Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:17

Dominique_96 schreef:
Heb net m'n boeken gekregen voor blok 1.. Scheikunde van havo is niets in vergelijking met dit := boek over chemistry van 1000 pagina's in het engels en procestechnologie a 400 pagina's :=

Gefeliciteerd Chantal!

Procestechnologie leer je maar 3 hoofdstukken uit, chemistry doe je 4 jaar over. Dus het valt wel mee hoor ^^
Let goed op, want de stof is heel pittig, zeker als de HAVO stof niet 10000% beheerst. Oja, je krijgt Cbin(Chemische bindingen), ik zou aanraden om van te voren de basisstof hiervan GOED door te nemen. Over elektronenbanen, schema's etc. etc.

Kan je ook vinden in het boek van Mastering Chemistry, hoofdstuk weet ik niet uit mijn hoofd helaas :Y)

Ik kende de HAVO stof niet 100% en had dus nog nooit iets geleerd over elektronenbanen, resultaat was dat ik de eerste paar lessen Cbin dramatisch achter lag(zoals het overgrote deel van de klas). Cbin wordt dan ook het slechtste gemaakt van alle vakken de eerste module. Daarna krijg je organische chemie(Orga1), wat hier weer verder op bouwt. Daarna krijg je Orga2, en nog andere gerelateerde vakken. Dus je moet Cbin 100% kunnen. Ik had overigens Molling als SLB'er ;) Hij was heel aardig en begaan!

EDIT: Nog een tip, je kan het boek Mastering Chemistry downloaden via torrentz, dan hoef je niet iedere keer dat zware boek mee te nemen en heb je het digitaal op je Ipad/laptop/tablet etc. (:
Laatst bijgewerkt door Tillie20 op 18-07-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:19

Cyella schreef:
Dominique_96 schreef:
Heb net m'n boeken gekregen voor blok 1.. Scheikunde van havo is niets in vergelijking met dit := boek over chemistry van 1000 pagina's in het engels en procestechnologie a 400 pagina's :=

Gefeliciteerd Chantal!

Procestechnologie leer je maar 3 hoofdstukken uit, chemistry doe je 4 jaar over. Dus het valt wel mee hoor ^^
Let goed op, want de stof is heel pittig, zeker als de HAVO stof niet 10000% beheerst. Oja, je krijgt Cbin(Chemische bindingen), ik zou aanraden om van te voren de basisstof hiervan GOED door te nemen. Over elektronenbanen, schema's etc. etc.

Kan je ook vinden in het boek van Mastering Chemistry, hoofdstuk weet ik niet uit mijn hoofd helaas :Y)

Serieus maar 3 hoofdstukken :') dus boek a 70 euro voor maar 3 hoofdstukken gekocht :+
Thanks voor de tips! Zal eens gaan doornemen idd.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:21

Cyella schreef:
Dominique_96 schreef:

Gefeliciteerd Chantal!

Ik kende de HAVO stof niet 100% en had dus nog nooit iets geleerd over elektronenbanen, resultaat was dat ik de eerste paar lessen Cbin dramatisch achter lag(zoals het overgrote deel van de klas). Cbin wordt dan ook het slechtste gemaakt van alle vakken de eerste module. Daarna krijg je organische chemie(Orga1), wat hier weer verder op bouwt. Daarna krijg je Orga2, en nog andere gerelateerde vakken. Dus je moet Cbin 100% kunnen. Ik had overigens Molling als SLB'er ;) Hij was heel aardig en begaan!

Ga even opnieuw quoten voor het extra stuk :P
Ik heb ook Molling idd! Hij kwam heel erg aardig over idd! Hebben ook dezelfde interesses haha :D
HAVO stof is mij ook niet helemaal 100% bekend dus zal het idd goed gaan doornemen. Kan alleen maar positief zijn idd. Organische chemie vind ik wel heel leuk :D

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:26

Jep, ik had dat boek dus ook niet gekocht. Het meeste wordt dan ook niet gebruikt, dus wacht even met kopen de volgende keer (:

Heb nog iets toegevoegd aan mijn vorige post ;)

EDIT: Zie dat je dat dus gezien hebt om het éxtra verwarrend te maken :')

Molling is like de beste SLB'er die je kan hebben, dus daar heb je geluk mee! Weet even niet meer hoe hij heet, maar zodra je je eerste college microbiologie theorie hebt gehad weet je wat ik bedoel, maar er is ook zo'n gast die geen een zin helemaal af kan maken en de helft uit zijn duim zuigt. Die had je ook als mentor kunnen hebben *\o/*

Alles van Chemie en (micro)biologie is enorm interessant, maar de echte theorie is heel zwaar en droog. Dan krijg je een organisch molecuul en dan moet je die in verschillende hoeken gaan tekenen. Klikt makkelijk als je CO2, H2O etc. gewent bent, maar met esters en dergelijke wordt het al een stuk moeilijker. Bereid je in ieder geval goed voor, ben niet bang om iets te vragen aan de leraar! Sommige kunnen niet uitleggen, maar de meeste wel. Niemand snapte proces technologie dus :')

Dan zat die gast uit te leggen wat LETTERLIJK in het boek stond, dus dat was niet te volgen, tovert hij opeens een 2 maal schermvullende formule op het bord. "Dit moet je dus kunnen begrijpen, maak maar opdracht 3".

:')

Dominique_96

Re: Eerste jaars HBO studenten 2014-2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:30

Ooh nouja, moet ik dan volgende keer gewoon wachten totdat ze iets zeggen over de boeken?
Ben iig blij dat ik Molling heb als ie echt zo leuk is ja :D Er stond trouwens nog niets over de boeken van microbiologie. Krijgen we daar iets van ofzo?

Ik vind het ook allemaal interessant uitzien, wel moeilijk maar heel interessant. Esters tekenen, ojee :')

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:37

Hahahaha, komt allemaal goed als je écht je best doet. Van mijn klas(je zit met ongeveer 15 mensen in de klas, elk college is met 2 klassen, dus ongeveer 30 mensen) zijn er in totaal 4 mensen over, van de 30 dus. Zo ook een vriendin van me, maar dat is echt alleen met hard werken.

Gewoon wachten inderdaad, je hebt sowieso powerpoints dus je kan het altijd volgen. Als je maar een paar bladzijdes nodig hebt kan je het kopieren of op internet zoeken voor een .pdf van het boek ;)

Microbiologie heeft geen boek, je krijgt een PDF van die gast, ongeveer 70 pagina's vol spellingsfouten over de microbiologie die je in de HAVO al hebt geleerd. Klinkt makkelijk, is het ook. Tot je een onmogelijke toets voor je krijgt met dingen die er niet eens instonden _o-

90% was gezakt, dus die gast hield een bespreking van de antwoorden. Verschillende mensen hadden dat overgeschreven met de goede antwoorden, want iedereen wist dat hij te lui was om een nieuwe toets te maken, plus dat hij dat ook nog eens (slim..) erbij had gezegd. Resultaat was dat vervolgens de hele opleiding met vlag en wimpel was geslaagd voor microbiologie. Al telt praktijk ook mee natuurlijk, dat is heel leuk. Daar krijg je les van Molling als het goed is, aangezien hij je SLB'er is. Dat was altijd mijn lievelingsvak, ondanks dat ik geen ervaring had was ik altijd het snelste klaar en had ik het hoogste punt *\o/*

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:42

Zal even wat vertellen over microbiologie praktijk: daar werk je dus met bacteriën, of beter: dat krijg je dus geleerd hoe je daar veilig mee kan werken. Je moet suspensies maken en die vervolgens op een plaat (agar basis) uitstrijken, vervolgens moet je gaan identificeren welke bacterie welke is, en waarom. Het gaat vooral om E.coli en S. saprophyticus, die beide een relatie hebben met verontreiniging(Ze komen namelijk voor in ontlasting/darmen). Dit moet je dan ook gaan aantonen, verder moet je ook water (microbiologisch) gaan zuiveren mbv verschillende methodes(Koken, UV, chemische middelen etc.)

Heel interessant ^^

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:44

Ja, ik wil ook zeker hard gaan werken. Dit is echt gewoon mijn ''droom''. Wil zo graag hierin verder en als ik daar hard voor moet werken dan moet dat maar :)

90% gezakt :oo :') Praktijk heb ik ook sowieso heel erg veel zin in, wilde al net gaan vragen wat ik daarvan moest verwachten maar je hebt al gepost zie ik :))

De labjas trouwens, waar heb jij die vandaan gehaald? Op Studystore hebben ze er wel, maar geen beschrijving erbij ofzo dus weet niet goed of het de goede is..

Edit: heeft het nut om colleges op te nemen om die later terug te luisteren mocht ik dat fijn vinden? Lijkt me ontzettend handig om op ieder moment colleges terug te kunnen horen namelijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:47

Dominique_96 schreef:
Ja, ik wil ook zeker hard gaan werken. Dit is echt gewoon mijn ''droom''. Wil zo graag hierin verder en als ik daar hard voor moet werken dan moet dat maar :)

90% gezakt :oo :') Praktijk heb ik ook sowieso heel erg veel zin in, wilde al net gaan vragen wat ik daarvan moest verwachten maar je hebt al gepost zie ik :))

De labjas trouwens, waar heb jij die vandaan gehaald? Op Studystore hebben ze er wel, maar geen beschrijving erbij ofzo dus weet niet goed of het de goede is..

Ja, je gaat ook gramkleurigen enzo uitvoeren! Heel interessant!

Labjas heb ik om eerlijk te zijn voor een tientje via Marktplaats gekocht toendertijd, heb hem nog nodig voor mijn volgende opleiding(En Carnaval :Y) ), anders mocht je hem van mij hebben. Ik geloof dat de meeste mensen hem gekocht hadden toen bij een werkkledingwinkel, ik geloof ergens in Maastricht.

Wat verwacht je dan van wat je later gaat doen? Want dat valt voor veel mensen (inclusief mij helaas) enorm tegen.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:48

Dank jullie wel!!Ik nijg nu inderdaad wel heel erg naar journalistiek! Had totaal niet verwacht toegelaten te worden!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:49

Zag deze op Studystore maar weet dus niet of het de goede is https://www.studystore.nl/webshop/p/lab ... 0076681146

Molling zei zelf tegen mij ook al dat je hiermee eigenlijk niet verder komt dan ''gewoon in een lab werken''. Maar ik wil denk ik sowieso ook nog naar universiteit toe. Ben niet vna plan om heel mijn leven in een lab te werken maar als starter lijkt het me ontzettend interessant! Wil zelf wat meer de research kant op. Dus niet gewoon in ziekenhuis oid..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 13:56

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt welke je pakt. Waar het om gaat is dat de mouwen over je normale kleding valt, en dat je eigen kleding(en lichaam dus ook) beschermd wordt. Als je een goede maat pakt maakt het dus in feite niet uit waar je hem echt vandaan haalt.

Klopt, ik wilde ook BML Research doen. Maar je verdient flink wat geld als je dus voor een farmaceutisch bedrijf onderzoek gaat doen, maar als je zelf dus wilt bepalen wat je gaat onderzoeken(A la Uni) dan verdien je toch echt rond het minimumloon omdat je van subsidies moet leven. Het is dus geen echte vetpot zoals ze je graag doen geloven op die opleiding. Want iedereen die ik gesproken heb die al reeds afgestudeerd is tijdens stages, die verdiende ook 3x niks. Ze waren allemaal natuurlijk niet specifiek, maar ze zeiden dat het rond minimumloon lag.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:47

Ooh dan bestel ik die. Er stonden wat eisen op zuyd namelijk: 100% katoen, lang model, lange mouwen en wit. Maar neem aan dat ik 'm nog terug kan sturen als ie niet goed is..

Ik weet nog niet precies welke richting in Research ik wil doen. Kan zijn dat ik dan idd bij een bedrijf wil gaan, maar dat weet ik echt nog niet :+ Zie het vanzelf wel naarmate de opleiding vordert, maar verwacht idd geen vetpot.. Misschien wil ik er na nog wel een nieuwe opleiding doen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:52

Mijne voldoet ook niet 100% aan de eisen, maar nog nooit op aangesproken. Zal wel los lopen ;)

Zijn ook niet echt veel labjassen met korte mouwen, of überhaupt in het kort. Dan is het imo ook geen labjas. lijkt me dan ook sterk dat Studystore een labjas zou verkopen die hier niet aan zou voldoen, en dan kan je hem alsnog terugsturen inderdaad :j

In ieder geval succes met je opleiding, als je nog info wilt kan je me altijd een PB'tje sturen he ;)

Weet trouwens weer hoe die microbiologie gast heet, Schouten! Maar daar was je vanzelf wel achter gekomen, hahahah! Woon je trouwens in Heerlen zelf, of ergens anders in dit idylische heuvelland? :')

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:54

Bedankt!

Ik woon niet in Heerlen maar net voor Valkenburg. Ben nu mn rijbewijs aant halen dus vervoer valt nog mee :P alleen jammer dat parkeren op zuyd geld kost maargoed.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:57

Dominique_96 schreef:
Bedankt!

Ik woon niet in Heerlen maar net voor Valkenburg. Ben nu mn rijbewijs aant halen dus vervoer valt nog mee :P alleen jammer dat parkeren op zuyd geld kost maargoed.

Ja, typisch Zuyd :')

Er is een gratis parkeerplaats(Lees: modderpoel) maar die staat altijd meteen al vol. Ik denk dat het goedkoper is om gewoon met de trein te gaan, dat deed ik ook namelijk. Vanuit het station in Heerlen ben je binnen 15 minuten bij Zuyd met de bus(inclusief wachten en overstaptijd). Valkenburg naar Heerlen is ook maar iets van 15 minuutjes, dus een half uurtje plus dan nog de tijd naar Valkenburg zelf voor jou ;)

Voor mij was het 1,5 uur reizen in totaal(Ik woonde toen op de grens van België-Maastricht) en dat was ook nog best te doen (:

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:04

Ja, klopt. Ik ben voor het gesprek idd ook met de bus gegaan. Maar na 5 jaar OV heb ik het wel een beetje gehad dus ga toch liever gewoon met auto :') OV is toch ook ongeveer 77 euro dus in principe scheelt het niet heel veel :)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:13

Welke school doen jullie BML? ik ga dat namelijk ook doen :D

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:19

Ik op Hogeschool Zuyd in Heerlen!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:19

Ik deed dat ook in Heerlen, maar ben gestopt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:46

chantalboes schreef:
INGELOOT!!! Nu wordt de keuze nog moeilijk, omdat ik klasse E was dacht dat dat ik nooit zou worden ingeloot en heb ik alles al op geschiedenis ingeschreven, maar nu kan ik journalistiek gaan doen!!!

Doen doen doen! :D

xMartJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 03:42

Jiskaa schreef:
soloro schreef:
_/-\o_

Als die mensen uberhaupt nog bestaan, studenten die niet van uitgaan houden.. ik was afgelopen studiejaar de enige van de studie die nooit uitging :')
Geef mij maar een paar leeftijdsgenoten van dezelfde studie die ook niet van uitgaan houden, scheelt een hoop :=

Die zijn volgens mij inderdaad zeer zeldzaam := Wij hebben maar 1 middag survival, verder door de stad varen, rondleiding door het voetbalstadion, dus dat valt mee. Maar dus wel elke avond de kroeg in.. en de volgende ochtend 9 uur weer aanwezig zijn -O- En ja ik ben zo'n miep want mijn slaap is heilig :))

Hopelijk treffen we lotgenoten :P

Oehh ik ben zeldzaam ^^ Ik ga eigenlijk nooit uit, hou er gewoon niet van, doe mij maar liever avondje met vriendinnen gezellig film kijken ofzo.
Ik heb me wel ingeschreven voor het introductie programma. het duurt vijf dagen en kostte 100 euro en volgens mij is het wel een beetje een survival kamp, maar dan wel met bar een elke avond feesten... Jippie me -.- Maar ik hoop er wel veel nieuwe mensen te leren en het zal uit eindelijk vast wel leuk worden.

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:43

_sharonnn schreef:
Condesa schreef:
Leuk topic!

Ik heb me aangemeld voor de studie Mondzorgkunde in Groningen. Ik krijg ook morgen de uitslag.
Zit in lotingsklasse A, maar alsnog super zenuwachtig :o
Gaan er meer mensen naar Groningen?

Ja Groningen, hierzo haha!
Ik ga Sociaal Juridische Dienstverlening studeren :)
Ga je ook op kamers?

Leuk!! Ik ben ingeloot dus het gaat door allemaal :D
Jaa, ben al druk op zoek. Ga donderdagavond ergens kijken. Jij ook?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:58

Eerst m'n paard verkopen, maar dat verloopt spoedig, dan sparen en rond februari wil ik op kamers :)

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 15:42

Is er hier nog iemand die ook naar de Haagse hogeschool gaat?