Kun jij nog rondkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Kun jij nog rondkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:44

wat is me altijd afvraag, zijn pesticiden zo gemakkelijk te verwijderen enkel door lichtjes afspoelen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:46

MyWishMax schreef:
Ik krijg de munt dus niet aan de gang hier? Wel jn een pot, omdat ik weet van mijn ouders dat het net onkruid is. Maar blijkbaar vindt het de pot niet leuk, verkeerde grond of plek?

Ik heb Arabische munt in een ingegraven pot zonder bodem, maar wel met worteldoek zodat hij niet via de grond verspreidt. Die is best laat dit jaar dus niet opgeven.
Als hij goed groeit dan opletten dat omgevallen takken geen wortels maken, anders heb je zo nog meer planten.

Heb je een plant uit de supermarkt dan wel ompotten naar een grotere pot met potgrond, die plantjes zijn niet gemaakt om lang te leven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 17:56

fokfanaat schreef:
wat is me altijd afvraag, zijn pesticiden zo gemakkelijk te verwijderen enkel door lichtjes afspoelen

Als je kraanwater goed is, dan zou het volgens de laatste alinea in dit artikel moeten kunnen:
https://gezondwaterdrinken.nl/kraanwate ... esticiden/

Maar goed, allemaal verder redelijk offtopic. Ik loop alleen iedereen ervoor te waarschuwen, aangezien mijn tante alles plukte wat los en vast zat en van de Santiago de Compostella wandeling á 800km in zes weken twee jaar terug naar amper 2 km per dag is gegaan... -O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 20:51

fokfanaat schreef:

Nee helaas niet, planten nemen het ook op. Vooral fruit zoals aardbeien, kersen, druiven, etc, zit superveel op en in. Maar ook spinazie, sommige slasoorten, nemen het snel op. Ik heb eens een onderzoek (een goede) gelezen waarin erg veel groente- en fruitsoorten waren getest die te koop zijn bij verschillende Nederlandse supermarkten. Ik kan me herinneren dat de aardbeien zoveel gif bevatten, dat het beter is om ze niet aan kleine kinderen te geven :+ Ook wijn (immers gemaakt van druiven) bevat vaak veel gif. Ik kan dat onderzoek zo 1 2 3 niet vinden, maar als ik hem tegenkom dan plaats ik hem wel.
Ik eet al een tijdje biologisch. Is vaak wel ietsje duurder helaas -O- maar daarentegen kopen veel mensen geen biologische producten en blijven ze vaak over. Dan belanden ze bij de Jumbo bijvoorbeeld in de afprijs-bak *\o/*

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:07

Hier aardbeien, sla, spinazie, spruiten, bieten, bloemkool, watermeloen, komkommers, tomaten, rode kool, peren, appels, kersen, frambozen, aardappelen uit eigen tuin, alles onbespoten :9

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:12

Kan je verbouwen voor anderen die geen grond hebben.. maak je er een handeltje van :)

Oh nee wacht :+

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:12

Babsiej schreef:
Hier aardbeien, sla, spinazie, spruiten, bieten, bloemkool, watermeloen, komkommers, tomaten, rode kool, peren, appels, kersen, frambozen, aardappelen uit eigen tuin, alles onbespoten :9

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:13

Janine1990 schreef:
purny schreef:
De bramen groeien in een woonwijk...

Dan nog zou ik het gezien de recente bevindingen niet aanraden om ze wild te plukken en ongewassen te eten. Maar dat is ook meer omdat ik zie wat Parkinson met een mens kan doen, van iets te dicht bij.

Nou ik vraag me af of die paar bramen her en der die je plukt nou echt zo erg zijn. Ik laat ze er niet om hangen iii als ik er zin in heb.
En in verband gebracht is dus nog niet met zekerheid.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:13

Babsiej schreef:

Heerlijk!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:17

Needje schreef:
Nou ik vraag me af of die paar bramen her en der die je plukt nou echt zo erg zijn. Ik laat ze er niet om hangen iii als ik er zin in heb.
En in verband gebracht is dus nog niet met zekerheid.

Het RIVM vind het plausibel, in Frankrijk is Parkinson al een erkende beroepsziekte onder agrariërs.

Zeg het maar, ik weet het ook allemaal niet. Wetenschappelijk dient aan te worden getoond waar het causale verband zit, niet dat het verband er is...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:41

Purny, volgens mij weet ik in welke wijk jij woont en dan kun je die bramen rustig eten hoor! Hier geeft de framboos in pot elke dag genoeg om er flink wat van te eten :). Komkommer, drie soorten tomaten en aubergine staan ook in pot en groeien goed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:52

germie schreef:
Urbanus schreef:
Maar Germie, vind je het niet hypocriet dat anderen niet mogen klagen maar jij vervolgens een dagboek vol schrijft over wat er allemaal mis is in je leven?

Klagen? Je mag zeker wat schrijven over waar je het niet mee eens bent. Of dat je niet rond kunt komen. Maar als je niets hebt, en je krijgt iets, dan mag je daar wel dankbaar voor zijn vind ik. Maar je mag wel klagen wat je is afgenomen.
Dit topic gaat over rondkomen en ja, dat wordt voor mij ook lastiger. Maar ik heb de glutenvrije pasta dankbaar aangenomen wat volgens sommige minima te min was.

Overigens heb ik geen dagboek. En ook nooit gehad. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Mij niet bellen als karma op een dag bij jou om de hoek komt kijken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 21:57

Bramen eet ik rechtstreeks van de struik in 't bos (uiteraard alleen de hogere hangende bramen en geen grote hoeveelheden)

Hoe zit het met de aardbeikwaliteit in Duitsland? Ik kocht daar een bakje langs de weg en die waren beduidend zoeter dan de Nederlandse variant.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:00

elnienjo schreef:
Bramen eet ik rechtstreeks van de struik in 't bos (uiteraard alleen de hogere hangende bramen en geen grote hoeveelheden)

Hoe zit het met de aardbeikwaliteit in Duitsland? Ik kocht daar een bakje langs de weg en die waren beduidend zoeter dan de Nederlandse variant.

Misschien kun je daar een topic over openen want dit gaat wel heel erg de andere kant op.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:01

Hoe komt het eigenlijk dat iemand die samenwoont zo ongeveer het dubbele bedrag aan zorgtoeslag krijgt dan een single? Beetje krom dat iemand die de kosten van levensonderhoud kan delen meer toeslag krijgt dan degenen die er alleen voor staan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:03

elnienjo schreef:
Hoe komt het eigenlijk dat iemand die samenwoont zo ongeveer het dubbele bedrag aan zorgtoeslag krijgt dan een single? Beetje krom dat iemand die de kosten van levensonderhoud kan delen meer toeslag krijgt dan degenen die er alleen voor staan.

Is dat zo? Ik krijg juist geen toeslag meer sinds ik samen ben gaan wonen.
Citaat:
Zorgtoeslag en samenwonen in 2021
Hoe meer u gezamenlijk verdient, hoe minder zorgtoeslag u krijgt. Heeft u samen meer dan € 149.819,- aan vermogen in 2021? Dan krijgt u geen zorgtoeslag. En alleen als u samen minder dan € 21.500,- verdient, krijgt u de maximale zorgtoeslag van € 207,- in 2021.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:04

Hoe kom je daar nou bij? Mijn kinderen wonen nog thuis en krijgen gewoon zorgtoeslag getoetst aan hun inkomen?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:06

elnienjo schreef:

Je zorgverzekering wordt niet goedkoper als je samen woont. Dat is voor andere kosten wel zo. Je krijgt pp niet (significant) meer dan iemand die alleen is:
https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekeri ... t%20hebben.

Als je toeslagpartner bent is de kans ook groot dat je toeslag afneemt, omdat je dus samen meer verdient.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:06

Urbanus schreef:
elnienjo schreef:

Is dat zo? Ik krijg juist geen toeslag meer sinds ik samen ben gaan wonen.
Citaat:
Zorgtoeslag en samenwonen in 2021
Hoe meer u gezamenlijk verdient, hoe minder zorgtoeslag u krijgt. Heeft u samen meer dan € 149.819,- aan vermogen in 2021? Dan krijgt u geen zorgtoeslag. En alleen als u samen minder dan € 21.500,- verdient, krijgt u de maximale zorgtoeslag van € 207,- in 2021.

Zorgtoeslag is toch gebaseerd op inkomen en niet op vermogen?

Ik krijg het al jaren niet meer en als ik een beetje in dit topic lees, krijg ik de indruk dat er maar zeer weinig mensen zijn die recht hebben op zorgtoeslag...

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:07

Zolang je geen fiscaal partner bent, kunnen beide personen zorgtoeslag krijgen.
Zo krijg ik wel zorgtoeslag (Want verdien niet genoeg) en mijn vriend niet. En wij wonen samen.
Dit jaar gaan we trouwen en worden we dus fiscaal partner, dan krijg ik niets meer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:08

omdat zorgtoeslag per persoon is, zolang je geen toeslagpartner bent. dus nee je krijg niet het dubbele, ieder krijgt gewoon waar hij/zij recht op heeft op basis van inkomen. zijn mensen toeslagpartner, dan gaat het anders.
Het zou een mooi verhaal zijn als A samen met B ging wonen, en vervolgens A mag dokken omdat B geen zorgtoeslag ineens meer krijgt.. dat zijn nu echt persoonlijke kosten die niet meer/minder worden als je met 2 bent of alleen bent.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:11

okee, blijkbaar heb ik dus verkeerd gelezen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 06:46

Iemand die (bruto) meer als 31.998 euro per jaar heeft krijgt idd geen zorgtoeslag in 2022.
En voor (fiscale) partners mag het gezamenlijk inkomen niet boven de 40.944 euro zijn.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... orgtoeslag.

Dus bij iemand die geen recht heeft op zorgtoeslag, is daar ook het inkomen naar ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 08:42

Urbanus schreef:
germie schreef:
Klagen? Je mag zeker wat schrijven over waar je het niet mee eens bent. Of dat je niet rond kunt komen. Maar als je niets hebt, en je krijgt iets, dan mag je daar wel dankbaar voor zijn vind ik. Maar je mag wel klagen wat je is afgenomen.
Dit topic gaat over rondkomen en ja, dat wordt voor mij ook lastiger. Maar ik heb de glutenvrije pasta dankbaar aangenomen wat volgens sommige minima te min was.

Overigens heb ik geen dagboek. En ook nooit gehad. :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Kortom, 0 zelfreflectie maar wel miepen over je huis terwijl er zoveel daklozen zijn.

Geen idee hoe ik daklozen kan helpen. Ik heb geen woonruimte wat leegstaat hoor. Ik bezit maar 1 huisje, niet meerdere. Dus wat ik dan aan daklozen kan doen :? :? :? :? :? :? :? Ja, mijn huis heeft aardbevingsschade, dus schade buiten mijn schuld om. Mag je daar niet wat van vinden? Zeker wel. Je kunt in ieder geval je totaal niet indenken dat mensen zich zorgen maken omdat ze nu nog net wel rond kunnen komen, maar mogelijk in de winter niet meer. Of hoe het verder moet met woningen die schade krijgen door acties van de overheid, maar waar geen vergoeding tegenover staat. Dat alles zo rooskleurig gebracht wordt in het nieuws betekent niet dat het echt zo is. Ik zie hier om me heen echt ellende en stress en dan gaat het niet over mijn huis, maar over ergere schades en aan het lijntje gehouden worden. Wij betalen net zo veel voor gas, terwijl het hier in de grond zit. En nee, ik heb er geen moeite mee als men het weer meer uit de grond gaat halen hier, maar er moet wel compensatie en schadeloosstelling tegenover staan. Want de beloofde minder aardbevingen zijn nog niet zichtbaar. De schades blijven en de achterstand in herstel of het ontkennen van schades gaat ook gewoon door.

Er is een verschil tussen klagen, en ondankbaar zijn. Ik ben gelukkig net geen minima, maar heb moeten werken voor wat ik bereikt hebt. Heb zelf ook een tijdje op het minimumloon geleefd hoor. Maar merk wel dat het krapjes wordt nu. En voor wat ik krijg ben ik wel dankbaar, ik zeurde niet over die glutenvrije pasta. Als ik iets niet lust zou ik het ook zeggen, maar glutenvrij smaakt niet echt anders hoor, het is de saus die de smaak maakt. Dus hier extreem veel zelfreflectie, en weten hoe het is om op weinig geld te hebben. Makkelijk oordelen als je iemand niet kent. Ja, ik ben blij dat ik nu wat hoger zit dan het minimum. En wil daar ook absoluut niet naar terug. Maar er kan wel minder en minder merk ik. En dat komt puur omdat het salaris op de nullijn zit en kosten stijgen.
Ik help ook echt wel eens mensen. Maar als je zelf het moeilijk hebt moet je maar afwachten of iemand je wil helpen. Alleenstaand in deze tijd met maar 1 salaris (of dus samenwonend met 1 salaris) maakt het echt lastiger hoor.

Eten uit eigen tuin, dat is ook niet voor iedereen weggelegd. Ik heb wat in de voortuin staan omdat achter alleen maar schaduw is, de hele dag. Dus daar groeit niets. Maar je schijnt niet overal een moestuin in de voortuin te mogen maken wegens 1 of andere welzijnscommissie.
Dus de moestuin is niet voor iedereen weggelegd, maar een keer een krop sla of iets aan kruiden in een pot kunnen de meesten wel.
Maar er zijn her en der echt wel braakliggende stukjes waar je misschien wel een buurttuin van kunt maken. Dan moet je alleen hopen dat anderen het niet slopen of er inderdaad overheen piesen.
Ook zou een volkstuinvereniging kunnen vragen wat mensen nog met braakliggende stukjes doen. Er is een wachtlijst voor volkstuinen, maar sommigen hebben er al jaren niets staan, maar houden de tuin aan. Dan kun je misschien zeggen van als je dit jaar er niets mee doet, mag een ander dan dit jaar de tuin gebruiken? Dan hou je wel het recht op, maar komt er toch nog oogst af. Iemand er af zetten die wel betaalt gaat wat ver, want het kan ook tijdelijk zijn dat iets niet lukt. Maar denken in oplossingen kan ook. IK kon vroeger als scholier een stuk grond gebruiken bij de kerk voor een moestuin omdat ik de hele tuin bij mijn ouders volgezet had met groentes, waar nog maar een gaatje was. :Y) Dus er zijn vast wel meer mogelijkheden.

Bramen eet ik af en toe, zelfs vers van de struik zonder spoelen. Maar dat zijn de hoge. De lage eet ik inderdaad niet.

Bij ons in het bos is overigens ook een zelfoogstpad, daar zijn allemaal appelbomen geplaatst en bessen en iedereen mag er af halen als het rijp is. Dat vinden mensen zeker leuk. Het was het favoriete pad van mijn moeder toen ze nog leefde.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 09:02

Zolang mensen nog 7 keer per jaar op vakantie gaan, weten ze niet wat armoede is.

Wat trouwens prima is, boeien.

Ik vind het gewoon hypocriet om mensen hun geklaag te verwijten maar zelf ook te klagen.