Meer startende (online) ondernemers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:22

Ik lees wisselende dingen over de KOR. Het is handig dat je minder administratie hebt en geen btw hoeft te berekenen. Maar je kunt dat zelf ook niet aftrekken als ik het goed begrijp. Dus stel dat je zelf nog investeringen wilt doen is het weer minder gunstig. (Stel ik wil na een jaar investeren in een dure naaimachine dan is de kor weer minder handig). Probeer mezelf nu ook al aan te wennen om tijd bij te houden, maar 9vd10 keer ben ik lekker bezig en het alweer vergeten := vaak ook met meerdere dingen tegelijk bezig dus valt niet mee.

Celebi

Re: Meer startende (online) ondernemers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:26

Ja dat is zo.. Al vraag ik me af of je met dat soort eenmalige investeringen het eruit zult halen. Je kunt door de kor namelijk ook btw loos de producten verkopen waardoor je goedkoper kunt zijn (geen 21% btw er bovenop) en dus meer kans hebt dat mensen een product willen afnemen wat weer meer omzet genereert. Of je vraagt wel dezelfde hogere prijs maar verdient dan gewoon meer omdat het niet afgedragen hoeft te worden.

Mijn investeringen zijn vrijwel allemaal digitaal nu (advertenties, hosting, plugins, etc) en mijn eigen uren dus voor mij weegt het wel echt op. Dat moet je per bedrijf gaan bekijken.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:36

Ik moet me er eens beter in gaan verdiepen, maar m'n interesse ligt er niet dus het is lastig om de concentratie daarbij te houden :=
Als ik ook leer, fournituren en gereedschappen moet inkopen loont het misschien wel. Bij diensten aan particulieren is de kor denk ik ideaal. Maar als je verkoopt aan andere ondernemers die btw kunnen terugvragen volgens mij weer niet. Ik vind het maar lastige materie :j
Vooralsnog is het voor mij hobby en kost het meer dan het opbrengt :')

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-24 11:38

Dat laatste herken ik ja.

Inderdaad bij verkoop aan bedrijven is het niet handig vanwege de btw die dan niet terug gevraagd kan worden door die bedrijven. Bij particulieren is het inderdaad heel fijn dat er geen extra btw bij hoeft en je dus wat goedkoper kan blijven.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:28

Ik negeer die grote rode letters eventjes ;-)

Aangezien ik eigenlijk zou moeten studeren (ik ben in september nog een master gegevensbescherming en privacy recht begonnen), is m'n website wel een stukje verder gevormd! :')
Ik heb ook voor een heel jaar 1 keer per week een standaard social media 'rubriekje' gemaakt. Dan heb ik in ieder geval elke week iets, het is allemaal hetzelfde format. Zoiets als dit:

Afbeelding

Hoe gaat 't bij jullie? :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:37

Wow, een jaar aan content! Goed bezig! Dat geeft vast motivatie.

Hier bezig met de laatste afrondingen voordat de inschrijvingen voor dit jaar echt geopend kunnen worden. Heel actief op sociale media ook en daar komen steeds wat volgers bij. Gaat nog niet super hard, maar beetje bij beetje druppelt het binnen. Nu nog zoeken naar dé manier voor meer engagement onder de volgers. Dat blijft altijd een lastige.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:38

Lekker bezig! Je doet vooral shirts geloof ik, als ik zo op je website kijk? Cool!

Hier gaat het goed, ik heb nu een aantal plekken (7) waar mijn spulletjes liggen en heb een aantal lijntjes uit staan voor nieuwe winkels. Nu alleen problemen met een groot overkoepelend bedrijf dat niet/langzaam betaalt, nu al ongeveer twee maanden sinds het opsturen van de factuur. Is toch lastig als klein bedrijf want ik mag wel BTW gaan betalen (en eten.. opzich). Ik heb mijn facturen erop aangepast in de hoop dat een hele overduidelijke betaaltermijn/vervaldatum op staat. Hoefde hiervoor niet zo omdat het steeds kleine bedrijfjes waren die toch wel betaalden. Zo leer je steeds meer :)

Leuk ook hoe ik een jaar geleden nog vreselijk veel moeite had met bij winkels langs gaan, dat heb ik nu gelukkig niet meer zo. Ik heb er eigenlijk allemaal heel veel lol in.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 21:55

Celebi schreef:
Wow, een jaar aan content! Goed bezig! Dat geeft vast motivatie.

Hier bezig met de laatste afrondingen voordat de inschrijvingen voor dit jaar echt geopend kunnen worden. Heel actief op sociale media ook en daar komen steeds wat volgers bij. Gaat nog niet super hard, maar beetje bij beetje druppelt het binnen. Nu nog zoeken naar dé manier voor meer engagement onder de volgers. Dat blijft altijd een lastige.

Spannend! Social media voor een bedrijf of gewoon als privé is echt zo'n groot verschil. Ik blijf dat toch een uitdaging vinden. Maar zoals je zegt, wat ben ik blij dat ik die 50+ plaatjes heb :')

Mariett schreef:
Lekker bezig! Je doet vooral shirts geloof ik, als ik zo op je website kijk? Cool!

Hier gaat het goed, ik heb nu een aantal plekken (7) waar mijn spulletjes liggen en heb een aantal lijntjes uit staan voor nieuwe winkels. Nu alleen problemen met een groot overkoepelend bedrijf dat niet/langzaam betaalt, nu al ongeveer twee maanden sinds het opsturen van de factuur. Is toch lastig als klein bedrijf want ik mag wel BTW gaan betalen (en eten.. opzich). Ik heb mijn facturen erop aangepast in de hoop dat een hele overduidelijke betaaltermijn/vervaldatum op staat. Hoefde hiervoor niet zo omdat het steeds kleine bedrijfjes waren die toch wel betaalden. Zo leer je steeds meer :)

Leuk ook hoe ik een jaar geleden nog vreselijk veel moeite had met bij winkels langs gaan, dat heb ik nu gelukkig niet meer zo. Ik heb er eigenlijk allemaal heel veel lol in.

Ik heb inderdaad nogal veel shirts, of eigenlijk lijkt dat maar zo :Y) mijn voorraad is maar klein, ik heb van alle shirts en truien maar 2 stuks per kleur en maat, voor 'hardlopend' maten en kleuren 4, op voorraad. Ik heb een stuk of 10 designs en die kunnen op elk kledingstuk, dus het is een soort mix and match in mijn voorraad. De dames shirts (met 4 modellen) is een beetje uit verhouding tov de rest :z

Ik volg jouw eigen topic en het is leuk om te zien hoe je zo gegroeid bent. Maar al helemaal leuk om te lezen dat je zelf ook ziet dat je gegroeid bent! Wel heel vervelend dar je 'tussenpersoon' zo slecht uitbetaalt joh, hopelijk wordt dat in deb toekomst beter.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 22:15

solarpleure schreef:
Ik negeer die grote rode letters eventjes ;-)

Aangezien ik eigenlijk zou moeten studeren (ik ben in september nog een master gegevensbescherming en privacy recht begonnen), is m'n website wel een stukje verder gevormd! :')
Ik heb ook voor een heel jaar 1 keer per week een standaard social media 'rubriekje' gemaakt. Dan heb ik in ieder geval elke week iets, het is allemaal hetzelfde format. Zoiets als dit:

[ Afbeelding ]

Hoe gaat 't bij jullie? :)

Tof dat je een bedrijfje begonnen bent. Ik vond het concept wel interessant klinken, dus ik heb op je website gekeken.
Ik vind de kledingmaten helaas erg onduidelijk weergegeven. Je geeft aan dat de gepersonaliseerde items niet retour kunnen (ik neem aan dat je ook geen geld teruggeeft), maar hoe groot valt bijvoorbeeld een XXL? Ik heb bijvoorbeeld een fikse borstomvang, en ik zou nooit op de gok gepersonaliseerde kleding kopen en gokken hoe groot de kleding valt in de hoop dat hij past - en als klant ben je me dan kwijt, want ik ga je niet mailen over deze basale informatie. De rest van de omschrijving bij het shirt klinkt wel goed, zoals de informatie dat dit een dikkere katoenstof betreft bijvoorbeeld!

Is donker heide trouwens de grijze kleur op de foto's? Bij een naam als donker heide ga ik uit van een paars tint, niet grijs.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 22:22

Volgens mij is heide het gemêleerde stofje, of niet? Dan is gemêleerd grijs misschien beter inderdaad.

Het is trouwens niet mijn contactpunt/de winkel zelf hoor, als die de factuur zouden kunnen betalen zouden ze het vlot doen. Ontzettend leuke mensen! Ik stuur de factuur naar de organisatie er boven, dat is echt een groot bedrijf en de facturen uitbetalen doen ze (dus) wat slordig. Maar het lukt me vast om er iets aan te doen :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 06:47

Als de betaling al zo lang op zich laat wachten een nette herhaal factuur sturen met uiterste betalings termijn van bijvoorbeeld 2 weken en dat bij niet betalen je het uit handen geeft aan en incasso bureau? Dit aangetekend versturen zodat ze ook niet kunnen zeggen van oh maar hebben wij niet ontvangen.

Hier door gezondheid problemen niet echt tassen aan het maken dus ben nu bezig met wat op etsy zetten := eerst eens proberen of ik de kosten eruit kan halen. Twijfel nog steeds of ik het leerbewerken puur als hobby wil houden of ook echt wil gaan verkopen. Ik ben zo bang dat er druk op komt en de ontspanning erin verlies ofzo.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 18:52

Gaby schreef:
Tof dat je een bedrijfje begonnen bent. Ik vond het concept wel interessant klinken, dus ik heb op je website gekeken.
Ik vind de kledingmaten helaas erg onduidelijk weergegeven. Je geeft aan dat de gepersonaliseerde items niet retour kunnen (ik neem aan dat je ook geen geld teruggeeft), maar hoe groot valt bijvoorbeeld een XXL? Ik heb bijvoorbeeld een fikse borstomvang, en ik zou nooit op de gok gepersonaliseerde kleding kopen en gokken hoe groot de kleding valt in de hoop dat hij past - en als klant ben je me dan kwijt, want ik ga je niet mailen over deze basale informatie. De rest van de omschrijving bij het shirt klinkt wel goed, zoals de informatie dat dit een dikkere katoenstof betreft bijvoorbeeld!

Is donker heide trouwens de grijze kleur op de foto's? Bij een naam als donker heide ga ik uit van een paars tint, niet grijs.

Jeetje wat goed dat je dat zegt van die maten, want ik zag die vanuit mijn 'view' wel }:0 . Daar stond iets nog niet goed, dus heb vandaag even uitgezocht waarom bezoekers van de site dat niet zagen. Ondertussen staat er dus een uitleg van de maten bij. Nogmaals, bedankt voor de feedback!

Wat de naam van de kleur betreft, ik hou de naam van de kleur aan die m'n leverancier gebruikt.
Wanneer je een kleur bij de dropdown selecteert, wordt automatisch het voorbeeld van die kleur getoond. Momenteel moet je daarvoor ook de andere dropdowns hebben ingevuld, dat vind ik zelf een groot nadeel, maar ik heb nog niet voldoende website kennis om 't te veranderen :Y)

Wendy15 schreef:
*knip*
Hier door gezondheid problemen niet echt tassen aan het maken dus ben nu bezig met wat op etsy zetten := eerst eens proberen of ik de kosten eruit kan halen. Twijfel nog steeds of ik het leerbewerken puur als hobby wil houden of ook echt wil gaan verkopen. Ik ben zo bang dat er druk op komt en de ontspanning erin verlies ofzo.

Zo'n platform als Etsy lijkt me een mooi begin om het lederbewerken in eerste instantie nog als hobby te kunnen houden. Zelf heb ik geen ervaring met Etsy (ja als klant ;-) ) dus hoe het zit met 'aanloop' naar je shopje durf ik niet te zeggen. Hopelijk voldoende om uit de kosten te komen en er toch plezier in te houden!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:14

Ik meld me hier ook weer.. na lang wikken en wegen heb ik zojuist mijn erste producten online gezet, in december ga ik al op en kerstmarkt staan als hobbyist en vanaf januari laat ik me inschrijven bij de kvk... erg benieuwd.

Het doel is eerst op etsy te verkopen en op markten in de buurt. Ik hoef er niet van te leven en doe het naast mijn kantoorbaan. Maar heb er zin in!
En vind het mega spannend!

Afbeelding

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:27

De KOR is met name interessant voor mensen die iets ernaast doen dus niet hun levensonderhoud proberen te verdienen omdat de grens echt op 20k ligt. Daarnaast is het grotendeels interessant voor levering aan particulieren vanwege de BTW. Je bent niet verplicht facturen te maken, maar moet uiteraard wel gewoon een boekhouding bijhouden met daarin je omzet en kosten.

De BTW op je kosten kun je logischerwijs ook niet terugvragen als je in de KOR zit. Houd er wel rekening mee dat als je vanuit de KOR onderneemt en al je tarieven daarop afstemt dus zónder btw, dat je dan als je boven die 20k uitkomt, je ineens wel BTW af moet dragen.

En al je tarieven dan dus naar boven aan moet passen....en dat is best pittig want iets wat je bijvoorbeeld tot die tijd voor 25 euro verkocht, levert je dan (zonder tariefsaanpassing) nog maar 20,66 op. En zulke grote tariefsaanpassingen worden zelden doorgevoerd dus daar gaat nog wel eens iemand goed de mist mee in.

De KOR kan echt interessant zijn maar kijk er mee uit als je van plan bent naar een grotere omzet te gaan.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:37

Wat een goede uitleg, dankje!
Ik verwacht dat ik ver ver onder de 20k zal zijn. Gezien ik handgemaakte boekjes en ook tassen van leer verkoop en die vaak al duurder zijn, dan industriële boekjes of tassen, denk ik niet dat het storm gaat lopen :+
Maar ik zal me er even in verdiepen!

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 16:28

Als je dingen verkoopt aan andere bedrijven ben je wel minder interessant voor andere bedrijven als je een kor hebt.

Hierom heb ik het dus niet.

Als je bvb online spullen verkoopt en een bedrijf koopt een product. Kunnen ze dit niet van hun btw afschrijven als je als bedrijf een kor hebt. Als je geen kor hebt kunnen bedrijven wel je product afschrijven en worden ze dus goedkoper.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:17

naranja1 schreef:
Als je dingen verkoopt aan andere bedrijven ben je wel minder interessant voor andere bedrijven als je een kor hebt.

Hierom heb ik het dus niet.

Als je bvb online spullen verkoopt en een bedrijf koopt een product. Kunnen ze dit niet van hun btw afschrijven als je als bedrijf een kor hebt. Als je geen kor hebt kunnen bedrijven wel je product afschrijven en worden ze dus goedkoper.

Denk ook dat de KOR interessanter is voor bedrijven die diensten leveren dan idd zo online producten verkopen, en ook dan enkel als de meeste klanten particulieren zijn.

Ik heb er als paardenfotograaf toen wel bewust voor gekozen omdat 75% van mijn klanten particulieren zijn en dus geen BTW terug kunnen vragen. Ben er nu sinds Augustus uit maar dat kwam omdat mijn omzet boven die 20K kwam

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:46

Keell94 schreef:
Denk ook dat de KOR interessanter is voor bedrijven die diensten leveren dan idd zo online producten verkopen, en ook dan enkel als de meeste klanten particulieren zijn.

Ik heb er als paardenfotograaf toen wel bewust voor gekozen omdat 75% van mijn klanten particulieren zijn en dus geen BTW terug kunnen vragen. Ben er nu sinds Augustus uit maar dat kwam omdat mijn omzet boven die 20K kwam

Goed gedaan! Dan draai je lekker maar vond je het niet lastig om dan dus al je tarieven aan te moeten passen? Want anders ga je er wel echt fors op achteruit.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 12:57

Haha ja ik word als zzper ingehuurd door bedrijven. Dus voor mij is de kor niet interessant

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 20:21

daffodil schreef:
Keell94 schreef:

Goed gedaan! Dan draai je lekker maar vond je het niet lastig om dan dus al je tarieven aan te moeten passen? Want anders ga je er wel echt fors op achteruit.

Naja ik hanteer nog dezelfde prijzen alleen nu excl BTW, dus dat was in het begin even wennen voor vaste klanten omdat ze nu meer moeten betalen maar waren gelukkig allemaal begripvol en vonden het geen probleem en nieuwe klanten weten niet beter :o

Elena1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:15

Ik kom graag ook hier meelezen en kletsen!
Ik heb me vorig jaar ingeschreven bij de KVK en fotografeer paarden. Op dit moment vooral tijdens wedstrijden. Ik wil volgend jaar ook zelf fotoafdrukken gaan maken.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:50

Zijn jullie al voorbereid op de nieuwe GSPR regels?
Ik probeer nog te bedenken hoe ik dat voor handgemaakte boeken, leren tassen etc moet omzetten. Traceerbaarheid is duidelijk, handleiding beetje belachelijk met een boek, maar goed, net als de technische tekening etc. Maar de risicoanalyse vind ik dan wel weer een ding...

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 22:27

Veriye schreef:
Zijn jullie al voorbereid op de nieuwe GSPR regels?
Ik probeer nog te bedenken hoe ik dat voor handgemaakte boeken, leren tassen etc moet omzetten. Traceerbaarheid is duidelijk, handleiding beetje belachelijk met een boek, maar goed, net als de technische tekening etc. Maar de risicoanalyse vind ik dan wel weer een ding...

Ik ben me er in aan het verdiepen. Wanneer je het precies moet hebben, bij welke producten en hoe het precies werkt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 13:47

Ik negeer de grote rode letters maar even om dit topic weer wat leven in te blazen als jullie het niet erg vinden.

Wilde even mijn frustratie uiten over het hebben van een eigen bedrijf namelijk. :+

Loop al een paar weken van het ene probleem in het andere probleem aan omtrent de betalingen op mijn website en nu leek ik alles eindelijk weer rond te hebben werd ik even met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik een zakelijke rekening nodig heb voor iDeal betalingen. Eerdere info gaf aan dat je voor een eenmanszaak prima af kunt met een persoonlijke rekening. Jammer dit, nu weer wachten dus tot de rekening goedgekeurd is en daarna gekoppeld kan worden aan het betaalsysteem.

Maar verder is het erg leuk hoor haha. Hopelijk blijven de klanten geduldig. :o

Jullie herkennen dit soort stomme onverwachte obstakels vast wel bij bij het ondernemerschap?

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 14:23

Zeker met banken en met de post is het regelmatig lachen... Begin ook maar vast met een spaarrekening aan te vragen om je BTW weg te zetten. Ik kreeg 3x een ander formulier terug om er eentje te kunnen openen, waaronder een verklaring dat ik geen Amerikaans staatsburger ben... De betreffende rekening had ik al 5 jaar, dus dat er nu nog zoveel papierwerk bij kwam kijken had ik niet verwacht. Eerder had ik het niet nodig, maar nu de BTW van 9 naar 21% is wil ik het wel direct wegzetten.

Daarnaast blijven pakketten met vertraging of zoveel schade dat je denkt dat er een neushoorn bij in de auto heeft gezeten, een bron van frustratie. De klant legt het (begrijpelijk!) bij jou neer, maar zelf kan je er helemaal 0.0 meer aan doen zodra het pakket hier is vertrokken.

Maar, je schrijft dat je hoopt dat klanten geduldig blijven... Ik ben soms onder de indruk van hoe coulant mensen zijn als je begrip toont, je best doet en vooral blijft communiceren. Ik vind dat ik daar soms best mazzel mee heb, zulke fijne mensen. Maak je niet teveel zorgen, meestal kom je er wel uit.

Kan je tot die tijd misschien PayPal inzetten als overbrugging? Ik ben niet te spreken over de transactiefee die ze rekenen, maar misschien valt dat wel direct te regelen?