sollicitatie-topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

McSquizzy

Re: sollicitatie-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 10:52

Ik studeerde al een tijd geleden af. Ik volgde de richting " Archeologie & kunstwetenschappen". Ging hier zelfs in België voor studeren!! Het is iets wat me uitermate boeit en ik wilde niets anders doen...
Niet zo slim want er was bijna geen werk in...
Bij mijn stageplaats kon ik niet blijven en dus deed ik er een half jaar over om werk te vinden...

Ondertussen heb ik ook n vriend, heb ik een paard gekocht en elke maand is mijn geld gewoon op. Het is zo erg dat ik zelfs mn spaarrekening moet plunderen om rond te komen.
Ik verdien dus heel weinig met wat ik nu doe.

Vrijdag ga ik dus op sollicitatiegesprek voor een reiskantoor, hoop dat ik een beter loon kan krijgen. Ik verdien echt zo weinig!! Ik heb dan wel geen toerisme gestudeerd maar werk nu wel bij een toerisme buro. Ik ben best nerveus... ik heb echt de pest aan sollicitaties!!
Vooral de vragen a la :
* noem eens 5 slechte eigenschappen van jezelf + leg uit
* ben je stressbestendig
Er was eens een man die het gesprek in 4 talen voerde en ik moest maar kunnen overschakelen. Was best moeilijk!!
ook een man die me vroeg of ik een vriend had en of ik een gezinnetje wilde. ik zei ja daarop en later in het gesprek zei hij me ja sorry ik neem u niet aan want u bent van plan snel zwanger te raken en ik wil geen zwangerschap verlof ed betalen... terwijl ik dat zo NIET gezegd had : ik wil binnen enkele jaaaaren een gezin. Ik was zooow kwaad!!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 11:03

Op die laatste vraag hoef je dus geen antwoord te geven en ze zijn fout als ze je daarom afwijzen.

Vrijdag mag ik ook weer op gesprek bij een detacheerder. Ik ben heel benieuwd. Maar zij hebben mij benaderd, dus dat is al een goed teken lijkt me.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:27

Heel veel succes Wendy!

McSquizzy; Dat is echt gemeen zeg! Wij hebben er ook over gedacht wat ik zou zeggen bij zo'n vraag, maar ik zeg niks. Ik weet nog niet wanneer ik toe ben aan kinderen en dan moet het ook nog maar lukken ook. Tegenwoorden vragen mensen of je van plan bent kinderen te NEMEN, maar zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet.

Echt idioot.. Ach gut

Ik verwacht deze week eigenlijk wel wat te horen van mijn sollicitatiebrief. Ik heb 19 april een mail gekregen dat ik uiterlijk binnen 2 weken de voortgang van mijn sollicitatie zou horen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:34

Als de 2 weken om zijn kun je er rustig achteraan bellen toch?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 12:37

voor mij is afgelopen week heel zwaar geweest. Ik wacht deze week nog even af en dan ga ik bellen.

Ik kwam trouwens tijdens mijn Buluitreiking mijn begeleider tegen en die kende het bedrijf waar ik mijn sollicitatie heb lopen. Hij zei dat de functie echt geknipt voor mij zou zijn en hij best als referentie wilde dienen. Nu wil ik wel een mail erachteraan sturen, maar hoe kan ik dat het beste brengen?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 12:58

Ik heb twee gesprekken gehad bij het Erasmus en ik kon daar beginnen tegen goede voorwaarden, maar eigenlijk werd ik er helemaal niet warm of koud van. Toen ben ik eens goed gaan nadenken en ik doe het niet, ik wil wel enthousiast zijn over wat ik moet gaan doen!!
Ik heb net een envelop gepakt voor mijn volgende brief. Dit lijkt me wel super gaaf, maarja ik vrees dat ik niet de enige ben.
Verder twee afwijzingen, erg jammer, want voor beide was ik denk ik zelf echt wel geschikt, goede vooropleiding, maar helaas.

Wat ik zo jammer vind als je niet wordt uitgenodigd, dat je niet weet waarom niet (waren er veel brieven, geen ervaring, was mn cv stom, mn envelop lelijk, noem maar op)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 13:29

Irritant is dat he? Soms kun je ook wel bellen, maar na een paar keer ken je de antwoorden wel.
Bij mij is het vaak: veel reacties dus geselecteerd op het beste CV... dan val ik snel af door de weinig werkervaring op beleidsniveau.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-07 16:56

ik heb net een mail gestuurd dat ik mijn begeleider als referentie op wil geven. Verder zag ik net een foutje in mijn motivatiebrief.. Nagelbijten / Gniffelen
Hopenlijk krijg ik snel een reactie.. Bloos

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-07 17:00

Jeej, ik ben uitgenodigd voor een gesprek bij MEE volgende week, jammer alleen dat ik dan echt niet kan. Morgen maar eens bellen of het verschoven kan worden naar een andere dag...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:35

Interessant topic, ik hou het even in de gaten. Heb vorige week ook een brief op de post gedaan en word binnenkort uitgenodigd voor een gesprek...

Spannend...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 08:37

Hmm, ik kan ze niet bereiken via de telefoon, maar er stond ook een emailadres in de brief! Mailtje is onderweg!

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 10:26

Grappig dat jij ook bij MEE had gesolliciteerd Wendy! In ieder geval leuk dat je op gesprek mag komen, hopelijk kunnen ze het verzetten. Ik kreeg net een afwijzing van ze. Omdat ik nu voorzien ben, heeft het geen invloed op mijn ego vandaag Haha!.
Ik heb net alle W&S bureaus gebeld die actief voor mij bezig waren, dat ze geen moeite meer hoeven te doen. Vatten ze allemaal behalve een positief op. Er was er een die vond dat ik vanmiddag nog wel even op een gesprek kon komen, want hij had iets veeeeel leukers voor mij. Dat ik het te ver weg vond en dat ik dan mijn studie voor niets had gedaan, was geen argument volgens hem...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 11:52

Dat is dus ook een punt inderdaad, als je uitgenodigd wordt voor een gesprek op een moment dat je echt niet kan.
Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat als je probeert je sollicitatiegesprek te verzetten je op sommige bedrijven niet eens meer hoeft te komen omdat ze dan denken dat je niet gemotiveerd genoeg bent...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:06

Tsja, ik heb vanuit mijn huidige werk een belangrijke afspraak op hetzelfde tijdstip. Die afspraak is al weken geleden gemaakt en kan niet verzet worden. Voor mij is ook een overweging dat het netwerktechnisch voor mij persoonlijk ook een belangrijke afspraak is. Als MEE daardoor zou denken dat ik niet gemotiveerd zou zijn is dat jammer voor hen...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:32

Dat is waar, want eigenlijk is het naïef om als bedrijf te denken dat sollicitanten 7 dagen per week rekenen op een gesprek.

Ik geef 3 dagen in de week les op een school (zit in mijn laatste jaar van mijn opleiding en ben dus op zoek naar werk) en eigenlijk kan ik niet zomaar wegblijven voor een sollicitatie. Daar worden mijn leerlingen de dupe van en dat wil ik niet.
Mijn sollicitatie is ook op een school dus zouden ze dat eigenlijk als positief moeten zien toch?

Ik had er wel eens wat over gehoord en over zulke dingen ga je toch nadenken als je gaat solliciteren...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:38

Tuurlijk is dat logisch... ik werk zelf maar 2 dagen op het moment en normaal gesproken kan ik daar best in schuiven, maar alleen die dag kan echt niet anders. Tsja...

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 13:46

Eigenlijk is het ook wel bijdehand, om gewoon een brief te sturen met de tijd wanneer je moet komen. Normaal gesproken bellen ze voor een afspraak, is mijn ervaring.

Volgende keer gewoon zelf in je sollicatiebrief zetten:
Naar aanleiding van de vacature in de Telegraaf op 28-4-2007 heeft u mij overtuigd van de mogelijkheden die uw bedrijf biedt. Graag nodig ik u dan ook uit voor een sollicitatiegesprek a.s. dinsdag om 14.00h. U kunt gewoon aanbellen, waarna het gesprek zal plaatsvinden aan de keukentafel.

Ben wel benieuwd hoe daar op gereageerd wordt... Er is toch ook bedrijf dat daar nu een reclamespotje van heeft op de radio? Dan stuur je je CV op en dan krijg een sollicitatiebrief van hun.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-07 13:47

lijkt me wel wat.. Haha! Vork

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 14:20

Haha, dat lijkt mij ook wel wat Haha!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-07 21:58

Wel stoer, maar ik zou het niet durven...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 16:36

ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek naar een Aio baan in het ziekenhuis!

Had er helemaal niet meer op gerekend. Komt wel een hele deligatie. 2 atsen, een proffesor en afdelingshoofd van kinderoncologie.. Nagelbijten / Gniffelen

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 17:54

Wat leuk! Des te leuker omdat je het niet meer verwacht had. Wanneer heb je het gesprek?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 18:13

15 mei Haha!

Kreeg een brief en dacht: 'jammer, afwijzing...".. Bleek een uitnodiging te zijn Clown

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:57

Weet iemand eigenlijk hoe het zit met vrij krijgen van je huidige (tijdelijke) baan om naar een sollicitatiegesprek te gaan? Is het wettelijk verplicht dat ze je vrij geven, of kunnen ze je 'dwingen' te komen werken en zo een gesprek te laten schieten?

Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 13:58

Solliciteren jullie ook op functies waar de opleiding anders of soms net iets anders is dan die jij hebt, maar waarvan de functie inhoud klinkt alsof je er wel voor geschikt bent? En zo ja, hoe 'praat je dat dan goed' in je brief?