Op eigen houtje een taal leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:33

Ghostattack schreef:
DieL_Zor schreef:
Hej på dej :D

ik ben al een tijdje met Zweeds bezig. Daarnaast spreek ik behoorlijk Engels. Duits is vrij oke passief maar actief is nogal weggezakt. Zonde, dus dat wil ik ook wel weer oppakken. Fins heb ik gehad op school toen ik daar een half jaar studeerde, maar dat vond ik zo ontzettend lastig...is helaas niet zoveel blijven hangen. Zag dat Fins hier ook weleens langs is gekomen: mocht iemand lesmateriaal zoeken...ik heb nog wel fijn spul liggen!

Ik ik! *\o/* Wat heb je liggen?

Als je even in een pb je mailadres wilt sturen, ga ik het morgen even opzoeken :) Heb in ieder geval een boek met oefeningen en uitleg over zowel woordjes als grammatica. Antwoorden zitten er ook bij. Misschien staat er ook nog wel iets spannends in m'n aantekeningen. Die zou ik even moeten doorspitten.

Tack piekosj, waar ga je precies heen :D?

Piekosjj

Re: Op eigen houtje een taal leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 22:35

Uppsala :):)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:03

Oké mensen, я начинал опять! Ik heb mijn oude, licht beduimelde en verstofte Assimil-boekje weer uit de kast gepakt. Eén kanttekening: ik kan er elk willekeurig moment weer mee ophouden, want ik heb belangrijker dingen aan mijn hoofd.

Maar mensen, hoe moet ik eigenlijk mijn toetsenbord instellen om er Cyrillische letters uit te laten komen? Ieder lettertje apart kopiëren is niks...

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:07

Piekosjj schreef:
Zijn er ook andere mensen die deze courses doen? Want om ze toe te voegen als 1 iemand ze maar doet heeft imo geen zin. Leuk om in je eentje op nummer 1 te staan wellicht :+

Altijd goed voor mijn ego haha.
Nee, je hebt gelijk, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik dacht dat iedereen wou zien wat iedereen aan het leren is :+

Heb ook maar eens naar Russisch gekeken op Memrise, die begint wel veel fijner dan op Duolingo

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:13

musiqolog schreef:
Oké mensen, я начинал опять! Ik heb mijn oude, licht beduimelde en verstofte Assimil-boekje weer uit de kast gepakt. Eén kanttekening: ik kan er elk willekeurig moment weer mee ophouden, want ik heb belangrijker dingen aan mijn hoofd.

Maar mensen, hoe moet ik eigenlijk mijn toetsenbord instellen om er Cyrillische letters uit te laten komen? Ieder lettertje apart kopiëren is niks...

Dit vond ik op de site van Duolingo:

Now, some tips on installing a Russian keyboard on your device:

WINDOWS

Open the Control Panel, then go to Clock, Language, and Region. There, select Change keyboard or other input methods.

Click the Change keyboard button and add any languages your heart desires. You can have more than one keyboard layout for a language! To switch between languages, a keyboard shortcut is normally used (Shift+Alt by default, but you can change that). A phonetic keyboard can be found here. Windows 8 and higher have their own "mnemonic" layout (not without flaws, though)

Check the Microsoft site for a more thorough guide.

MAC

Open the Apple menu and click System Preferences. Select Keyboard and click the Input Sources button. You can add languages there. Mac has a phonetic one right there if you need it.

Also, check the option Show Input menu in menu bar. That is it. The default shortcut to switch languages is ⌘ + Space

IPAD

Go to your Settings and find the General tab. Select Keyboard→Keyboards and click Add New Keyboard...

ANDROID PHONE

Go to Settings and find the Controls tab. Select language and input. Click the settings icon next to the keyboard, then click select input languages

In Windows 10 heb ik regio en taal aangeklikt in de instellingen en bij taal heb ik het Russisch toegevoegd. Alleen even uitkijken dat je niet zoals ik dan de volgende keer dat je de computer start alles in het Russisch krijgt haha. Ik vond niet eens meer de juiste locaties om het weer terug te veranderen en had even een lichtelijke paniek :+
Laatst bijgewerkt door Bootsiebob op 29-06-16 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:16

Ik heb Ubuntu, ik had dat ook helemaal niet hier in de groep moeten gooien.

Nou ja, zelf even rotzooien, dan kom ik er wel uit. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 23:21

_Mirjam, kijk eens wat ik voor je vond :D :D

(ondertitels zijn in het Noors)

Piekosjj wat mooi... dank je wel :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:27

Bootsiebob schreef:
Piekosjj schreef:
Zijn er ook andere mensen die deze courses doen? Want om ze toe te voegen als 1 iemand ze maar doet heeft imo geen zin. Leuk om in je eentje op nummer 1 te staan wellicht :+

Altijd goed voor mijn ego haha.
Nee, je hebt gelijk, daar had ik nog niet over nagedacht. Ik dacht dat iedereen wou zien wat iedereen aan het leren is :+

Heb ook maar eens naar Russisch gekeken op Memrise, die begint wel veel fijner dan op Duolingo

Ja ik wil 't best doen maar dan blijf ik bezig en dan hebben we zo opeens vijftig lijsten met talen :') Denk dat 't leuker is als we meerdere mensen hebben die 1 course volgen, bijv de 'officiele' courses van memrise zelf.

Nog nooit van Ubuntu gehoord dus zou je daar niet mee kunnen helpen Musiqoloog. Bij de Mac staat 't gewoon onder settings en dan iets van keyboard preferences oid.

Koper, you're welcome :) Ben gek op IJslandse musicians dus als je nog meer IJslandse muziek tips wilt... ?! *D

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:41

Haha, nee doe maar niet. Ik kwam er vandaag ook pas achter dat er officiële memrise courses zijn en ook courses die veel minder gevolgd worden. Het is nog allemaal nieuw voor mij, dankzij dit topic ben ik ook op memrise en duolingo terecht gekomen :)
Thanks daarvoor nog :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:07

Piekosjj schreef:
[ [url=m/YfUlZk.png]Afbeelding[/url] ]
:):)

Ik zie deze nu pas, waar heb je die vandaan als ik vragen mag? :D

Ólafur Arnalds maakt mooie dingen, er zijn erg veel goede IJslandse muzikanten imo. Groot favoriet van mij blijft toch wel Sigur Rós maar dat is ook doordat ik er zoveel herinneringen bij heb (met name van de periode begin 2000-2012)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:46

Ik heb van Sigur Rós alleen het album '()'. Daar is nou net geen IJslands op te horen...

Maar als je recente filmpjes zoekt... :)

Hafje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:24

Ik meld me ook even. Turks is een taal die ik heel graag wil leren. (heb ooit een paar weken gewerkt in Turkije in een -letterlijk- strontdorpje waar ze de takken nog op de ezels vervoerden en ze dus ook geen engels kenden. Daar was ik verbaasd hoe snel ik de taal oppikte en ik vond het wel beoeiend.

Via dit topic heb ik duolingo leren kennen, maar hier mis ik toch ook bepaalde grammaticale zaken.

Nu ben ik terecht gekomen op memrise, maar daar staan verschillende 'curussen' op. Begin je dan gewoon bij het begin of hoe kies je deze dan uit? Ik zou graag van beginner systematisch naar meer en hoger niveau willen doorschuiven door iedere dag een uurtje ermee bezig te zijn, zeg maar..

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:48

Koper schreef:
_Mirjam, kijk eens wat ik voor je vond :D :D

[ Video ]
(ondertitels zijn in het Noors)

:D Ja, dat ging helemaal perfect :D

Ik ga morgenavond met de schoonfamilie naar een theatervoorstelling (in het Deens dus). Ze wilden graag dat ik mee ging, want ach van tevoren uit eten en naderhand een biertje, dan heb ik gewoon even pauze ofzo :P Ik ga wel kijken hoe mooi de mensen erbij lopen en wellicht versta ik her en der een woordje :')

Ik heb op memrise gekeken, maar daar raakte ik ook gelijk in de war van al die losse cursussen. Ik heb de pagina snel weer weggeklikt, voordat ik helemaal in de war zou raken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:51

Fenrir ik neem aan dat je mijn Winter Soldier journal bedoelt? http://www.redbubble.com/people/whatjan ... er-journal
Ja ik weet niet wat 't is daar in IJsland, maar alles wat er vandaan komt qua muziek is zó goed! Sigur Ros ken ik qua muziek niet zo heel goed maar wat ik er van heb gehoord is dan ook gewoon echt heel goed.

Welkom Hafje :) Memrise heeft een zelfgemaakte course Turkish, dan kan je gewoon bij Turkish 1 beginnen en je door de levels heen werken.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:09

Ja die idd, bedankt voor de link :))

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:14

David Tennant, Winter Soldier. Jullie hebben een goeie smaak allemaal :9 <<)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:08

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 06-01-26 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:13

Latijn. Is totaal niet hetzelfde als hebreeuws. Latijn heeft gewoon 'ons' alfabet, om mee te beginnen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:15

_Mirjam dat lijkt me inderdaad een goed idee. Gewoon langs je oren laten waaien zodat je er aan went :)

Toen ik studeerde werd er af en toe een schrijver ingevlogen voor een presentatie/discussie/lezing. In het eerste jaar kwam er dan een Noorse schrijfster op bezoek en alle mensen van de opleiding waren aanwezig. Op een gegeven moment zag je de blikken van de eerstejaars Zweeds glazig worden. Ze verstonden het gewoon niet. Maar er was er eentje die achteraf zei dat ze was gaan luisteren naar waar ze retroflexen hoorde, en die aan andere studenten vragen stelde over wat simpele woordjes, ik dacht dat er iets was met een woordje wat in het Zweeds maar op 1 manier kon en in het Noors op 2 manieren en daar wilde ze wat over weten. Dan vind ik dat je op een goede manier met een taal bezig bent.

Dit vind ik ook wel een handig filmpje:

Piekosjj ken je ook Sverrir Bergmann? https://www.youtube.com/watch?v=T4NSAgVdZt0

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:33

Goed van die ene eerstejaars hoe ze dan zo toch wat oppakt vanuit de taal en het verschil tussen het Noors en Zweeds.

Als wij hier de radio aan hebben, vraagt mijn vriend dan ook telkens of ik er wat uit kon halen. Langzaamaan is het niet meer totaal abracadabra, al haal ik er het verhaal echt nog niet uit. Het klinkt niet meer als een heel lang woord en ik haal er zelfs al wat losse woorden uit, in tegenstelling tot een paar weken geleden, dus dat is al een hele vooruitgang.

De tv met ondertiteling, goed idee uit het filmpje :)

kr1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:39

ook ik ga proberen me weer eens te wagen om een taal te leren. mijn vriend is Hongaars en ik zou graag hem hiermee willen verrassen. Hij spreekt Nederlands maar met vrienden en familie grijpt hij toch weer terug op Hongaars.

iemand daar nog aanbevelingen voor? vooral grammatical lijkt me fijn om te leren ipv alleen losse woordjes.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:39

En nu hoor je dan af en toe van 1 woordje dat het een woordje in de stroom is en dat worden er steeds meer. Dat is toch ook vooruitgang? Straks kun je een heleboel woordjes als los horen en ga je er ook steeds meer verstaan. Precies zoals toen je Nederlands leerde, alleen ben je je nu bewust van het proces. Da's toch gaaf?

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:45

Ik begin inderdaad ook te merken dat ik het leuk ga vinden om het te leren. Niet meer het idee dat ik eigenlijk wel gewoon zou moeten om me te kunnen redden hier :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-16 11:55

+:)+

Hafje respeeeeeeect! Hongaars... dat lijkt me zó moeilijk. Ik hoop dat je een geschikte methode vindt. Misschien dat je vriend in het Hongaars kan googlen op beginnerscursus Hongaars ofzo?

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 11:58

Cześć!

Hoi allemaal, ik wil me ook graag melden.
Ik ben net begonne met Pools en hoop voor de vakantie in ieder geval de basis te kunnen lezen/verstaan en misschien al wel wat kan spreken? Al is dat misschien nog een beetje te hoog gegrepen.

Ik vind het erg moeilijk, maar wel een onwijs mooie taal. Dus dat motiveert wel.

Verder ben ik bezig met mijn cambridge engels C1, ook alleen met de boeken van school. Ik hoop in november daarvoor examen te doen.