Starten met een opleiding in 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau

Re: Starten met een opleiding in 2023

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-23 16:04

Spannend lot volledig online! Hopelijk is dat goed te doen. Zou mij heel moeilijk lijken omdat je dan makkelijk een dagje skipt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 16:41

Ohh wat leuk! Ik zie dit topic nu pas — mag ik ook mee kletsen?

Ik begin in september aan de versnelde opleiding tot paraveterinair in Barneveld. Ik heb er onwijs veel zin in! Ben nu druk bezig met het regelen van stages. Het is een 2-jarige opleiding en je doet veel theorie zelf. Ik werk op dit moment full-time in de luchtvaart en ga vanaf september ontzettend part-timen, waar ik ook heeeeel veel zin in heb :Y)

Leuk om elkaar te motiveren hier!

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:44

Succes met verhuizen, Isabel! Dat lijkt me wel pittig, om precies tijdens je verhuizing te beginnen met een studie. Je nieuwe plekje klinkt wel heerlijk :)

Ja zeker Lau, daar zie ik ook wel tegenop! We hebben maar 3 bijeenkomsten de eerste 2.5 maanden, dus ik moet echt alles zelf inplannen en doen.. Gelukkig studeert mijn vriendin ook volledig thuis en heeft zij hele goede zelfdiscipline, ik hoop dat ik daar een beetje op kan meeliften dit jaar :) Ik denk in ieder geval wel dat het scheelt dat zij ook veel zal moeten studeren!

Welkom Eapy :D Zo dan, dat is heel iets anders dan je nu doet! Hoe ben je tot de keuze gekomen om zo heel iets anders te gaan doen?

Ik heb de laatste dagen nog verder gekeken naar de Remarkable, en naar aanleiding van reviews een model van Onyx Boox besteld! Ik heb hem vandaag binnen gekregen en ben er helemaal weg van. Het schrijft heerlijk en ik kon via de internet app de artikelen voor mijn studie downloaden en in de pdf’jes aantekeningen maken. Ik vind het helemaal leuk, en ben dus al begonnen met mijn zelfstudie :D
Nu hopen dat deze motivatie een tijdje blijft hangen :+

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-23 08:16

Welkom eapy! Interessant paraveterinair! wel knap in 2 jaar heb je dan veel praktijk? Ook knap dat je het nog naast je werk gaat doen!

Heb sws respect voor iedereen die een studie naast zijn normale werk doet. Ik zou dat echt niet kunnen.

Lot is het niet een idee dat jullie 1x in de week 1x in de twee weken even samen gaan zitten? Zodat jullie samen even van alles kunnen doorspreken en nog wat dingen samen kunnen maken.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 08:24

oh die remarkable lijkt mij ook fantastisch. Leuk om te lezen wat jullie allemaal gaan doen en hoe je het aanpakt.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-23 09:32

Thanks iedereen voor het warme welkom!

Het wordt veel praktijk inderdaad, veel stage. Gelukkig hoef ik maar 1x in de 2-3 weken naar school en is het verder zelfstudie en stage. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik wel heeeel erg weinig ga werken hoor, wat heel fijn is. Ik zou het anders ook niet trekken denk ik — met opleiding, werk, stage, bejaard paard, huishouden, yoga-hobby en ook nog een vriend die aandacht soms wel leuk vindt :') ik werk ongeveer 3-4 dagen om het weekend, dus sommige weken werk ik helemaal niet. Beetje een raar rooster maar zo werkt de luchtvaart en het komt mij wel goed uit.

Ja Lot het is inderdaad iets heel anders! Al kun je het wel vergelijken qua klantcontact en de verzorgende/ondersteunende rol die je hebt. Ik wilde vroeger al graag paravet worden maar had de papieren om naar de universiteit te gaan. Toch maar gedaan, want wie weet heb je er toch wat aan… dus iets heel anders gaan studeren, waarna ik erachter kwam dat ik de studie wel heel interessant vond maar de resulterende banen helemaal niet bij mij pasten. Toen was er een vacature open bij het bedrijf waar ik nu werk, ik dacht ‘dat doe ik even een jaartje terwijl ik bedenk wat ik verder wil’, en dat is nu bijna 8 jaar geleden. Heb het er erg naar mijn zin gehad maar wil graag iets meer doen met mijn leven, meer bijdragen aan de maatschappij dan ik nu doe, en mijn passie voor dierenwelzijn een grotere rol geven in mijn leven. Ik kwam op een plek waar ik mentaal en financieel stabiel genoeg was om het aan te durven en here we are!

Lang verhaal, sorry! Ik ben gewoon ontzettend blij dat ik aan dit avontuur mag beginnen. Ik lees veel sectoren die mensen nodig hebben, wat leuk! Onderwijs, zorg, fantastisch!

Remarkable ziet er prachtig uit zeg. Ik heb een oude Mac Air (uit 2014… niet te hard praten anders doet ie het niet meer _O- ) en een nieuwe Chromebook die me gaan vergezellen in de studie. Ik ben ook wel echt van het schrijven met de hand. In principe wil ik het met de Mac proberen, maar als die het begeeft dan de Chromebook. Ik gebruik sowieso al veel Google docs en sheets en zo, vind ik mega handig!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:19

Vandaag heb ik mijn introductiedag gehad. Ik was echt stikzenuwachtig ervoor, maar het viel me echt reuze mee. Onze master was maar met 15 mensen, maar volgens mij was dit enkel voor mensen die nieuw naar de universiteit kwamen. Ik heb in ieder geval al wat leuke mensen ontmoet, waarmee ik in ieder geval wat lessen samen heb.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:27

Joy_Mennings schreef:
Vandaag heb ik mijn introductiedag gehad. Ik was echt stikzenuwachtig ervoor, maar het viel me echt reuze mee. Onze master was maar met 15 mensen, maar volgens mij was dit enkel voor mensen die nieuw naar de universiteit kwamen. Ik heb in ieder geval al wat leuke mensen ontmoet, waarmee ik in ieder geval wat lessen samen heb.

Wat leuk Joy! Is het ver reizen voor je of woon je een beetje in de buurt? Tilburg is een super leuke stad vind ik. Heb je ook een beetje een overzicht gekregen van je lessen en examens en zo, of had je die al?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-23 19:46

Joy_Mennings schreef:

Wat leuk! Ook fijn dat je een klik al hebt :D . Ik hoop dat ik dat ook heb 6 september. Ik had op de fotografie opleiding wel aansluiting maar ook niet echt. Hoop dat nu wel meer te hebben.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:43

@Eapy ik woon rond Eindhoven, het valt nog wel mee qua reistijd maar is toch even wennen. Tijdens mijn bachelor zat ik op kamers zo'n 15 minuten lopen van campus haha. Van mijn lessen had ik wel al een overzicht, maar we kunnen de tutorial groepen pas tijdens de eerste lesweek kiezen, dus dan weet ik het rooster pas echt. Examens hebben ze de weken nu ook laten zien.

@Lau ik was dus heel bang dat ik geen aansluiting zou vinden. Ik heb voor mijn bachelor toevallig ook fotografie gestudeerd en daar kon ik niet echt goed aansluiting vinden. Ik ben daarna naar België gegaan, waar het gelukkig wel goed ging. Maar was dus bang dat het opnieuw zoals bij mijn eerste studie zou zijn haha. Hopelijk vind jij ook aansluiting!

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:49

Mag ik mij ook aanmelden? :D
Ik heb mij vrij last minute ingeschreven voor de postgraduaat hippotherapie/equitherapie. En gisteren te horen gekregen dat er door uitval plek vrij is gekomen en ik ben toegelaten. Stiekem vindt ik het toch wel spannend maar wel ontzettend leuk, op je 28e terug de schoolbanken in. Deze week moet ik het effectief laten weten of ik terug de schoolbanken in ga. De opleiding is 1 dag in de 2 weken naar school, dus dat valt reuze mee.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:21

Klinkt goed Joy! Zijn de tutorial groepen dan ook andere vakken/richtingen, of zijn het verschillende groepjes voor dezelfde stof?

Welkom anvt! Wat is hippotherapie precies? Therapie vóór of therapie mét een paard (dus een soort coaching)?

anvt_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:24

Equitherapie is therapie met paarden , dus inderdaad een soort coaching :D

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:29

Eapy schreef:
Klinkt goed Joy! Zijn de tutorial groepen dan ook andere vakken/richtingen, of zijn het verschillende groepjes voor dezelfde stof?

Het zijn verschillende groepjes voor dezelfde stof als ik het goed begrepen heb.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 07:49

Welkom anvt! Interessant die opleiding kan je er wat meer over vertellen?

@joy ja ik hoop oprecht dat ik dit jaar wat aansluiting heb. Het nadeel is wel dat 2e en 1e jaars door elkaar zitten dus je hebt al wel echt groepjes. Maar we gaan het 6 september meemaken.

Ohja ik heb vrijdag kennismaking op stage ben echt heel benieuwd hoe dat gaat. Ze hebben op een basisschool ook niet echt een receptie ofz. Dus ben nu al zenuwachtig dat niemand mij opwacht en ik alleen door die school dwaal.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:20

Spannend Lau, snap dat je nerveus bent! Misschien gewoon de eerste persoon die je tegenkomt vragen ‘hi, ik heb een afspraak met xyz? Is die hier toevallig ergens?’

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:22

Wat leuk Anvt! Heb je als voorloper van die opleiding een achtergrond als therapeut nodig?

Wat fijn dat je al wat mensen hebt leren kennen Joy. Zeker voltijd hoort studeren de leukste tijd uit je leven te zijn. Fijn als je dan toch wat aansluiting hebt

Ja zeker als je nog werkt (ook al is het weinig/minder) kan het alsnog zwaar zijn. Uiteindelijk wen je er denk ik aan en zit je wel in een ritme. 2 jaar ga je ook wel zo doorheen denk ik. En je werk is ook wel dusdanig anders dat het ook ff net voor wat afleiding kan zorgen juist

Lot, ja ik zal veel thuis gaan zijn. De collegedagen/samenwerkdagen zijn maar eens in de 3 maanden. Wel fijn ook gezien ik ook nog 1/2 keer per week naar kantoor ga en niet teveel tijd aan reizen wil verliezen. Had de remarkable trouwens al uit m’n hoofd gezet. Ben benieuwd hoe je de onyx boox vindt O:)

Even tussenstand van m’n werkplek:

Afbeelding

Moet nog een hoop gebeuren en heb een waar moodboard gemaakt maar het komt er wel. Gisteren zowaar een uur staand gewerkt 8-) uiteindelijk ga ik een timelaps maken van alles wat ik heb veranderd

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 08:57

Eapy schreef:
Spannend Lau, snap dat je nerveus bent! Misschien gewoon de eerste persoon die je tegenkomt vragen ‘hi, ik heb een afspraak met xyz? Is die hier toevallig ergens?’

Ja dit ei weet haar naam niet meer alleen dat ze groep 3 lesgeeft :')

Reinari nu zijn we benieuwd naar je moodboard!!! Volgens mij helpt een mooie omgeving al met beter leren.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:59

Raineri ziet er goed uit zeg!

Lau heb je de naam ergens in je mail staan? Of anders (ja verklaar me voor gek hoor, maar ik ben altijd overvoorbereid) even googelen, misschien staat het ergens op een website?

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-23 09:00

Eapy schreef:

Lau heb je de naam ergens in je mail staan? Of anders (ja verklaar me voor gek hoor, maar ik ben altijd overvoorbereid) even googelen, misschien staat het ergens op een website?

Ja ik heb wel mail contact gehad maar dat was niet met de persoon met wie ik een afspraak heb. Dus dit wordt interessant :')
Op de school site staan ook geen namen natuurlijk heel fijn.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 13:09

Lau schreef:
Eapy schreef:

Ja ik heb wel mail contact gehad maar dat was niet met de persoon met wie ik een afspraak heb. Dus dit wordt interessant :')
Op de school site staan ook geen namen natuurlijk heel fijn.

Er zijn genoeg mensen in een basisschool te vinden hoor. :D Ik zou het eerste lokaal/werkplek waar je iemand ziet binnenstappen en zeggen dat je komt kennismaken voor je stage in groep 3. Ik ga er vanuit dat je dan vanzelf verder wordt geholpen en de naam genoemd wordt. :j

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:12

Mag ik hier ook meekletsen? Ik ben vorig jaar afgestudeerd als docent dierverzorging en ben nu bezig met de opleiding tot kynologisch instructeur. De eerste module mag ik in zelfstudie doen. Dat is erg fijn omdat ik het in m’n eigen tijd kan doen (en naast m’n werk), maar het vergt ook wat extra discipline. In december heb ik m’n tentamen.

@Lau: Staat er ook geen schoolgids op de website? Daar willen de namen van de leerkrachten nog wel eens in staan. :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:24

Welkom Lugea, wat een leuke plannen! Hoe lang is de opleiding? En hoeveel werk je ernaast?

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:29

Dankjewel. Ik ben momenteel nog aan het reïntegreren na het overlijden van mijn moeder en ziekte van mijn kant, maar ik werk in principe 24 uur in het onderwijs. Daarnaast hoop ik uiteindelijk dus ook weer wat met honden te kunnen gaan doen. Ik moet na deze eerste module nog een module die ongeveer een half jaar in beslag neemt. Wellicht dat ik daarna nog door ga voor gedragsdeskundige, maar eerst deze opleiding maar eens afronden. :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 15:36

Lugea schreef:
Dankjewel. Ik ben momenteel nog aan het reïntegreren na het overlijden van mijn moeder en ziekte van mijn kant, maar ik werk in principe 24 uur in het onderwijs. Daarnaast hoop ik uiteindelijk dus ook weer wat met honden te kunnen gaan doen. Ik moet na deze eerste module nog een module die ongeveer een half jaar in beslag neemt. Wellicht dat ik daarna nog door ga voor gedragsdeskundige, maar eerst deze opleiding maar eens afronden. :)

Jeetje, gecondoleerd. Wat een pad heb je bewandeld en bewandel je nog… wat knap dat je na zo’n pittige tijd de kracht en inspiratie vindt om jezelf verder te ontwikkelen. Mooi om te lezen.

Is het je plan om na deze opleiding volledig als kynologisch instructeur te werken? Of ga je het combineren met je baan in het onderwijs?