serveerster troubles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: serveerster troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:54

Ielsje schreef:
Vjestagirl schreef:
Hangt er heel erg vanaf.
-Vond je de bediening goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig een paar (3/4) euro, en bij goed kun je best (naar mijn inziens) 5 of 6 euro geven.
-Vond je het eten goed, middelmatig of slecht? Bij slecht geef je niets. Bij middelmatig 2 of 3 euro en bij goed een euro of 4...

Natuurlijk is dit afhankelijk van de plek waar je bent en de hoogte van de rekening. Als je een rekening van een 10tje krijgt is een euro al hele leuke fooi, eigenlijk al veel. Als je een rekening van een paar honderd euro krijgt, vind ik persoonlijk dat je wel wat meer kan geven.

En ja, bediening en alles kan altijd beter. Maar er zit een grens aan menselijk kunnen.

haha, nou een rekening van een paar honderd euro heb ik nog nooit gehad Haha!

het hangt erook van af hoe lang ik ergens ben... voor alleen een kopje koffie geef ik meestal geen fooi, maar als ik meerdere drankjes drink en ik ook niet na elk drankje hoef te betalen rond ik het vaak af naar boven (17 euro wordt 20 euro bijvoorbeeld).
Vaak ben ik geneigd géén fooi te geven als ik op het terras zit en na elk bestelde drankje moet afrekenen... Ik kan best zijn dat dat zo de regels zijn bij dat café, maar ik vind het ronduit irritant om steeds m'n portemonnaie te trekken... Vriendjes zijn?

Wat vaak helpt (is alleen maar een tip) is zeggen dat je van plan bent om nog wel een uurtje of 2 te blijven zitten. Vaak kan het dan namelijk wel.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:54

Volgens mij zijn dit dingen die je alleen maar echt kan begrijpen als je ook serveerster bent (geweest). Volgens mij denken gasten graag dat serveersters kleine tovenaartjes zijn, speciaal op aarde om hen specifiek alles naar het zin te maken.

Ik zit al een tijdje niet meer in de horeca, maar droom nog wel eens terug. geweldige avond als het restaurant vol zit, en je de hele avond aan het rennen bent, en alles loopt op rolletjes.

Maar inderdaad, sommige gasten zou je het liefst weer buiten zetten... En toch de hele avond lief lachen, echt niet voor de fooi, maar gewoon omdat dat hoort!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:56

Anoeska schreef:
Volgens mij zijn dit dingen die je alleen maar echt kan begrijpen als je ook serveerster bent (geweest). Volgens mij denken gasten graag dat serveersters kleine tovenaartjes zijn, speciaal op aarde om hen specifiek alles naar het zin te maken.

Ik zit al een tijdje niet meer in de horeca, maar droom nog wel eens terug. geweldige avond als het restaurant vol zit, en je de hele avond aan het rennen bent, en alles loopt op rolletjes.

Maar inderdaad, sommige gasten zou je het liefst weer buiten zetten... En toch de hele avond lief lachen, echt niet voor de fooi, maar gewoon omdat dat hoort!

Jij snapt het Lachen.

Ik werk niet voor de fooi, absoluut niet, ik werk voor de kick die het geeft als mensen tevreden zijn en alles gaat goed. Hoe gaaf is het als je weet dat jij iemands 70ste verjaardagsfeest helemaal gemaakt hebt?

Cherellee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:57

Ik had het idee dat werken in de horeca zwaar was, maar wel erg leuk. Begin daar nu toch een klein beetje over te twijfelen.. Tong uitsteken

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:58

ik denk dat als je chagerijnig aan het bedienen bent je ook alleen maar opmerkingen krijgt waardoor je nóg chagerijniger wordt Haha!...
of er wordt achter je rug om gelult...

Maar ik vind het wel leuk dit topic te volgen... Vaak loop ik juist wél naar de balie om af te rekenen, maar dit was van mijn kant altijd lief bedoelt... scheelt jullie weer lopen..
Maar blijkbaar kan ik beter blijven zitten Haha!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:58

Je moet er het juiste type voor zijn Knipoog

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:59

Cherellee_ schreef:
Ik had het idee dat werken in de horeca zwaar was, maar wel erg leuk. Begin daar nu toch een klein beetje over te twijfelen.. Tong uitsteken

In de horeca werken is leuk! Maar je moet inderdaad niet vies zijn van hard werken..
Elke baan heeft z'n ups en downs, daar ontkom je niet aan... Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 16:59

Cherellee_ schreef:

Het is ontzettend leuk. Te weten dat je mensen een geweldige avond hebt bezorgd, is gewoon gaaf. Er worden bij ons allemaal feesten gevierd, van verjaardags partijtjes tot bruilofen. Er is toch niets mooier dan te weten dat mensen zich deze dag altijd zullen blijven herinneren, en dat jij eraan mee hebt gewerkt?

De gasten waar wij het over hebben zijn echt zeldzaamheden. Maar die blijven je wel bij...

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:00

die 'gasten' heb je overal waar je met mensen werkt... supermarkt (kassa), de zorg, andere winkels, etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:01

Ik vind horeca niet perse zwaarder dan andere beroepen hoor.
Kan je een lijstje geven van het beroep secretaresse... dat doet er niet voor onder Clown Soms hoef je nog net niet hun reet af te vegen, je voetveegt je gek, rent van hot naar her en ik krijg voor mijn salarisje ook geen aanvullende tips hoor Clown

ik geef dus ook geen fooi. vind het allemaal al duur zat.

Ielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:02

Ik kan me wel voorstellen dat fooi voor sommige mensen gewoon een principekwestie is Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:03

suze_ schreef:
Ik vind horeca niet perse zwaarder dan andere beroepen hoor.
Kan je een lijstje geven van het beroep secretaresse... dat doet er niet voor onder Clown Soms hoef je nog net niet hun reet af te vegen, je voetveegt je gek, rent van hot naar her en ik krijg voor mijn salarisje ook geen aanvullende tips hoor Clown

ik geef dus ook geen fooi. vind het allemaal al duur zat.

Jij maakt ook dagen van 10 uur met maximaal een half uurtje pauze?
Je loopt te sjouwen met dingen waar je 3 dagen later nog spierpijn van hebt?
Jij staat ook 10 uur op je voeten?

Serieus, ik durf er flink om te wedden dat horeca zwaarder is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:06

ik kan vergelijken hoor Knipoog
ik heb horeca gedaan als bijbaan Knipoog

en nee ik vond het niet zwaarder (persoonlijk he).
zowel fysiek als geestelijk. we sjouwen ons hier ook kapot aan zware dossiers ed. Clown

qua uren valt het bij deze huidige baan wel mee, maar ik heb als secretaresse nog langere dagen gedraaid dan 10 uur.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:09

vjestagirl: het lijkt net of je jezelf een beejte zielig vind? De prijzen van een drankje zijn flink omhoog gegaan en ik snap het best dat er soms geen fooi gegeven wordt.
Zelf geef ik wel fooi, tenzij er een arrogante muts mij bediend, die ervan uitgaat dat fooi vanzelfsprekend is. Of als iets me niet zint.

Ieder beroep heeft zijn zware kanten. Als secetaresse zal je veel moeten werken voor minder salaris. Ik wers snachts, ook erg zwaar, maar verwacht ook geen fooi. Het heet niet voor niets werk?

Ik snap je punt, maar je komt een beetje over van: ik heb het zwaar etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:11

denice, dat vind ik dus heel vaak van mensen in de horeca zo klagend van arme wij hard werken voor weinig en als je geen fooi geeft ben je een aso.. en dat irriteert me echt zo erg. dr zijn zoveel meer mensen die zich de pleuris werken in andere beroepen voor niet veel geld zonder extra's ed..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:22

Ik vind mezelf helemaal niet zielig. Maar respect zou leuk zijn. Sommige mensen schijnen te denken dat we hondjes zijn ofzo. Gelukkig zijn de meeste mensen hardstikke leuk, kun je nog een praatje mee hebben of een grapje mee maken. Zoals ik ook al heb aangegeven, ik vind mijn werk geweldig, echt geweldig, ik wil niets anders doen. Er is niets leuker dan te zorgen dat mensen een geweldige tijd hebben, lekker eten, het samen gezellig hebben, genieten van alles wat wij te bieden hebben.

Maar als jij een rekening van 300 euro krijgt (en dus niet op 1 of 2 drankjes hoeft te kijken) of zelfs een rekening van 2000 euro, en de bediening was super goed, dan vind ik het idd niet netjes om geen fooi achter te laten. Tuurlijk laat je bij een glas fris geen fooi achter, niet nodig. Maar bij de 'grotere' rekeningen, of als iemand echt de hele avond voor je gelopen heeft...

Als iets je niet zint dan moet je dat zeggen, en niet jezelf op gaan zitten kroppen. Je bent daar om een leuke avond te hebben, niet om je kwaad te maken om iets kleins.

@suze_ als je je zo ergerd aan horeca personeel raad ik je vooral aan om niet meer uit eten te gaan enz. daar heb je namelijk personeel voor nodig.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:25

Daar heb je wel een beetje gelijk in Suze Ja De horeca is zeker niet de enige sector waar knoert hard gewerkt wordt. Vind dat er ook tussen horecabedrijven veel verschillen zitten. Het strand was loodzwaar, maar de horecabaantjes die ik hier in het centrum van Utrecht (via het uitzendbureau) heb gehad, vielen best mee.

Ik vind het zeker niet aso om geen fooi te geven, ben het er mee eens dat horeca duur zat is. Maar soms zijn er van die dingen dat je denkt, he, was toch leuk geweest als diegene even z'n dank had laten blijken dmv een kleine fooi. Als je erover nadenkt is het ook best gek dat horeca/hotelwezen/'hospitality'industry wel fooien krijgen, maar verplegers in een ziekenhuis oid niet. Die werken ook nog eens een stuk harder..

Vind ook dat echt niet alle horeca slecht verdiend. Had op het strand een behoorlijk hoog salaris voor mijn leeftijd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:27

je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor Knipoog

tis je werk, klaar. en soms wordt je goed behandelt en soms minder goed. heb ik in mijn baan precies hetzelfde. maar altijd zonder fooi. Knipoog

en waarom zou ik niet meer uit eten gaan omdat ik fooi-geklaag flauw vindt? Verward als ergens het eten goed is en de bediening ook, dan kom ik daar graag. en als de bediening goed is, zal ik dat ook zeker laten blijken. maar fooi is naar mijn mening onzin.

@esile: precies Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:33

suze_ schreef:
je hoeft niet zo gepikeerd te reageren hoor Knipoog

tis je werk, klaar. en soms wordt je goed behandelt en soms minder goed. heb ik in mijn baan precies hetzelfde. maar altijd zonder fooi. Knipoog

en waarom zou ik niet meer uit eten gaan omdat ik fooi-geklaag flauw vindt? Verward als ergens het eten goed is en de bediening ook, dan kom ik daar graag. en als de bediening goed is, zal ik dat ook zeker laten blijken. maar fooi is naar mijn mening onzin.

@esile: precies Ja

Ik reageer helemaal niet gepikeerd, hoe kom je erbij?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:33

Ik werk nu ook ruim een jaar in de horeca. Bevalt mij prima. Ik vind het daarentegen niet super zwaar, maar komt mee stress bij kijken als het druk is. Daar moet je mee om kunnen gaan.
Ik heb ook als vakantie baan een keer in de huishouding van een hotel gewerkt en geloof mij, dat is veel zwaarder werk.

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:41

Jullie komen wel heel hebberig over Bloos
Voor elke baan moet je werken, daar verdien je je geld mee, fooi is in mijn ogen iets extra's ..
En als je die 5 cent al niet wilt.. Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:52

Marjo_x schreef:
Jullie komen wel heel hebberig over Bloos
Voor elke baan moet je werken, daar verdien je je geld mee, fooi is in mijn ogen iets extra's ..
En als je die 5 cent al niet wilt.. Wie het kleine niet eerd is het grote niet weerd..

Precies Knipoog Fooi is iets extra's en niet iedereen vind het nodig om fooi te geven.

Esile

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:55

Ik heb er best vrede mee om geen fooi of een kleine fooi te krijgen...maar 5 cent? Dat moet met al het bedieningspersoneel + de voltallige keuken gedeeld worden. Sommige mensen kunnen je dan ook nog echt zo aankijken met een blik van; gul ben ik he? Nou, daar kan ik af en toe een beetje pissig van worden Clown
En ik ben het zeker eens met 'wie het kleine niet eert is het grote niet weerd' spreekwoord, maar op zo'n moment gooi ik dat even het raam uit.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het helemaal aan het bedrag ligt. 5 cent op 10, 20 of 30 euro vind ik harstikke fijn. Als er een rekening is van 699,95 en iemand geeft 5 cent fooi en dan die blik...tsja, doe dan maar liever niet.

Ik ben me er van bewust dat dit nogal hebberig klinkt ja, maar goed..dat zal wel aan mij liggen dan Lachen

Edit: De situatie die ik heb geschetst, is natuurlijk als ik m'n best heb gedaan voor die mensen...Ik ben geen 'barkrukhanger'.

I_Moondance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 17:56

Ik vind het ook een beetje overdreven hoe men hier reageert.
Je werkt voor je geld, en dan moet je niet verwachten dat je altijd fooi krijgt.
Zoals hierboven al is gezegt, een secetaresse krijgt dat ook niet en die hebben ook een zware baan Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 18:04

Esile schreef:
Ik heb er best vrede mee om geen fooi of een kleine fooi te krijgen...maar 5 cent? Dat moet met al het bedieningspersoneel + de voltallige keuken gedeeld worden. Sommige mensen kunnen je dan ook nog echt zo aankijken met een blik van; gul ben ik he? Nou, daar kan ik af en toe een beetje pissig van worden Clown
En ik ben het zeker eens met 'wie het kleine niet eert is het grote niet weerd' spreekwoord, maar op zo'n moment gooi ik dat even het raam uit.

Daarbij moet ik wel zeggen dat het helemaal aan het bedrag ligt. 5 cent op 10, 20 of 30 euro vind ik harstikke fijn. Als er een rekening is van 699,95 en iemand geeft 5 cent fooi en dan die blik...tsja, doe dan maar liever niet.

Ik ben me er van bewust dat dit nogal hebberig klinkt ja, maar goed..dat zal wel aan mij liggen dan Lachen

Edit: De situatie die ik heb geschetst, is natuurlijk als ik m'n best heb gedaan voor die mensen...Ik ben geen 'barkrukhanger'.

Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Bij ons delen de jongens van de buitendienst er ook in mee, in totaal een man of 20...