[Info] Van (auto)rijles tot rijbewijs!

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:19

Geslaaaagd *\o/* *\o/*

JudithGigi

Re: Autorijexamen, zenuwachtig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:19

Gefeliciteerd!! :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:20

Gefeliciteerd!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:22

Gefeliciteerd! *\o/*

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 12:58

Gefeliciteerd!!

Jullie visie op de simulator deel ik niet helemaal.
Wij hebben een simulator met kijkregistratie, het technische gedeelte vind ik discutabel, ik ben net zoveel tijd kwijt met wegrijden uitleggen dan met blanco leerlingen, schakelen kennen ze wel maar dat kost in de praktijk ook geen uren.
Waar wel heel veel voordeel uit gehaald word is dat nagenoeg alle situaties die je tegen kan komen in de praktijk in de simulator uitgebreid aan bod komen. Zo behandeld hij het kijken, naderen en oversteken kruispunten, afslaan bij verkeerslichten waar de overkant groen heeft, afslaan in het algemeen incl kijken, voorsorteren en rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, invoegen snelweg, inhalen en uitwijken (ook op wegen buiten de bebouwde kom, iets wat we in de praktijk nagenoeg niet kunnen oefenen door alle inhaalverboden), rijden met regen, glad wegdek incl overstuur en onderstuur.
In de praktijk betekend dit dat we vele malen sneller door alle onderwerpen heen zijn en dus ook in minder uren de opleiding kunnen doen. In de sim kan je bijna alles instellen en waar we dus in de praktijklessen nagenoeg nooit te maken hebben met fietsers naast je als je wil afslaan kan het in de sim zomaar tig keer voorkomen.
Ik merk duidelijk verschil tussen leerlingen met en zonder simulator opleiding.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 13:38

Fading schreef:
Celine: inparkeren moet je rijinstructeur toch leren haha? Gewoon aan vragen en vraag anders or je een lesje mag oefenen.

Ja, klopt dat mijn rijinstructeur mij dat moet leren en we oefenen ook, maar ik ben er gewoon niet zo goed in en dus zit ik er erg tegenop om het straks met mijn TTT te moeten doen en met mijn praktijkexamen.

Liesjeloef schreef:
Céline, welke vorm van inparkeren? File of in een vak? En vooruit of achteruit?

Vooruit inparkeren gaat redelijk, moet alleen erop letten dat ik ruim instuur anders sta ik op twee plekken.
Achteruit inparkeren vind ik echt heel lastig. Fileparkeren kom ik vaak nét niet uit, gewoon achteruit in een vak parkeren gaat nu opzich wel redelijk goed.

Laura_x_ schreef:
Geslaaaagd *\o/* *\o/*

Gefeliciteerd!

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:07

Gefeliciteerd Laura!!

Celine_Famke schreef:
Liesjeloef schreef:
Céline, welke vorm van inparkeren? File of in een vak? En vooruit of achteruit?

Vooruit inparkeren gaat redelijk, moet alleen erop letten dat ik ruim instuur anders sta ik op twee plekken.
Achteruit inparkeren vind ik echt heel lastig. Fileparkeren kom ik vaak nét niet uit, gewoon achteruit in een vak parkeren gaat nu opzich wel redelijk goed.

https://www.youtube.com/watch?v=Gz8hObX-T5E
https://www.youtube.com/watch?v=F_t12V364s8

Zijn allebei hele fijne filmpjes met uitleg. Beide rijscholen hebben heel veel van zulke filmpjes online..

De filmpjes van Wolf zijn opgenomen in Breda, hele bekende omgeving voor mij :D

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:45

Gefeliciteerd Laura!! :D

En ik ben vanmorgen geslaagd voor mijn theorie examen *\o/* *\o/* *\o/* Zo blij! 2e keer.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:50

Bedankt Liesjeloef! Zal die filmpjes eens bekijken eerdaags.

Jij ook gefeliciteerd Jolandeee!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:35

Gefeliciteerd allebei! :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 15:39

Polly schreef:
Gefeliciteerd!!

Jullie visie op de simulator deel ik niet helemaal.
Wij hebben een simulator met kijkregistratie, het technische gedeelte vind ik discutabel, ik ben net zoveel tijd kwijt met wegrijden uitleggen dan met blanco leerlingen, schakelen kennen ze wel maar dat kost in de praktijk ook geen uren.
Waar wel heel veel voordeel uit gehaald word is dat nagenoeg alle situaties die je tegen kan komen in de praktijk in de simulator uitgebreid aan bod komen. Zo behandeld hij het kijken, naderen en oversteken kruispunten, afslaan bij verkeerslichten waar de overkant groen heeft, afslaan in het algemeen incl kijken, voorsorteren en rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg, invoegen snelweg, inhalen en uitwijken (ook op wegen buiten de bebouwde kom, iets wat we in de praktijk nagenoeg niet kunnen oefenen door alle inhaalverboden), rijden met regen, glad wegdek incl overstuur en onderstuur.
In de praktijk betekend dit dat we vele malen sneller door alle onderwerpen heen zijn en dus ook in minder uren de opleiding kunnen doen. In de sim kan je bijna alles instellen en waar we dus in de praktijklessen nagenoeg nooit te maken hebben met fietsers naast je als je wil afslaan kan het in de sim zomaar tig keer voorkomen.
Ik merk duidelijk verschil tussen leerlingen met en zonder simulator opleiding.

Bedankt voor je verhelderende uitleg. :j Inderdaad heb ik in de simulator heel veel dingen al behandeld die ik in de auto nu ook moet doen, zoals invoegen, uitvoegen, rotondes etc.. Dat maakte het voor mij wel makkelijker om deze dingen te doen in de auto toen ik begon, al gaat het nog steeds niet altijd perfect natuurlijk.

Gefeliciteerd, Jolande.

Bluuuuh vandaag ging de les niet zo goed. Dat achteruit fileparkeren gaat soms wel goed, soms niet. Iemand een tip daarvoor?

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:04

Gefeliciteerd Jolande!
Snap uit het opzicht van de instructeur dat een simulator wel fijn kan zijn. Ik vond het persoonlijk niets, maar dat is mijn mening.

Ik kreeg pas 5 lessen voor m'n examen door hoe ik het beste achteruit kon fileparkeren _O- Tips, uh, goed je instuurmomenten kennen en zorgen dat je een zelfde snelheid achteruit blijft rollen.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:43

Gefeliciteerd!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 17:45

Je moet het lessen in de simulator ook niet zien als autorijden maar kennis maken met de situatie en de meest gebruikte oplossingen leren en die toe kunnen passen. Het maakt mij persoonlijk geen moer uit of iemand wel of niet de simulator heeft gedaan maar voor de klant scheelt het uren en dus geld. In een tijd waarin rijscholen als onkruid uit de grond verrijzen en zonder knappe ervaring voor een appel en een ei rijles gaan geven is het belangrijk om je kwaliteiten in zo min mogelijk uren aan je kandidaten over te brengen.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 20:32

amado7 schreef:

En ik ben vanmorgen geslaagd voor mijn theorie examen *\o/* *\o/* *\o/* Zo blij! 2e keer.

Goed gedaan Jol! Gefeliciteerd :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 07:37

Dank jullie wel :j

amado7 schreef:

Jij ook gefeliciteerd :D

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:52

Hoi! Aan alle geslaagden: gefeliciteerd! :D
Mag ik hier ook even mijn vraag stellen?

Binnenkort wil ik ook eindelijk gaan beginnen met rijlessen volgen voor het B rijbewijs. Nu heb ik al het nodige speurwerk gedaan om een geschikte rijschool te vinden, maar vind het maar lastig haha. Hoe hebben jullie dat gedaan? Ik kijk uiteraard naar het slagingspercentage, maar die verschilt nog wel eens per website. Ook vind ik maar weinig ervaringen voor de scholen bij mij in de buurt. De grote 'commerciële' rijscholen ga ik maar uit de buurt, wil er wel een goede ervaring aan overhouden (goedkoop is duurkoop verhaal) :)

Kent hier iemand toevallig een rijschool die aan te raden is in de buurt van Zaltbommel (Den Bosch)?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:03

Gefeliciteerd geslaagden!

Het is best lastig Lipydo, je kan het beste wat proeflessen nemen bij verschillende scholen eigenlijk. Ik heb bij een eenmanszaak én bij een redelijk grote rijschool gelest. De eenmanszaak was wat minder (al afgezien van het missen van een klik met de instructeur), maar je bent ook afhankelijk van maar één instructeur, dus bij ziekte o.i.d. van de instructeur, heb jij daar direct last van. Vooral als je naar je examen toe gaat werken kan dat erg rot zijn.

Ik zou inderdaad ook niet voor een commerciële rijschool gaan, maar een grote rijschool is opzich niet zo erg. Ik had daarbij ook een vaste instructeur, maar bij ziekte of het missen van een klik had ik de keuze om bij een andere van hetzelfde bedrijf te lessen. Ook was het daar (in mijn geval, is natuurlijk niet bij alle eenmanszaken) een stuk beter geregeld dan bij de eenmanszaak, ze hadden tablets waar mijn informatie in werd opgeslagen en de afspraken, terwijl bij de eenmanszaak er overal papieren lagen met de namen van leerlingen, alles door elkaar, waardoor meneer soms meer dan 5 minuten bezig was met het zoeken ernaar.

Dit is echter puur mijn ervaring!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 13:12

Gefeliciteerd met je theorie Jolande!

Die simulator.. Ja ik wilde eerst bij een grote rijschool hier in de buurt gaan lessen die ook simulator lessen doen.. Omdat ik wat angstig was door een ongeluk en dacht, joh, dan heb ik vast een basis. Dus ik hun gebeld. "Ja sorry mevrouw, maar als je dan straks in de auto moet, we halen niet op in Koudekerk." terwijl ze er echt nog geen kwartier rijden bij vandaan zitten. Mijn moeder werkt bij hun in de straat en die gaat zelfs elke dag fietsen. Die rijschool was sowieso al ontzettend duur, en dan ook nog eens reiskosten erbij omdat ik naar hún toe moet komen... Nou nee bedankt.

Nou Lipydo, ik heb er gewoon 1 gebeld (die ik toevallig bij ons in de straat had zien staan) en die website vond ik er wel leuk uitzien en hij had ook een leuke auto. Slagingspercentage was ook goed. Dus mijn overbuurjongen een berichtje gestuurd die ook bij hem leste en die was super tevreden. Ik was eigenlijk van plan om bij een grote rijschool te gaan lessen, maar wilde eerst even een proeflesje bij hem doen (scheelde bijna 300 euro op hetzelfde pakket) maarja het klikte goed, dus ben ik bij de eenmanszaak gebleven. Hij is in een half jaar 1x ziek geweest, maar die les is gewoon ingehaald. Bij hem was het juist geen zooitje, hij had z'n zaken echt supergoed op orde.
Ik had nogal een wisselend schoolrooster rond die tijd, soms werden er ineens middagen bij gezet die ik eerst vrij was en heb 'm altijd kunnen appen of het verzet kon worden en daar is ook nooit moeilijk over gedaan.

Zou gewoon wat rijscholen bellen voor een proefles en gewoon kijken waar jij je je goed bij voelt..

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:06

Lipydo, ik had gewoon hele goede verhalen gehoord over een rijschool en mijn ouders kende hem al. En bovendien vonden mijn broers hem erg fijn en zijn allebei in 1 keer geslaagd. Dus ik ben er begonnen en ik dacht: Ik kan altijd nog overstappen. Maar in jouw geval zou ik gewoon wat proeflessen nemen en dan kijken waar je je goed bij voelt! :D

Dankjullie wel allemaal! :D

Lipydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 14:29

Dat instructeurs ziek kunnen worden is inderdaad een 'nadeel' als je lest bij een eenmanszaak, nog niet eens over nagedacht. Ik heb zelf al een aantal mensen in mijn kenniskring benaderd die misschien een rijschool kunnen aanraden, maar dat waren voornamelijk alleen negatieve verhalen haha. Dus daar had ik alleen wat aan om daar in ieder geval niet bij aan te kloppen.

Om dan toch nog een vraag te stellen bij een grotere school: rijbewijsshop Wolf, iemand ervaringen mee? Mijn vriend zegt dat die best oke zijn, maar je moet toch geluk hebben met de instructeur die je krijgt toegeworpen.

Ik zal gewoon eens wat proeflessen aanvragen, dan moet het wel goedkomen :) Thanks all!

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 19:58

Ik had wat mensen uit de buurt die mijn rijschool (eenmans) erg fijn vonden, ben daar toen ook gaan lessen en vond hem gelijk al erg fijn. Ik heb trouwens geen één keer gehad dat hij ziek was toen ik een rijles had gepland, maar kan natuurlijk verschillen per persoon.

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 20:19

Gefeliciteerd!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 08:39

Ik les bij Bruinsma, een bekende rijschool in Utrecht en ik ben erg tevreden. Alles is daar erg goed geregeld. Informatie zoals mijn rijschoolafspraken e.d., krijg ik allemaal netjes via mijn mail of kan ik vinden in een app. Bruinsma zoekt naar een instructeur die bij je past. Als mijn instructeur ziek is, zorgen zij voor een vervangende instructeur zodat ik geen lessen mis.

Ik heb trouwens op de CBR website gekeken naar het slagingspercentage van rijscholen in de buurt.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 17:17

Yes! Eerste les gehad. Ik nog heel, auto nog heel, en instructrice geen hartverzakking bezorgd :')
Dat is al een goed begin _O-