Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:56

sanso schreef:
Ailill, is dat in de hoop dat iemand ze nog herkent?
Klopt, het gaat echt om een stoffelijk overschot zonder identiteit. Maar bijv. ook opgravingen in Zeeland betreffende de watersnoodramp, om zo alsnog DNA op te kunnen slaan in een database.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:59

Over graven schudden.

Mijn opa werd afgelopen vrijdag begraven en bijgelegd bij mijn oma..mijn oma is 12 jaar geleden overleden. En haar graf is geschud en de resten zijn in een klein doosje/kistje gegaan en onder het graf van mijn opa gelegd. Die is er boven op gekomen. Officieel is dit een graf voor 2 mensen maar omdat me oma nu geschud is kan er weer iemand bij. Dus liggen er straks 3 of als het lang mag duren wordt opa geschud en kunnen er weer 2 bij. Wist niet dat dat kon maar blijkbaar wel.

Mijn oudste broer is +/- 36 jaar geleden net na de geboorte overleden dat grafje is nog steeds niet geruimd mijn ouders hebben dit grafje niet gekocht (was toen geen geld voor) maar begreep van de begravennisondernemer dat de begraafplaats de papieren slecht op orde had dus die graven mogen nooit geruimd worden.

Jullie hebben het over lichamen die chemo's gehad hebben en daardoor lang in tact blijven. Bizar idee
Mijn oma die dus geschud is afgelopen week is overleden na een ziekte bed ze had kanker en veel chemo's gehad. Vraag me dan nu meteen af in hoeverre haar lichaam al vergaan was... Gelukkig hoef ik dat niet te weten brr.

lor1_1984

Re: Horror baan voor vele.. Ik ben Thanatopraxeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:04

Mss een hele stomme vraag, maar is dat snelle ontbinden ook bij mensen die langere tijd geleden (als in jaren) chemo hebben gehad of enkel als het max een half jaar ofzo voor het overlijden was?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:27

Ik vraag me soms ook af hoe het zal gaan. Mijn vader ligt al 22 jaar in het graf. Daar is in 2017 mijn broer bovenop gekomen. Dat graf was ooit voor 2 mensen, maar nu zeiden ze dat als het meer dan 10 jaar duurt dat mijn moeder overlijdt zij er weer bij zou mogen.
Dat is in Almere en kleigrond, dus dat zakt nog behoorlijk. Toen we er waren zei ik al; over x jaar drijven de eerste in het water denk ik.

Er staan altijd borden over het ruimen of verlengen. Maar heb het echt nog nooit zien doen toen we er nog vlakbij woonden. Ik zou ook niet weten wat ze er daar mee doen. Maar zolang wij verlengen is het zoals het is.
Ik kan me niet voorstellen als ik de aantallen zie dat ze die allemaal cremeren. En dan ook gratis? Normaal kost dat toch geld?
In Almere ruimen ze op zich best snel. Als je kijkt naar hoe oud het graf is waar mn oma in ligt......Maar goed, daar wordt elk jaar nog voor betaald en dat zal ooit wel een keer stoppen als kinderen dat niet doorzetten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:30

Grappig dat je dat noemt superpony! Mijn vader woonde vroeger naast een kerk. Eentje uit de 17e of 18e eeuw, zijn broers voetbalden wel eens met schedels. Mocht natuurlijk niet van opa en oma :+

Tegenwoordig zie je dat daar niet meer, maar er ligt een sloot omheen, daar zal het wel van zijn gekomen. Ook kleigrond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:47

Janine1990 schreef:
Grappig dat je dat noemt superpony! Mijn vader woonde vroeger naast een kerk. Eentje uit de 17e of 18e eeuw, zijn broers voetbalden wel eens met schedels. Mocht natuurlijk niet van opa en oma :+

Tegenwoordig zie je dat daar niet meer, maar er ligt een sloot omheen, daar zal het wel van zijn gekomen. Ook kleigrond.

Ow, wat erg. Als die mannen daar later aan terug dachten, zullen ze toch weleens gedacht hebben....

In theorie kan het denk ik niet. Maar in Almere zakte vroeger alles heel snel weg. Er lag wel zand op de klei, maar straten werden met regelmaat opgehoogd.

De begraafplaats van Haven ligt pal achter de dijk en dan water. Omdat wij jong weleens naar water gingen graven, moet ik daar altijd aan denken.

Over 10jaar zou mijn vader er ruim 30 jaar liggen als er nog wat over is. Dan zou mijn moeder er bovenop komen.
Contracten zijn meen ik voor 20 jaar steeds. Ik zou niet in zien hoe je daarna ooit nog iets van mn vader gaat vinden als ze willen ruimen. Ik hou het nog even aan en dan is het graf misschien 50-80jr oud. Daar ga je nooit meer iets vinden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:21

HorseTopShop schreef:
kimmie261 schreef:
er is niet zo heel lang een programma op tv geweest over iemand die graven ruimde,daar zag je ook hoe ze dat deden en wat eruit een kist komt, en daar zeiden ze dat de botten in een knokkenput gingen..kunstgebitten ed werden wel apart gehouden.

leuk dat je weer terug bent TS,rete interessant hoor dit topic!

De begraafplaatsen waar mijn man werkt, wordt niks apart gehouden. Dat mogen ze niet. Kunstgebitten, sieraden, gouden tanden... Alles wordt vernietigd.
Ook de staat van de kist is afhankelijk van meerdere factoren. Vaak is de kist gewoon helemaal weg en vinden ze alleen nog de metalen schroeven terug.

oh ik geloof het hoor, ik had het alleen in een docu gezien op tv, daar hadden ze het over een knekelput (https://nl.wikipedia.org/wiki/Knekelput) ...maar vertel gerust het een en ander...super interessant allemaal :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:26

Misschien ook tof voor de liefhebbers van de wat lugubere zaken: de catacomben van de kapucijnen/cappuchini

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:37

In Turkije heb je het dorp Kayakoy, ooit zijn alle bewoners gedeporteert en alles is leeggeroofd.
Tegenwoordig kan je er voor twee euro ofzo rondlopen, als een soort museum.
Daar staat een soort gemetselt huisje met een raampje zonder glas met tralies, waarin een berg botten liggen dat was daar de knekelput daar zover ik me herinner.
Dat was toch best een beetje vreemd, want zo lang is dat allemaal niet geleden en dan kijk je tegen skeletten aan.
Een beetje hetzelfde idee als dat je tegen schedels aan zou kijken in een voormalig concentratiekamp.
Dat vond ik toch wel een beetje eerbreuk, maar de grieken die daar woonden waren ook gewoon wat voor Hitler destijds de joden waren.
En nog heerst die vijandigheid tov de grieken er.
Eerst werden ze verbannen naar Kayakoy, daarna gedeporteert.
Onze chauffeur meen ik zijn opa was griek en woonde daar, hij kwam met onze excursie voor het eerst in Kayakoy.
Wat heeft die man gehuild daar, echt zo vreselijk hartverscheurend.
Zo’n grote kerel, en dan dat knekelhuisje erbij..

Bij deze link staat het omschreven als ‘carnel house’, de inhoud van het huisje staat ook op de site..
https://turkeyphotoguide.com/kayakoy

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:45

Interessant Moonfish, misschien zijn dit soort dingen wat voor een apart topic?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:48

Het is ongelofelijk knap dat je dit beroep uitoefend. Ik zou het niet kunnen. Heel dankbaar werk ook. Ik stoor me alleen heel erg aan je taalgebruik af en toe. Dat doe je onderling binnenskamers ongetwijfeld zonder dat je respectloos wilt doen, maar om dat op een openbaar medium zo neer te zetten? Ik ben na pagina 1 afgehaakt, maar wilde dit toch kwijt om je dit mee te geven.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:50

Heel interessant topic, ik heb zo geen vragen die nog niet gesteld zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 16:50

Het ging mij hoofdzakelijk om het knekelhuisje, en dat dat toch wel een raar idee is zeker met familie van een dorpsbewoner erbij.
Maar als je het interessant vind zou ik zeggen open gerust een topic erover. :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:03

Toevallig reed ik net langs een huis waar 2 mannen een overleden persoon in de auto aan het laden waren. Deze persoon lag op een brandcard met soort rood/paarse doek om gewikkeld. Zijn jullie niet bang dat een lijk gaat schuiven in de auto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:30

Oh dat wou ik nog vragen.
Toen mijn oma was overleden werd ze gewassen en aangekleed.
Deze mensen legden toen een roos op haar bed. Heeft dat een speciale betekenis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 17:37

vur schreef:
Het is ongelofelijk knap dat je dit beroep uitoefend. Ik zou het niet kunnen. Heel dankbaar werk ook. Ik stoor me alleen heel erg aan je taalgebruik af en toe. Dat doe je onderling binnenskamers ongetwijfeld zonder dat je respectloos wilt doen, maar om dat op een openbaar medium zo neer te zetten? Ik ben na pagina 1 afgehaakt, maar wilde dit toch kwijt om je dit mee te geven.

Pardon? welk taalgebruik?

Saaams schreef:
Toevallig reed ik net langs een huis waar 2 mannen een overleden persoon in de auto aan het laden waren. Deze persoon lag op een brandcard met soort rood/paarse doek om gewikkeld. Zijn jullie niet bang dat een lijk gaat schuiven in de auto?

Nee, aan de brancard zitten riemen. Die vouw je over het lichaam heen zodat deze niet kan schuiven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-01-19 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 17:59

vur schreef:
Ik stoor me alleen heel erg aan je taalgebruik af en toe. Dat doe je onderling binnenskamers ongetwijfeld zonder dat je respectloos wilt doen, maar om dat op een openbaar medium zo neer te zetten? Ik ben na pagina 1 afgehaakt, maar wilde dit toch kwijt om je dit mee te geven.

:?

Het zijn gewoon doodnormale termen, ik heb even teruggelezen maar nergens staat iets waar je aanstoot aan zou kunnen nemen tenzij je wel heel erg fijngevoelig bent.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 18:01

Onali schreef:
vur schreef:
Ik stoor me alleen heel erg aan je taalgebruik af en toe. Dat doe je onderling binnenskamers ongetwijfeld zonder dat je respectloos wilt doen, maar om dat op een openbaar medium zo neer te zetten? Ik ben na pagina 1 afgehaakt, maar wilde dit toch kwijt om je dit mee te geven.

:?

Het zijn gewoon doodnormale termen, ik heb even teruggelezen maar nergens staat iets waar je aanstoot aan zou kunnen nemen tenzij je wel heel erg fijngevoelig bent.

Jaa dat zijn nou eenmaal de termen van dit vak he >;)
Een lijk is een lijk...kan het niet mooier maken?

Noem het beestje bij zijn naam i.p.v. een hele fanfare er omheen .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:09

vur schreef:

Beetje jammer dat je niet de moeite hebt genomen om verder te lezen.
Deze reactie is A geheel overbodig en staat B lijnrecht tegenover de manier waarop TS daadwerkelijk met de dood omgaat...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:11

TS ; kan je het moment van je allereerste lijk nog herinneren?
En voel je je soms ook emotioneel betrokken bij iemand (als het om een kind gaat) of kun je dit goed opzij zetten?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:16

Offline schreef:
Janine1990 schreef:
Wat een gaaf topic is dit! Ik ga het vanavond nog eens weer doorlezen met betrekking tot de linkjes.

Ben blij dat je terug bent TS, je brengt het waanzinnig fascinerend en met heel veel liefde voor de mens.

Twee vragen kwamen in mij op bij het lezen. Namelijk, hoe gaat jouw werkgever om met deze oproepfunctie? Is het zo flexibel werk wat je daar hebt?
En je had het over een persoon die 4 maanden in een woning had gelegen. Hoe tref je dat lichaam aan en is dat nog toonbaar te maken? Ik begreep altijd dat dit met waterlijken al moeilijk is, lijkt me met een oud lijk nog moeilijker.

En kloppen de beelden in Bones een beetje? Ik begreep dat dit wel heel treffende lijken zijn bij de casussen.

Die van 4 maanden was echt niets meer van te maken helaas.

Mijn werkgever is een goeie kennis/vriend van mij. Dus ik ben er om hem uit te brand te helpen als hij of personeel te kort heeft of een aantal zieken zijn. Vandaar dat het bij mij heel anders gaat.

Ja de beelden van Bones en CSI kloppen zeer zeker!

Ik bedoel eigenlijk meer, wat is er dan nog over? Zit er überhaupt nog huid aan? En zo ja, wat voor kleur heeft dat dan nog?
En moet zo iemand nog geïdentificeerd worden? Ik heb zelf op school gezeten aan een treinspoor, waar dus eens iemand onder de trein is gekomen. Maar toen moest er ook echt een delegatie van school heen om het overschot te identificeren als wel of geen leerling. Dat heeft echt ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Dus vraag me af of je een lijk daar ook nog voor moet prepareren en of dit dan met photoshop bijvoorbeeld nog toonbaar gemaakt wordt ofzo, voor nabestaanden ter identificatie ofzo.

En nu ik dit zo schrijf denk ik even aan je verhaal over treinspringers... Je gaf aan dat er dan een soort doos in de kist gaat met de resten. Is dit een verplichting? Om een stoffelijk overschot zo compleet mogelijk te begraven? En wat als het hoofd en nog een stukje bijvoorbeeld er nog netjes uit ziet, hoe komt zo iemand dan nog in de kist? Maak je daar dan wat van? Ik kan me voorstellen dat zoiets heel goed is voor het rouwproces van de nabestaanden.

Qua werkgever bedoelde ik meer je werk voor de overheid, kunnen zij zo flexibel daarin zijn? Ik kan me voorstellen dat er voor dit werk een uitzondering wordt gemaakt... Erg belangrijk werk.

Edit: Om niet te ver af te dwalen en voor de geïnteresseerden [LZP] Bijzonder luguber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 18:43

Bloem24 schreef:
TS ; kan je het moment van je allereerste lijk nog herinneren?
En voel je je soms ook emotioneel betrokken bij iemand (als het om een kind gaat) of kun je dit goed opzij zetten?

Ja :j als de dag van gisteren....

Zal het vertellen.

Ik werd gevraagd of ik die dag mee kon naar een melding.
Het was 23:00 op een donderdagavond.
Ik zat vol adrenaline ( wat kreeg ik te zien.....)
Ik werd opgehaald in de rouwwagen. Zo een busje met zwarte vlaggen voorop.
Nog nooit in gezeten...

Dat was al een moment van spanning.
Onderweg naar de melding vroeg ik wat ik kon gaan zien en waar ik op moest rekenen.
Mijn collega en tegelijkertijd een goede vriend stelde mij gerust en zei: Dit is een makkelijke.. Maak je geen zorgen.

Wij kwamen aan bij een hospice ( een huis waar je de laatste weken van je leven doorbrengt) .
Daar aangekomen haalde ik de brancard uit de auto en mijn automatische piloot knop ging aan.. Dit is werk en ik moet in mijn "rol" komen.

Wij liepen door de gang met de brancard voor mij uit duwend . Op de brancard een groot bordeaux kleurige hoes. De piepende wieltjes door de gang en de stilte gaven mij kippenvel.

Links en rechts stonden kamerdeuren open en zag ik mensen in bed liggen..de 1 nog zieker dan de ander. Al deze mensen lagen te wachten tot dat er ook zo een brancard hun kwam ophalen. Het besef liet ik even tot mij doordringen. vreselijk!

Aangekomen bij de kamer lag er een man op bed. Een oudere man. Vermagerd. Er stonden foto lijstjes in zijn kamer met familieleden erop. Zijn zus was aanwezig . Meer familie had hij niet meer. De man was bleek en voelde nog warm. Zijn gezicht lag er vredig bij met een glimlach. Hij was in zijn slaap overleden vertelde zijn zus.

Mijn collega nam het gesprek over en vertelde wat wij gingen doen. Ik stond naast de man aan zijn bed en zei in mijzelf "wij gaan jou mooi maken meneer". Ik trok mijn handschoenen aan, haalde de hoes van de brancard af en samen met mijn collega hevelde wij hem over van het bed op de brancard.
Ik deed een laken over hem heen, klikte hem vast met de gordels aan de brancard en deed de hoes over hem heen.

Ik gaf zijn zus een hand en beloofde dat wij hem mooi zouden opbaren voor haar.
Door de tranen heen knikte ze en zei dat ze blij was met ons.

Door de gang lopend stonden de medewerkers in de gang met hun gezicht naar beneden gebogen. Uit respect.

De man achter in de auto geschoven en omstanders die voorbij kwamen knikte ook uit respect.

In het mortuarium werd mij alles uitgelegd hoe ik te werk moest gaan.

Eerst de man wassen. Baard scheren. Mond dicht maken. Alles kwam aan bod. Ik zag het niet meer als een mens... heel raar.. maar had het idee dat wat op de behandeltafel lag niet hetzelfde was wat ik zelf ben..een mens.

De kist had mijn collega al opgehaald en na ons werk hebben wij de meneer in een kist gelegd. Een mooie witte glanzende kist met wit satijnen bekleding. Hij lag er mooi bij! En ik was trots! Ik had zijn zus blij gemaakt en hem zijn laatste rustplek gegeven op een waardige manier.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:51

Klinkt echt als een beroep waar je veel voldoening uit haalt!

Ik werk in het ziekenhuis en onze oefenzaal (ben fysio) zit letterlijk naast het mortuarium. De meeste patienten hebben het niet door (of zeggen er niets van), sommigen maken een grapje dat als ze te hard oefenen, daar terecht komen :') Maar het komt ook voor dat we er langs moeten, terwijl de gang vol staat met familie van.. Nooit fijne momenten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 18:55

Janine1990 schreef:
Ik bedoel eigenlijk meer, wat is er dan nog over? Zit er überhaupt nog huid aan? En zo ja, wat voor kleur heeft dat dan nog?
En moet zo iemand nog geïdentificeerd worden? Ik heb zelf op school gezeten aan een treinspoor, waar dus eens iemand onder de trein is gekomen. Maar toen moest er ook echt een delegatie van school heen om het overschot te identificeren als wel of geen leerling. Dat heeft echt ontzettend veel indruk op mij gemaakt. Dus vraag me af of je een lijk daar ook nog voor moet prepareren en of dit dan met photoshop bijvoorbeeld nog toonbaar gemaakt wordt ofzo, voor nabestaanden ter identificatie ofzo.

En nu ik dit zo schrijf denk ik even aan je verhaal over treinspringers... Je gaf aan dat er dan een soort doos in de kist gaat met de resten. Is dit een verplichting? Om een stoffelijk overschot zo compleet mogelijk te begraven? En wat als het hoofd en nog een stukje bijvoorbeeld er nog netjes uit ziet, hoe komt zo iemand dan nog in de kist? Maak je daar dan wat van? Ik kan me voorstellen dat zoiets heel goed is voor het rouwproces van de nabestaanden.

Qua werkgever bedoelde ik meer je werk voor de overheid, kunnen zij zo flexibel daarin zijn? Ik kan me voorstellen dat er voor dit werk een uitzondering wordt gemaakt... Erg belangrijk werk.

Edit: Om niet te ver af te dwalen en voor de geïnteresseerden [LZP] Bijzonder luguber

Ja er zit nog een huid aan. De kleur is of wit/grijs of heel donkerbruin/zwart.

Ja zo iemand moet geïdentificeerd worden. Dat doen wij niet. Wij doen dan op zo een moment alleen het vervoer naar bijvoorbeeld FSI. Daarna als het geïdentificeerd is halen wij het op en kunnen wij ons werk voortzetten.

Over de bak met resten is een procedure waarvan ik niet weet of je hier van af mag wijken. Alles wat bij dat lichaam hoort moet bij elkaar.

Het kan zijn als bijvoorbeeld de romp nog in tact is wij de overledene zo afdekken dat je hoofd en romp kan zien in de kist voor de nabestaanden voordat de kist sluit. Hou er rekening mee dat het dan na een dag of 2 opzwelt. Dus wordt aangeraden de kist te sluiten.

Nee qua werkgever zijn zij zeker niet flexibel maar ik spreek van te voren af welke dagen ik nodig ben ( ik val in als er mensen op vakantie zijn oid) Dan draai ik een 24 uursdienst en wacht je dus op meldingen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 18:59

Rocamor schreef:
Coloured, er is (door TS?) een link geplaatst met informatie wat er gedaan kan (!) worden met de resten als een graf geruimd wordt.

Als ik goed begreep waren er een aantal mogelijkheden waar evt nabestaanden ook wat over te zeggen zouden kunnen hebben:
- herbegraven in een knekelgraf
- cremeren van de restanten
- restanten opnieuw, maar veeeel dieper, plaatsen in het oude graf.

als ik me goed herinner tenminste

edit: hoe ze dat doen met cremeren? Ik neem aan in een normaal crematorium. Kan me niet voorstellen dat een begraafplaats een oventje heeft en deze zomaar mag gebruiken.

dit heb ik idd ook gelezen :)