Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:35

Hieronder tekst van de belastingdienst. Je kan dus ook je diensten belasten met 6% als het voldoet aan wat hieronder staat. Maarja, hoe beoordeel je dat hé, dat vind ik dan weer lastig. Is het fotograferen op de dag zelf ondergeschikt aan het album? Zien consumenten mijn dienst+album als één geheel. Ik bied alleen reportages aan in combinatie met een album, dus misschien is dit juist voor mij wel van toepassing?

Citaat:
Biedt u een combinatie van goederen en diensten aan tegen 1 vergoeding? Dan kunnen hiervoor verschillende btw-tarieven gelden. Daarom is het belangrijk om te weten of u de combinatie van goederen en diensten mag behandelen als 1 goed of dienst. Hierbij geldt dat u diensten en leveringen van goederen niet kunstmatig mag splitsen of samenvoegen.

Wanneer combinatie van goederen en diensten?

Levert u een combinatie van goederen en/of diensten, dan is die combinatie 1 goed of dienst als:

- de gemiddelde consument de combinatie ziet als 1 geheel
- u een dienst levert waarbij u ook materialen gebruikt
De materialen maken deel uit van de dienst, als zij ondergeschikt zijn aan de dienst. Bijvoorbeeld: u bent fietsenmaker en u gebruikt plakmateriaal bij het repareren van een lekke band.
- u goederen levert waaraan u ook diensten verricht
Uw diensten maken deel uit van de levering van goederen, als zij ondergeschikt zijn aan de levering van goederen. Bijvoorbeeld: u verkoopt een zonnescherm en u monteert dit.

Wanneer afzonderlijke goederen en diensten?

Er is geen sprake van een combinatie van goederen en diensten als de gezamenlijk geleverde goederen en diensten hun zelfstandigheid behouden. Bijvoorbeeld: u hebt een reisbureau en u verkoopt naast de reis (belast met btw) ook een reis- en annuleringsverzekering (vrijgesteld van btw). Deze verzekeringen blijven dan vrijgesteld van btw, omdat zij geen vast onderdeel zijn van de reis. Uw klant kan deze verzekeringen namelijk ook apart of bij een andere ondernemer afnemen.

Gevolgen btw-tarief

Als u meerdere goederen en diensten als 1 geheel aanbiedt, kan dit gevolgen hebben voor de btw die u moet betalen over uw vergoeding:

Biedt u een combinatie van goederen en diensten terecht aan als 1 goed of dienst? Dan berekent u hierbij het btw-tarief dat geldt voor het hoofdbestanddeel van de gecombineerde goederen of diensten.
Biedt u meerdere goederen en diensten voor 1 prijs aan, maar moet u die als afzonderlijke goederen of diensten behandelen? Dan moet u de vergoeding splitsen als voor de afzonderlijke delen een verschillend btw-tarief geldt. U splitst de vergoeding op basis van de gangbare prijzen die gelden voor de goederen en diensten die u voor 1 prijs hebt aangeboden. Geeft een splitsing op basis van de kosten van de goederen en diensten een beter beeld van de samenstelling? Dan mag u de splitsing daarop baseren als u dat kunt aantonen in uw administratie.

11AFotograaf

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 13:07

Misschien eens overleggen met je/een boekhouder, Yucca. Die kan je dat precies zeggen. Je wilt niet in de problemen komen als ze je boekhouding komen controleren.
Bij mij is het album echt een apart onderdeel, dus ik reken alleen daarover 6% (en de ouderalbums ook natuurlijk). wel heb ik de opmaak van het album in de prijs van het album bijgevoegd. Zijn die lager belast en als een klant geen album wil, betalen ze ook niet voor de opmaak ervan.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:30

Fotograaf, ik bedoel daarmee dat ze zien waaruit een tarief is opgemaakt. Uurloon en btw die we af moeten dragen. Je ziet op je factuur dus je netto en je bruto uurtarief. Vind ik wel zo fijn

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:39

SuperSmurf schreef:
Volgens mij moet jr zodra jr een factuur stuurt daar toch ook btw zichtbaar op maken ? Ik vond t sowieso netter naar de klant omdat ze zo.zien dat er een deel is waar wij niks op verdienen.

Voor een particulier hoeft dat niet, die kan toch niets met BTW.
Ik maak mijn bedragen voor particulieren ook mooi rond (445,- bijvoorbeeld), hier zit dan al BTW bij in.
Dan zou ik dus in de factuur eerst allemaal gekke bedragen krijgen, wat met de BTW weer op het ronde bedrag komt.
Voor een particulier vind ik dat een beetje raar ogen, vandaar dat ik dat niet altijd doe.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:44

Maar er staat wel een exclusief btw bedrag op en het btw tarief, of niet? Anders is je factuur toch niet geldig? Volgens mij moet er per onderdeel wel bij staan of het hoog of laag btw tarief is, maar je kunt de prijs van de onderdelen idd incl. btw noteren.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:58

Ik ga inderdaad even overleggen met mijn boekhouder. Anders zit ik misschien creatief te boekhouden en dat moeten we niet hebben, haha. Ga meteen even navraag doen over de factuur voor particulieren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:41

Hihi creatief boekhouden, ik doe nu ook de boekhouding zoveel mogelijk zelf en moet soms ook een keer flink nadenken..

Vandaag een hele leuke omzet-mijlpaal gehaald, helemaal blij mee :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:10

Paan: hoe gaat het met de vragenlijst? Al veel reacties, en kan je er wat mee?

Mallootje: mijlpalen zijn altijd leuk, gefeliciteerd!

Yucca: wij vermelden de btw niet op particuliere facturen. Wat wel scheelt is dat wij sowieso geen 'vreemde' bedragen krijgen, omdat onze verkoopprijzen al inclusief btw zijn. Heb ook nog niet kunnen vinden of dat verplicht zou zijn, maar misschien moet ik me daar nog eens in verdiepen.

Ben even druk geweest, dus hier niet zoveel gepost de laatste tijd.
Ik was druk met mijn afstudeerscriptie, waarvan ik vandaag heb gehoord dat ik het heb gehaald. Eindelijk afgestudeerd dus!

De shop gaan we definitief verkopen. We zijn nu actief aan het zoeken naar een koper. Met een geïnteresseerde hadden we goed contact, maar hij haakte af bij de vraagprijs. Misschien is dat maar goed ook, want als je denkt dat je een webshop van een jaar oud inclusief voorraad voor slechts een paar honderd euro kan overnemen, heb je misschien ook geen reëel beeld van het runnen ervan.
Inmiddels hebben we een nieuwe geïnteresseerde, maar dit is een zeer goede vriendin van ons. We zijn wat huiverig, omdat ons motto is dat je geen financiële zaken doet met vrienden. Maar we gaan binnenkort eens om te tafel zitten, kijken wat er mogelijk is :)

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:20

Bij particulieren mag je gewoon factuur doen incl btwen dan alleen btw bedrag noemen. Kijk maar eens nasr een kkassabon of factuur die voor een eigen privé aankoop doet.

Oeh spannend idd zaken doen met vrienden.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 23:46

Op kassa bon staar toch ook btw apart genoemd ?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 08:28

BTW wordt wel apart genoemd, maar de prijs van de artikelen zijn wel incl. btw vernoemd.

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 10:58

Dat mogen wij dus ook.
Dit soort dingen komen trouwens allemaal aan de orde tijdens de starters seminar van de kvk en de bd.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:47

Oooh zo. Ik heb op mijn facturen beiden. Per dienst en totaal btw. Maar zo komt t uit acumulus rollen en vind t wel prima dan zo :)

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:32

Ik zet BTW er ook altijd apart op. Dus bedrag ex btw, btw en dan bedrag incl btw.

Ik heb een discussie met iemand over het volgende: je koopt goederen via een persoon die gestopt is met zijn winkel en de laatste resten verkoopt via MP. Je krijgt van die persoon geen bon en betaald de goederen contant. Je betaald dus geen btw. Als je het verkoopt via je winkel, moet je dan wel btw afdragen over je verkoop?

De argumenten die allemaal genoemd werden weet ik zo niet meer, maar ben flink aan het twijfelen gegaan hier door. Weten jullie het?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 17:59

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 19:35

Als ondernemer moet je bij binnenlandse verkopen sowieso btw afdragen.

Stel ik verkoop een camera aan Joyce of Mariska dan moet ik gewoon btw afdragen en zij kunnen het terug vragen. Maakt niet uit hoe de verkoop tot stand komt.
Als degene waar jij het van gekocht hebt geen kvk en btw meer heeft heb je het zonder btw gekocht en kun je het niet terug vragen van de bd. Je kunt de inkoop wel aftrekken van je inkomsten. Alle op deze manier gekochte spullen die je door verkoopt moet je wel btw over afdragen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 18:43

Zo, pff, eindelijk weer ff tijd om te bokken! Met de webshop loopt het zoals altijd, nog steeds niet echt druk, maar eigenlijk vind ik dat nu niet zo erg. Op het moment ben ik aardig druk met mijn nieuwe baan en dan is het af en toe ook wel lekker dat je thuis ook echt even bij kan komen en niet gelijk weer aan de slag moet met je andere werkzaamheden. Al ben ik nog steeds dagelijks met de webshop bezig hoor ;)

Het enige waar ik nu een beetje over aan het denken ben, is dat wij in september een week op vakantie gaan. Vorig jaar was het heel erg rustig, ook toen we op vakantie gingen en had ik niet wekelijks bestellingen. Inmiddels heb ik wel wekelijks bestellingen, maar ik kan de shop niet zomaar uit handen geven aan iemand. Het kan wel, maar er gaat heel veel werk in zitten om iemand dat allemaal uit te leggen en dat lijkt me niet de moeite voor een weekje vakantie. Denk dat ik aan de webbouwer ga vragen of hij iets van een pop-up omhoog kan laten komen als mensen naar de betaalpagina gaan, zodat ze voor het afrekenen te lezen krijgen dat de bestelling iets later komt. Hoe doen jullie dat?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:18

Dat vind ik wel een goede optie, dan zet je niet op internet dat je op vakantie gaat, maar ze zien wel dat de bestelling later komt!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:45

Lijkt me idd prima oplossing. Kunnen klanten zelf beslissen of ze dan alsnog bestellen of dat ze t toch ergens anders vandaan halen

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:12

Ik heb gewoon op de welkomstpagina gezet dat de shop een week is gesloten. Bij bestellingen tijdens gesloten periodes zet ik wel altijd een kortingscode neer, ter compensatie voor het later in behandeling nemen van de bestelling.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:43

Das miss eigenlijk wel beter.. t is ook best banketstaaf als je net je winkelwagen vol hebt en blijkt dat t niet snel geleverd kan worden. Zit even te denken wat ik zelf als klant zou willen.. als ik iets bestel wil ik eigenlijk dat t zo snel mogelijk geleverd wordt en dat het bestellen soepel gaat. Zou best eens kunnen dat ik geïrriteerd raak als ik bij afrekenen pas zie dat shop gesloten is .

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:15

Maar gelet op het risico op inbraak, aangezien mijn huisadres ook vermeld staat op mijn website, is het niet zo handig om het met koeienletters op de voorpagina te zetten. Dat is bijna vragen om ellende!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:17

Kan je anders niet die pop up eerder laten.komen ? Bijv zodra een artikel ij t winkelmandje wordt geplaatste ?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:23

Maar dan moet dat bij elk artikel in worden gesteld en krijgt de klant het dus elke keer weer te zien als hij/zij iets in het mandje stopt. Het lijkt mij praktischer om het op 1 pagina in te stellen, zodat mijn webbouwer het in een paar seconden erop kan zetten en het er weer af kan halen. Ik kan dat namelijk niet zelf instellen en ik wil er ook geen geld aan kwijt zijn voor dat ene weekje. Anders kost het me straks meer dan het me oplevert...

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:25

Oh ja.. das ook weer waar.. hmm lastig zeg