sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soda

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:28

Soda schreef:
Zo, ik ben net terug van een sollicitatie. Ben niet echt enthousiast. Wel over mezelf maar niet over de functie en vooral niet over de mensen. Het was allemaal heel oppervlakkig en ik miste echt enthousiasme of een beetje begeisterung. Ze zaten erbij alsof ze veel liever ergens anders waren. Ik vind dat je je als organisatie en werknemer ook best een beetje florisant mag presenteren en ook trots mag zijn op wat je doet (tenzij je dat niet bent, maar met zulke mensen hoef ik dus niet te werken). Hoogst irritant vond ik dat ze erg vaag waren over de verdere procedure, ze hebben er vijf minuten over gepraat met elkaar (dat doe je toch vóór de kandidaat binnenkomt?) en ik krijg nog geen fatsoenlik antwoord.
Ik kon me nooit iets voorstellen bij mensen die een baan afwijzen, maar nu dus wel. Zelfs als ze me willen moet ik er heel hard over nadenken en ik denk dat het op een 'nee' uit gaat draaien. Terwijl ik het geld (en de uitdaging en het bezig zijn en en en) echt hard nodig heb!

Dat zul je altijd zien he, twijfel je over een baan, zijn zij enthousiast. Ik ben uitgenodigd voor een tweede gesprek.... Ik merk dat ik eigenlijk deze hele baan al uit m'n hoofd had gezet en ik hoopte echt een beetje dat ze me niet wilden. Ik kan sowieso de voorgestelde datum niet, dus ik wacht nog even op een nieuw voorstel. Maar ik ben nog in dubio of ik moet gaan. Aan de ene kant ben ik wel heel benieuwd hoe een tweede gesprek in zijn werk gaat (moet ook een opdracht inleveren van te voren). Aan de andere kant voel ik me onaardig dat ik hun tijd zit te verdoen voor een baan waar ik niet enthousiast over ben. Eeh... help... tips?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:29

Ik zou gewoon gaan. Misschien vind je in dat tweede gesprek wat je in het eerste gesprek miste en anders is het altijd een mooie oefening.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 14:27

Als er concrete zaken zijn die je doen twijfelen => meteen verheldering over vragen bij begin gesprek, zo verdoe je niemands tijd.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:08

Het punt is meer dat ik er gewoon geen goed gevoel bij krijg. Ik word er niet vrolijk, niet blij, niet enthousiast, niet geïnsprireerd van. Ik weet dat dat heel vaag klinkt en ik ben ook druk bij mezelf aan het nagaan wat nou precies het probleem is, maar verder dan dit komt ik nog even niet. Ik heb besloten er gewoon heen te gaan en dan merk ik wel of het dit keer anders voelt.

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:27

als ik jou was zou ik denk ik ook gaan, tenzij ik zo'n enorm negatief gevoel heb dat ik er ook gewoon totaal niet aan de slag wil, dan is het ook alleen maar oznde van jouw tijd. Maar wie weet is je tweede gesprek wel wat positiever en lijkt het jee uiteindliejk toch wel leuk

Ik had ook weer even een vraagje. Ik zag namleijk net een vacature bij een bedrijf waar ik al eens eerder heb gesolliciteerd, maar toen ben ik via een brief afgewezen. Is het nou slim om gewoon weer te solliciteren en hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? (bv wel of niet verwijzen naar de eerdere sollicitatie)

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 17:38

Oké hier is de stress los gebarsten. Iedereen is zenuwachtig voor zijn/haar eerste gesprek maar het volgende is het geval. Ik heb wat pech en daardoor heb ik nu loopgips(mag er morgen na 6 week af) en is mijn schouder geopereerd. Die zit nu 4 week in een slingconstructie en moet nog 2 week. Daarnaast ben ik in juni afgestudeerd als Leraar lichamelijke opvoeding. Solliciteren zag ik wegens mijn blessures niet zitten. Echter was er een vacature voor januari en daarop heb ik gereageerd. Al is het maar als oefening. Maar HELP ik word volgende week donderdag op gesprek verwacht!
Daar kom ik dan mank lopend en arm in een sling constructie voor een baan als sportdocent! Bloos!
Gelukkig is de vacature iets gewijzigd en is de baan pas vanaf maart vrij.
Tja ik zet mijn beste beentje(en armpje) voor en zie het als goede oefening. En zoals ik in jullie reacties lees is het ook altijd nog maar de vraag of het klikt. Knipoog
Maar ben wel dood zenuwachtig!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:21

Dat is idd even balen. Voor docent lichamelijke oefening is een lichaam dan meewerkt toch wel erg handig.

Bereid je er maar op voor dat je dus vragen krijgt over dat gips en probeer je verhaal zo in te kleden dat ze dat niet als beperking gaan zien. Sowieso is dat gips tegen de tijd dat die functie begint weg (je hoeft immers nog maar een week) en als je hun ook nog eens kan laten geloven dat het eenmalig is dan kom je al een heel eind.

Hmm, je hoeft dan nog maar een week... Kan dat gesprek niet een week naar achteren?

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:37

Het is wel een erg ironische situatie Lachen Kun je er geen leuke draai aangeven? Gewoon eerlijk vertellen wat er gebeurd is en er een beetje ad rem op reageren. Je valt in ieder geval wel ontzettend op!

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 14:28

Tja het gips is eraf. Ik moet nu even snel weer leren fatsoenlijk te lopen. Dat lukt wel. Maar die schouder kan ik niet omheen. Dus ik vertel de waarheid gewoon. Want hij is in eerste instantie geopereerd voor mijn toekomstige baan. Dus dat lijkt me positief. En ik probeer er inderdaad maar niet te moeilijk over te doen. En het valt wel op. Dus we zullen zien Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:17

Gewoon heel open over vertellen, zeggen dat je eventueel foto's kunt laten zien of bereid bent medisch onderzoek te ondergaan?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 09:15

Ik heb ergens gesolliciteerd en in de ontvangstbevestiging stond dat, mocht ik worden uitgenodigd, de gesprekken waarschijnlijk 30 okt. zouden plaatsvinden. Tot op heden heb ik niets gehoord over uitnodiging/afwijzing. Staat het heel opdringerig als ik daarover mail? Of moet ik gewoon nog een weekje daarmee wachten..

Kylyco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 10:53

@elise: Tja de kans is groot dat je niet bent uitgekozen. Maar als je echt geinterreseerd bent; mailen! Want dan laat je zien dat je graag wilt. Gewoon doen!

@poes: Ja idd. Maar ik denk niet dat ze zo ver gaan want het is(in eerste instantie) voor een half jaar. Daarnaast zijn foto's niet mogelijk. Maar als ze medisch willen testen? Geen probleem.

Ik heb informatie ontvangen van de schhool waar ik volgende week een gesprek heb. En ik zie gelukkig allemaal positieve punten. Want het is een 'groene' school. Veel natuur en dier. Dat spreekt mij erg aan. Daarnaast hebben ze een klimwand en heb ik mijn kliminstructeurs bevoegdheid gehaald. Ook worden er kampen georganiseerd met outdoor activiteiten. Dat heb ik ook een halfjaar gedaan. En als laatste organiseren ze ook een paardenkamp. Tja ook dat ligt in mijn straatje.
Nu zijn bovenstaande allemaal bijzaken en niet hetgeen waarvoor ik solliciteer. Maar mijn afstudeerproject ging over activerend onderwijs. En dat is een punt die werd genoemt in de vacature! Nu maar hopen dat ik het net zo rooskleurig op het sollicitatiegesprek kan brengen als ik nu doe Knipoog .
Maar het geeft me wel meer zelf vertrouwen dan dat ik eigenlijk geen overeenkomsten zou hebben met de school.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:30

Dat zijn zeker pluspunten die je kunt aanhalen Ja
Veel succes met je gesprek!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:34

Ik heb net gesolliciteerd bij een tankstation. Ja

Ronja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:35

Het is eigenlijk nog best een hele kunst he, dat solliciteren, om het onder de knie te krijgen.

Ik zie er best wel een uitdaging in Lachen maarja, ik ben dan ook nog niet zolang bezig. Kan me voorstellen dat je het na 20 afwijzingen wel beu bent op een gegeven moment...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:39

Nou ik vind het echt irritant eigenlijk.. Scheve mond

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:39

Veel succes met gesprek, ik hoop dat ze voorbij de lichamelijke beperkingen van nu kunnen kijken! Lachen

Ik heb afgelopen woensdag mijn allereerste "echte" sollicitatiegesprek gehad Nagelbijten / Gniffelen Amai, wat is dat slopend zeg! Gesprek van anderhalf uur en dan nog even "gezellig kletsen" met de andere medewerkers... Ze leken wel positief over me te zijn en ik moet zeggen dat ik het ook wel zie zitten, dus het zal me benieuwen wat de uitkomst gaat zijn Lachen

@ Ronja: solliciteren blijkt voor mij inderdaad echt een vak op zich te zijn, djiez Nagelbijten / Gniffelen Denk niet dat het ooit een hobby van me zal worden Nagelbijten / Gniffelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:40

Elise schreef:
Ik heb ergens gesolliciteerd en in de ontvangstbevestiging stond dat, mocht ik worden uitgenodigd, de gesprekken waarschijnlijk 30 okt. zouden plaatsvinden. Tot op heden heb ik niets gehoord over uitnodiging/afwijzing. Staat het heel opdringerig als ik daarover mail? Of moet ik gewoon nog een weekje daarmee wachten..

Gewoon mailen dan toon je juist intresse. Dat zei mijn begeleider van het CWI ook tegen mij. Ja

Arjette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 15:40

Ronja, idd, ben al meer dan een half jaar aan het solliciteren en ben het nu wel flink beu

Maarrrr ik heb wel een gesprek!!! Haha! Haha! Nog wel voor een functie wat ik totaal niet had verwacht nl projectmanager! Zo zie je maar dat je nooit moet denken dat je niet geschikt bent voor een functie! Lachen Nu hopen maar dat het gesprek positief verloopt..

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:10

Weet iemand een uitzenbureau wat een beetje goed verdiend. Ik zit nu bij randstad, maar dat werkt niet echt. Heb bijna geen werkaanbod en ik wil wel eens wat geld gaan verdienen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:10

Uitzendbureau en goed verdienen hoort volgens mij niet bij elkaar...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:28

hmm ik heb net vandaag bij het uzb een behoorlijk redelijk salaris gevraagd....ben benieuwd wat daar uit komt Haha!

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:30

Rieja schreef:
hmm ik heb net vandaag bij het uzb een behoorlijk redelijk salaris gevraagd....ben benieuwd wat daar uit komt Haha!

Bij welke ben jij geweest?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:36

Olympia

Maar volgens mij maakt het per uzb weinig uit, er is zoveel onderlinge concurrentie dat ik niet denk dat de één stelselmatig meer betaalt dan de ander. Bovendien zit er natuurlijk ook nog een opdrachtegever achter (het bedrijf wat uiteindelijk 'echt' betaalt)

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 22:43

Ik dacht dat er wel verschil in zit, omdat ik van veel mensen hoor dat je bij Randstad meer verdiend dat bij andere uitzenbureau's.