Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:01

Regelmaat kan heel goed werken, ik denk wel dat je lichaam zich daar aan went ofzo.

Ik vind het vooral moeilijk om te plannen omdat; als ik plan ik in mijn hoof dheb dat ik op die tijd MOET werken. En juist als ik dat MOET (om welke reden dan ook) dan komt er niets uit. Mijn creativiteit komt alleen op onmogelijke momenten en ik kan het nog niet zo goed besturen...

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:19

Nimue schreef:
Nou ja, 'geluk' Breghje, je bent vast niet voor niks afgekeurd natuurlijk.

Ik merk zelf dat structuur ook wel belangrijk is, gewoon goed plannen. Ik vind dat heel moeilijk, want ik heb dat nooit geleerd, deed altijd alles op het laatste moment. Nu ben ik daar hard aan aan het werken, maar ik vind dat wel moeilijk.

Daarom staat het ook tussen aanhalingstekens. Ik mag baas zijn over mjn eigen tijd, maar zou er wat voor over hebben om gewoon weer middenin de maatschappij te staan hoor! Maar wat echt niet kan, kan echt niet en daar heb ik ondertussen wel vrede mee. Een soort. ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 09:56

KDS schreef:
Ik vind het vooral moeilijk om te plannen omdat; als ik plan ik in mijn hoof dheb dat ik op die tijd MOET werken. En juist als ik dat MOET (om welke reden dan ook) dan komt er niets uit.

Ik heb daar ook veel moeite mee. Ondanks dat ik het zelf gepland heb, voelt het toch als een hele vervelende verplichting. Veel meer als ik iets in eigen huis moet gaan doen, dan wanneer ik gewoon buitenshuis moet gaan werken.
Ik ben nu aan het uitzoeken wat het beste werkt, qua plannen. Bijv. één hele dag nemen voor tekstschrijven en dan 6 uren doen, of juist 3 keer 2 uren. Ik dacht altijd dat het lekker was om een paar keer een beetje te doen, maar ik merk nu dat dat er bij mij toe leidt dat ik er bijna non-stop mee bezig ben in mijn hoofd. Nu dus eens proberen het wat meer te splitsen.

Maar ja, als je dan een opdracht krijgt met een vrij korte deadline, kan dat natuurlijk ook weer niet... al kan ik er natuurlijk wel zelf voor kiezen of ik die aanneem of niet, ik ben immers voor mijn inkomsten niet afhankelijk ervan.

Breghje, over het algemeen is het zo dat mensen die zijn afgekeurd ongeveer net zoveel tijd kwijt zijn met 'ziek zijn' dan anderen met werk, zie ik in mijn omgeving. Je bent baas over je eigen tijd, maar je moet toch met je lichaam rekening houden e.d., dus mij lijkt het ook niet zo'n voordeel. Hoewel het voor mij wel fijn zou zijn geweest als ik (tijdelijk) deels was afgekeurd of in de ziektewet was gegaan. Ik heb er nu voor gekozen de uren die ik echt niet meer kon gewoon zelf te minderen, waardoor het financieel allemaal niet zo gunstig is. Achteraf niet zo handig, maar ik wilde het graag zelf oplossen en dacht dat ik die uren snel weer erbij zou kunnen pakken - maar inmiddels ben ik meer dan een jaar verder en het ziet er niet naar uit dat dat binnenkort gaat lukken.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:08

Nu heb je misschien net niet genoeg rust kunnen pakken hé. Goed voor jezelf zorgen, is zo belangrijk. Je eigen grenzen kennen, en daar rekening mee houden. Niet makkelijk hoor, we gaan er allemaal denk ik snel overheen toch..
Ritme, en structuur, duidelijkheid, kan heel veel goed doen. Ik gebruik het in mijn werk, als iemand niet lekker in z'n vel zit, zich rot voelt, etc. Even in een kort gesprek zijn/haar wereld weer ordenen, overzichtelijk maken. Houvast geven. Als ik zelf moe ben, of me niet lekker voel, doe ik dat ook. Werk m'n agenda bij, zodat ik weer overzicht heb, maak een to do lijstje waarop ik kan afstrepen, of ga opruimen. Goed opruimen, en dingen weggooien kan zo lekker zijn ;) Dat geeft soms letterlijk weer ruimte in je hoofd.

Vandaag m'n Lexington binnengekregen en uitgetest tijdens een lekker stapritje. Ben er tot nu toe heel blij mee! Morgen nog even mee op Sacha rijden, maar ik denk dat ik hem wel neem.

Dinsdag niet bij yoga geweest :( Ik heb een oldtimer brommertje, uit 1960, en daar was ik mee aan het toeren, tot ik modder op de straat over het hoofd zag..Klabam 8)7 Daar ging ik, languit op de straat..
Gevolg, zere knie, en talloze blauwe plekken. Vandaag ging het wel weer, maar dinsdag was ik zo beurs..Goed begin, les 2, en meteen afbellen. Gelukkig mag ik hem gewoon inhalen op een andere dag.

Justy

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:13

Oei Reiziger :(:)

Ik heb dadelijk weer les, ben benieuwd want ik zit niet zo heel denderend in mijn velletje momenteel...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:27

Wat vervelend Reiziger! Ik hoop dat je er geen blijvende schade aan overhoudt.

Je hebt gelijk met die rust e.d. hoor, maar ik vind dat zo moeilijk! Wat bij mij ook meespeelt, is dat als ik te weinig doe ik ga stressen en piekeren, dus daar moet ik ook weer voor waken. Het is een heel wankel evenwicht. Ik ben een paar jaar geleden goed de fout in gegaan (veel te lang doorgewerkt, totaal niet naar mezelf geluisterd) en dat blijft lang in je systeem zitten.

Maar komt wel goed! Wie weet waar ik over een jaar ben. +:)+

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 09:44

That's the spirit Nimue :j Dingen hebben ook tijd nodig en als er iets in deze maatschappij moeilijk kan zijn is het luisteren naar je eigen lijf en ritme.

Dat stressen en piekeren als je te weinig doet herken ik erg. Als ik fysiek bezig ben heb ik daar zo'n last niet van. Alleen is studeren niet echt een fysieke bezigheid, soms bijt dat elkaar wel wat...

Mijn les gisteren was erg fijn. In eerste instantie heb ik 10 minuten door de wei gehold om paard te vangen, ik deed namelijk of ik heel daadkrachtig was terwijl ik het liefst onder een steen ging liggen en dat voelde ze natuurlijk meer dan haarfijn aan :+ Uiteindelijk heeft mijn lesgeefmeneer haar gevangen en toen kon ik haar halster ook omdoen. Tijdens het poetsen zei ik dat ik niet lekker in mijn vel zat en dat ze dat ook wel opgepikt zou hebben, en vanaf dat moment was ze zo lief! Ze heeft echt meer dan haar best gedaan om mee te denken, om te doen wat ik vroeg, om me te helpen :+: Was toch weer een erg bijzondere (en troostende) ervaring :j Kreeg alleen even een schrikmoment toen mijn lesgeefmeneer zei dat we er deze les wel eens op konden gaan zitten :oo Daar was ik niet helemaal op voorbereid. Is er uiteindelijk niet meer van gekomen, maar volgende week zal het dan toch wel gaan gebeuren := Vind het vreselijk spannend, ik ben behoorlijk onzeker geworden op een paardenrug :o

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:35

Nimue, ik heb wat dat beteft echt geluk gehad met zowel mijn vorige werkgever, de artsen en iedereen die mij begeleidde. Ik ging gierend mijn grenzen over, vooral lichamelijk totdat dat lichaam een heel erg duidelijk HO aangaf. Toen die ho kwam, stond mijn werkgever 100% achter me, zowel voor, tijdens als na de operaties en de revalidatieperiode, en in de periode van afstevenen op een afkeuren dat onvermijdelijk leek. Mijn eigen arts heeft me heel erg helder de ogen geopend waar ik mee bezig was. Zonder die steun was ik ook op een andere manier eruit gekomen, zeker weten. En nu ben ik idd bezig met plannen, zoals Reiziger ook aangeef, lijstjes maken met uiterlijk iets van 6 dingen zodat het overzichtelijk blijft, en er genoeg rust is in mijn hoofd.

Bv: Dinsdagochtend gepoetst, veel energie over, mooi weer dus besloten om toch naar het paard te gaan ipv rusten en in de avond naar paard, echt genoten van het rijden en dat geeft dan veel voldoening. Dinsdagavond plat op de bank gemoeten, maar wel aanwezig kunnen zijn voor man en kind. Woensdagochtend vaste ochtend naar paard en met lange lijnen gewerkt, woensdagmiddag terwijl mijn kind (11) gaat spelen buiten heb ik geslapen. Woensdagavond weer alert kunnen zijn voor gezin.
Donderdagochtend vaste dag voor boodschappen, op de fiets want mooi weer, in de middag geslapen en daarna logopedie. Avond naar stal, even snel want moe, en daarna naar bed. Gezin heeft het even een avondje zonder mij moeten doen.

En vandaag is "vrije" dag, rust houden, lezen, beetje computeren en bijtanken.

Zo probeer ik iets van balans te vinden, naar mijn lichaam te luisteren en mijn lichamelijke grenzen / conditie toch op peil te houden, want van alleen op de bank hangen is nog nooit iemand beter geworden in zijn of haar bolleke denk ik.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:51

Mooi, Justy! Ik kreeg mijn pony gisteren ook niet te pakken, tot ik een potje ging brullen, toen kwam ze wel. Bijzonder toch, wat ze oppikken.

Breghje, fijn dat je zoveel steun hebt gehad! Ik denk dat je gelijk hebt hoor, op de bank hangen kan echt funest zijn... maar tegelijkertijd heb je die rust natuurlijk wel nodig, en dat kan best wel eens zoeken zijn.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 13:20

Justy, dat vind ik weer echt een mooi verhaal(tje) :) Lijkt me heel fijn om mee te maken, echt bijzonder hoe paarden dat zien. Dat is eigenlijk ook eerlijkheid tegenover je paard. Je kan eerlijk zijn door consequentheid, niet zomaar straffen ed, maar je moet ook eerlijk zijn in wie je op dat moment bent, denk ik. Wat een prachtige beesten zijn het toch.

Ik ben met een nieuwe stage begonnen, donderdag ging ik voor het eerst. Ik heb de vragen van deze stage iets 'normaler' gemaakt, om het zo uit te drukken. Het gaat over praktische zaken, zoals hoe beoordeel je een paard? Zijn gangen, zijn exterieur, zijn spierontwikkeling en karakter. Dat is nog best moeilijk om praktisch invulling te geven, moet ik zeggen. Ik heb bv. nog geen idee hoe ik wil leren karakters te beoordelen, of in kaart te brengen, te analyseren.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 14:35

Djoni wat voor opleiding doe je?

Justy schreef:
ik deed namelijk of ik heel daadkrachtig was terwijl ik het liefst onder een steen ging liggen en dat voelde ze natuurlijk meer dan haarfijn aan

Linda Kohanov benoemt dat als incongruentie. Eigenlijk is het best logisch dat een paard dan niet bij je wil zijn. Op zo'n moment ben je voor een paard niet veilig, en vluchtdieren als het zijn, zullen ze weglopen. Op het moment dat je even gaat stilstaan, zucht, en eerlijk aan jezelf toegeeft hoe je je voelt, is dat over.
Sommige mensen zijn hier ook gevoelig voor. Op mijn werk is een autistisch meisje, die heeft ook "antennes" hiervoor.

Ik heb heel lang het idee gehad dat ik altijd sterk moest zijn als ik bij de paarden was. Om voor ze te zorgen, ze te beschermen. Maar ik heb intussen geleerd dat dat niet werkt. Je kunt pas krachtig zijn als je jezelf bent, als je gevoelens en emoties overeenkomen met hoe je handelt.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:02

Ik doe vwo 5.

En incongruentie klinkt eigenlijk best wel logisch. Grappig eigenlijk hoeveel mensen het in de paardenwereld toch ongeveer over hetzelfde hebben. Net als gevoel en intentie, in haast iedere stroming komt het wel min of meer terug. En volgens mij komt incongruentie in het 'echte' leven ook terug. Vooral als je leiding moet geven, denk ik. Dan moet je ook echt zoeken naar 'hoe geef ík leiding', en niet het doen zoals je het de meeste mensen ziet doen, want misschien past dat wel niet bij je. Daar prikt iedereen doorheen, geloof ik. (Ik ben net hoofdredacteur geworden van de schoolkrant, dus nu moet ik leiding geven aan de redactie, vandaar het bruggetje :+ )

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 16:20

Ik ken de term idd van Linda Kohanov :j En het werkt zeker ook in andere aspecten van het leven! Ik ben er zelf ook heel gevoelig voor als iemand anders doet dan hij is of zich op dat moment voelt. Alleen zit bij ons mensen vaak ook het denken in de weg, waardoor we het idee hebben dat al die emoties en dingen die we oppikken van onszelf zijn.

Djoni, dat heb je mooi gezegd, over leiderschap :j Ook daarin is het idd belangrijk dat je jezelf bent en doet wat bij je past!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:02

Mooie berichten weer hier! Het komt inderdaad in veel stromingen terug, Djoni. Juist daarom vind ik het zo jammer dat het vaak niet als basis meegegeven word; op maneges is het zo vaak 'even flink zijn!' en 'jij bent de baas!', terwijl iedere ruiter die verder wil komen er op een gegeven moment keihard tegenaan loopt dat het zo niet werkt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:09

informatiedag/cursusmiddag gisteren over KI was erg leuk en leerzaam, stukje theorie gehad en daarna gezien hoe een hengst op de bok sprong en hoe het sperma verwerkt werd, daarna werden 2 merries gescand, eentje die bijna geinsemineerd ging worden en eentje die meteen geinsemineerd werd.
wist er niet zo verschrikkelijk veel vanaf, dus wel leuk om te horen :j

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 19:01

Leuk Jade, interessant ook wel denk ik!

Hoe meer ik over de instructeursopleiding van Alona lees (www.alona-instructeursopleiding.nl), hoe leuker die me lijkt. Zoveel verschillende dingen die aan bod komen, en ook zoveel interessante docenten, het lijkt me echt super om die te volgen! Hij zou in januari beginnen en ik las er 2 dagen voor de aanvangstdatum over, maar het is nu verzet naar augustus.

Probleem is wel weer dat je met eigen paard deel moet nemen, en dat lukt bij mij dus gewoon niet. Los van het feit dat mijn pony niet zonder veel gedoe laadt en ik dat dus niet elke 2 weken wil doen, heb ik ook gewoon geen trailer, geen auto die een trailer kan trekken en geen E-rijbewijs. Mijn vader wil wel rijden, maar ik wil die niet al te erg belasten en dan nog moet ik dus én een paard én een trailer regelen, dat is gewoon geen doen.

Ik baal daar toch wel van hoor, dat ik daar elke keer tegenaan loop. De opleidingen worden zo wel erg exclusief, ik lees ook regelmatig dat ik niet de enige ben die hier op stuk loopt. Volgens mij zou het echt een gat in de markt zijn om een opleiding te organiseren die met paarden van de locatie kan!

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:59

Ja zeker! Ik liep daar met de IPG ook tegenaan. Maar heb je met Margreet hierover gesproken? Soms zijn er toch mogelijkheden, maar zetten ze die niet meteen op de site..

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:06

Dat probleem ken ik dus inderdaad ook, daardoor blijven op dit moment veel cursussen redelijk onbereikbaar -O- Ik zou zeker toch even navragen of er niet iets te regelen is!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:27

Alona is geloof ik van uit mij te paard te doen. Althans, in mei is het de bedoeling dat ik er te paard naartoe ga. Als dat zo is, en de stof goed blijft hangen dan is de kans groot dat ik toch nog eens goed na ga denken, wie weet zit daar wel iets waardoor ik toch stiekem door kan ontwikkelen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:22

Dat is fijn Breghje! Er is hier in de buurt ook één stal goed aan te rijden voor mij - althans, voor zoiets als 3 dagen, niet voor een uurtje les of elke week ofzo. Wel superhandig als dat kan! De instructeursopleiding lijkt mij super, niet eens zozeer omdat ik echt veel les zou willen geven, dat zou meer hobby worden. Maar het lijkt me zo ontzettend leerzaam voor jezelf, zeker omdat er zoveel verschillende docenten zijn, en ook echte experts op de gebieden waarover ze lesgeven.

Reiziger en Justy, ik ga het inderdaad bespreken. Althans, als ik er nog even goed over nagedacht heb en als de dagen acupressuur en feldenkrais me bevallen natuurlijk. Maar als dat zo is, kan ik allicht eens aangeven dat dit voor mij bezwaarlijk is en kijken of er een oplossing te vinden is.

Eind maart ga ik ook naar de open dag van de HU, om daar meer informatie te krijgen over de opleiding Ecologische Pedagogiek (en de richting die Rossi ook doet). Dat blijft me ook erg leuk lijken, en ik denk niet dat én een HBO-opleiding én de instructeursopleiding haalbaar zijn. Daarnaast is er ook bij mijn werk nog mogelijkheid voor bijscholing, dus dat is ook nog een opties.

Keuzes maken dus... ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 23:43

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 09:37

Nimue, ik weet ook nog niet of het voor een dag of een dagdeel te doen is, maar als dat wel is én de cursus bevalt, misschien dat ik dan toch eens ga kijken wat er blijft hangen in mijn bolleke, en wie weet wat dan de toekomst nog gaat brengen.

LIsch, pegels zijn op!! En te ver weg voor mij om aan te rijden met auto.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:14

Voor mij helaas ook nogal ver. :n

Breghje, ik ga inderdaad ook eerst eens kijken daar bij de acupressuur en feldenkrais, dan zie ik vanzelf hoe het bevalt. Tis nog lang geen augustus. ;)

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 10:56

Jade schreef:
wil er iemand mee naar de basis dagcursus sportmassage van hippique 27/03 in nootdorp of 8/05 in lunteren?
http://www.massagehippique.nl/ordersyst ... erview.php

Nootdorp is voor mij een behoorlijk eind rijden (en die van 27/3 is nog maar 1 plaats over) maar 28/5 in Lunteren lijkt mij wel wat.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 11:06

Sosha schreef:
Jade schreef:
wil er iemand mee naar de basis dagcursus sportmassage van hippique 27/03 in nootdorp of 8/05 in lunteren?
http://www.massagehippique.nl/ordersyst ... erview.php

Nootdorp is voor mij een behoorlijk eind rijden (en die van 27/3 is nog maar 1 plaats over) maar 28/5 in Lunteren lijkt mij wel wat.

heb me ondertussen all ingeschreven in nootdorp :o ben niet zo geduldig :o :=
is voor mij ook makkelijk, kan ik de hond bij mijn moeder achterlaten in capelle en daar meeeten, bovendien ben ik wel nieuwsgierig naar de stal van ton en mieke de kok :+
ik zie om een of andere reden nog steeds staan dat er 2 plaatsen vrij zijn :o?