NHB Deurne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:02

Dat is op sommige bedrijven ook echt zo... En niet bij elk bedrijf zijn de omstandigheden even leuk als je bijv intern gaat ;) De paardenwereld is gewoon hard als werknemer...
Ik denk persoonlijk dat je nog steeds het beste af bent met een opleiding en baan buiten de paarden en leuk verdienen zodat je paarden echt als hobby kunt houden...

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:06

Hahaaha Toch wel :P
ach, zo heeft alles zn voor- en nadelen.

_Dressage

Re: NHB Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 19:09

@ Rianneke, Jaa dat is inderdaad misschien wel waar. maar ik denk dat je het moet hebben meegemaakt om te kunnen zeggen dat een baan buiten de paarden om beter is. Ik ben gewoon eigenwijs en wil het toch gaan proberen, t voordeel is alleen dat ik ook andere diploma's heb. Ik denk alleen dat ik dan voor CAH Dronten ga kiezen en niet voor deurne, Dat is breder dan Deurne

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:15

Rianneke schreef:
Dat is op sommige bedrijven ook echt zo... En niet bij elk bedrijf zijn de omstandigheden even leuk als je bijv intern gaat ;) De paardenwereld is gewoon hard als werknemer...
Ik denk persoonlijk dat je nog steeds het beste af bent met een opleiding en baan buiten de paarden en leuk verdienen zodat je paarden echt als hobby kunt houden...

Intern inderdaad niet altijd even leuk. Ik heb dus 5 maanden in een camper gewoond, zonder water, toilet enzovoorts. Douchen kon bij die mensen in huis tot 20.00 maar na mijn stage tot 18.00 moest ik m'n eigen twee beesten nog doen :P

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:29

poeh.
Nou daar pas ik toch echt voor :P

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:41

Het bedrijf waar ik werk heeft een kleine stagiairewoning. 2 kamers, een halletje, keukentje en badkamer. Ruim genoeg voor een stage. Evt. voor wat langere tijd als je alleen bent ook.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:44

Ik heb op 5 adressen gezeten waar ik overal een kamer voor mezelf had, een goede douche en dergelijk.
Soms bij mensen in huis, soms een eigen appartement of een sta caravan :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:48

Ik kom als fnrs jury op meer bedrijven waar ik heel leuke onderkomens voor stagiaires zie. Natuurlijk kan het ook minder zijn, maar is dat niet ook een stukje van het avontuur? Dat soort ervaringen vormt je, maakt je sterk.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:04

Veel bedrijven hebben het ook echt super voor elkaar hoor! Ik denk dat ik gewoon een beetje pech heb gehad :P Ik heb het er wel leuk gehad en die tijd zal mij ook altijd bijblijven :j

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:31

mijn droom is om later ook deurne te doen, maar ik weet het nog niet zeker want ik hoor ook erg veel negatieve verhalen...

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 10:57

weet iemand dat als je in zo'n flat zit je daar in het weekend in mag blijven zegmaar, dat je dan gewoon aan je school kan werken en naar je paard kan.
of mag dat niet?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:43

Naar mijn idee is stage inderdaad naar wat je zelf maakt. Bij al mijn stages waren er ook andere stagieres (niet van Deurne) welke paardenhouderijopleidingen volgden. Dat waren nou niet de meest gemotiveerde meisjes, halleluja, daar kon je de hele dag achter aan lopen om ze aan het werk te houden. Vaak ook nog niet op hun mondje gevallen etc. Nou kijk, dan krijg je inderdaad die rotklusjes. Maargoed, ook ik heb ' rot' klusjes gedaan (ik vind het geen rotklusjes, want het hoort nou eenmaal bij een paardenbedrijf) zoals voeren, mesten, vegen etc. Maargoed, de rest van mijn collega's deden ook zulke klusjes. Het hoort er nou eenmaal bij! En als je daarom liever niet naar Deurne wilt gaan omdat je op je stages 'rot' klusjes moet doen, kan je beter meteen stoppen.

Heb voor mijn stages op 2 manegebedrijven gezeten (een met sportstal er naast en een met een handelsstal ernaast) en op 1 sportstal. Op mijn stages heb ik altijd aangegeven veel te willen lesgeven. Dit was niet mogelijk bij de sportstal waar ik zat, aangezien hier geen lessen werden gegeven, maar op de manegebedrijven kon ik in de middaguren mijn lol op. In de ochtend deden we de stalwerkzaamheden en mocht ik wat rijden, en in de middaguren heb ik er ontzettend veel mogen lesgeven en kreeg hierin ook mijn verantwoordelijkheid. Veel ge-evalueerd met mijn stagebegeleiders etc. Dus ook veel hulp gehad en veel geleerd. Dit heeft ook als resultaat gehad dat ik op de proeve van bekwaamheid een zeer goed cijfer voor mijn lesgeven heb gekregen. Ook hebben beide manegebedrijven mij een baan als instructrice aangeboden.
Mijn rijden daarentegen is onder de maat, wat als resultaat had dat ik mijn rijden op niveau 3 ipv niveau 4 heb afgesloten. Heb echter in het rijden ook op al mijn stagebedrijven meer dan voldoende begeleiding en kansen in gehad. Mocht overal genoeg paarden rijden, ookal waren dit de makste van stal. Kreeg met mijn eigen paard ook genoeg begeleiding en er was ruimte om op concours te gaan.

Nou maakt het mij geen donder uit dat ik moeite heb gehad met het rijniveau op deurne. Lesgeven is wat ik wil, ik heb het onder ogen gezien dat ik met rijden absoluut niet mijn geld kan verdienen, en heb mij daarom op mijn stages voor de 100% (naast het rijden) op het lesgeven gestort. Nou doe ik de HBO opleiding, waarmee ik over een jaar mijn docentenbevoegdheid heb. Dus naast het lesgeven in de rijbaan mag ik ook gaan lesgeven voor de klas, iets wat mij prima past. Hierin ga ik mij aankomend jaar ook nog verdiepen in kinderen met leer- en gedragsproblemen en wil ik de cursus volgen van de FPG (Federatie Paardrijden Gehandicapten), dus voor mij is het plaatje compleet.

Had ik echter geen HBO kunnen doen, dan was het rijden wel een struikelblok geweest. Dan had ik daar, naast het lesgeven in de rijbaan, ook mijn geld mee moeten verdienen (tenzij ik nog een dikke hbo studie erna zou willen gaan doen). Maargoed, dat terzijde.

Mijn conclusie:
Pak op je stages die kansen, doe wat je gevraagd wordt, maar vraag ook zelf eens wat. Stagieres met ambities worden overal gewaardeert! (en dat je nou een minder slaapplekkie hebt, moet je echt niet veel uitmaken! Als je iets wilt bereiken zal je ook de mindere kanten moeten accepteren)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:45

mimeslosydy schreef:
weet iemand dat als je in zo'n flat zit je daar in het weekend in mag blijven zegmaar, dat je dan gewoon aan je school kan werken en naar je paard kan.
of mag dat niet?

Nee, dit is niet toegestaan. Tot twee jaar terug mocht je zonder toestemming op zondag komen om je paard te doen. Door gerommel in de andere cursus heb je hier nou wel toestemming voor nodig en zal je op maandagochtend moeten helpen bij de stalwerkzaamheden.

Ik blijf het een rare regel vinden. Sta je ingeschreven in Deurne, op het adres van de flat, je woont dus daar, mag je in het weekend niet eens je eigen 'huis' in.

Maargoed, er zitten ook minder jarigen op de flat en school is daar verantwoordelijk voor bladiebla.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:46

Bedenk wel dat de CAH in dronten agrarische hippische bedrijfskunde is en dat je daar veel meer met economie bezig bent dan met paarden. Je kan ook kiezen voor het stoas, dan wordt je docent, ben je bezig met les geven en krijg je paarden vakken wanneer je dit niet eerder hebt gehad.

snissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:51

Dat vroeg ik me idd ook al af ik wil er echt naar toe en over die slechte verhalen jaa dat heb je over alles wel.. Je meot je eigen gevoel volgen niet die van een ander.. EDn mijn gevoel zegt top!! Het is een harde wereld maarja als je van hard werken houd en vooral met je interesse is ht leuk!! :D

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:56

millennium schreef:
mimeslosydy schreef:
of mag dat niet?

Nee, dit is niet toegestaan. Tot twee jaar terug mocht je zonder toestemming op zondag komen om je paard te doen. Door gerommel in de andere cursus heb je hier nou wel toestemming voor nodig en zal je op maandagochtend moeten helpen bij de stalwerkzaamheden.

Ik blijf het een rare regel vinden. Sta je ingeschreven in Deurne, op het adres van de flat, je woont dus daar, mag je in het weekend niet eens je eigen 'huis' in.

Maargoed, er zitten ook minder jarigen op de flat en school is daar verantwoordelijk voor bladiebla.

he stom zeg, je bent dus eigenlijk verplicht om in het weekend naar huis te gaan?
en dan staat je paard 2 dagen stil, maar je mag dan ook niet op zaterdag ofzo soggens nog even komen om te rijden en daarna naar huis te gaan?

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 11:57

@ Millennium, Zoals ik zelf al eerder heb gezegt; ik vind het echt niet erg om klusjes te doen. En ga er niet gelijk vanuit dat ik met rotklusjes; uitmesten en vegen bedoel. dat heb ik thuis ook moeten doen. dat vind ik zeker geen probleem.
Wat ik wel vervelend vind, is dat ( zoals ik ook al eerder zei) ze gebruik van je maken, ook al zou ik een stagiare zijn, iedereen wilt met respect behandeld worden. En niet een ander zijn oliebol opruimen. :)
wat voor opleiding doe jij trouwens? paardensport of iets anders?

@ luxket , jaa dat is ook meer economisch, maar daarentegen leer je heeeeeel breed. Je bent niet gebonden aan paarden. je kan eventueel ook bankadviseur , accountmanager etc. gaan doen.
Laatst bijgewerkt door _Dressage op 06-05-10 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:01

Wat is dat nou voor onzin dat je daar in het weekend niet mag blijven? Ik kom uit Groningen, dat is 4 uur met de trein!

Ga toch niet elk weekend naar mn ouders :+ .

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:03

eknein schreef:
Wat is dat nou voor onzin dat je daar in het weekend niet mag blijven? Ik kom uit Groningen, dat is 4 uur met de trein!

Ga toch niet elk weekend naar mn ouders :+ .

ik woon in noord-holland, ook een heel stuk.
al dat heen en weer gereis lijkt me helemaal niks.
dan moet je dus eigenlijk gewoon iets regelen voor elk weekend?
lekker onhandig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:09

Hoi, ik kom even binnenvallen! Wil over een jaar ook deurne gaan doen, maar ben nog steeds aan het twijfelen of ik niet gewoon een opleiding buiten de paarden ga volgen.
Ik heb een groot gedeelte van het topic doorgelezen, maar ik had nog een vraag; is het verplicht om op je stageadres te verblijven of mag je ook vlakbij je 'eigen' huisje hebben :)?

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:39

Je kan wel weekend dienst draaien, dan blijf je op school in het weekend en zorg je voor alle paarden. Daar ben je met z'n allen in de loop van de middag mee klaar en dan nog een keer voeren aan het einde van de dag.
Ik bleef (zeker het laatste jaar) veel weekenden op school, er is altijd wel iemand die van zijn weekend dienst af wil. Of je moet iets doen wat niet mag ;) dan krijg je vaak ook weekend dienst :)
Maar goed, ik kende een meid die woonde op Texel, die kwam op vrijdag dus nooit voor de laatste boot aan, dus die bleef dan bij een tante slapen om zaterdag door te gaan.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 13:49

Het is lastig dat je de weekenden naar huis moet.. maar naast de verplichte weekenddiensten vind ik het ook wel terrecht.. ik denk dat je flink moe bent aan het einde van de week! en ik zou toch moeten werken dan.. anders kan ik het knolle niet meer onderhouden :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:11

_Dressage schreef:
maar ik denk dat je het moet hebben meegemaakt om te kunnen zeggen dat een baan buiten de paarden om beter is.

Zo eigenwijs ben ik ook geweest hoor :+
Wat ik iedereen wel kan adviseren is ga eens een hele zomervakantie lang werken op een sport/handelstal... Ga bijv. maar eens 6 uur op een dag stallen uitmesten met de hand en uhm 2 keer per dag de gangen aanvegen en de bak met de hand harken etc etc... Als je na die weken nog steeds enthousiast bent is deurne een leuke stap!
Maar hou er ook rekening mee dat deurne niet bij iedereen in de smaak valt. Ik ken er verschillende die bijv. geen deurne-mensen aannemen :(:)
Daarbij denk ik als je bijv. het mbo/hbo traject je veel meer kans maakt op een baan die ook nog redelijk betaald. Want als je in de paarden werkt is het veelal het minimum...

_Dressage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 15:23

@ rianneke, Ghehe ach iedereen moet proberen eruit te halen wat eruit valt te halen. Ik heb nu me mbo detailhandel binnen dus heb zowieso al een opleiding voor als het niet gaat lukken, daarbij heb ik op een pensionstal gewerkt toen ik 13/14 was, daar betaalde de mensen goud geld en ik moest dus ook elk drolletje uit de box halen. Dus wat het is weet ik wel, maar inderdaad is er nog mn twijfel over deurne, ook omdat het zo duur is, en ik heb al eens een opleiding niet afgemaakt, dus mn ouders zijn niet erg blij. :P
En ik vind het erg slecht dat je paard niet de wei op kan of eens lekker kan rennen.
dus nog maar even goed nadenken of het CAH dronten of deurne word. :P

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:26

[quote="_Dressage"]@ Millennium, Zoals ik zelf al eerder heb gezegt; ik vind het echt niet erg om klusjes te doen. En ga er niet gelijk vanuit dat ik met rotklusjes; uitmesten en vegen bedoel. dat heb ik thuis ook moeten doen. dat vind ik zeker geen probleem.
Wat ik wel vervelend vind, is dat ( zoals ik ook al eerder zei) ze gebruik van je maken, ook al zou ik een stagiare zijn, iedereen wilt met respect behandeld worden. En niet een ander zijn oliebol opruimen. :)
wat voor opleiding doe jij trouwens? paardensport of iets anders?[quote]

Oke dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik doe de HBO paardensport opleiding.