Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:28

En kennen jullie deze: www.spso.nl kennisje van de paarden doet 'm, en mijn collega gaat er ook mee beginnen. Lijkt me een hele leuke opleiding, maar, niet gecertificeerd.
Vanaf nu zal ik ophouden met links te gooien en gewoon meepraten ;)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:09

reiziger schreef:
Pijnacker. Ik weet niet waar jij gekeken hebt...

Met mijn neus, en blijkbaar nog steeds, want ik zag/zie geen kopje contact. Ik moet zeggen dat die opleiding er wel interessant uit ziet! 1995 excl. btw is ook nog een hoop geld, maar goed... ik werk op een zorgboerderij dus daar maken we scholingsuitgaven van, en dan doet de fiscus ook nog een beetje meebetalen. ;) Wel ver rijden...

Wat betreft reiki, ik heb 1 ook bij de alliantie gedaan. De cirkel is geloof ik goedkoper, dus misschien dat ikd aar ooit nog reiki 2 zal doen. Wie weet.

Justy, ik herken wel wat jij zegt, dat het vaak zo uniek over komt. Maar ik denk dat de dingen die bij de Epona Approach horen, in een ander jas ook elders wel te vinden zijn. Je zult dan misschien wel bijv. uit een aantal opleidingen wat dingen moeten combineren, maar ach... voor 10.000 dollar heb je ook wel wat speelruimte daarin. ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:02

Justy schreef:
Het probleem is, en dat merk ik bij mezelf ook, is dat het vaak gebracht wordt alsof zij de enige echten zijn, en dat je nergens anders kunt vinden wat zij je te bieden hebben, én dat je niet zonder kunt. In een periode waarin ik heel erg zoekende ben, ben ik daar erg gevoelig voor :+

Wij zijn nu samen met mijn schoonouders een cursusweekend zeepsteen bewerken aan het opzetten. Normaal gesproken vraagt mijn schoonvader voor een hele cursusdag 20 euro per persoon, inclusief gebruik van materiaal en koffie/thee/consumpties (wel exclusief steen en lunch)! Dat is echt zo weinig dat ze er zelf op toeleggen. Bij het vaststellen van de prijs voor het weekend wilden we dat echt wel voorkomen. En het is dan echt niet zo heel moeilijk om een redelijke prijs te bedenken waarbij je zelf uit de kosten bent en mensen ook geen jaar hoeven te sparen om mee te kunnen doen :+

Die insteek alleen al, dat zij de enige echte originele zijn, wekt bij mij al zoveel weerstand op dat ik het links laat liggen. Acuut. Ik ben ook lang zoekende geweest, nog steeds zelfs al is door ervaring ondertussen ook wel een stuk rust gekomen. Ook wat Reiziger zegt, als het zoveel geld kost dan is het vast niet voor mij bedoelt. :D Als mijn bloeddruk door de prijs stijgt, dan is dat geén cursus voor mij ;)

Mijn Master is nu nergens aan verbonden zover ik weet, ze wijdt in en behandeld volgens de regels van Usui zelf, en heeft een praktijk in oa Reiki. Zij vond de opgelegde regels,en het constant verzinnen van andere manieren om Reiki te geven, zodat er toch weer een cursus gegeven kon worden en dus weer geld gemolken kon worden een houding waar zij zich absoluut niet bij thuis voelde. Je krijgt haar behandelingen wel (gedeeltelijk) vergoed door je verzekering, dus ook zonder idiote bedragen kan je behandeld worden of cursussen volgen.

Nimue

Re: Verdiepen in paarden/ mezelf ontw via een cursus/opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 14:54

Breghje en Reiziger, dat heb ik ook. Als het voorbestemd is dat ik de Epona opleiding ga doen, win ik vast wel een keer 25.000 euro op een staatslot ofzo, net op de dag nadat ik weer eens ernaar heb zitten kijken. Zoiets. ;)

Dat iemand zijn eigen methode origineel en uniek vind, daar kan ik wel tegen. Zeker in het geval van Linda Kohanov, zij is geloof ik ook echt wel een pionier en heeft heel veel dingen zelf uitgezocht en vormgegeven, dus dan is het ook wel echt van haar. Maar ja, dat neemt niet weg dat ik die cursus niet net zo goed kan doen bij iemand anders die e.e.a. van haar heeft overgenomen, natuurlijk, als die gewoon goed kan uitleggen en goed kan inschatten hoe hij mij moet begeleiden.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:22

Ja precies!
Die mensen van de keulseweg hebben Eagala gedaan. Ik heb op die website gekeken, (eagala dus) maar vind hem zo onduidelijk.
Het is voor mij nog wel een droom om ooit een opleiding/cursus oid te doen met paarden en coachen, al is het maar gewoon voor mezelf, of heel minimaal. Wat mij echt super lijkt, is 3 dagen per week blijven werken in mijn huidige baan, en 1 dag per week iets ernaast wat echt van mij is, maar wat wel iets opbrengt.. Wat dat precies moet worden weet ik nog niet..En dan 3 dagen per week vrij, lekker voor mezelf, m'n eigen paarden, sociale contacten e.d

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:48

Eagala is volgens mij een overkoepelende organisatie waar verschillende opleidingen bij aangesloten zijn. Althans, dat dacht ik altijd.

Zoals jij dat beschrijft, dat zie ik ok wel zitten! Minus de huidige baan dan, of in elk geval niet in de vorm zoals ik die nu doe. ik vind het heerlijk werk, echt heel leuk, maar de werktijden zijn zo ongelukkig dat ik voor mijn gevoel heel de week bezig ben om aan 15 á 20 uur te komen. Ik wil drie hele dagen gaan werken, of 3x7 uur, zoiets, maar in elk geval op vaste tijden en meer uren op één dag.

Niet nu hoor, voorlopig bevalt het me nog wel, maar op termijn is het wel de bedoeling dat er wat meer structuur in komt. Maar de zekerheid van een vaste baan vind ik ook wel prettig. Of ik moet natuurlijk de Ideale Baan vinden (wat dat dan ook moge zijn ;)) en dat gewoon 4 dagen p/week gaan doen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:51

mijn baan wordt ontzettend druk als ik mijn school moet geloven. Het is moeilijk om niet fulltime kunstenaar te zijn. En zelfs als je fulltime kunstenaar bent heb je een onduidelijke tijdsindeling :P

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:02

Ik ben tekstschrijver, en ik heb ook een onduidelijke tijdsindeling. ;) Ik vind dat overigens een gruwel, en ben er hard aan aan het werk om dat een beetje gestructureerd te krijgen.

Want die onduidelijke tijdsindeling van mijn freelance werk in combinatie met die onduidelijke tijdsindeling van mijn werk in loondienst, dat begon me toch een beetje te nekken... Ik maakte 20 uur p/week, maar het voelde als 80 en ik heb maandenlang geen sociaal leven gehad omdat ik daar de energie niet voor had. Er moet dus wel iets anders, en daar ben ik nu mee bezig.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:04

Kunstenaar? wat doe je dan precies?

Ik ben echt heel tevreden met mijn huidige baan, maar het lijkt me zo leuk er iets naast te doen wat van mezelf is. Eigen bedrijfje, op heel kleine schaal, en daarnaast de zekerheid van een vaste baan/salaris.

Weet iemand meer over Eagala? http://www.eagala.org ? Of snapt iemand anders de site wel? Ik ben :o?

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:06

Nimue schreef:
Want die onduidelijke tijdsindeling van mijn freelance werk in combinatie met die onduidelijke tijdsindeling van mijn werk in loondienst, dat begon me toch een beetje te nekken... Ik maakte 20 uur p/week, maar het voelde als 80 en ik heb maandenlang geen sociaal leven gehad omdat ik daar de energie niet voor had. Er moet dus wel iets anders, en daar ben ik nu mee bezig.

Dat kan ik me voorstellen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:22

Eagala's site vind ik ook vrij vaag, maar ik heb er wel over gelezen in de boeken van Linda Kohanov. Daarvan heb ik het idee dat het dus een organisatie is die zich bezighoudt met EFL (equine facilitated learning) en daar ook kwaliteitseisen aanstelt. Therapeuten kunnen zich erbij aansluiten e.d.

Maar dat is hoe ik het in mijn hoofd heb, uit de site word ik ook niet echt wijs, dus pin me d'r niet op vast. ;)

Wat betreft werk, ik heb nu dus mijn tekstschrijven van mezelf, maar ik moet zeggen dat ik het vooral veel stress vind. De administratieve kant enzo... ik doe het ook niet omdat het mijn droom is o.i.d., maar omdat ik weet dat ik erg angstig ben met dit soort dingen. Mocht ik ooit nog eens écht iets gaan doen, echt wat voor mezelf opzetten, dan is het wel fjin om op deze manier geoefend te hebben. Ik doe dit pakweg 4 uur p/week en maak geen investeringen, dus als ik iets verkeerd doe zijn de gevolgen niet zo rampzalig. ;)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:56

ik ben in opleiding tot grafisch ontwerper, maar weet heel zeker dat ik later niet 'gewoon grafisch ontwerp' wil doen. Niet het simpele reclame drukwerk, ben gewoon iets meer 'beeldend en autonoom' ingesteld.
Eigenlijk doe ik dit puur voor mijn zelfontwikkeling, om mij zo goed mogelijk te ontwikkelen op persoonlijk gebied.

Tekstschrijver, watvoor teksten schrijf je dan eigenlijk?
Voor jezelf klinkt hele mooi, maar ik mag me dan ook wel eens gaan storten op wat meer administratieve dingen.

Sociaal leven? Hoe ziet dat er uit? Is dat te eten?
Serieus... ik heb het niet meer, ik ga naar school haast me naar het paard, ga naar huis om gehaast te eten en vervolgens tot laat aan 't huiswerk waarna of waaronder mijn vriend ook eens aankomt en ik doodmoe in bed eindig om de volgende dag weer wakker te worden en precies hetzelfde riedeltje te doen haha :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:18

Leuk zeg, KDS! Vooral als je het wat zakelijke van grafisch vormgeven kunt combineren met toch bij jezelf blijven.
Ik schrijf van alles, doe interviews voor tijdschriften, artikelen, vertalingen, lesmateriaal, teksten voor folders/websites, wat de gek maar nodig heeft en waar 'ie voor wil betalen. ;)
Momenteel ligt het wat stil, maar ik ben een tijdje redelijk actief geweest. Ik had pas in mijn kop dat ik dat weer wilde uitbreiden en ben toen een website gaan maken (ook om dat eens te proberen, of ik dat kon), visitekaartjes etc. Nu mijn boekhouding nog even fixen en wie weet ga ik me dan wel echt zelfverzekerd voelen hierin. Momenteel voelt het vooral alsof ik loop te klooien en 1000 dingen fout doe - niet inhoudelijk, want het werk dat ik lever is gewoon goed, maar administratief en boekhoudkundig e.d. Maar goed, net wat ik al zei, ik doe het dus ook als leerproces. Ik heb er in het verleden veel stress van gehad (daarom ook geminderd) en ik wil nu aan mezelf laten zien dat ik gegroeid ben daarin, dat ik dit soort dingen beter kan relativeren.

En sociaal leven, ja... dat is bij mij overleden toen ik het onderwijs in ging, want toen ben ik bijna burn-out geraakt. Je gaat dan schrappen in je sociale leven om je werk/studie maar te kunnen volhouden, eigenlijk heel slecht, zeker als die studie helemaal niet echt interessant of leuk is. Ik heb ook geen partner, woon dus alleen, en zag buiten mijn werk om soms weken lang niemand anders dan mijn ouders.

Ik ben nu wel aardig aan het herstellen, maar ik merk dat bepaalde zaken nog veel energie kosten, o.a. al dat ongestructureerde gedoe. Ik ben dat nu dus beter aan het plannen allemaal, kijken of dat me meer rust geeft. Mijn vrije tijd was op een gegeven moment niet meer vrij, de scheiding werk/privé was volledig weg, en daar ben ik nu druk mee bezig om dat weer beter te verdelen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:21

ik heb op een gegeven moment een boek 'timemanagement for creative people' gekregen... een boek wat gewoon heel simpel zegt 'je kan je creativiteit niet inplannen... je kan wel inplannen dat je de creativiteit zo volledig en nuttig mogelijk in kan zetten'. Dat werkt heel goed; zolang er geen bokt bestaat :=

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:52

Ik heb weleens het idee dat mensen met eigen paarden ook niet veel tijd hebben voor een sociaal leven, of dat dat zich voor een groot deel op stal afspeelt. Als je werkt, en daarnaast elke avond naar stal gaat, wanneer moet je dan mensen opzoeken?

Als je een partner hebt, krijg je er ook nog een schoonfamilie gratis bij, die naast je eigen familie ook aandacht wil. Dan zitten je vrije weekenden ook snel vol..
Ik werk regelmatig 's avonds, dat heeft als voordeel dat je overdag lekker naar het paard kan. Maar de avonden dat je dan vrij bent, is het ook zo heerlijk om thuis te zijn. Ik vind het leuk om af en toe met iemand af te spreken, maar zorg wel dat ik minstens 2 avonden gewoon lekker thuis ben, alleen of met mijn vriend. Het is echt zoeken soms naar een goede balans, niet altijd makkelijk.

Nimue en KDS Ik vind het wel stoer dat jullie al zo voor jezelf bezig zijn.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:18

Hihi, KDS, je kunt jezelf tegenwoordig toch bannen van Bokt? ;)

Reiziger, dan moet je vrienden op stal zoeken denk ik. ;) Of alles in het weekend doen. Ik had op de middelbare school nog veel ruimte, snap echt niet hoe - elke dag van half 8 tot 5 weg, werken in het weekend, elke dag naar de paarden, en dan ook nog vrienden.

Als ik dat nu toch nog eens voor elkaar zou krijgen... ik weet echt niet meer hoe ik dat toen deed, maar ik wist niet beter. Ik werk nu 20 uur p/week, ga wel naar mijn pony en 2x p/week naar de sportschool (voor mijn rug), en daarnaast wil ik vooral uitrusten. Lekker thuis zijn, bankhangen, niks doen... echt weinig behoefte om nog mensen op te zoeken, daar is de energie er gewoon niet voor.

Ik vind het dus juist weer onwijs knap dat jij zoveel werkt (fulltime begrijp ik?) en daarnaast nog andere dingen erbij gepland krijgt. Lijkt mij ook moeilijk om daar balans in te vinden; ik vind het nu al lastig.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:21

Ik heb nooit fulltime gewerkt, altijd bewust parttime omdat ik het inderdaad echt niet geregeld krijg om fulltime te werken en daarnaast ook nog wat dingen te doen die ik graag wil doen... En dan heb ik nog niet eens een paard := Echt, ik vind het zo knap als mensen al die ballen in de lucht weten te houden :j

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 23:31

Ik werk 30-32 uur per week, niet fulltime hoor. Dit is echt genoeg. En ik ga ongeveer 5 keer per week naar stal. En nu dus 1 keer per week yoga. Zo is het te doen, ik ben ook wel iemand die graag afwisseling heeft en het leuk vind om af en toe iets heel anders te doen. Avondje bioscoop, theater, lekker bijkletsen in een kroegje..Maar ik ben ook heel goed in bankhangen hoor..en pulp tv kijken..

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 09:15

ik hoef natuurlijk ook maar vier tot vijf keer per week naar stal... maar toch zit er erg veel tijd in buiten naar stal gaan omdat je zo fanatiek verdiept haha :)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:38

Reiziger, mijn ambitie is om ooit 4 dagen p/week te gaan werken, dus ook 30 á 32 uur p/week. Van wat ik nu werk is het heel krap rondkomen en ik wil wat meer ademruimte, maar voorlopig heeft mijn energie nog prioriteit boven de financiën. ;) Ik heb wel 30 uur p/week gewerkt, en qua uren ging dat wel maar het was een baan die ik niks vond dus dat ging mis. Ik denk dat het met de juiste baan wel moet lukken, maar nu nog 'even' die baan vinden. ;) Wat ik nu doe is te onregelmatig, als ik daar 30 uur wil halen ben ik letterlijk 7 dagen per week bezig.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 14:59

Nimue schreef:
maar voorlopig heeft mijn energie nog prioriteit boven de financiën. ;)

Je hebt helemaal gelijk. Goed voor jezelf zorgen is het allerbelangrijkste..Een baan die niet bij je past kost bergen energie. Ik heb ook lang gezocht naar een plek waar ik me goed voel. Nu ik die plek gevonden heb, red ik 30 uur prima.

Vandaag of morgen komt mijn nieuwe zadel, jippie *\o/* Omdat Boa zo lang rust heeft gehad, is ze van vorm veranderd en past mijn wintecje niet meer. En er zit al de breedste boom in. Nu heb ik een Barefoot Lexington besteld, om te proberen (boomloos). Had gehoopt dat hij vanochtend al zou komen, dan had ik hem al kunnen proberen, maar helaas..Moet zo werken, slaapdienst, nog even geduld hebben tot morgen..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 19:43

Ik vind het zo jammer dat mijn werk zo ongestructureerd is. Ik vind het heerlijk werk, maar door die rare werktijden lukt eht gewoon niet om echt flink wat uren te maken. Ik probeer dat nu dus aan te vullen met freelance werk, zodat ik zelf een beetje normale dagen ervan kan maken, maar een baan voor 3 of 4 vaste dagen zou toch ook wel tof zijn.

Ik werd vandaag gebeld door een mevrouw die mijn website gevonden heeft, de eerste opdracht via mijn website! Spannend, nu moet ik een tarief gaan opgeven... de tarieven die ik op internet vind zijn allemaal zo'n 3 á 4 x zoveel als wat ik wilde vragen, dus ik vind het erg lastig. Ik heb nog nooit tegen betaling vertaald dus kan niet zo goed inschatten hoe lang het me gaat duren. Ik heb wel veel vertaald, maar altijd voor vrienden e.d. en dan kijk je toch niet echt hoe lang je bezig bent.

Leuk zeg dat je zadel komt! Handig hé, die probeermogelijkheid? Ik wilde dat ooit ok doen, maar er is toen iets misgegaan ofzo en heb het zadel nooit gekregen. Ben er zelf ook niet meer achteraan gegaan. Momenteel heb ik de ondersteuning van mijn zadel met boom nog erg nodig, maar ooit lijkt het me wel mooi om boomloos te kunnen rijden. :j
Veel plezier met proberen, laat je weten hoe het bevalt?

Vanavond yoga. +:)+

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:05

ik vond boomloos heel fijn, maar... ik merk dat het zadel niet fijn past 'onder mij'. Zodra ik aan 'echt rijwerk' begin (wat meer te verzamelen) merk ik heel duidelijk dat ik eigenlijk de hele tijd bezig ben met de beugels naar achteren houden... In plaats van gewoon zitten.
Maar voor buiten rijden zou ik nooit meer iets anders willen, ik zit alles in het boomloze zadel uit :)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:19

Wat dat betreft heb ik "geluk" ik ben volledig afgekeurd en dus baas over eigen tijd. In de ochtend kan ik wat doen, in de middag wat rusten en dan in de avond naar het paard (of andersom, als ik maar mijn rust neem). Zelf heb ik heeeeeel veel baat bij structuur en regelmaat, dan kan ik mijn energie beter doseren dan als iets chaotisch verloopt, dan loop ik leeg, kan mezelf niet afsluiten en moet dan echt gaan liggen.

Ben dus stiekem ook wel benieuwd naar de dagindeling van die drie daagse cursus. :D

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 21:06

Nou ja, 'geluk' Breghje, je bent vast niet voor niks afgekeurd natuurlijk.

Ik merk zelf dat structuur ook wel belangrijk is, gewoon goed plannen. Ik vind dat heel moeilijk, want ik heb dat nooit geleerd, deed altijd alles op het laatste moment. Nu ben ik daar hard aan aan het werken, maar ik vind dat wel moeilijk.