Algemeen topic Belastingaangifte!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:16

Yv_ schreef:
Maar als je niet gezamenlijk op dat adres staat ingeschreven, is het dan toch ook heel logisch dat je dan dus ook maar bij 1 persoon de kosten betreft het huis kan indienen?

geen idee.
er staat bij:

Vul alleen het deel van de financieringskosten in voor de lening(en) voor het hoofdverblijf.

De schuld is niet alleen van u. Vul daarom alleen de financieringskosten in die horen bij uw deel van de schuld.

--

aangezien dit 50% is heb ik 50% ingevuld.
En dan verwacht je dat hij dus die andere 50% kan invullen.
Maar die optie krijgt hij helemaal niet.

lovelyfiefy

Re: Algemeen topic Belastingaangifte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:29

ik heb antwoord via de telefoon.
ik moet het bij mij alleen invullen omdat mijn vriend pas sinds dit jaar ingeschreven is.
dus die krijgt die mogelijkheid niet.

en omdat de facturen allemaal op mijn naam staan kan ik aantonen dat het betaald is.
en dat was in dit geval wel in mijn voordeel, als hij het betaald zou hebben had ik de bedragen niet volledig kunnen invullen bij mezelf

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 12:43

De voorlopige aanslag kan je overigens gewoon aanpassen in mijn belastingdienst. Alleen even opletten dat je m nu niet op 0 zet (want dan moet je de ontvangen gelden van dit jaar terugbetalen) maar verlaagt naar wat je tot nu toe hebt ontvangen, zodat het voor de rest van het jaar 0 is. Dan krijg je als het allemaal goed loopt volgend jaar een hoger bedrag terug bij je aangifte.

Maar waarom wil je gezamenlijke aangifte doen? Dan kan je een beetje schuiven met de posten en het meeste eruit halen.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 17:36

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:14

lovelyfiefy schreef:
ik moet het bij mij alleen invullen omdat mijn vriend pas sinds dit jaar ingeschreven is.

en omdat de facturen allemaal op mijn naam staan kan ik aantonen dat het betaald is.
en dat was in dit geval wel in mijn voordeel, als hij het betaald zou hebben had ik de bedragen niet volledig kunnen invullen bij mezelf

Ingeschreven waar? In Nederland? Zonder alle feiten te weten, heb ik toch twijfels bij dit antwoord.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 18:45

veerledec schreef:
lovelyfiefy schreef:

Ingeschreven waar? In Nederland? Zonder alle feiten te weten, heb ik toch twijfels bij dit antwoord.

Ik heb al super goede uitleg gehad van de belastingdienst zelf. Ik vind het jammer dat jij daaraan twijfelt.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 21:13

Als je 3x naar de belastingdienst belt, krijg je 3 verschillende antwoorden :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-25 22:44

Booooo schreef:

Dat zou niet moeten kunnen, de belastingdienstmedewerkers maken namelijk gebruik van precies dezelfde informatie, en daarmee precies hetzelfde antwoord, in het geval van 3x een ander antwoord zou ik het dus schriftelijk voorleggen. Dan kun je ook rechten ontlenen aan het antwoord dat je schriftelijk terugkrijgt.

Maar het is niet zo dat iedereen maar iets roept wat in hun hoofd op komt. Als jij bijvoorbeeld de vraagt stelt "Ben ik verplicht tot het doen van aangifte", dan zou je drie keer (in theorie) hetzelfde antwoord moeten krijgen want drie keer wordt precies dezelfde informatie geraadpleegd, en voorgelezen.

Uiteraard weet ik dat dit ook ligt aan hoe capabel de medewerker is in het analyseren van de vraag, dat kán een ander antwoord opleveren. Maar hier wordt wel op gecontroleerd.

Maar in de regel zou iedere medewerker tot dezelfde conclusie, en antwoord moeten komen. Het is wel handig als diegene die belt ook weet wat de vraag is, dat wilt nog wel eens een verschil in antwoord opleveren. :=

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 00:21

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 10:16

KimD schreef:
Booooo schreef:

Dat zou niet moeten kunnen, de belastingdienstmedewerkers maken namelijk gebruik van precies dezelfde informatie, en daarmee precies hetzelfde antwoord, in het geval van 3x een ander antwoord zou ik het dus schriftelijk voorleggen. Dan kun je ook rechten ontlenen aan het antwoord dat je schriftelijk terugkrijgt.

Maar het is niet zo dat iedereen maar iets roept wat in hun hoofd op komt. Als jij bijvoorbeeld de vraagt stelt "Ben ik verplicht tot het doen van aangifte", dan zou je drie keer (in theorie) hetzelfde antwoord moeten krijgen want drie keer wordt precies dezelfde informatie geraadpleegd, en voorgelezen.

Uiteraard weet ik dat dit ook ligt aan hoe capabel de medewerker is in het analyseren van de vraag, dat kán een ander antwoord opleveren. Maar hier wordt wel op gecontroleerd.

Maar in de regel zou iedere medewerker tot dezelfde conclusie, en antwoord moeten komen. Het is wel handig als diegene die belt ook weet wat de vraag is, dat wilt nog wel eens een verschil in antwoord opleveren. :=

Als een vraag complex is dan snap ik best wel dat er 3 verschillende antwoorden kunnen komen. Begrijpend lezen is vaak een vak maar begrijpend een vraag snappen is ook een ding. De eerstelijns mensen bij de belastingtelefoon zijn vaak (met een uitzondering) ook mensen die er zelf weinig kaas van hebben gegeten.

Ik denk dat in dit geval het wellicht wel meevalt met de uitkomst van de aangifte? Ik heb er geen zicht op maar wij hebben ook geen informatie. Als je het allemaal zeker wil weten en het kost/levert je veel geld op zou je altijd nog een administratiekantoor kunnen vragen mee te kijken naar de situatie maar daar betaal je uiteraard wel voor :)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-25 18:30

Ik sta op 0, ook prima. :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:25

Ik heb hem ook ingediend, weer geen flauw idee hoe ze nou aan die bedragen komen wat je terug krijgt of moet betalen. Dat zouden ze wat mij betreft wel duidelijker mogen maken. Die overzichtspagina staan dan bedragen helemaal en doen ze alsof het een som is maar die bedragen lijken verder los te staan van elkaar. Nou goed ik heb alles ingevuld en daar rolt dan dit uit dus zal goed zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-25 16:29

s1993 schreef:
Ik heb hem ook ingediend, weer geen flauw idee hoe ze nou aan die bedragen komen wat je terug krijgt of moet betalen. Dat zouden ze wat mij betreft wel duidelijker mogen maken. Die overzichtspagina staan dan bedragen helemaal en doen ze alsof het een som is maar die bedragen lijken verder los te staan van elkaar. Nou goed ik heb alles ingevuld en daar rolt dan dit uit dus zal goed zijn.

Zelfde heb ik dus ook met de bedragen die je moet terugbetalen.
Wanneer je inkomen omhoog gaat krijg je van de toeslagen afdeling een brief met de waarschuwing dat je het moet aanpassen omdat je anders te veel toeslagen ontvangt.
Waarom dat dan ook niet voor de afdeling inkomstenbelasting.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:20

Dat is dan alleen van toepassing als je een voorlopige aangifte doet?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:01

Een vraag. Die waskosten zijn die per persoon of per huishouden. Deze vraag kreeg ik gesteld en ik kon het antwoord niet terugvinden, logischerwijs zou je zeggen per huishouden en niet per persoon? Maar weet iemand hier dat zeker?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:11

Charaz schreef:
Dat is dan alleen van toepassing als je een voorlopige aangifte doet?

Tot nu toe heb ik altijd definitieve aanslagen gehad. Dus hoe kan ik weten dat ik een voorlopige aanslag moet indienen?
Ik heb toch geen glazen bol?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 13:48

karuna schreef:
Een vraag. Die waskosten zijn die per persoon of per huishouden. Deze vraag kreeg ik gesteld en ik kon het antwoord niet terugvinden, logischerwijs zou je zeggen per huishouden en niet per persoon? Maar weet iemand hier dat zeker?

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... 0matrassen.
Hier staat het. Per persoon, eventueel pro rata.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 19:11

Ah ok. Dat betekent dus dat twee mensen in een huishouden maar beiden extra veel was produceren ivm ziekte dus beiden dat bedrag kunnen opvoeren? Ik moet even uitzoeken wat pro rata betekent.

Ik heb trouwens de eerste terugwerkende aanpassing van de zorgkosten goedgekeurd gekregen zonder controle. *\o/* Opluchting dan heb ik het juist ingevoerd. Dat zou betekenen dan alle aangepaste jaren erdoor komen, echt zo stom dat ik nog niet eerder van de regeling gehoord had. -O- Dan had ik al meer dan 15 jaar recht gehad op die extra aftrek. Maar nu van 5 jaar terug is al fijn.

Zelf heb ik afgelopen weken heel wat toeslagen van mensen gecontroleerd, daar gaat het echt heel vaak fout blijkt wel, wel teruggave van zorgkosten maar niet het toeslagen inkomen aanpassen van dat jaar. :n Bij nagenoeg allemaal was het verzuimd dat aan te passen en veel te hoog inkomen daar neergezet. Ook aangiftes die door hunzelf of door "proffesionals" waren ingevoerd. :oo En daar zaten best heel forse misgelopen bedragen bij. De meesten hebben nog extra uitbetaling van 500 euro en meer per huishouden tegoed, een aantal zelfs boven de 1000 euro. :wow: en van de meesten is het ook al rechtgetrokken door de belastingdienst. *\o/*

Dus als je geld terug krijgt en je hebt recht op een of andere toeslag, pas dan je inkomen daar aan zodat dat recht getrokken wordt :list:

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:07

Hoe bedoel je inkomen bij toeslagen aanpassen? Hoezo hebben ziekte kosten te maken met toeslagen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:19

Als je aftrek kosten hebt door zorg gaat je inkomen naar beneden voor de belastingdienst. Voor toeslagen log je op een ander gedeelte in. En het inkomen dat daar staat klopt vrij vaak niet. Het staat vaak te hoog soms te laag (staat ook vaak geschat inkomen) bij een werkelijk lager inkomen heb je meer recht op toeslag. Bij mij is echt ieder jaar dat ze duizenden euros te hoog gaan zitten, maar zelfs bij aow ers zonder pensioen maar met wat mankementen waardoor aftrek kan het een best verschil geven tussen wat daar geschat staat en wat de werkelijke inkomens zijn.

Het is gewoon verstandig daar ook even te checken of klopt wat daar staat. Het kan je zo wat extra geld opleveren. En bij lage inkomens is elke euro extra vaak hard nodig

J30d

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:34

Maar je toeslag wordt toch in juni altijd definitief berekend aan de hand van je belastingaangifte? Dus volgens mij hoef je nooit iets te doen…?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 08:43

Theoretisch ja, in de praktijk blijkt het niet zo goed te werken. Vertrouwen is goed controle is beter. Meer dan de tip geven kan ik ook niet doen

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:06

Tuurlijk is controleren beter maar je toeslagen die je voor het jaar heen krijgt is een VOORSCHOT op een GESCHAT inkomen. Want de belastingdienst kan niet in de toekomst kijken, het is aan jezelf om dit te veranderen als je inkomen daalt of stijgt. Dat voorschot wordt altijd aan de hand van de inkomstenaangifte definitief gemaakt waardoor het kan zijn dat je moet bij betalen of terug krijgt. Dus toeslagen worden altijd rechtgetrokken ;) Maar als het over 2024 gaat is het logisch dat het nog niet recht is getrokken want die toeslagen worden pas definitief berekend als de aanslag definitief is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:12

Toch is dat corrigeren niet feilloos. Ik spreek uit ervaring dat ik vaak afgelopen jaren op het nippertje checkte en er niets aangepast was na de definitieve aangifte. Sinds die tijd check ik en corrigeer als nodig.

Ook als je de niet meer aan te passen jaren ervoor inziet zitten daar ook regelmatig fouten in. Maar zoals gezegd. Mij best om vertrouwen te hebben in een systeem, alleen ik vertrouw er niet meer op.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 09:14

Toch wel bijzonder dat bij jou het altijd net fout gaat terwijl ik het nog nooit heb gezien in mijn werk en ik toch wel wat gezien heb :+