Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 21:07

Axivoca123 schreef:
LisaLounda schreef:
Ik zal het nog even wat meer uitleggen waarom ik de scores aan het verzamelen ben.
Ik ben in bezwaar gegaan tegen de universiteit. Na een telefonisch gesprek met de universiteit heb ik mijn bezwaar doorgezet omdat ik vond dat er niet redelijke argumenten vanuit hun kant kwamen. Nu moet ik morgen naar de universiteit komen voor een zitting met de commissie. Ik ben van alles aan het uitzoeken omtrent de scores van anderen aangezien het lijkt alsof cijfers inderdaad heel erg zwaar meetellen. Ik ga dan ook door middel van een wob verzoek (even google gebruiken als je niet weet wat het is :) ) de universiteit "verplichten" om de weging van de verschillende onderdelen van de selectie openbaar te maken.

Haii!! Heb je al nog meer gehoord van de uni over het bezwaar en wob verzoek? :)

Gefeliciteerd aan iedereen en degenen die ook zijn nageplaatst!! Hopelijk vallen er nog 9 mensen af in mijn geval :')

Ik ben ook heel benieuwd ja! De cijfers leken best heel zwaar mee te tellen..

Melisjeee

Re: Diergeneeskunde Selectie 2017-2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 21:18

Die is bekend.
Cijfers: 35%
Kennistoets: 30%
Kritisch redeneren: 25%
Persoonlijkheid (twee delen): Elk 5%

Hou wel in je achterhoofd dat je natuurlijk geen idee hebt van de schaling van de aparte onderdelen. Voor hetzelfde geldt is de schaling van cijfers 1-10 maar gebruiken ze voor de toetsing een schaal van 1-20 of weet ik wat. Echte conclusies kun je uit de percentages niet trekken helaas.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 18:23

Vind het er zoals het er nu uitziet wel oke uitzien opzich. Vind het persoonlijk ook wel terecht dat vwo cijfers van een heel jaar 5v meetellen. De kennistoets was b.v. gewoon stampwerk dus die kan iedereen eigenlijk wel even snel leren. ;)

nereids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 19:58

Melisjeee schreef:
Die is bekend.
Cijfers: 35%
Kennistoets: 30%
Kritisch redeneren: 25%
Persoonlijkheid (twee delen): Elk 5%

Hou wel in je achterhoofd dat je natuurlijk geen idee hebt van de schaling van de aparte onderdelen. Voor hetzelfde geldt is de schaling van cijfers 1-10 maar gebruiken ze voor de toetsing een schaal van 1-20 of weet ik wat. Echte conclusies kun je uit de percentages niet trekken helaas.

Weet je waar dit op internet staat? Ik vind het namelijk niet.

Nobodylikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:58

Deoiridh schreef:
Vind het er zoals het er nu uitziet wel oke uitzien opzich. Vind het persoonlijk ook wel terecht dat vwo cijfers van een heel jaar 5v meetellen. De kennistoets was b.v. gewoon stampwerk dus die kan iedereen eigenlijk wel even snel leren. ;)

Dit is idd prima voor de mensen die net van het VWO afkomen.. Hoe ga je dit dan doen met mensen die al dik 10 jaar geen basisonderwijs hebben gehad en dus in een heel ander onderwijsstelsel hebben gezeten? Het onderwijs van nu is niet te vergelijken met die van 10 jaar geleden namelijk.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:23

Daar maken ze helaas geen onderscheid in. In geloof dat er wel iets bestaat als een 'oud' en 'nieuw' leerstelsel, maar dat is volgensmij voor mensen met een diploma van ergens voor 2000 of zo..

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:44

Nobodylikes schreef:
Deoiridh schreef:

Dit is idd prima voor de mensen die net van het VWO afkomen.. Hoe ga je dit dan doen met mensen die al dik 10 jaar geen basisonderwijs hebben gehad en dus in een heel ander onderwijsstelsel hebben gezeten? Het onderwijs van nu is niet te vergelijken met die van 10 jaar geleden namelijk.

En er zijn mensen die überhaupt geen VWO diploma hebben gehaald maar certificaten (wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie). Deze krijgen het gemiddelde van alle deelnemers, terwijl ze die certificaten misschien met veel hogere cijfers gehaald hebben...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:04

Nobodylikes schreef:

Het basisonderwijs lijkt mij niet ter zake doen.
En natuurlijk zijn er op het vwo zelf wel dingen veranderd (invoering profielen, profielwerkstuk) maar de verplichte vakken voor toelating zijn een kwestie van de universiteit (...en daar gingen de profielen mede over...)
en de normering per diploma is in principe ook gelijk.

(Was het centraalschriftelijk scheikunde erg moeilijk, werd de normering iets bijgesteld etc.)

En ik mag hopen dat het niveau van 10 jaar geleden nog steeds gehaald wordt.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 07:48

Nobodylikes schreef:
Deoiridh schreef:

Denk dat die mensen echt een uitzondering zijn. Maar hoe bedoel je dit? Is het veel makkelijker geworden o.i.d
?

Dat je met deelcertificaten het gemiddelde krijgt is wel balen.

Echter vind ik niet dat je een deelceetificaat helemaal als eerlijk cijfer kan rekenen. Er zijn best veel mensen die deze verspreid halen etc. Vind het halen van enkele deelcertificaten dan ook niet eerlijk vergelijkbaar met het halen van examens wanneer een leerling alles tegelijk moet doen op het vwo incl profielwerkstuk en al het andere gedoe. Daarbij denk ik ook dat nu ik ouder ben ik veel makelijker hogere cijfers op deelcertificaten zou kunnen halen door meer ervaring etc.

Mawrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 16:59

Deoiridh schreef:
Denk dat die mensen echt een uitzondering zijn. Maar hoe bedoel je dit? Is het veel makkelijker geworden o.i.d
?

Dat je met deelcertificaten het gemiddelde krijgt is wel balen.

Echter vind ik niet dat je een deelceetificaat helemaal als eerlijk cijfer kan rekenen. Er zijn best veel mensen die deze verspreid halen etc. Vind het halen van enkele deelcertificaten dan ook niet eerlijk vergelijkbaar met het halen van examens wanneer een leerling alles tegelijk moet doen op het vwo incl profielwerkstuk en al het andere gedoe. Daarbij denk ik ook dat nu ik ouder ben ik veel makelijker hogere cijfers op deelcertificaten zou kunnen halen door meer ervaring etc.

Ik doe anders een HBO-opleiding, scriptie en parttime baan naast mn deelcertificaten hoor :j

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 22:22

Jij wel. Zijn ook zat mensen die dat niet doen. :)

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:13

Hey mensen, ik heb na heel lang nadenken toch besloten om in Gent door te gaan met DGK ook al was ik ingeloot in Utrecht. Dus dat betekent dat er weer een plekje vrijkomt!

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 11:33

Waarom heb je uiteindelijk toch besloten om in Gent te studeren in plaats van Utrecht, als ik vragen mag? Ik zit er over te twijfelen om misschien naar Gent te gaan als ik volgend jaar niet door de selectie van Utrecht komt, maar door de verhalen zoals dat het er veel moeilijker en theoretischer is en de grote afstand wordt ik toch wat afgeschrokken :o

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 21:09

Ik zat al in Gent, het 1e jaar. Ik had alle examens gehaald, behalve 1 die ik niet gemaakt had. En daar had ik bewust voor gekozen omdat ik het buiten school best druk had met van alles. Op het moment dat ik aan Utrecht meedeed wist ik nog niet hoe ik het in Gent had gemaakt, en doordat ik idd ook die afschrikkende verhalen had gehoord dacht ik dat ik het dan waarschijnlijk ook niet zou halen. Toen ik binnen kreeg dat ik in Utrecht was toegelaten, vond ik dat ook wel leuk. Want het is zeker waar dat het in Gent wel hard werken is, en Utrecht leek mij wel chill. Maar buiten het harde werken aan de Uni heb ik het in Gent ook wel naar mijn zin met alle mensen daar en zit ik in een gezellig huis. Utrecht zou mij 2 jaar extra kosten door het 1e jaar opnieuw te moeten doen en het jaar naar de master toe 1 jaar wachttijd te hebben. Daarnaast hoor ik uit verschillende hoeken dat Gent iets hoger aangeschreven is dan Utrecht, al verschilt dat ook weer per DA . Maar alles bij elkaar heb ik dus nadat ik ook van het 2e semester de uitslagen had nog goed nagedacht en besloten dat ik in Gent zou blijven. Als je ook naar Gent komt of meer wil weten, mag je altijd een berichtje sturen! En het is opzicht wel te doen, maar het is gewoon wat intenser qua hoeveelheid dan je gewend bent als Hollander van het VWO. Oh en over dat theoretische, ze hebben curriculum hervormingen gedaan wat zou inhouden dat we wat meer praktische dingen krijgen, al moet ik dat nog maar afwachten want het 1e jaar was wel veel basis theorie.

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-17 22:55

Axivoca123 schreef:
258.. 33 mensen moeten afvallen. Kent iemand een goede hitman?

We komen heel dichtbij nu! Ik heb vanmiddag mail gehad dat ik ben toegelaten met nummer 255 *\o/*
Denk dus dat je het wel moet gaan redden met 258!

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 05:11

Melisjeee schreef:
Axivoca123 schreef:

We komen heel dichtbij nu! Ik heb vanmiddag mail gehad dat ik ben toegelaten met nummer 255 *\o/*

OMG ECHT!??? Ik krijg bijna een hartaanval *\o/* := En Gefeliciteerd!! *\%/* ga je ook beginnen? Heb je al een kamer geregeld etc?

Melisjeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-17 07:38

Ik woon op nog geen 30 minuutjes rijden met de motor dus voorlopig blijf ik lekker thuis wonen. Moet nu alleen de boeken etc. gaan regelen maar ik heb nog een maand de tijd gelukkig.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 12:13

Voor mensen die boeken zoeken, ik heb nog twee eerstejaars boeken te koop:

Essential cell biology third edition
Metabolism and nutrition third edition

Stuur maar een PB bij inteteresse. :)

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 16:25

Melisjeee schreef:
Ik woon op nog geen 30 minuutjes rijden met de motor dus voorlopig blijf ik lekker thuis wonen. Moet nu alleen de boeken etc. gaan regelen maar ik heb nog een maand de tijd gelukkig.

Ohh heerlijk!

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 17:46

Ik heb ook een boek voor het eerste jaar te koop, bij interesse even pb sturen!

Janique29

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 12:11

Melisjeee schreef:
Axivoca123 schreef:

Wauw, van harte gefeliciteerd Melisjeee! *\o/* En ik blijf voor je duimen Axivoca123, je bent er bijna :):)

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 10:05

gerlindie schreef:
Galantje schreef:
Ik vond de toets kritisch redeneren eigenlijk best meevallen :o En had alles ruim binnen de tijd af. de kennistoets was ik na een kwartier al klaar mee, dat was echt een makkie.

Dit had ik ook :j

Er was op de kritisch redeneren toets één vraag die ik moest gokken, de rest dacht ik te weten

Kregen jullie voor het leren van kritisch renderen ook stof van het universiteit? Of hebben jullie dat gewoon van school gehad?

fienaaa schreef:
nobodylikes schreef:

En er zijn mensen die überhaupt geen VWO diploma hebben gehaald maar certificaten (wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie). Deze krijgen het gemiddelde van alle deelnemers, terwijl ze die certificaten misschien met veel hogere cijfers gehaald hebben...

Inderdaad, dat is mijn geval.. Ik heb een Zweeds diploma en heb uitgerekend dat ik een 7 heb... Alleen krijg in nu een 6,6. Maargoed klinkt niet als zo'n groot verschil..?

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 16:59

@Janique29: Dankje!! Nog 2!!!! *\o/*

@oblicaja: Voor het leren voor de kritisch redeneren toets kregen we een Reader met wat informatie over een specifieke ziekte wat te maken heeft met het zenuwstelsel. En alle stof dat je moest kennen(uit boeken van de uni), had je zowel voor de kennis toets als kritisch redeneren toets nodig. Kennis toets was veel te makkelijk en had je lang niet alle stof voor hoeven te leren, maar voor de kritisch redeneren toets moest je veel stof toepassen en wel handig om te weten/leren dus.
Ah dat is wel balen dat je nu een 6.6 staat. Het lijkt niet zo'n groot verschil maar er waren hier op bokt een paar mensen die ook rond de 6.6 hadden, goed hebben gescoord op de toetsen en alsnog een hoog rangnummer kregen.. niet om je te laten schrikken, maar meer om te laten weten dat je nu heel goed op de toetsen moet scoren. :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:27

En toch zijn er ook wel mensen toegelaten met een lagere score dan 6,6 toch? Ik sta nu een 6,3 en het lijkt mij toch erg jammer als mijn kansen daardoor vergekeken zouden zijn :o

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:38

Ik had een 6,4 ofzo gemiddeld, boven gemiddeld op alle selectieonderdelen gehaald, rangnummer 362...