Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Re: Conflict werkgever wegens Zwangerschap.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:31

_Debbie_ schreef:
Bedankt voor jullie berichten!

Ik krijg nu al een ziektewetuitkering via uwv.
Ik ga vanavond even naar de rechtwinkel om daar even te overleggen wat ik kan doen.
Verder wacht ik vandaag nog af of ze belt voor een gesprek anders bel ik morgen naar de ARBO dat ze haar afspraken niet na leeft.

Idd ga naar een rechtswinkel..
Deze geven je precies advies hoe te handelen...

Laat je iig niet gek maken.. dat is precies waar ze vaak op uit zijn zodat je zelf vertrekt..
Nee, advies in winnen.. en heb je rechtsbijstand??
Dan zou je zelfs alles aan hun over kunnen dragen en heb je zelf deze zorgen niet meer..

Een kennis van mij had ook een geschil met zijn werkgever, heeft het via de rechtsbijstand gespeeld.. en is er alleen beter van geworden, doordat hij in het gelijk werd gesteld..!

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 15:38

Heftig, van de ene kant ben je blij maar ook bezorgd om je eigen gezondheid en die van je kinderen. Deze stress helpt ook niet echt. Toch zou ik door proberen te gaan bij deze werkgever aangezien je het geld niet missen kan. Verder heb je het recht op een second opinion van een onafhankelijke arts, dus die zou ik zowiezo eisen. Bel inderdaad even met het UWV of CWI die kunnen je hier gefundeerde tips over geven.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 16:21

ik mis hier een beetje het verhaal van de werkgever, die is een beetje de gebeten hond wat ik zo lees. Ze hebben je een halfjaarcontract aangeboden, dan was je voor die tijd nog korter aan het werk daar daar ze volgens mij geen korter vervolgcontract mogen aanbieden. Ze hadden je zonder opgaaf van reden geen nieuw contract hoeven aanbieden, je oude contract was afgelopen. Met het papiertje naar de hypotheekverstrekker kan je zelf niets.
Vervolgens gaan dingen niet lekker, daar kan jij ook niets aan doen.
Wat ik wel graag even het licht wil houden is dat je hier te maken heb met een kleine ondernemer, ze hebben een sigarenzaak, dat is geen vetpot.
Voor ondernemers is nederland geen fijn land, je betaald je suf aan premies en als er iets mis gaat, ben je gauw het boontje. In 1998 hadden wij een dame net op de loonlijst, ze kreeg baarmoederkanker, waar niemand wat aan kon doen, maar over de 3 jaren daarna vloog wel mijn premie omhoog over ons hele persoonneelsbestand en koste ons dat ruim 135.000 gulden toen nog. Met haar gaat het nu verder goed en is ze weer werkzaam ergens, maar zelfs na 9 jaar zit de schrik er hier nog goed in.
Vorig jaar hebben we een jongen aangenomen met suikerziekte, in dit "slechte voor ondernemers"land, lopen we in mijn ogen weer risico. We hebben hier veel over gesproken met elkaar, veel werkgevers wilde hem niet hebben, waarschijnlijk met gelijke ervaringen als ons, maar we geloofde in hem en ook dat hij consequent is want dat is vooral bij hem zo belangrijk. Maar als morgen bijvoorbeeld zijn vriendin het uitmaakt kan het zijn dat hij er vervolgens met zijn pet naar gaat gooien en dan hebben we weer een probleem.

Ts, probeer het ook te bekijken van de kant van je werkgever, het is een kleine ondernemer, blijf praten met elkaar en laat ook zien dat je bereid ben "voor zover het mogelijk is", dat het uwv betaald wil niet zeggen dat zij de rekening niet gepresenteerd krijgen.

Verder is een zwangerschap iets waar je later vaak aan terug denkt, ik tenminste wel, het is heel bijzonder, helemaal met twee in je buik.
Probeer er ook van te genieten en ik heb al vaker olifantshuid gehoord op dit forum, kijk wat je daar mee kan en dat het toch voor beide partijen "leuk" blijft. Ik wil hier niet zeggen dat de werkgever heilig is en jij verkeerd, helemaal niet, maar wil je ook de andere kant wat laten zien waardoor je misschien wat zachter naar de situatie kan gaan kijken.
Succes met alles.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:00

Gister bij de rechtswinkel geweest en advies gehad geen ontslag te nemen omdat zij dan een schade bedrag voor elke maand kan opleggen.
Wat ik wel kan proberen is een wederzijdse goedkeuring maar dan vanuit haar initatief.

Verder heb ik al vanaf vrijdag wat lichte steken in me buik (bandenpijn?) nu vanacht was het zo erg dat we het spoed nummer hebben gebeld maar naar een beetje plat liggen stukjes lopen ging het wel weer,nu moet ik donderdag bij de gyn komen omdat ze toch even willen kijken.
Heb vanochtend de arbo gebeld en daarna de werkgeefster,heb netjes verteld wat er was en dat de gyn dus het advies gaf lekker rustig thuis te blijven en lekker op bed te liggen met een kruik.
Begin van het gesprek ging goed maar toen k dus vertelde dat ik dan morgen dus niet kwam draaide ze weer helemaal om en ze zou de arbo er wel eens over gaan bellen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 16:04

Niet druk om maken, laat ze lekker de arbo bellen!!
Ik vind dreigementen zo laag... zelf zou ik zeggen... doe dat en stuur ze gelijk langs, kan ik ook mijn verhaal doen!!

Je doet wat je kunt, en als dat niet gaat is het gewoon jammer.. je eigen lijf gaat gewoon voor, en ook die kleintjes in je buik!!!

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:30

_Debbie_ schreef:
.

Verder heb ik al vanaf vrijdag wat lichte steken in me buik (bandenpijn?) nu vanacht was het zo erg dat we het spoed nummer hebben gebeld maar naar een beetje plat liggen stukjes lopen ging het wel weer,nu moet ik donderdag bij de gyn komen omdat ze toch even willen kijken.
Heb vanochtend de arbo gebeld en daarna de werkgeefster,heb netjes verteld wat er was enGister bij de rechtswinkel geweest en advies gehad geen ontslag te nemen omdat zij dan een schade bedrag voor elke maand kan opleggen.
Wat ik wel kan proberen is een wederzijdse goedkeuring maar dan vanuit haar initatief dat de gyn dus het advies gaf lekker rustig thuis te blijven en lekker op bed te liggen met een kruik.
Begin van het gesprek ging goed maar toen k dus vertelde dat ik dan morgen dus niet kwam draaide ze weer helemaal om en ze zou de arbo er wel eens over gaan bellen.

Mooi ik zou ff zorgen dat de arbo het telefoon nummer van de gyn krijgt zodat die kunnen overleggen.
Zorg wel dat de gyn op de hoogte is en aan jou kant staat.

Bandenpijn kan idd flink heftig zijn dat had ik in het begin ook gilde het af en toe gewoon uit van de pijn. Gaat gelukkig weer snel over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 21:37

hmzzz nou ben ik toevallig werkgever.......... heb je enig idee wat jouw ziekte je werkgever kost.......... het kan haar, haar winkel kosten, haar investering, haar leven.... want jij en de kosten die je nu met je mee brengt moeten wel "verdient" worden . simpel uitgelegd, jij moet doorbetaald worden, er moet iemand komen die jou vervangt..... dus DUBBELE BRUTO kosten. en als je dan bedenkt dat jouw bruto salaris wordt vermeerderd met ongeveer 30% werkgeverslasten..... (simpel gezegd jij verdient bruto 10 euro per uur BRUTO HE dan kost je een werkgever 13 euro per uur) en daar komt de vervanging nog bovenop.........

tis niet zo gek hoor dat werkgevers liever geen contracten voor onbepaalde tijd geven

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:50

KiWiko dat is ook zeker zo begrijpde werkgever verhaal zekers daarom willen toch veel werkgevers zwangere vrouwen kwijt. Bang dat ze eerder al niet meer kunnen werken.

Ziek zijn op basis van zwangerschap loopt volgens mij toch anders. Ik krijg nu gewoon 100% rechtsstreeks van het UWV en de werkgever volgens mij ook gewoon. Alleen is het wat papieren invullen. Op mijn beurt denk ik nu werk al vanaf mijn 16 (part-time) en heb dus altijd ervoor betaald en eigenlijk nooit ziek geweest. Nu trek ik het geld waar ik altijd hard voor heb gewerkt.

Helaas zijn er nog steeds veel werkgevers die denken dokter te zijn en oordelen over het ziek zijn. Dit mag niet helaas weten ook weinig werknemers dat dit niet mag. Ook een arbo arts hoort te luisteren en vooral bij zwangerschap contact op te nemen met een gyn. Hij kan niet oordelen hoezwaar of medisch de zwangerschap is.

Blijft een lastig verhaal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 05:40

Natuurlijk heeeft iedere zieke werknemer recht op doorbetaling, want immers....... daar betalen zowel je werkgever als de werknemer lasten voor (noem het loonbelasting Lachen ) Dat de werkgever door moet betalen voor iets waar jullie samen voor gespaard hebben is bij de gekken af, maar WEL de BV Nederland. Voor een kleine zelfstandige met zeg 3 man personeel is een jaar ziek zijn van een van die mensen gewoonweg de doodssteek.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:10

Ik kan mij de irritaties van jouw werkgever wel deels voorstellen en bovendien is het heel moeilijk oordelen aangezien wij hier maar 1 kant van het verhaal horen.
Ik denk ook dat jouw werkgever huiverig is voor het moment dat jouw kindjes geboren zijn los van het kostenplaatje en jij dus als moeder de eerste prioriteit legt bij de zorg voor je kinderen en daardoor wellicht regelmatig onverwacht niet kan komen werken en je werkgever opzadeld met bezettingsproblemen.

Ik werk hier ook met twee moeders en vooral de ene moeder heeft elke dag toestanden met oppas, te laat komen, zieke kinderen etc en haar werk wordt er absoluut neit beter van en moet zelfs regelmatig door een ander worden opgepakt waardoor die collega extra werkdruk krijgt.

De situatie is dusdanig geescaleerd dat je op zoek moet naar een andere baan vanaf het moment dat het contract afloopt. Ik zou er niet zonder meer van uit gaan dat je een uitkering krijgt van het UWV na deze periode als je nu al niet gaat zoeken naar een andere baan aangezien je nu al weet dat je contract niet weer verlengt gaat worden en je dus verwijtbaar werkeloos bent op dat moment.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 10:20

daniella74 schreef:
Ik zou er niet zonder meer van uit gaan dat je een uitkering krijgt van het UWV na deze periode als je nu al niet gaat zoeken naar een andere baan aangezien je nu al weet dat je contract niet weer verlengt gaat worden en je dus verwijtbaar werkeloos bent op dat moment.

Laatste klopt niet, ik ben niet verwijtbaar werkloos,mijn contract word niet verlengd en dat geeft je wel recht op een uitkering met sollicitatie plicht en al die dingen.
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik gewoon van plan om daarna weer te gaan werken,oppas is al geregeld en we kunnen niet leven van 1 salaris en ben niet te beroerd om te werken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 10:36

_Debbie_ schreef:
daniella74 schreef:
Ik zou er niet zonder meer van uit gaan dat je een uitkering krijgt van het UWV na deze periode als je nu al niet gaat zoeken naar een andere baan aangezien je nu al weet dat je contract niet weer verlengt gaat worden en je dus verwijtbaar werkeloos bent op dat moment.

Laatste klopt niet, ik ben niet verwijtbaar werkloos,mijn contract word niet verlengd en dat geeft je wel recht op een uitkering met sollicitatie plicht en al die dingen.
Maar zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik gewoon van plan om daarna weer te gaan werken,oppas is al geregeld en we kunnen niet leven van 1 salaris en ben niet te beroerd om te werken.

Je bent wel verwijtbaar werkeloos als je ver van te voren weet dat het contract niet verlengd gaat worden en je niet ruim voor die datum aan het solliciteren bent.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:27

Vervelende situatie zeg, ik ben zelf ook niet zo goed in wetgeving maar toch sowieso reactie.

Het garant staan van je werkgever voor de hypotheek is volgens mij gedaan door een intentieverklaring. Dat betekent dat de werkgever op dat moment tevreden over je was en een vastcontract aan zou kunnen bieden. Het is geen papier dat aantoont dat je een vast contract zou krijgen.

Verder kun je zelf beter geen ontslag nemen, dan zul je naar ik aanneem helemaal geen recht op een uitkering hebben.

Verder lees ik dat je je werkgever hebt verteld dat de gynaecoloog je heeft aangeraden lekker uit te rusten en lekker met een kruik in bed te gaan liggen. Hopenlijk niet letterlijk met die woorden, want als je als werkgever hoort dat je werknemer niet gaat komen omdat die ´lekker´ thuis gaat blijven kan ik me het tegengas wel voorstellen.

Succes en sterkte in ieder geval..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:12

Bienotje dat zal de gyn niet tegen de werkgever gaan zeggen maar tegen de arbo arts en nogmaals de werkgever mag toch niet oordelen over ziekte.

Ze gaat wel een uitkering krijgen ook al wordt je contract niet verlengt ze gaan naar je verleden kijken en aan de hand daarvan kijken ze naar een ww uitkering. Kan zijn dat het niet veel is maarze zullen in ieder geval wat doen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:20

_Debbie_ schreef:
Cayenne schreef:
Ik zie nu dat je pas 18 bent, dus ik weet niet wat het minimumloon daar voor is? Anders misschien toch thuiswerk aanvragen?

Als je daar wilt blijven werken en er geen andere optie is, dan zul je toch je trots opzij moeten zetten. Ik weet dat het moeilijk is!

Nee ben 19,word in Dec. 20.
Ik verdien moementeel daar 800 bruto.

OMG ik wist niet dat je zo weinig verdiende met 19 jaar. Ik hoop voor jou dat het allemaal goedkomt.
Ben je lid van de vakbond? Misschien kunnen zij je dan helpen.
Erg banketstaaf situatie. Geen ontslag nemen! Desnoods maar gewoon in de ziektewet blijven. Maar heel vervelend, sterkte meid!
Vergeet niet ook van je zwangerschap te genieten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 19:28

Prisca schreef:
Bienotje dat zal de gyn niet tegen de werkgever gaan zeggen maar tegen de arbo arts en nogmaals de werkgever mag toch niet oordelen over ziekte.

Ze gaat wel een uitkering krijgen ook al wordt je contract niet verlengt ze gaan naar je verleden kijken en aan de hand daarvan kijken ze naar een ww uitkering. Kan zijn dat het niet veel is maarze zullen in ieder geval wat doen.

Ze kijken idd naar je arbeidsverleden en het is echt niet zo dat je zo maar altijd een uitkering krijgt. Je moet van te voren actief op zoek zijn naar een nieuwe baan en als zij de baan voor deze baan zelf heeft opgezegd is zij vewijtbaar werkeloos omdat zij een baan heeft opgezegd die ze anders had kunen houden en ligt het risico bij haar. Ik heb in mijn werk en prive zo vaak met deze situatie te maken gehad dat ik echt wel weet waar ik het over heb.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:41

Dat geldt alleen als ze minder dan drie maanden bij haar huidige werkgever gewerkt heeft en dat is niet het geval. Ik weet dit omdat ik het na een akkefietje bij mij op het werk gister nog nagepluist en nagevraagd heb. Anders zou nooit meer iemand een vast contract op durven geven. Daarbij is mij verteld dat je altijd recht op ww houdt als je gewisseld hebt i.v.m. een verbetering van je positie, bijvoorbeeld doorgroiemogelijkheden of hoger salaris.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:45

sonjim schreef:
Dat geldt alleen als ze minder dan drie maanden bij haar huidige werkgever gewerkt heeft en dat is niet het geval. Ik weet dit omdat ik het na een akkefietje bij mij op het werk gister nog nagepluist en nagevraagd heb. Anders zou nooit meer iemand een vast contract op durven geven. Daarbij is mij verteld dat je altijd recht op ww houdt als je gewisseld hebt i.v.m. een verbetering van je positie, bijvoorbeeld doorgroiemogelijkheden of hoger salaris.

Ik heb andere ervaringen met het UWV en wij hebben er op het werk ook de afgelopen dagen e.e.a. over uitgezocht.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:59

Oeps dan heb ik ook een probleem als ik nu weg zou moeten, Vast contract bij vorige werkgever en inmiddels anderhalf jaar in dienst bij de huidige werkgever.
Het klopt wel dat je actief op zoek moet zijn naar ander werk en anders vervalt ook je recht op ww, maar dat van dat van vast naar tijdelijk dienstverband zal ik morgen nog eens bij het UWV navragen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 10:02

Ik zou als werkgever niet gauw een jonge moeder van een tweeling in dienst nemen, je zou voor mij niet in te plannen zijn. Dus zaak voor jou om goed uit te zoeken dat je straks afgedekt ben voor het geval dat je niet zo makkelijk werk gaat vinden. En geloof me moeder zijn vooral van een tweeling is al een baan op zich, ik denk niet dat je het eerste jaar aan werken toekomt. Is het niet zo dat je man/ vriend in een ander belastigtarief kan gaan vallen waardoor hij netto meer over gaat houden ? Ik zou alle mogelijkheden gaan bekijken en er niet zo maar vanuit gaan dat het Uwv blijft betalen na je zwangerschapverlof.

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 11:42

Ik wil hierna toch weer erg graag gaan werken oppas is al geregeld voor 5 dagen in de week.
Mijn vriend gaat via zijn bedrijf omhoog als je kinderen krijg of als je gaat trouwen.

Ben gister in het ziekenhuis geweest,heb last van bandenpijn wat ik dus al had verwacht en van harde buiken.
Dat laatste staat volgens mijn gyn en verloskundige in verband met mijn stress.
Heb nu het advies gehad om echt te gaan rusten omdat ze bang zijn dat ik anders weeen ga krijgen.

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 11:52

ik hoor sommige zeggen dat je actief op zoek moet gaan naar een andere baan als je weet dat je ontslag krijgt. Dit is natuurlijk ook wel zo maar er is natuurlijk geen 1 werkgever die een zwanger iemand in dienst neemt en al helemaal niet van een tweeling. Heel krom maar helaas werkt het zo in nederland. En overschat het zwanger zijn van een teweeling niet. Mijn schoonzusje was ook zwanger van een tweeling en zei heeft ook niet meer kunnen werken na 2 maanden. Ze had ook wel TTS erbij maar toen dat verholpen was moest ze echt veel rusten. Al die stess is echt niet goed voor je baby,s.
veel suc6 ermee

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:08

Citaat:
Debbie schreef:
Ik wil hierna toch weer erg graag gaan werken oppas is al geregeld voor 5 dagen in de week.

Als mama en tante weet ik dat 5 dagen per week werken met een kind, in jouw geval een tweeling,
niet mogelijk is.
Je rent van hot naar her.
Tussendoor je boodschappen en je huishouden doen.
Naar alle waarschijnlijkheid niet elke nacht kunnen doorslapen.

En wanneer wil je dan je kindjes aandacht geven?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:11

luuntje schreef:
Als mama en tante weet ik dat 5 dagen per week werken met een kind, in jouw geval een tweeling,
niet mogelijk is.
Je rent van hot naar her.
Tussendoor je boodschappen en je huishouden doen.
Naar alle waarschijnlijkheid niet elke nacht kunnen doorslapen.

En wanneer wil je dan je kindjes aandacht geven?

Niet mogelijk? Ik ken toch echt verschillende vrouwen die het doen, ook met meerdere kinderen, sommigen zelfs met een eigen bedrijf of nog een studie ernaast! Ik kies er zelf ook niet voor, maar het is zeker niet onmogelijk! En of je nou 5 of 4 dagen werkt, het van hot naar her rennen blijf je toch houden Knipoog

ninja2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 12:26

het is idd wel mogelijk. Maar of je kinderen en jezelf er gelukkig van worden is een tweede. Maar helaas leven we in een maatschapij dat je wel met zijn tweeen moet werken en al helemaal met een tweeling op komst. Of je man moet echt een topsalaris hebben. Ik zou ook liever thuis blijven maar als ik nu kinderen zou krijgen weet ik gewoon dat ik mmoet werken anders kunnen we de vaste lasten niet eens betalen en dan verdiend mijn vriend echt niet slecht