Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:14

Fiebie schreef:
Wie is er nou op zoek naar een professionele instelling, ik zou gaan voor persoonlijkheid..... 8-)

Nou, inderdaad Fiebie! Mag ik jouw outfit een keer lenen als ik op sollicitatiegesprek ga? :D

Alja

Re: Het leed dat werk / een baan zoeken heet. Deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:16

Ik ben sinds een paar weken niet meer blij met mijn werk dus aan het solliciteren geslagen.
Vanmorgen een gesprek gehad en als ik wil ben ik aangenomen maar vind het zo lastig, ga van een contract voor onbepaalde tijd naar een jaar contract en naar 3x een jaarcontract eruit :(
maar waar ik nu werk gaat het ook niet meer....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:22

tja, als het niet meer gaat, dan moet je wat. En dan ben je 3 jaar verder, dan zijn er vast weer nieuwe kansen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:22

NoeskaMoos schreef:
Super dat je bent aangenomen takkie_muis!
En van de winter... dat zien we dan wel weer. Met een beetje oefening valt er goed te fietsen over gladde wegen (gewoon voor je kijken haha)

Ja ben stiekem wel blij! , mijn begeleider sloeg al stijl achterover dat ik gesolliciteerd had :')

Ja anders maak ik wel winterbanden :') , ga de eerste dag wel zien of ik mensen uit het doro zie het is maar 11 km

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:35

tis tegenwoordig ook niet meer zo moeilijk om van je personeel af te komen.. een vast contract zegt weinig meer tegenwoordig :)

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:21

@Takkie_muis: Gefeliciteerd! :) En wie weet kunnen ze je later meer uren aanbieden. (er bestaan trouwens écht winterbanden voor je fiets, haha!)

Vandaag op sollicitatiegesprek geweest. Of nou ja, niet écht een sollicitatie omdat ze geen vacature hebben, maar ze wel eens wilden kijken of we wat konden doen samen. Ik had die 'sollicitatie' op een zorgboerderij, en was dan ook erg blij dat ik gewoon mijn spijkerbroek had aangetrokken en wandelschoenen. Kwam aanlopen, en ze gingen net wandelen. De eigenaar ook mee, dus ik moest ook maar mee, haha! Was wel gezellig en hebben goed kunnen praten. Was ook niet zo gedwongen als aan tafel, vond het wel leuk voor de afwisseling :). Daarna nog even zitten praten in de huiskamer zonder anderen in de buurt en het klonk allemaal wel goed. Volgende week of de week erop een dagje meelopen en dan eens zien wat we kunnen doen :D.
En ja, ik ging dus in spijkerbroek, maar op een zorgboerderij misstaat het ook een beetje als je in je nette pakkie komt. Had dus ook mijn wandelschoenen aan (vrij lomp), maar was er erg blij mee, want met hakjes 3 kwartier lopen.....

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:38

Het ligt denk ik aan het bedrijf hoe je je moet kleden voor een sollicitatiegesprek. Ik ben zelf nog nooit in spijkerbroek gegaan omdat dat bij de bedrijven waar ik heb gesolliciteerd not done is.

Ben ondertussen nog steeds druk aan het zoeken naar een leuke baan. Er is echt nauwelijks iets te vinden. Overal vragen ze minimaal 3 jaar werkervaring. Ben nu iets breder aan het kijken dan alleen de "juridische wereld". Misschien richting verzekeringen of iets bij een bank..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 19:38

Wat goed sting! , ik kom net na 4 jaar van een z.orgboerderij niet vrijwillig gegaan lang verhaal :P . Maar klinkt heerlijk voor je!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:01

suuszz, bij iets juridisch zie ik idd niet iemand in een spijkerbroek voor me :n

maar als je bij Hak solliciteert naar een positie als erwtenteller, dan kan een spijkerbroek meer dan prima...
dus ja kleding...ligt er maar net aan waar je solliciteert :j
kantoorfuncties daar doe ik een pantalon of wat dan ook voor aan(pakjes kunnen ze op hun buik schrijven, heb ik het model niet voor en ik wil me vooral comfortabel in mijn kleding voelen, niet onzeker.)
maar als ik solliciteer naar een functie als helpende oid in de zorg, dan krijgen ze een spijkerbroek :+

maar voorlopig is er niets te solliciteren , dus hoef ik me er ook geen zorgen over te maken :n

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:49

De schoondochter van me stiefoma word binnenkort ontslagen(werkt in een rozenkwekerij) omdat het bedrijf alleen maar Polen willen. Ook de chef die al ruim 30 jaar daar werken worden ontslagen.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:10

Sonja_vR schreef:
suuszz, bij iets juridisch zie ik idd niet iemand in een spijkerbroek voor me :n

maar als je bij Hak solliciteert naar een positie als erwtenteller, dan kan een spijkerbroek meer dan prima...
dus ja kleding...ligt er maar net aan waar je solliciteert :j
kantoorfuncties daar doe ik een pantalon of wat dan ook voor aan(pakjes kunnen ze op hun buik schrijven, heb ik het model niet voor en ik wil me vooral comfortabel in mijn kleding voelen, niet onzeker.)
maar als ik solliciteer naar een functie als helpende oid in de zorg, dan krijgen ze een spijkerbroek :+

maar voorlopig is er niets te solliciteren , dus hoef ik me er ook geen zorgen over te maken :n

Idem hiero... pantalon en nette blouse, haartjes in de plooi, mooie hak. Een jasje zit me gewoon niet.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:11

trysteffy schreef:
De schoondochter van me stiefoma word binnenkort ontslagen(werkt in een rozenkwekerij) omdat het bedrijf alleen maar Polen willen. Ook de chef die al ruim 30 jaar daar werken worden ontslagen.

Is vaak geen kwestie van willen maar moeten. De huidige arbeidsmarkt laat niet anders toe. Doe je het niet, delf je het onderspit ( en dan is het faillissement ) want je concurrent werkt wel met polen. Hoe banketstaaf ook, die mensen kunnen het niet helpen. De polen dan.
Is in de transportwereld ( chauffeurs ) niet veel anders. Ik werk bij een groot bedrijf waar we voornamelijk hongaren hebben ( en een hongaarse vestiging ) maar ja. Wat wil je ook. Bedrijven die met NL chauffeurs blijven werken vallen met bosjes neer ( failliet )

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 23:06

Dag allemaal,

Meld me hier ook even. Net afgestudeerd als maatschappelijk werkster in België. Ik belde op de dag dat ik geslaagd was voor mijn eindwerk/bachelorproef naar mijn stageplaats. Kreeg daar een leuke aanbieding dat ik mijn collega mocht vervangen tijdens haar zwangerschapsverlof. Ze was er bijna zeker van en ik keek er dan ook erg naar uit. Ik vond mijn stageplaats echt fantastisch en zag het als een leuke buitenkans om al ervaring op te doen. Ik mocht beginnen in januari, dus dacht ik om die andere maanden even eerst vakantie te nemen en dan tijdelijke job te zoeken voor een maand of twee.

Ik heb regelmatig contact gehouden met mijn stageplaats om te kijken of er al meer zekerheid was rond mijn positie. Na lang wachten kreeg ik uiteindelijk een negatief antwoord. Ik had deze zomervakantie ook al enkele sollicitatiemails gestuurd, maar daar kwam niks uit. Dus ben ik als een gek beginnen solliciteren, heb nu al voor 20 vacatures gesolliciteerd. Naar een jobbeurs geweest. Interimkantoren kunnen mij niet helpen, ik moet dus een beetje geluk hebben.

Ondertussen gevraagd aan een interimkantoor hier om voor een tijdelijke job te zoeken van rond de 20u. Heb er expliciet bij gezegd, het maakt mij niet uit wat. Als is het poetsen, verkopen, bandwerk zolang ik maar iets te doen heb en dat het met een interimcontract is. Zodat ik ook weet als ik solliciteer en dan toch een jobaanbieding krijg ik er dan ook daadwerkelijk op in kan gaan. Wacht nu al een week op het interimkantoor. Maar ondertussen zoek ik online ook zelf naar vacatures, natuurlijk vind ik dan degene die niet met een interimcontract werken. Wat ik dan weer een risico vind om te solliciteren voor de job die ik echt wil. Stel dat ik dan 3 maand vast zit aan een contract en ik krijg dan eindelijk de kans...

Ik kom er gek van om elke dag thuis te zitten. Ik ga veel naar mijn paard, help op de stalling met klusjes om maar iets om handen te hebben. De vakantie die ik gekregen heb vond ik heel leuk, maar nu wil ik echt aan de slag. Ik krijg er stress van om niets uitdagends meer te hebben. Ik ben echt iemand die stimulatie nodig heeft. Ik wordt er zo gefrustreerd van, maar wil verstandige beslissingen nemen...sorry ik moest het echt even van mij afschrijven

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 09:40

SmartBH, ik ken het helemaal. Ben ook net afgestudeerd en zit nu ook thuis.
Ik ben niet gewend om niets te doen te hebben, ben altijd erg druk geweest naast mijn studie met allerlei commissies, medezeggenschap enzovoort. Nu weet ik van gekkigheid soms niet wat te doen. :Z

Maak je geen zorgen om 3 maanden vast te zitten aan een baan; het zijn inkomsten en je hebt wat te doen.
Mijn ervaring is dat het erg lang duurt tot je antwoord krijgt van vacatures en/of gesprekken, daar gaan makkelijk wat maanden overheen soms als je het hele proces optelt. Ook word het me vaak gevraagd wanneer ik zou kunnen beginnen, werkgevers vinden het niet raar dat je iets tijdelijks doet.

Succes ermee. 20 sollicitaties lijkt heel veel maar is tegenwoordig heel normaal om eruit te moeten sturen en nog niets te vinden. -O-

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:17

Wat balen van je oude stageplaats, SmartBH. Ik ben het ook eens met NoeskaMoos. Je kunt op dit moment dan nog beter iets hebben en ondertussen door blijven zoeken naar wat je eigenlijk wil, dan je alleen maar op dat laatste te blijven focussen, wat maanden kan duren.

Ook ik heb sociaal werk gestudeerd (sociaal pedagogische hulpverlening) en ik had wel de mazzel om na het stagejaar te blijven werken op mijn stageplaats.
Helaas heb ik geen hele ruime ervaring in een specifieke doelgroep, behalve waar ik dus het langst mee heb gewerkt. Maar daar zijn helaas geen banen in te vinden. Ik merk dat er in vacatures voor het werken met andere doelgroepen toch om mibimaal 2 jaar werkervaring met die doelgroep wordt gevraagd. Wat ik dus niet heb. Ik blijf stug verder solliciteren (ook in andere sectoren), maar met zoveel concurrentie in deze periode kiezen ze natuurlijk altijd de mensen die net wél die ervaring hebben..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:18

Ik schijn al een half jaar op de schopstoel te zitten ivm bezuinigingen. Collega probeert me elke keer binnen te houden :=

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:42

Is bij mij ook de reden. Manager heeft zn best nog gedaan voor me, heeft zelfs nog bedongen dat ik een 3maandscontract kreeg zodat ik nog wat extra tijd zou hebben.

Het maakt t extra zuur als je je werk super doet en je moet eruit omdat men maar heeft besloten dat er mensen uitmoeten. Maar goed, we gaan er gewoon voor :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 10:57

Ir1ne schreef:
Het maakt t extra zuur als je je werk super doet en je moet eruit omdat men maar heeft besloten dat er mensen uitmoeten. Maar goed, we gaan er gewoon voor :)

Jup.. Heb het verzoek gedaan bij mijn collega dat als hij meer weet voor 1 november als ik eruit moet dat hij dat dan direct zegt. Anders zit ik alweer over het begin van de maand mbt het opzeggen van mijn huurcontract. 400 euro aan een extra maand uitgeven: ok. Maar nog een keer 400 is gewoon zonde.

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 11:55

Sja. Ik had ook verzoek gedaan of ik het op tijd mocht weten.. daarom kreeg ik dat contract :) van 3 maand nog om door te kunnen solliciteren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:12

Ik heb even gevraagd hoeveel uur ik nog heb staan als vakantieuren... Bijna 70. :=

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:15

Hier nu voor 2 dagen een baan :D het is wat dus we zijn weer blij, en mogelijk dat ik aangenomen word als vast mits er genoeg uren zijn! Nu maandag gewerkt daar van 10 tot 15 uur dus top tijden betreft ook toekomst dat mijn zoontje naar school gaat!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:20

En hier nog een pas afgestudeerde! Zonder werk..... momenteel sporadisch invalwerk via uitzendbureau op de bso (want poepluiers kan ik echt niet tegen dus kinderdagverblijf is, hoe graag ik het ook probeer, geen optie), en daarbij dan maar druk aan het solliciteren. Ben HBO pedagoog, maar momenteel eigenlijk vooral koos werkloos, tot mijn grote frustratie. De tweede helft van mijn laatste jaar heb ik mezelf echt doorheen moeten slepen, het een en ander aan vervelende omstandigheden gehad, en was de schoolbanken compleet beu. Mezelf ervan overtuigd dat, als ik aan het werk wilde, ik toch écht dat felbegeerde papiertje moest behalen. In April ofzo al begonnen met solliciteren, maarja, dat gebrek aan ervaring he....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:25

Ik ben al een jaar klaar en nog geen baan rijker, wel veel illusies armer :)

Maar er is weer een lichtpunt! 1 van de leidinggevenden wil mijn kruiwagen zijn in de zoektocht naar een werkervaringsplek +:)+ mijn eigen leidinggevende geeft mij alle ruimte +:)+
Ik heb afgelopen jaar ook al een paar maand een werkervaringsplek gehad, maar ja... Het leverde niets op. Betaald passend werk vinden nu ook niet, dus dan toch maar weer kijken naar die werkervaring opkrikken! Dus hopelijk rolt daar wat uit :)

Dus dat is toch wel erg fijn dat ze op mijn bijbaan zo meedenken en helpen +:)+
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-10-13 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:30

Ik ben nu 3 kwart jaar afgestudeerd. Wel 3 maanden een werkervaringsstage mogen doen, erg leerzaam, maar toch niet echt helemaal mijn ding alleen maar op kantoor zitten. Inmiddels ben ik dus aan het werk als freelance journalist/tekstschrijver. En ik werk nog bij de post. Het mooiste zou zijn om parttime wat te vinden voor de ochtenden. Maar als ik echt iets leuks zie fulltime dan ga ik daar voor. Het is iig fijn dat ik me niet hoef te vervelen.

Ervaring is echt vervelend ja. De weinige vacatures die in de regio zijn vragen allemaal minimaal 2 jaar relevante werkervaring. Maar hoe krijg je die als je nergens de kans krijgt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 15:48

Mijn niet zo positief beeld van uitzendburo's is even weer bevestigd. Ik had me online ingeschreven dit weekend en werd gisteren gebeld. Was te laat om m'n telefoon op te nemen dus snel teruggebeld. Kwam even niet goed uit voor die persoon en hij zou mij weer bellen. Niks gehoord dus vandaag nog maar eens gebeld. Vroeg hij wat mijn vraag was/waarom ik belde...ehmm...omdat jullie mij gebeld hebben????