Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gym moet een keuzevak worden

Ja
233 (32%)
Nee
486 (67%)

Totaal aantal stemmen: 719

Maartje1990

Re: Stelling: Gym moet een keuzevak worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 03:08

Gym moet juist wel verplicht blijven. Sporten is gezond voor lichaam en geest. Er zijn veel kinderen die niet sporten en door de gymles sporten ze tenminste nog een beetje. Zeker op een schooldag breekt dat de dag een beetje en kunnen ze zich weer beter concentreren op het volgende vak als ze even hun energie hebben kunnen kwijtraken. Maakt natuurlijk ook nog endorfine aan wat ook goed is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:12

Sporten is alleen gezond onder de juiste omstandigheden. Als je buitengesloten wordt, je minderwaardig voelt etc is het niet gezond, juist niet. Daarnaast is de gymles zo opgezet dat de mensen die er niet goed in zijn vaak helemaal niet echt sporten - bij de meeste teamsporten bv word je dan toch niet aangespeeld, en op de ongevaarlijkste plaatsen neergezet (zo ver mogelijk weg van het spel.)

En wat betreft het 'breken' van de dag - mijn gymles zat altijd aan het begin van de dag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:20

Shadow0 schreef:
En wat betreft het 'breken' van de dag - mijn gymles zat altijd aan het begin van de dag.

Dat is natuurlijk toeval geweest, want LOdocenten werken ook op andere uren dan enkel het begin of eind van de dag, dus dat gaat nergens over :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:35

Ja, dat zou je logischerwijs wel denken.

(Al moet daarbij worden opgemerkt dat een dag meer uren heeft die aan een uiteinde liggen. Als je bv 5e/6e uur gym had, werd daar over het algemeen niet nog een lesuur na gepland, terwijl we op ander dagen wel 7e /8e uur hadden.
Dan heb je op een dag dus de blokken 1-2, 5-6 en 7-8 die als 'uiteinde' dienen - dus 75%. Dus in de meeste gevallen breekt de gymles de dag niet.)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:40

Die ervaring heb ik niet. Op alle scholen waar ik heb gewerkt in de afgelopen tien jaar werd LO op alle uren van de dag gegeven. Ik heb regelmatig klassen die nog een les van mij hebben nadat ze een blokuur LO gehad hebben. Rot voor mij, maar so be it.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:41

Wij hadden ze ook zelden tussendoor.
Dat maakte het extra krom. Mocht je een uur rondjes rennen om daarna nog 15 km te moeten fietsen en een of twee paarden te rijden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:42

Shadow0 schreef:
Sporten is alleen gezond onder de juiste omstandigheden. Als je buitengesloten wordt, je minderwaardig voelt etc is het niet gezond, juist niet. Daarnaast is de gymles zo opgezet dat de mensen die er niet goed in zijn vaak helemaal niet echt sporten - bij de meeste teamsporten bv word je dan toch niet aangespeeld, en op de ongevaarlijkste plaatsen neergezet (zo ver mogelijk weg van het spel.)

Ik ben het met je eens, maar dan moet er dus iets aan de vorm van die lessen veranderd worden. Het moet niet worden afgeschaft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:44

Wij hadden ook altijd aan het eind van de dag gym. Of juist aan het begin.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:50

Wat had ik een hekel aan gym. Ik moest altijd dingen doen wat ik niet durfde. en wat denk je van het als aller laatste gekozen worden bij bijvoorbeeld een bal sport. Verschrikkelijk vond ik het.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:15

Ik had een hekel aan gym, maar toch vind ik dat het moet blijven. Een hele dag op je gat zitten is ook niet alles :n
Bovendien wordt Nederland dikker, gym is nog 1 van de manieren om jongeren in beweging te houden.

Daarbij, er zijn ook leerlingen die wiskunde waardeloos vinden of Engels.. daar maken we toch ook geen keuze vak van? Sommige dingen horen er nu eenmaal bij.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 16:26

Ik vind ook dat gym moet blijven, vooral omdat ik zelf een energie bom ben :) ik heb gym op mn langste schooldag, en ja ik vind het wel een fijne onderbreking

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:04

Op scholen waar ik heb gezeten en heb gewerkt zijn de gynlessen de gehele dag door en ja er zijn natuurlijk klassen die op het begin of eind zitten, maar dat heb je ook met Engels of wiskunde.

Wat betreft slecht voor je als je bijv gepest wordt oid daar kun je als docent iets aan doen. De leerlingen teams laten maken is natuurlijk not done maar dat leren studenten LO ook om niet te doen, dat er dan docenten zijn die dit wel doen zegt niks over de gymles maar wel over de docent

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:09

Goof schreef:
Het is een moeilijke situatie hoor als je kind gepest wordt, maar ik vind dat je heel de school zelf ondermijnt. Zij maken de regels, je kind is gewoon verplicht om de lessen te volgen.
Dit komt echt over als "ik wil niet meedoen en mama lost het wel voor me op".
Ik hoop niet dat dat de levensles is die je mee wil geven aan ze.

I

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:21

Goof schreef:
Het is een moeilijke situatie hoor als je kind gepest wordt, maar ik vind dat je heel de school zelf ondermijnt. Zij maken de regels, je kind is gewoon verplicht om de lessen te volgen.
Dit komt echt over als "ik wil niet meedoen en mama lost het wel voor me op".
Ik hoop niet dat dat de levensles is die je mee wil geven aan ze.

Deze opmerking vind ik best aanmatigend. Ik vind de levenslessen "Als ik iets echt niet wil doe ik het niet" en "Als anderen over mijn grenzen zeg ik nee en ga ik weg" eerlijk gezegd belangrijker dan de levensles "Alles over mijn kant laten gaan in dienst van het belang van school".

Treiteren, pesten en rotopmerkingen zijn nu eenmaal veel minder goed zichtbaar en in de hand te houden op een (voetbal)veld of zaal dan in een klas. Gym leent zich dan ook gewoon goed voor pesterijen, zeker als er teamsporten worden gespeeld waar de a-sportieveling invloed heeft op de anderen. Zelf werd ik nergens anders gepest of voor dom/lui of wat ook uitgemaakt maar omdat ik slecht kon gymmen waren zelfs mijn toenmalige vriendinnen overduidelijk niet blij als ik in hun team zat. Kun je nagaan hoe kwetsbaar een kind is dat zowieso al gepest wordt.

Als ik moeder zou zijn zou ik dan ook het belang van mijn kind zwaarder laten wegen dan het belang van school.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:28

Ik haatte gym toen ik nog op school zat. Werd vreselijk gepest, en was ook nergens goed in. 2 jaar had ik op vrijdag gymles, 7-8e uur, maar wel het 4-5-6de uur vrij. Needless to say dat er niemand op kwam dagen. Ik ben een paar keer geweest en toen vond mn moeder het mooi geweest, ik fietste al dagelijks naar school, fietste in het weekend van Amsterdam West naar Purmerend en reed paard. Was meer dan genoeg volgens mijn moeder (en volgens mij ook!)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:36

Ik vind 'je blijft gewoon gepest worden en je mag je daar niet aan onttrekken' eigenlijk ook niet echt een les die ik mensen mee zou willen geven.

Maartje1990: teams indelen ipv steeds de laatste zijn die gekozen wordt helpt soms wel iets, maar heel vaak maakt het niet echt uit, omdat je binnen het team alsnog geheel genegeerd wordt / naar de minst schadelijke positie verbannen en vooral nooit aangespeeld wordt.
(Oh ja, dan beweeg je vaak dus ook vrij weinig, dus ook dat doel van de gymles haalt het dan niet.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:07

Ik vind gym met wiskunde vergelijken ook appels en peren.
Met gym heb ik nog nooit algemene kennis opgedaan. Weet nog steeds de regels van veldsporten niet.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:10

Shadow0 schreef:
Ik vind 'je blijft gewoon gepest worden en je mag je daar niet aan onttrekken' eigenlijk ook niet echt een les die ik mensen mee zou willen geven.

Maartje1990: teams indelen ipv steeds de laatste zijn die gekozen wordt helpt soms wel iets, maar heel vaak maakt het niet echt uit, omdat je binnen het team alsnog geheel genegeerd wordt / naar de minst schadelijke positie verbannen en vooral nooit aangespeeld wordt.
(Oh ja, dan beweeg je vaak dus ook vrij weinig, dus ook dat doel van de gymles haalt het dan niet.)

Idd, Als je dan toch perse bij een team moest dan werd je altijd op de minst schadelijke positie gezet en reken maar dat je nooit de bal kreeg. Waar de leraar weer van zei dat ik mee moest doen en niet gaan stil staan in het veld. Tja dat vond ik toch wel erg lastig als ik nooit de bal kreeg om mee te doen, want hoe hard ik ook altijd stond te zwaaien voor de bal, het werkte niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:12

Eens mer Sizzle, tekenen is ook goed voor je motoriek, ruimtelijk inzicht, visuele vaardigheden maar dat is ook een keuzevak. Muziek is ook goed voor je ritmegevoel en auditieve vaardigheden; ook een keuzevak!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 18:40

Bambi1995 schreef:
Idd, Als je dan toch perse bij een team moest dan werd je altijd op de minst schadelijke positie gezet en reken maar dat je nooit de bal kreeg. Waar de leraar weer van zei dat ik mee moest doen en niet gaan stil staan in het veld. Tja dat vond ik toch wel erg lastig als ik nooit de bal kreeg om mee te doen, want hoe hard ik ook altijd stond te zwaaien voor de bal, het werkte niet.

Precies. Ik vond heel veel sporten niet eens op zich erg, en van de teamsporten vond ik bv basketballen en hockey nog best aardig... maar ik geloof niet dat ik ooit ben aangespeeld bij hockey, en bij basketbal misschien een paar keer. Maar omdat ik al niet zo goed was in dat soort dingen en nooit aangespeeld werd, gingen die pogingen natuurlijk meestal fout. Dan kon ik het wel weer een half jaar vergeten, dus ik had ook niet echt kans om het te leren ofzo.

(Maar bv ook tafeltennis, badminton, zwemmen en schaatsen vond ik leuk. Maar we deden het zelden, het plezier werd volledig vergald door er direct een paar eisen aan te hangen waar ik niet aan kon voldoen, en door het zo weinig te doen dat ik er ook echt niets in kon leren.)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:40

Ik denk dat dingen als pestproblemen echt los staan van de gymles. Vervelend voor de gepeste, maar daarom zou gym maar een keuzevak moeten worden? Dan schaffen we de pauzes ook maar af .... Dat pestprobleem moet dan aangepakt worden.

Overigens is mijn ervaring met gym daarin heel anders, maar dat terzijde.

Wbt wiskunde en Engels, op het vmbo is wiskunde een keuzevak en wiskunde is tijdelijk een keuzevak geweest op havo en vwo. Dit is echter weer veranderd. Ook al geef ik Engels, ik ben voor engels en wiskunde als keuzevak in ieder geval voor diegene met dyslexie of dyscalculie. Die gaan namelijk compleet onderuit. Ik heb havo diploma zonder wiskunde en ik heb dyscalculie, ik had havo nooit kunnen halen met wiskunde. Maar heb het absoluut niet nodig. Maar ik ben sowieso voorstander voor een ander schoolsysteem waarin je niet wordt ingedeeld daar waar je het slechts in bent, maar dat is weer een hele andere discussie

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:46

Ik werd niet gepest, alleen werd wel als laatste gekozen altijd, omdat ik niet goed genoeg was volgens hun.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 20:52

Zoals ik al zei, een gymdocent zou geen leerlingen teams moeten laten kiezen. En ik ben ook van mening dat een goede gymdocent instaat is om alle leerlingen te laten meedoen. Daarnaast denk ik ook dat juist in de gymles goed gelet moet worden op gedrag dat kan duiden op pestgedrag

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:11

Ja heb je wel gelijk in Maartje1990, maar de gymdocenten zijn echt niet goed, ze letten daar niet op en de leerlingen mochten altijd zelf teams kiezen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 21:24

Dan heb je slechte docenten gehad, dan moet daar iets aan gebeuren (en wellicht niet alleen met gym)