Het leed dat solliciteren heet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 15:14

Ligt het aan mij of doet een bedrijf iets wat niet zo standaard is

Ik had vorige week een meeloopdag bij een potentieel bedrijf. Vorige week vrijdag werd me de baan aangeboden, maar hij zou een contractvoorstel sturen via de mail.

Ik had eigenlijk verwacht dat we het salaris mondeling zouden bespreken. Nu zijn we een week verder en krijg ik het voorstel aankomende dinsdag. En dan moet ik weer reageren en eer je dan alles rond hebt ben je ook weer weken verder.

Wil gewoon weten of we eruit gaan komen en nu ben ik bang dat ik straks 1,5 week gewacht heb en hij minimumloon biedt ofzo :')

Joltsje

Re: Het leed dat solliciteren heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:52

Is niet perse gek of zo hoor.
Sommige bedrijven doen 100 dingen tegelijk en dan schuift dit wat op. Niet netjes, maar ook niet iets om je zorgen over te maken.

Wat je zegt is wel waar natuurlijk, 1,5 week wachten op een voorstel. Je maakt je helemaal lekker en dan valt t straks erg tegen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:53

Wat ik zou doen: Wacht dinsdag af, maar vraag dan vervolgens om een mondelinge afspraak, wat de uitkomst ook is.(Omdat dit al is afgestemd)
In het vervolg: neem zelf het initiatief in het gesprek om afspraken te maken over de procedure.
Ik ga voor je duimen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 19:24

Ik heb 8 december weer een sollicitatiegesprek, voor een functie bij een oude opdrachtgever (in dienst dit keer).

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 21:46

Ik meld me hier ook maar vast voorzichtig. Door omstandigheden momenteel (onvrijwillig) in de WW/ziektewet. Grootste probleem hier is eigenlijk vooral dat ik niet weet waar ik op wil solliciteren := Ervaring in de zorg maar moet eerlijk zeggen dat ik ook niet weet of ik daar zo graag naar terug wil :o

Wel al een paar sollicitaties de deur uit gedaan maar nog zonder succes helaas. Van de 4 brieven 1 gesprek gehad maar vind gesprekken toch altijd maar knap lastig :=

Spannend Prairy! Alvast veel succes!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:48

Ik zou dan zeggen, neem nu vooral even je tijd als je toch al in de Ziektewet zit, want als je door blijft gaan en steeds minder uren gaat doen omdat je het eigenlijk niet trekt en niet doet wat je leuk vindt, ga je jezelf uiteindelijk heel erg tekort doen.

Neem de tijd om uit te zoeken wat je wil en waar je blij van wordt. Wil je toch iets doen ga dan bijv even vrijwilligerswerk doen ofzo.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 22:56

Prairy schreef:
Ik zou dan zeggen, neem nu vooral even je tijd als je toch al in de Ziektewet zit, want als je door blijft gaan en steeds minder uren gaat doen omdat je het eigenlijk niet trekt en niet doet wat je leuk vindt, ga je jezelf uiteindelijk heel erg tekort doen.

Neem de tijd om uit te zoeken wat je wil en waar je blij van wordt. Wil je toch iets doen ga dan bijv even vrijwilligerswerk doen ofzo.

Dit dus. :j

Eind resultaat voor mij is dat een eventuele wia lager komt dan een ww.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:21

Ik zit momenteel in de ziektewet vanwege een operatie, niet om mentale klachten gelukkig :) Alhoewel ik verwacht over 2 weken weer terug in de WW te komen.
Ik loop echter wel in de GGZ en mijn oude nieuwe baan vond dat voldoende reden vond om mij er op basis van "financieel risico" uit te gooien. Onwijs jammer want had het daar juist naar mijn zin en hield nog genoeg energie over naast de uren die ik werkte. Had me juist in maanden niet zo goed gevoeld als die maand. Mocht ook terug contact opnemen als het traject afgelopen was, maar voel mede om principele redenen daar wat minder behoefte voor. En ik geloof eigenlijk niet zo dat er dan toch niet stiekem een vergrootglas op je blijft liggen. Begin dan liever gewoon ergens met een schone lei.

En ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik na bijna een half jaar thuis zitten ook wel wat financiële stress begin te krijgen maar ook echt wel weer wat behoefte heb aan wat meer regelmaat en structuur in m'n leven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:02

Gelukkig zijn het bij mij geen mentale klachten. Loop alleen krom als een oud vrouwtje in 80. :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:19

Oh jongens ik loop zo vast -O- Heb mijn droomvacature gevonden, bij een organisatie die een naadloze stap is vanaf mijn huidige werk.

Gave functie, hele goede voorwaarden en de uitdaging die ik nu al enige tijd mis in mijn huidige werk.

Het nadeel? Het is in de Randstad en ik woon in een klein dorpje in Noord-Drenthe. Je wordt geacht 2x per week op kantoor te komen. Reistijd 2 uur enkele reis. Grotendeels per trein dus hopelijk ook deels reistijd maar het is wel 4 uur reizen per kantoordag. Ik zou dan wel minder kunnen werken, 36 ipv 40.

Mijn vriend staat er achter, en ik wil het zelf ook graag. Maar vind de reistijd ook wel een drempel. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dergelijke reistijden? Hoe bevalt dat? Waar loop je tegenaan?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:23

Reistijd is volledig afhankelijk van hoe makkelijk je reis. Heb een 3 maanden op Schiphol gewerkt, maar dat was ook nog onregelmatig. Ben toen ziek uitgevallen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:51

Geen 2 uur, wel 1uur waarvoor ik anderhalf uur moet rekenen. Voor mij persoonlijk is het reizen totaal geen probleem zolang je werk leuk is. Ik vind het een fijne manier om te kunnen schakelen van gezin naar werk en andersom. Wij gaan verhuizen en dan wordt mijn reistijd een 20min langer. Verwacht dat ik 2u moet gaan rekenen. Ik kan niet in de toekomst kijken naar verwacht dit geen probleem te vinden zo lang ik het naar mijn zin heb op het werk.

Ik heb ook op een andere plek op een uur rijden afstand gewerkt. Dat was prima zolang het leuk was. Toen het daar niet meer lekker liep was de reistijd vreselijk...

Dus voor een super leuke baan zou ik het doen!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:00

Berdien schreef:
Oh jongens ik loop zo vast -O- Heb mijn droomvacature gevonden, bij een organisatie die een naadloze stap is vanaf mijn huidige werk.

Gave functie, hele goede voorwaarden en de uitdaging die ik nu al enige tijd mis in mijn huidige werk.

Het nadeel? Het is in de Randstad en ik woon in een klein dorpje in Noord-Drenthe. Je wordt geacht 2x per week op kantoor te komen. Reistijd 2 uur enkele reis. Grotendeels per trein dus hopelijk ook deels reistijd maar het is wel 4 uur reizen per kantoordag. Ik zou dan wel minder kunnen werken, 36 ipv 40.

Mijn vriend staat er achter, en ik wil het zelf ook graag. Maar vind de reistijd ook wel een drempel. Zijn er mensen hier die ervaring hebben met dergelijke reistijden? Hoe bevalt dat? Waar loop je tegenaan?

Ik lees nog steeds mee hier sinds mijn vorige overstap, nu ruim een jaar geleden. Toen heb ik een vergelijkbare stap gemaakt, van klein dorpje onderin Groningen naar centrum Utrecht gaan werken- 2,5 uur reistijd van deur tot deur en 2x pw kantoor. Mij bevalt het dikke prima, maar ik heb wel bedongen in mijn contract dat ik als ik in de trein (Assen- Utrecht) kan werken ik dat als werktijd kan schrijven. Dat maakt het goed te doen, zeker als het bedrijf ingeregeld is op dat mensen veel thuis werken :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 12:20

Is evt die twee dagen kantoor te combineren met een overnachting?
Dan scheelt het 4 uur reistijd per week.

Ik heb een jaar lang 2 dagen per week in het noorden gewerkt (Groningen, Friesland, Drente) terwijl ik in de regio Arnhem woon.
Bij mij is reistijd wel volledig werktijd, ik reis in een dienstauto vanwege ambulante functie.

Ik had het zo geregeld dat ik op woensdag rond 8.30 van huis ging, rond 18.00 in het hotel en op donderdag juist rond 6.15/6.30 vertrek uit het hotel en rond 16.00 weer thuis.

Ik vond het op deze manier prima te doen.
Het idee was, toen ik eraan begon, dat ik naar het noorden zou verhuizen.

Na ruim een jaar is het gestopt omdat er toen iets in mijn persoonlijke situatie gebeurde waardoor ik een tijdje in de ziektewet terecht gekomen ben.
En niet weer opnieuw opgestart daarna, omdat we niet het huis konden vinden dat we voor ogen hadden en besloten hadden, na wat er in de persoonlijke situatie gebeurd was, dat dit voor ons niet het moment was om te gaan verhuizen.
En de nut en noodzaak om een extra persoon in die regio te hebben werken voor mijn organisatie ook minder noodzakelijk was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:13

Nee de kantoordagen zijn dinsdag en donderdag. Dus overnachten is dan geen optie.

Goed om te horen Vientje! Ik vermoed dat we niet heel ver van elkaar vandaan wonen, ik zou dan ook vanuit Assen de trein pakken.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:30

Ik heb heel kort van Midden Limburg naar Amsterdam gereisd maar was er snel klaar mee (dat was wel een hele week en omdat ik naar Limburg verhuisde, dus niet omdat ik de baan zo leuk vond).

Ik zou, als je er voor gaat, eerste klas reizen en onderweg mogen werken als eis mee nemen. Anders worden je dagen echt heel erg lang. En misschien toch kijken of dinsdag en donderdag misschien om en om di-woe en woe-do zou kunnen? En dan een overnachting. Dat je wel de kantoor dagen meepakt maar ook een klein beetje flexibiliteit.

Als ze jou ook echt willen dan kun je misschien toch een beetje in het midden uitkomen.

En als je minder kunt werken voor een beter salaris is dat misschien ook fijn? Dan win je de 4u werken plus de reistijd voor die 40u.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 13:52

Hoe verplicht zijn de kantoordagen? Hier is het officieel ook 1-2x week, dinsdag en donderdag.. maar ik heb best wel wat collega's op jouw afstand wonen die dat eerder 1x in de week doen.. en in onze vacatures staat eigenlijk altijd 2.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 20:44

Ik zou praten over 1 kantoordag per week of dinsdag-woensdag of woensdag-donderdag met een overnachting. Als ze je echt graag willen hebben is een beetje flexibiliteit daarin wel gewenst, want genoeg privé tijd en energie om buiten werk om dingen te kunnen doen is heel belangrijk.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:16

De kantoordagen zijn echt verplicht :j Ben er al eerder op gesprek geweest, begin dit jaar. Maar toen woonde ik nog 10 minuten fietsen van Groningen CS af. Nu is het eerste fatsoenlijke station Assen en dat is toch 20-25 minuten met de auto. Of ik moet ‘om’ via Groningen CS.

Kantoordagen zit dus geen rek in, de rek zit echt in het reistijd is werktijd en uitkomen op minder uren voor hetzelfde of een hoger salaris :j

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:24

Ik heb ook zo'n afstand tot station Assen inderdaad, volgens mij zitten we vrij dicht bij elkaar :j hier ook verplicht de dinsdag en donderdag naar kantoor, ik vind dat juist fijn- niet een nacht daar moeten overnachten en dus fijn s avonds weer thuis voor de poezen :+ , en de lange dagen worden dan mooi afgewisseld met kortere en rustigere thuiswerkdagen. Omdat iedereen dinsdag en donderdag op kantoor is is dat ook het prettigst qua overleggen. Op woensdag en vrijdag kun je een bom afsteken op kantoor, geen kip daar :') Alleen de terugreis is het gevecht om een zitplek in de trein om te kunnen werken (of zelfs het gevecht om überhaupt in de trein te passen :oo ) op Utrecht Centraal in de spits wel vervelend soms, too many people na een drukke kantoordag :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 13:03

Ik vind dat echt te ver en te vaak.
Ik moest voor mijn vorige functie vaak van Assen naar Utrecht. Niet altijd een zitplek beschikbaar, betekent niet kunnen werken in de trein. Bij de Veluwe geen verbinding, betekent ook niet kunnen werken in mijn geval. Vaak vertraging waardoor je reistijd opliep.

Hoe leuk het werk ook is, voor mij breekt dat op.
Nu is dat natuurlijk wel persoonlijk en is dat voor een ander misschien niet z’n groot probleem.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:46

Ik plaats nooit meer iets op Bokt maar ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ik heb 18 november bij een grote landelijke organisatie op de website aangemeld voor een ‘bakkie met een recruiter’. Ik kreeg toen meteen een mail van de recruiter met een vacature, of dat me iets leek. Leek me wel wat, dus aangegeven dat ik interesse had. Daar kreeg ik een mail op terug van de recruiter met ‘lach-huil’ smileys en verder niks. Paar dagen gewacht en haar vrijdag de 21e gebeld met de vraag wat nu de procedure was na ons mailcontact. Kreeg het verzoek om via de vacature te solliciteren, ze gaf aan dat ze hoopte dat ik dat ook ging doen omdat het passend leek en ze nog niemand had. Dit gedaan, werd binnen een half uur door de recruiter teruggebeld met wat aanvullende vragen, ze ging het naar de manager doorsturen en zou me de maandag erop bellen. Ik ben niet gebeld, dus heb haar vorige week vrijdag gemaild met de vraag of er al een update was. Kreeg meteen een mail terug met dat ze de dag ervoor op een aantal manieren had geprobeerd de manager te bereiken maar ‘nix’ (ja serieus) had gehoord en het meteen weer ging proberen. Tot op heden niks meer vernomen.. aan de ene kant ben ik er, als zij het visitekaartje van deze mega organisatie moet voorstellen, nu alweer klaar mee :’) en aan de andere kant ben ik wel echt geinteresseerd in deze baan en zou ik er graag over in gesprek willen. Ik vind alleen deze recruiter echt heel onprofessioneel en heb geen andere contactpersoon die ik hierover kan bellen of mailen.. wat zouden jullie doen?

Edit: typo

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:55

Ik zou toch kijken of ik een ander contactpersoon zou kunnen vinden binnen het betreffende bedrijf
(Misschien via LinkedIn of via de website van het bedrijf)

Als bedrijf zou ik niet willen dat iemand op deze manier mijn bedrijf zou representeren.

Ik zou alle communicatie over de heg gooien.
En kijken hoe ze dat oppakken.
Bij goed aanpakken van deze situatie zou ik dan echt wel daar willen werken, bij een verkeerde aanpak zou ik genoeg weten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:49

Weet je welk bedrijf het is? Direct via het bedrijf solliciteren dan?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-25 15:51

Prairy schreef:
Ik heb 8 december weer een sollicitatiegesprek, voor een functie bij een oude opdrachtgever (in dienst dit keer).

Aangenomen *\o/*

Volgende week arbeidsduur gesprek.