Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:48

Daenerys schreef:
Hallo allemaal :wave: Ik kom me ook even melden in dit topic. Ik heb na mijn MBO opleiding een paar jaar gewerkt in de paardenbusiness, maar nu heb ik me ingeschreven voor de Pabo. Heb lang getwijfeld, vooral door mijn leeftijd (ik word volgende maand 25, zal 29 zijn als ik afstudeer), maar who cares, ik word juf -:) Heb er ontzettend veel zin in!

Ah joh.. Who cares inderdaad..
Ik ben nu 28, ben dus klaar als ik 32 ben.. Boeiend ;) !
Het gaat erom dat je het zelf wil...

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:50

Ik denk inderdaad te moeilijk snap de constructie niet helemaal. Mijn studie schijnt 1900 per jaar te kosten? maar mijn ouders zouden het voor mij kunnen betalen als het per jaar moet (het betalen) maar ze zeggen het is makkelijker het later af te betalen en je dit ook kan zien als motivatie dat als je het haalt wij het afbetalen. hoe kom ik er dan achter wat ik moet lenen want ik kom niet iets te kort?

Fem

Re: Eerste jaars HBO studenten 2015-2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:54

Als je het gewoon kunt betalen, dan hoef je ook niet bij te lenen.
Het jaarlijkse studiegeld bedraagt in jou geval waarschijnlijk die 1900, die kun je gewoon gespreid betalen, daar hoef je niet perse een lening voor aan te gaan.
Misschien toch maar eens gaan bellen met DUO.
Die kunnen je alles heel goed uitleggen.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 15:03

Je studie betaal je inderdaad gewoon per jaar, dus elk jaar 1900 euro. Dit kun je vaak in 1x aan het begin van het studie jaar betalen of in delen door het jaar heen. Wat je zelf wilt.
Een lening bij DUO kan je krijgen per maand. Dus als je je studie niet helemaal kan betalen kun je daar tot ongeveer 1000 euro? Per maand bij lenen.

Bedenk ook dat je nog boeken moet kopen voor je studie trouwens, ook niet heel goedkoop.

Zelf ga ik gewoon lenen trouwens, weg met het baantje bij McDonalds en eventueel nog een baantje voor een paar uur erbij. Maar verder lekker studeren, paarden en scouting :)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 16:40

Maar nu wordt het berekend voor 12 maanden. Blijft het lenen niet net zoals nu dat er maar 11 maanden wordt uitbetaald?

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 20:21

Zijn er hier trouwens nog meer mensen die in groningen gaan studeren en (misschien) naar de kei-week gaan?
Ik zit zelf een beetje te twijfelen om heen te gaan, vooral het helemaal alleen heen gaan staat me een beetje tegen :o Het lijkt me wel een super leuke week maar ik ben ook niet zo'n nachtbeest als veel zullen zijn :')

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:24

Hallo iedereen! :D
Graag zou ik mij hier ook willen melden. Per september zal ik dan ook eindelijk aan mijn HBO mogen beginnen. Het is de opleiding Communication Multimedia Design (CMD) aan de HvA geworden. Vrijdag krijg ik het resultaat of ik geslaagd ben voor mijn MBO (grafisch vormgeving) examens, nog even erg spannend dus!

Oja, en ik ben Anouk :)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:36

Lara, ach, gewoon hen gaan en kijken of het je bevalt. En anders weer naar huis gaan :')
Wij hebben 3 drie van die dagen als intro.. Maar in de brief stond dat je er studiepunten voor krijgt.
dus moet denk ik wel maar heen gaan, ook al lijkt het me helemaal niks :=

Welke Anouk :D Een vriendin van mijn studeert ook CMD! Zijn vind het een hele leuke opleiding :j

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 10:43

Welkom, Anouk! :)

LaraxXxemma: Ik ga zelf dan wel niet naar Groningen, maar heb van vrienden gehoord dat de KEI-week echt een aanrader is :j Je kan zelf je groepje samenstellen, dus misschien zijn er vrienden van je die er ook heen gaan? Die vinden het vast niet erg dat je geen feestbeest bent ;)

Snapt iemand van jullie trouwens nou hoe het zit met lotingsopleidingen? Ik had begrepen dat je je dan voor 1 mei moest inschrijven om met de loting mee te kunnen doen. Maar nu blijkt dat 15 mei te zijn?
Was al helemaal blij dat er minder aanmeldingen dan plaatsen waren (221/250), maar nu zijn het er 305/250? :o? En ben ik dus nog niet automatisch ingeloot.... :=
Baal er echt van, want verhuis speciaal voor die studie naar Nederland. Dus mocht ik nu niet ingeloot worden, dan moet ik razendsnel een baan gaan zoeken....

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:06

Even uit interesse om voor mezelf te oriënteren. Hoeveel gaan jullie ongeveer lenen?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:08

Als het goed is niets.. :o
Ik wacht alleen nog met studiefi aanvragen tot dat ik zeker weet dat ik de opleiding ga volgen.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:16

Ik heb ook eindelijk mijn keuze voor m'n studiekeuze gemaakt. Heeft wat stress opgeleverd omdat ik echt niet kon kiezen...
Vanaf september ga ik Hippische Bedrijfskunde studeren in Dronten. :)
Ga ook op de campus wonen het eerste jaar en daarna op kamers in Dronten zelf.

Ik ga denk ik 300 euro bijlenen per maand. Dit is wel een grove schatting, kan ook meer worden, denk dat het niet heel veel minder zal worden helaas.. Ik betaal alles zelf, en op kamers gaan is helaas duur..

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:28

Hey Suzanne! Toch geen facility management gaan doen?
Gelukkig heb je een keuze kunnen maken, het is altijd een fijn gevoel als je de knoop door hebt gehad hé ;)

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 13:34

Nee toch niet, heb heel erg lang zitten twijfelen maar dit was vanaf het begin toch wel datgene wat door mijn hoofd bleef spoken! Ben heel erg blij dat ik gekozen heb en dat ik van die stress af ben...
Enige stress die ik nu nog een beetje heb is het zoeken naar een paard om te rijden daar..

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:06

Bedankt allemaal! :D

kevinsky@ Fijn om te horen dat die vriendin het een leuke opleiding vind! :D Ik heb er zelf ook ontzettend veel zin in. Eindelijk weer eens een leuke uitdaging.

xSwanHeart@ Sommige opleidingen hebben een regeling dat je voor 1 mei (of een andere datum) ingeschreven moest zijn bij die opleiding. Dit ivm met intakedagen etc. De school/die opleiding kan dan een voorkeurslijst van leerlingen aandragen die dan een grotere kans hebben om ingeloot te worden. Als er dan nog plaatsen over zijn dan wordt dat aangevuld/geloot met studenten die niet hebben deelgenomen aan de intakedag/na 1 mei hebben ingeschreven.

Nu weet ik niet of dat met jouw opleiding ook het geval is, maar bij CMD op de HvA is dat het geval. :)
Welke opleiding ga je doen?

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:11

Valanee schreef:
Bedankt allemaal! :D

kevinsky@ Fijn om te horen dat die vriendin het een leuke opleiding vind! :D Ik heb er zelf ook ontzettend veel zin in. Eindelijk weer eens een leuke uitdaging.

xSwanHeart@ Sommige opleidingen hebben een regeling dat je voor 1 mei (of een andere datum) ingeschreven moest zijn bij die opleiding. Dit ivm met intakedagen etc. De school/die opleiding kan dan een voorkeurslijst van leerlingen aandragen die dan een grotere kans hebben om ingeloot te worden. Als er dan nog plaatsen over zijn dan wordt dat aangevuld/geloot met studenten die niet hebben deelgenomen aan de intakedag/na 1 mei hebben ingeschreven.

Nu weet ik niet of dat met jouw opleiding ook het geval is, maar bij CMD op de HvA is dat het geval. :)
Welke opleiding ga je doen?

Ik ga communicatie aan de HvA doen. Als voor mij ook geldt wat jij beschrijft, is dat knap klote. Woon niet in NL en kan dus niet aan de studiekeuzecheck meedoen... Of bedoel je iets anders?

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:14

Suzanne1408 schreef:
Ik heb ook eindelijk mijn keuze voor m'n studiekeuze gemaakt. Heeft wat stress opgeleverd omdat ik echt niet kon kiezen...

Ik ga denk ik 300 euro bijlenen per maand. Dit is wel een grove schatting, kan ook meer worden, denk dat het niet heel veel minder zal worden helaas.. Ik betaal alles zelf, en op kamers gaan is helaas duur..

Ik moet ook alles zelf gaan betalen en zit ook niet op kamers. Toch moet ik rond de 600 gaan lenen denk ik..

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 14:25

xSwanHeart schreef:
Ik ga communicatie aan de HvA doen. Als voor mij ook geldt wat jij beschrijft, is dat knap klote. Woon niet in NL en kan dus niet aan de studiekeuzecheck meedoen... Of bedoel je iets anders?

Oh leuke opleiding! Heb ik ook nog naar gekeken, maar uiteindelijk toch voor CMD gekozen.
Hmmm... begin nu te twijfelen en wil je niet ongerust maken! Denk dat je het beste morgen even naar de HvA kan bellen om te vragen hoe dat precies zit? :)

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:44

Suzanne, je vind daar vast wel snel een paard als je daar eenmaal bent!
Er zijn daar genoeg mensen met paarden of mensen die mensen kunnen met paarden :P

Ik denk ook dat je beter ff met de school kunt bellen SwamHeart.. Dan weet je het direct :)

Ik ben nu alleen bezig met de laatste loodjes van mijn mbo opleiding.
Oh wat ben ik blij als ik 4 juli te horen krijg dat ik slaag voor mijn assessment.. :')

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:51

Kiimm_ schreef:
Suzanne1408 schreef:

Ik moet ook alles zelf gaan betalen en zit ook niet op kamers. Toch moet ik rond de 600 gaan lenen denk ik..

Ik krijg minimaal tot december nog maximale aanvullende beurs, dat scheelt! :) En verdien lekker met mijn bijbaan! Vandaar.

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 16:52

kevinsky schreef:
Suzanne, je vind daar vast wel snel een paard als je daar eenmaal bent!
Er zijn daar genoeg mensen met paarden of mensen die mensen kunnen met paarden :P

Ik denk ook dat je beter ff met de school kunt bellen SwamHeart.. Dan weet je het direct :)

Ik ben nu alleen bezig met de laatste loodjes van mijn mbo opleiding.
Oh wat ben ik blij als ik 4 juli te horen krijg dat ik slaag voor mijn assessment.. :')

Jaa inderdaad! :) Denk ik ook wel!

Ik ben ook hard aan t werk met de laatste loodjes van m'n mbo..
Assesment al wel gehad?

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 17:07

Nee nog niet. Ik organiseer a.s. zaterdag een evenement. En daar komt dan iemand van school kijken.
En dan komt er die donderdag er op (heel logisch) weer iemand anders van school om het assessment af te nemen :') Maar dan krijg ik wel direct te horen of het wel of niet voldoende is!

Daar tussen heb ik op maandag nog een herkansing tentamen. En over 2 weken nog een assessment over mijn ondernemingsplan. Maar die twee moeten wel goed komen :j Dan nog één weekje stage. En dan zit het er alweer op :wow:

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 21:07

Goed bezig allemaal!
Ik heb donderdag mijn laatste 2 examens voor engels. Dan alleen nog mijn map af laten tekenen en inleveren en dan wachten wanneer ik op assessment mag, hier dus ook het einde in zicht :D

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 00:51

Ik heb mij vandaag opgegeven voor het gesprek op de hoge school. Als dat goed is dan ben ik in principe aangenomen :)

Ik ga volgend jaar dus vol op lenen en verder zie ik wel hoe ik het ga regelen :P

Ik heb er in ieder geval erg veel zin in. Vandaag ook gekeken naar alle keuze vakken die je kan doen (zitten erg aparte dingen bij, haha) en ook gekeken naar studie en studentenverenigingen.
Gaan jullie bij een vereniging?

LisavanLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:08

hooii iedereen,

wat zijn jullie goed bezig, en wat een stress verlichtende berichten haha :D

ik ga niet lenen!

pfff ik ben zo zenuwachtig, 3 juni intake gesprek en kan dan binnen 10 dagen te horen krijgen of ik wordt aangenomen of niet := ik trek de zenuwen niet meer haha,

ook kan ik na 6 juni te horen krijgen of ik ben geslaagd voor deze opleiding (precieze datum is niet bekend) ook ergggg spannend, bluh wat een stress en spanningen toch!