Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
JoT schreef:Jippie, ik heb een gesprek gescoord! Deze keer echt bij een werkgever. Ik mag vrijdagmiddag op gesprek voor een office manager functie bij een universiteit. Het gesprek zal in het Engels plaatsvinden. Ben benieuwd! Vind het gewoon al lekker om eindelijk weer eens ergens een gesprek ergens te hebben. Geeft de burger moed
Citaat:Solliciteren is tot daaraantoe maar je wil niet aangenomen worden, toch? Gelukkig is het hele circus rond de sollicitatie een delicaat proces waarbij een hoop zeer labiele mensen betrokken zijn, dat bij voorbaat al tot escalatie gedoemd is.
Toch kunt u niet voorzichtig genoeg zijn. Hier volgen een aantal voorbeelden van gedrag dat door een hoop P&O mensen en managers als faux-pas wordt beschouwd en indien op juiste wijze toegepast een arbeidscontract op veilige afstand zal houden.
In chronolische en alfabetische, doch willekeurige, volgorde:
•Neem je huisdier mee, tenzij uitdrukkelijk vermeld in de uitnodiging is de vuistregel je huisdier niet mee te nemen. Negeer deze vuistregel!
•Spreek je gesprekspartner regelmatig aan met 'mama'. (vertwijfeld aankijken)
•Kijk je gesprekspartner niet in de ogen, blijf standaard op kruishoogte kijken. Mocht je gesprekspartner achter een buro zitten: laat dit je niet tegenhouden, kijk onder het buroblad door
•Dreig je pink af te snijden als je de baan niet krijgt
•Neem je fototoestel mee. Vraag je gesprekspartner regelmatig te poseren, bv met je net afgesneden pink, of met je huisdier. Ook hier geldt: focus op kruishoogte!
•Neem je beste vriend(in)/ouders/oude leraar mee om je aan te prijzen. Dreig ook zijn/haar pink af te snijden.
•Spreek uw gesprekspartner tegen op vaststaande zaken, bijvoorbeeld zijn voornaam.
•Vertrouw je gesprekspartner bij de mededeling dat je bent aangenomen toe dat je vooruit kijkt naar een INTIEME samenwerking (geef ranzige knipoog)
•Wanneer uw gesprekspartner een grapje maakt: reageer heel onderkoeld door te zeggen dat u niet van humor houdt
•Spreek jezelf over de meest onnozele onderwerpen tegen en raak vervolgens in paniek. "Mijn lievelingskleur? Geel. NEE Blauw...BRUIN!!!! Zwart, nee rood. NEE NEE Wit. Nee beige!!!!". Vraag of het gesprek even kan worden stilgelegd om u te beraden.
•Bij binnenkomst: geef de P&O er geen hand. Licht toe dat je P&O-ers nooit de hand schudt. 'Dat is onhygienisch'
•Kijk met een vies gezicht opzij elke keer als je gesprekspartner je richting op praat
•Altijd een succesnummer: complimenteer uw gesprekspartner met een kledingstuk dat hij/zijn niet (zichtbaar) draagt. Liefst op hypernerveuze toon.
•Wanneer je gevraagd wordt wat je wil drinken: kies voor iets exotisch, het helpt als het betreffende drankje reeds jaren uit de handel is ('Snor'), of een zeer bewerkelijke cocktail. Huilerig/pruilen als ze het niet hebben.
•Wanneer het drankje voor je wordt gezet klagen dat er geen parapluutje in zit.
•Herhaaldelijk uit het kopje van je gesprekspartner drinken. Vooral als het buiten handbereik staat. Vraag je gesprekspartner zijn kopje dan aan te geven.
•Rol met je ogen wanneer je gesprekspartner een grap maakt en barst op ongepaste momenten in hysterisch gelach uit.
•Neem een frikandel mee in de binnenzak van uw colbert, neem hier halverwege het gesprek met uitgestreken gezicht een hap van, biedt uw gesprekspartner ook een hap aan
•Alternatieve lunchsuggestie: laat een pizza bezorgen tijdens het gesprek
•Leuk voor de gegenen die solliciteren op een verantwoordelijke managementfunctie: hanteer gedurende het gehele gesprek hiphop-slang.
O ja, check eerst of je gesprekspartner gevoel voor humor heeft. Deze tips gaan uit van een gesprekspartner ZONDER gevoel voor humor. In geval van P&O mensen zit je echter meestal safe
Citaat:Werkliefhebbers mogen hun CV graag aandikken. Wij leren u liever uw CV uit te kleden en/of op andere manieren minder aantrekkelijk te maken. Deze sessie staat in het teken van de karaktereigenschappen. Elke karaktereigenschap heeft zijn schaduwzijden. Door deze te benadrukken gaat het spook van de werkgelegenheid aan uw huis voorbij. Ter illustratie:
"Ik ben een assertieve, pro-actieve netwerker met een hands-on mentaliteit. Daarnaast ben ik creatief, analytisch en vasthoudend en heb zeker geen 9 tot 5 mentaliteit. Ik heb een aanstekelijke drive"
Ja zo zijn we die WW wel heel snel kwijt. Gebruik in het vervolg onderstaande lijst met vertalingen om in ieder geval op papier minder aantrekkelijk te zijn voor het managementvolk.
- enthousiast= ADHD
- hands-on mentaliteit = handtastelijk assertief
- agressief generalist = oppervlakkig
- openminded= blind
- analytisch = nerd
- ambitieus= ellebogenwerker
- pro-actief = ADHD
- flexibel= meegaand
- teamplayer = afhankelijk
- creatief = kinderlijk
- no-nonsense = saai, fantasieloos, chagerijnig
- drive = ADHD
- netwerker = slijmbal
- vasthoudend = lastig, irritant
- creatief = kinderachtig
- geen 9 tot 5 mentaliteit= geen leven
Bovenstaande passage wordt nu:
"Ik ben een aggressieve, handtastelijke slijmbal met ADHD. Maar daarnaast ben ik echter ook een kinderachtige, irritante nerd zonder leven. Oja heb ik al gezegd dat ik ADHD heb?"
Veel beter toch? Haal uw oude CV uit het vet en ga aan de slag met deze vertaallijst. Het risico een baan te vinden is nu verwaarloosbaar. Succes! Update: uw CV ontkleden kan thans hier!