Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Bokt-ondernemers deel 6: Bezigheden, tips en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 14:34

Wat ga je nu communiceren naar die eerste mogelijke klant?
Ik zou ook voortaan iets afspreken van tijd als je daarna niks gehoord hebt dat je dan andere dingen aanneemt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:23

Daar zat ik inderdaad ook aan te denken.
Ik ga even afwachten of ze vandaag nog iets laat weten, maar anders ga ik haar maandag even bellen en heel eerlijk zijn. Er zit nog een kans in dat de fotoshoot die nu geboekt staat niet door gaat, maar dat weet ik maandag zeker, maar ik bel haar voordat ik dat weet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 15:23

Maar bedankt voor jullie reactie!

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:14

Ik zou de eerste klant even benaderen of ze de opdracht willen laten doorgaan, omdat je een andere mogelijke opdracht hebt die dag. Dadelijk willen ze toch en heb jij al iemand anders akkoord gegeven...

Met bruiloften geef ik gewoon een optie, totdat ze zelf iets hebben besloten of dat er van mijn kant een dubbele boeking komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:17

Ik vind die manier van Yucca wel netjes en komt in mijn ogen niet over als opjagen. Zo voorkom je wel een teleurgestelde klant.

De vierdaagse komt er weer aan. Nu ben ik een tshirt aan het ontwerpen met mijn logo, qr code enz. Er lopen toch dagelijks meer dan 40.000 mensen rond dus wie weet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 00:05

Ik geef altijd aan dat ik de datum 3 tot 5 dagen vast hou. Maar dat is wel afhankelijk van de vraag. Moet er iets georganiseerd worden voor een vereniging dan moet er wat meer tijd gegeven worden.
Wanneer er dan een andere klant is geef ik aan dat er een optie is op die bepaalde datum en dat ik dat over x aantal dagen weet.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 10:06

Hoe is het gisteren gegaan, Joyce? Lekker druk gehad?

Ik ga vandaag de punten op de I zetten voor ons markt onderzoek. Hopelijk komen er dingen uit waardoor we weer gericht verder kunnen.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 14:35

We stonden niet op zo'n mooie stek als vorig jaar, maar dat was onze eigen schuld ;) We hadden aangegeven bij een bepaald groepje mensen te willen staan en die hadden weer aangegeven echt niet meer langs het strand te willen staan. We stonden dus in een soort dood hoekje, maar mijn omzet was een stuk hoger dan ik dacht, dus dat was erg fijn :D Verder ook weer wat leuke mensen leren kennen, dus mijn netwerk is weer een stukje verder uitgebreid en met andere mensen weer even bij kunnen kletsen. Al met al dus een super geslaagde dag!

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 16:48

11AFotograaf schreef:
Daar zat ik inderdaad ook aan te denken.
Ik ga even afwachten of ze vandaag nog iets laat weten, maar anders ga ik haar maandag even bellen en heel eerlijk zijn. Er zit nog een kans in dat de fotoshoot die nu geboekt staat niet door gaat, maar dat weet ik maandag zeker, maar ik bel haar voordat ik dat weet.

as zekee een luxe probleem ;) aantal dagen vast houden vind ik idd nette optie. Nadeel kan wel weer zijn dat de andere klant dan afhaakt omdat ze t zeker willen weten en dan verder zoeken. Maar denk niet dat je dat kunt voorkomen..

Ik heb voor pension ook vaak nee moeten zeggen voor deze twee maanden... Zit vol..!

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 19:37

SuperSmurf schreef:
as zekee een luxe probleem ;) aantal dagen vast houden vind ik idd nette optie. Nadeel kan wel weer zijn dat de andere klant dan afhaakt omdat ze t zeker willen weten en dan verder zoeken. Maar denk niet dat je dat kunt voorkomen..

Ik heb voor pension ook vaak nee moeten zeggen voor deze twee maanden... Zit vol..!

Klopt, zo ga ik het ook voortaan ook doen. Mocht er dan iemand anders bellen, dan kan ik ook aangeven tot wanneer die optie staat en kan ik ze daarna benaderen. Kleine kans dat ik op 1 dag 2 aanvragen voor dezelfde dag krijg. En mocht nr. 2 het al wel zeker weten kan ik dan ook nog even contact opnemen met mijn eerste klant om te vragen of zij al meer zekerheid hebben.

Fijn dat je de komende 2 maanden vol zit, zeg!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:53

Hallo! Komt ook weer even onder haar zandberg vandaan :+ .

Is je marktonderzoek gelukt Paan? Heb je al een goed programma gevonden? Hoe ga je mensen bekend maken met de enquete? Iets uitdelen op straat met de link?

Leuk Joyce, dat je ondanks je plekje, toch goed hebt weten te draaien!

Hier de laatste weken erg druk, mooi weer dus iedereen wil graag in de tuin gaan werken (al is het daar nu wel heel warm voor) of nog net even alle materialen binnen hebben voordat de vakantie begint. Verder de laatste maanden heel hard gewerkt aan het verbeteren van onze dienstverlening en de website, heb onder andere een kennisbank gemaakt.. Maar logistiek is het meest onder handen genomen. En nu is het rond en dus deel ik het graag met jullie. Tot vorige week leverden we onze big bags binnen 7 werkdagen (losgestort doen we al binnen een dag). En vanaf deze week standaard binnen 3 werkdagen en 70% zelfs binnen 24uur, zonder meerkosten (voor 12.00u besteld, andere dag in huis)! Hier ben ik echt super trots op dat we dit hebben weten te realiseren. Dit zie je nog maar zelden met groot transport en dit maakt ons vooralsnog de snelste van Nederland met landelijke dekking!! *\o/* *\o/*

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:07

Wow, wat goed zeg!! Gefeliciteerd!!
Heel goed bezig!

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:10

Wat ontzettend gaaf Mellis86!!
Echt knap hoe jullie je zandbedrijf opbouwen. +:)+

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:18

Ben weer op v
Een nieuwe lay-out aant broeien voor de webwinkel... achtergrond is er al, nu nog wat interactiever maken met foto linkjes enz.
Ik wilde iets lichter dan dat zwarte; meer natuurlijk en toch wat speels

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 17:36

Fotograaf, hoe is t met je klanten afgelopen ?

Meliss, war goed ! Mag je met recht trots op zijn :D

Mijn broer heeft mijn inschrijfformulieren op mijn site hip gemaakt. Ook zo trots op !

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 19:10

Mellis86 schreef:
Is je marktonderzoek gelukt Paan? Heb je al een goed programma gevonden? Hoe ga je mensen bekend maken met de enquete? Iets uitdelen op straat met de link?

Ik heb zojuist nog weer wat aanpassingen gedaan, maar ben nog niet 100% tevreden. Ik werk met Surveymonkey. Dit op aanraden van mijn collega van communicatie. Werkt inderdaad prettiger dan thesistools. We gaan de enquete op de facebookpagina van ons dorp zetten, mensen die we kennen benaderen, twitteren etc. We hebben er ook een prijs aangehangen voor een van de deelnemers. Hopelijk stimuleert dat mensen om het in te vullen.

Iemand die er vanavond tijd voor heeft om mijn vragenlijst te bekijken en eventuele aanvullingen en opmerkingen te geven?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:03

SuperSmurf schreef:
Fotograaf, hoe is t met je klanten afgelopen ?

De klant waar ik nog geen reactie van ontvangen had, heeft nog steeds geen keuze gemaakt en het plan om deze week nog te fotograferen is sowieso al verzet, dus alles is goed gegaan en ik heb weer geleerd hoe ik zoiets beter kan aanpakken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 17:07

Vraagje aan de fotografen die ook albums verkopen: verkopen jullie deze met 21 of 6 % btw?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:19

6% BTW!!!!
Mag van de Belastingdienst :D

Hilda79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:20

Dat deel heb ik nog nooit begrepen. Waarom maar 6% op albums?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:31

11AFotograaf schreef:
6% BTW!!!!

Dus toch? Weet dat de leveranciers het doen, kon niet goed vinden of wij dat ook mogen! Mooi, scheelt weer :)

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:33

oh nooit bij stil gestaan maar klinkt eigenlijk heel logisch, gewone boeken zijn ook 6% :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:35

Is het dan nog noodzakelijk bij een particulier de verschillende BTWs te vernoemen op de factuur, of mag het ook zonder btw? ( dus wel berekenen, maar niet apart vermelden op de factuur)

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 04:12

Volgens mij moet jr zodra jr een factuur stuurt daar toch ook btw zichtbaar op maken ? Ik vond t sowieso netter naar de klant omdat ze zo.zien dat er een deel is waar wij niks op verdienen.

Fijn fotograaf ! Mooi opgelost dus zo :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:05

Hilda79 schreef:
Dat deel heb ik nog nooit begrepen. Waarom maar 6% op albums?

Omdat het een vorm van kunst is.

Yucca schreef:
11AFotograaf schreef:
6% BTW!!!!

Dus toch? Weet dat de leveranciers het doen, kon niet goed vinden of wij dat ook mogen! Mooi, scheelt weer :)

Jep, als het het specificeert als album mag het gewoon.
Meer info kun je ook hier vinden: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... ken/boeken

Je moet het wel echt vermelden als het album. Er zitten bepaalde regels aan dat je ook de fotografie met maar 6% kunt belasten als het helemaal voor het album alleen is, maar hoe dat precies zit weet ik niet.
Ik maak altijd een aanbetalingsfactuur met 21% btw en daarna een factuur met alle onderdelen gespecificeerd (x uur fotografie, album x cm bij x cm, ouderalbums, enz) en daarbij per onderdeel het passende BTW tarief. Anders accepteert de Belastingdienst het niet. Als je de opmaak in het albumprijs erbij doet en niet in de fotografie uren belast je dus meteen maar met 6% btw!

@Supersmurf: Hoe bedoel je "omdat ze zo.zien dat er een deel is waar wij niks op verdienen."??
Klopt, heel fijn opgelost!