Examenjaar HAVO 2014/2015

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 20:35

Ohh zou wel jammer zijn. Mijn leraar had gezegd dat ze de examenbundel helemaal hadden aangepast aan het nieuwe examen, maar dat valt dus wel even tegen zo te horen dan.

liefsmarleen

Re: Examenjaar HAVO 2014/2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-15 20:38

Het is mijn gevoel/idee, weet niet of jullie er ook zo over denken :o

xxxJulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:09

Ik heb hetzelfde idee bij die examenbundel van geschiedenis. Hoe kunnen ze zo veel examens in dat ding zetten terwijl er maar 1 pilot examen is?

Geschiedenis is wel echt sh*t zeg. Waarom heeft Duitsland zich nou niet iets beter gedragen in de afgelopen 100 jaar, dan hadden wij minder moet leren. En de Republiek is nog erger!

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 22:30

Ik zie zo erg op tegen geschiedenis, ik ben een ramp in jaartallen, namen en kenmerkende aspecten :n

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:15

eclair98 schreef:
Zullen we met zijn alle massaal klachten in gaan dienen??? O:) O:) O:) O:)

Sowieso! :j :')

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:35

Die kenmerkende aspecten ken ik ook niet uit mn kop hoor, als in: dat zinnetje. Maar er zijn maar enkele vragen, 3% of zo, waarin ze dat vragen. Je moet het kunnen omschrijven. Dus dat scheelt al een boel.

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 11:36

[***] schreef:
Harpoon schreef:
Mensen met tehatex:

Wat moeten we precies leren? Welke stromingen?

'Het centraal examen heeft betrekking op de periode van het romaans tot heden, met nadruk
op de periode vanaf 1800. Beeldende kunst, architectuur en (ambachtelijke en industriële)
vormgeving vanaf het neo-classicisme in de 19de eeuw tot heden komen derhalve in het
examen aan de orde.'
Dus ik denk gewoon 1800(romaans)- het eind, en dan de nadruk op 1800(barok).

Wacht.. wat? Romaans? Huh?
mijn docent zei Barok tot nu. En dan alle stromingen met betrekking tot ons thema strijd en conflicten.
maar.. welke stromingen zijn dat?

eveliienxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:03

Ben blij dat we bijna op de helft zijn, het leren wil niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:46

@Harpoon, dat stond op Examenblad, dus het zal wel gewoon romaans-heden zijn, met nadruk op periode 1800, Barok en alles wat met strijd te maken heeft. En strijd kan je op duizenden manieren interpreteren denk ik.(keuzes, dilemma's, oorlog, ruzie, het oneens over iets zijn, 2 strijd ect.)

Zomaar wat voorbeeldjes over stromingen die(denk ik) met strijd te maken kunnen hebben:
Gotiek/Romaans: omdat veel kerken en katherdralen lieten bouwen om het christendom weer een boost te geven
Renaissance: omdat God niet meer centraal stond maar de mens
Manierisme: omdat men klassieke regels los liet en ze op persoonlijke wijze toe gaat passen
Barok: omdat de stroming zelf verspreid werd door oorlogen/veroveringen, en ze streefde naar eenheid architectuur, beeldhouwkunst en schilderkunst. Daarnaast werden er dure materialen gebruikt en zag het er heel indrukwekkend uit, dus daarmee wilde ze het aanzien van de roomskatholieke kerk verbeteren(de reformatie was immers aan de gang)
Neoclassicisme: omdat dit de stijl van de Franse revolutie was, en de stroming was ontstaan omdat het zich af wou zetten tegen de vorige stromingen waarvan de vormgeving heel overdadig was.
Romantiek/symbolisme: omdat ze zich beide af gingen zetten tegen het rationalistische denken, zei vonden gevoel, emotie en fantasie belangrijker
Postimpressionisme: omdat ze zich af zetten tegen het impressionisme
Expressionisme/abstract expressionisme: omdat zij hun gevoelens echt lieten zien
Futurisme: omdat zij afrekende met het verleden, en juist het heden verheerlijkte
Dada: omdat zij dachten dat de burgerlijke cultuur en de traditionele opvattingen de oorzaak van de eerste wereld oorlog was
Nouveau realisme:omdat zij commentaar leverde op de wegwerpcultuur en de massaconsumptie
Postmoderne kunst: omdat het een reactie tegen het modernisme en kritiek op de hedendaagse samenleving was

En nu stop ik, want ik denk dat met een beetje fantasie alles wel tot het thema 'strijd' hoort. :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:48

Ik ben lekker aan het strijden voor m&o. Mensen hier die dat hebben?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 12:49

liekec schreef:
Ik ben lekker aan het strijden voor m&o. Mensen hier die dat hebben?

Helaas wel ja, dat wordt ook een ramp. Is zo ontzettend veel dat ik niet weet waar ik moet beginnen. Mag ik vragen hoe jij dit aanpakt?

liefsmarleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 12:52

Jupp, hier ook.. Ga er alleen woensdag denk ik pas aan beginnen, mooi na wiskunde en donderdag de hele dag vrij.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:02

ja hier ook m&o, 7 mei examentraining ervan gehad en er veel van opgestoken!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:03

Ik heb ook M&O, is mijn beste vak haha. Ik heb een document gekregen van mijn docent met de belangrijkste hoofdstukken en begrippen, die ga ik afwerken. :)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:21

Voor geschiedenis vat in de samengevat bundel samen :') Ik schrijf de belangrijkste dingetjes, het kost wel veel tijd (dan maar een nachtje doorhalen haha), maar het blijft nu veel beter hangen. Schrijven blijft sowieso beter hangen dan typen haha. Ben alleen een beetje te laat begonnen hiermee, had het al wel groten deels doorgelezen.

En die uitgelichte hoofdstukken, die komen mijn strot uit :x De koude oorlog heb ik iets van 4 keer enorm goed geleerd voor de tentamens (werd steeds uitgesteld :x ) en heb ik twee keer samengevat, het republiek vind ik wel leuk :'), alleen het wisselt nogal vaak van geloof, WEES GEWOON CONSEQUENT! En daar heb ik iets van 2 keer samenvattingen voor gemaakt (als het niet vaker is) en Duitsland vind ik wel enorm lastig, geen tentamen van gehad en nog geen samenvattingen (volgens mij 1 paar haha).

Wiskunde moet ik goed lezen en dan gaat het wel goed (hoop ik haha, heb ik trouwens ook nog samenvattingen voor liggen :)* ) en voor Engels ben ik overgeleverd aan de grillen van het cito. Ik scoor steeds rond de 4,5 tot een 6, en dat is wat ik nodig heb om een 5 te staan uiteindelijk, hopen op een makkelijk examen dus.

Zoals je wel kan lezen, ik hou graag controle met alle samenvattingen leren -:)

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:35

Jup, ik heb ook m&o!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:37

Weet iemand wat het verschil tussen voorstellingen en vormgeving is? Ik heb het opgezocht en dan krijg ik dit:
Bij een vraag over de voorstelling geef je een beeldbeschrijving: je vertelt dan van links naar rechts wat je allemaal op de afbeelding ziet zonder er iets bij te verzinnen.
De vormgeving van een afbeelding heeft te maken met de beeldaspecten: kleur, vorm, compositie, ruimtelijkheid, licht-donker, techniek en materiaal.

Maar kleur, vorm, compositie, ruimtelijkheid, licht-donker zie je toch ook, dus dan is het toch ook voorstelling? :?

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:38

Ik heb ook M&O, helaas.. Snap er vrij weinig van
De donderdag maar heel de dag leren ervoor, ookal ben ik dan jarig -O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:48

NikkiLoves schreef:

Leuk cado -O-

Het verschil tussen vormgeving en voorstelling? Volgens mij is een voorstelling objectief en zeg je meer wat je ziet en een vormgeving meer over hoe iets gemaakt is, met welke spullen en materialen. Kan dit het niet zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:49

Ik wou net een theatex examen oefenen, maar bij geen 1 kan je de bijlage's openen(iets met auteursrecht), dus dan geschiedenis pilot 2014, maar die heb ik al gemaakt(dacht dat het er twee waren). Daarnaast heb ik nog steeds hele erg last van mijn verstandskies, dus als het maandag niet over is moet ik de tandarts bellen, want dan kan het dat hij scheef groeit o.i.d. -O-

Gaat lekker vandaag :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 13:55

eclair98 schreef:
NikkiLoves schreef:

Leuk cado -O-

Het verschil tussen vormgeving en voorstelling? Volgens mij is een voorstelling objectief en zeg je meer wat je ziet en een vormgeving meer over hoe iets gemaakt is, met welke spullen en materialen. Kan dit het niet zijn?

Ja, dat zou wel kunnen. Misschien bij voorstelling iets als : je ziet een blauw rood vlak, en bij vormgeving wordt het dan: doordat het blauwe en rode vlak elkaar grenzen kun je opmaken dat de schilder gebruikt gemaakt heeft van een warm-koudcontrast o.i.d. ?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 14:47

Ik denk het wel ja! Ik heb zelf geen kunst oid, maar het lijkt mij het meest logische. Heb je biologie? Ik dacht na (ik denk veel na vandaag hahaha) en het is een beetje te vergelijken met een natuurlijke tekening en een schematische tekening. Schematisch is het algemene, oppervlakkige en de natuurlijke ga je er dieper op in. Waarom is dat groen? Of waarom zit daar een hobbeltje?

Smileyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:39

Jup, ik heb ook nog M&O, maar de dag ervoor nog Scheikunde, beide veel leren ..

Op internet staat ergens een samenvatting van alles wat op het CE komt, wel handig vind ik zelf. Misschien dat het lukt om die hier te plaatsen, als daar behoefte naar is?

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:05

Wow bedankt Linda!
Ja.. Iedere stroming zet zich tegen de vorige stroming af.. Dus alles is eigenlijk een conflict haha.

Ik kreeg net een pakketje binnen van NHL (een hoge school waar ik mij ook als tweede optie voor heb aangemeld, maar ik eigenlijk niet heen wil) waarin een dove flesje badspul zat. Met een briefje dat ik mijn stress voor de examens moet wegspoelen met dat spul. :')
Ze doen ook echt alles om jou naar zo'n hoge school te krijgen.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:07

Tsja, marketing he. :D Ik heb ook een flesje gekregen, vind het wel leuk.