Komt goed, ze is 7. Maar ik wil dus wel dat ze erover leert voor het zover is. Ik denk dat ik nog wel even heb.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Polarize schreef:Gombal schreef:Ik heb geen probleem met lentekriebels. Vind het juist heel goed . Zeker omdat ze op social media zo jong al veel meer zien dan wij vroeger. Ze zijn ook sneller wijs lijkt het wel .
Heb persoonlijk meer moeite met het punt lhbtq en ieder die ik vergeet .
Ik accepteer ze allemaal , en gun ze alle liefde en acceptatie van de wereld. Maar zou liever zien dat dit op voortgezet besproken werd dan in de basisschool. Kinderen moeten vrij kunnen spelen , ook vrij rollen spel (vader moeder ) en verkleden. Een jongen die gewoon eens als
Prinses verkleed wil, of andersom meisje als mannelijke ridder ,is niet meteen dat het van een ander geslacht wil zijn of zo , vind dat er op de basisschool teveel naam en uitleg word gegeven. Soms lijkt fantasiespel niet meer te kunnen . Of dit nu echt meer is in de stad als in dorp weet ik niet .
Ik ben geen ouder maar breek hier toch even op in. Wat zou info over dat die mensen bestaan veranderen in het vrij spelen? Ik ga er ten minste vanuit dat naast "het is ook mogelijk dat vrouwen met vrouwen trouwen en mannen met mannen" en "soms voelen mensen zich een ander geslacht dan waar ze mee geboren zijn en veranderen ze hun uiterlijk om hier bij te passen." er niet veel meer omheen verteld wordt? Maar gewoon dat kinderen weten dat het bestaat. Goh, misschien dat het rollenspel eens met 2 moeders of 2 vaders gespeeld wordt in plaats van de klassieke moeder/vader rollen, maar dat is geen drama?
Ze komen er toch wel mee in aanraking, wij wisten op de basisschool allemaal wat het was, want mijn klasgenoot had 2 moeders.
Gombal schreef:Misschien heb ik het niet duidelijk neer gezet. Het is beslist normaal dat 2 moeders of 2 vaders gespeeld worden. Zijn genoeg kinderen met 2 papas of 2 mama’s . Dat vind ik t probleem /drama beslist niet . Wel dat wanneer een 7 jarig jongetje zich verkleed als moeder , dat de juf dan uit gaat leggen dat als
Je liever een meisje wilt zijn , dit ook gewoon kan. Dan nog noem ik dat nergens een drama , vind die voorlichting gewoon te jong .
Gombal schreef:Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .
Liselot schreef:Gombal schreef:Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .
Ik snap niet zo goed wat daar erg aan is? Is toch juist mooi dat dat terloops even benoemd wordt? Kinderen van 7/8 jaar voelen vaak al wel of het van binnen jongens of meisjes zijn. Hoe mooi als zij bevestiging krijgen dat dat heel normaal is of dat ze inderdaad gewoon maar in het spel aan het verkleden zijn.
Ik denk dat je daar veel te veel waarde aan hangt
Gombal schreef:Weet je verootje , mijn uitleg zo is misschien niet zoals ik t bedoel . Maar er is wel degelijk gezegd tegen een jongetje van 7 dat zich verklede , dat als hij zich een meisje voelde/wilde zijn dit ook gewoon kon . We hebben het niet over een complete operatie/transitie die is uitgelegd aan een 7 jarige nee .
Wintu schreef:Waarom zou dat terloops genoemd moeten worden?
ruitje schreef:Hmmm, ik ben onwijs open minded. Bij mij zit het hem niet zozeer in het thema an sich.
Ik heb vanuit mijn principes wel moeite met scholen die de laatste jaren naar 'thuis' lijken te bewegen. Ik heb het dan over het thema seksuele vorming, maar bijvoorbeeld ook over voeding.
Ik vind bepaalde keuzes in de opvoeding nog altijd de keuze van de ouder...En daarin vind ik wel dat we steeds meer schuiven...
Maargoed, daar heb ik maar mee te dealen denk ik dan
Ibbel schreef:Er lijkt (overal) een soort hypercorrectie op te treden. Ipv dingen maar gewoon op z'n beloop te laten moet alles uitgelegd, bevraagd en meteen een 'waarde' opgelegd worden. Waarde in dit geval: 'het is normaal/het mag'.
Laat gaan. Kinderen hoeven nog geen volwassenen te zijn. Daar moeten ze langzaam ingroeien, ook met ruimte dingen zelf te ontdekken. En ja, daar hoort begeleiding en bijsturing bij, maar ga niet alles voorkauwen.
VuurVleugels schreef:Ik ben het met je eens dat dingen op z'n beloop moeten. Maar een simpele "oh, dat kan toch gewoon" als een kind twijfelt of hij een jurk aan mag of als een ander kind schreeuwt "juf! Jasper heeft een jurk aan!" is toch geen hypercorrectie?