maar minder goed voor je inzet. De jongens die zichzelf fantastisch grappig vinden zijn vaak wel de jongens die actief meedoen. Ze verleggen ook vaak grenzen ook al bakken ze er niks van. De meiden zijn vaak dan toch terughoudender op dat gebied.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:00

Gewoon geen teamsporten tijdens gym.

Gym, in die niet afgeschaft, kan zich veel beter richten op hoe moet je bewegen. Zeker geen teamsport maar gewoon de individuele leerling begeleiden naar een gezond leef en bewegings patroon.

En zeker geen cijfer voor die onzin.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:12

Het probleem van geen teamsporten tijdens gym is dat het snel saai word.
Als je wilt dat de leerlingen moeten leren over hoe ze moeten bewegen zal er toch bijvoorbeeld gegooid moeten worden, of een balletje getrapt worden. Als je dit alleen maar statisch gaat trainen dan word dat boksaai voor iedere leerling. De leerlingen worden als het ware beloont met een partijtje spelen omdat ze dan de geleerde dingen ook kunnen toepassen. Alleen moeten de docenten uitkijken met de populaire teamsporten zoals voetbal of handbal. Maar als je bijvoorbeeld gaat frisbeeën vinden de leerlingen dat erg leuk want niemand is daar echt goed in. Vond jij het bijvoorbeeld niks? Dan heeft jouw docent het niet goed aangepakt. Dan is de methodiek gewoon niet goed genoeg geweest of was er niet genoeg afwisseling.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:13

Ik betwijfel eigenlijk of die grappige jongens zoveel meer grenzen verleggen. De grenzen liggen verder weg, en dus is het veel makkelijker om er niet overheen te gaan, en het valt ook veel minder op. Gooi er nog een wat extrovertertere persoonlijkheid bij, en het lijkt allemaal meer dan het is.

Ik kan me ook eigenlijk in alle eerlijkheid niet voorstellen dat het mogelijk is om van zo'n 30 jongeren per klas op basis van 2 uurtjes per week een goede inschatting te maken van in hoeverre iemand z'n grenzen verlegt... al helemaal niet als je ondertussen ook je les moet geven, orde moet houden, de veiligheid in het oog moet houden en moet opletten dat er niet gepest wordt achter je rug om.

Niet eens echt een verwijt aan de docenten, de groepen moeten gewoon kleiner - de helft ofzo. Een stuk of 12-15. En voor sommige dingen daar dan weer de helft van. Het is volgens mij volstrekt niet realistisch te verwachten dat je in zulke grote groepen leerlingen goed kunt begeleiden op hun persoonlijke niveau. En niet aansluiten bij het persoonlijke niveau doet meer kwaad dan goed.

(En tweetallen kiezen is trouwens ook al beroerd als je geen vrienden in de klas hebt.)

NatasjavE: voor de teambuilding zou ik eerder samen drummen aanraden (da's gaaf! Afrikaanse percussie tijdens de gymles! Al heb je kans dat je ook daar met echt hele aritmische mensen komt, maar toch heeft het zoveel meer het gevoel van samen iets gaafs bereiken dan ten koste van elkaar iets bereiken.)
Ik vind teamsamenwerking niet in fundament verkeerd, maar bij een competetieve sport in de gymles leidt het meestal tot het tegenovergestelde.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:19

Phen schreef:
Het probleem van geen teamsporten tijdens gym is dat het snel saai word.
Als je wilt dat de leerlingen moeten leren over hoe ze moeten bewegen zal er toch bijvoorbeeld gegooid moeten worden, of een balletje getrapt worden. Als je dit alleen maar statisch gaat trainen dan word dat boksaai voor iedere leerling. De leerlingen worden als het ware beloont met een partijtje spelen omdat ze dan de geleerde dingen ook kunnen toepassen. Alleen moeten de docenten uitkijken met de populaire teamsporten zoals voetbal of handbal. Maar als je bijvoorbeeld gaat frisbeeën vinden de leerlingen dat erg leuk want niemand is daar echt goed in. Vond jij het bijvoorbeeld niks? Dan heeft jouw docent het niet goed aangepakt. Dan is de methodiek gewoon niet goed genoeg geweest of was er niet genoeg afwisseling.

Ja,...naar fit alles op individuele basis.

1op 1 balletje trappen. Echt oefenen op balgevoel. Niet een potje voetballen. Zeker geen competitie.

En saai...ja. Gym is saai. Daar valt niet veel tegen te beginnen.