Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10893
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:16

xPabloBokt schreef:
Jennyj01 schreef:
Het spijt me dat het op jullie niet overkomt zoals het is bedoelt. Maar vergeet niet dat het voor iedereen belangrijk is om op de juiste werkplek te zitten om goed uit de verf te komen. Daar hoef je geen autisme voor te hebben.


Absoluut! Maar op het moment dat je specifiek zegt "waar mensen met autisme prima uit de verf komen" dan impliceer je dat het wel daarover gaat. Natuurlijk moet iedereen op de juiste werkplek zitten om goed uit de verf te komen, maar dat is voor ieder persoon anders. Dat geldt net zo goed voor mensen met autisme als voor mensen die dat niet hebben. Maar doordat je in je post stereotype aannames schrijft over mensen met autisme maakt dat dingen los. Even goede vrienden natuurlijk en ik zie het echt als een kans om mensen uitleg te geven erover. Ik merk namelijk nog vaak dat er "common misconceptions" over zijn.



Hier ben ik het wel mee eens het is zo breed.
Maar ik denk eigenlijk dat uit reacties van ts gehaald wordt de prikkels in het restaurant teveel zijn en dat ze daarom en ik ook met opties komen waar weinig geluidsprikkels zijn.

Dus het is goed bedoeld.

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-23 18:30

Bedankt voor de reacties allemaal, jullie helpen mij heel erg hier mee!! <3

Diddykong schreef:
Qua baan zou ik gewoon proberen wat er beschikbaar is. Het is "maar" een bijbaan. Je bent er niet afhankelijk van om je huur te betalen bij wijze van en je bent nog zo jong! Je hebt nu een tijd in de horeca gewerkt en je komt erachter dat dat niet helemaal past. Dat is toch helemaal niet erg. Je hebt er wel een hoop van geleerd en misschien ook wel dingen over jezelf geleerd. Soms moet je iets uitproberen om te kijken of het bij je past of totaal niet. Als je moet kiezen tussen de thuiszorg of een verpleeghuis kunnen beide leuk en passend zijn. Ook als je autisme hebt. Je hebt het ook lang volgehouden in het restaurant ten slotte. En ik vond de horeca veel drukker dan in de zorg werken.

Qua brief zou ik ook niet al te moeilijk denken. Je bent nog jong, dus je kunt ook niet verwachten dat je al heel veel ervaring hebt. Er is vaak een tekort aan mensen, dus dat is ook al een voordeel.
Je kunt bijv schrijven waarom jij denkt dat de baan bij je past. Dan zou ik meer op motivatie inzetten dan op kwaliteiten. En misschien ben je behalve bescheiden en rustig, ook wel netjes en gestructureerd en houd je ervan om een praatje te maken met mensen of een spelletje met ze te doen. En je hebt in de horeca gewerkt, dus je bent dan toch ook het type wat de handen uit de mouwen steekt en van aanpakken weet. Misschien heb je bijv ervaring met je oma/opa? En kun je daar iets over schrijven of over de redenen waarom het je leuk lijkt. Volgens mij moet het dan helemaal goed komen!

Ahh bedankt voor je woorden, dit doet me echt goed en je hebt ook wel gelijk denk ik.


Sheran schreef:
Bijles geven misschien? Gezien je post denk ik dat je dat iig tot op zekere hoogte wel moet kunnen :)

Ja goeie, toevallig ga ik daar binnenkort mee beginnen! Ik ga een meisje van school wiskunde bijles geven. Maar dan zoek ik dus nog wel wat voor er bij, aangezien dit maar 1 uur in de week is en ik zie het ook niet zitten om uuuuren bijles te geven.


Kimbers schreef:
Bij schoonmaakwerk in een verzorgingstehuis valt het contact wel mee hoor is mijn ervaring. Heb ik jaren gedaan en je bent vaak genoeg gewoon in je eentje bezig. Ik krijg niet de indruk van je dat je moeite hebt met contacten, voornamelijk met hectiek maar daar zal je in de schoonmaak weinig last van hebben.

Klopt! Ik kan best een praatje maken met mensen, maar op een gegeven moment raakt mijn sociale batterij echt leeg en dan kost het enorm veel energie. Niet het einde van de wereld, maar hele dagen school is voor mij ook al best uitputtend dus als werk dan nog erger is dan gaat dat op een gegeven moment zijn tol eisen. En de horeca was echt de hele dag praten, sociaal doen en voor mensen klaar staan. (Na een drukke hectische dag kon ik vaak ook slecht slapen door alle prikkels). Ik kon er dan echt van genieten als aan het einde van de dag alle gasten weg waren en ik lekker in mijn eentje het terras kon opruimen of een ruimte stofzuigen. Daarom trekt een verzorgingstehuis mij dus ook, omdat het wel een redelijk sociale omgeving is maar je dus bijv ook veel aan het schoonmaken bent wat grotendeels in je eentje is, daar ga ik wel goed op.

Elin_

Berichten: 9661
Geregistreerd: 11-11-09

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 18:57

Ik heb in een "restaurant" van een verzorgingshuis gewerkt als bediening en dat lijkt me juist wat voor je! Je zegt de horeca wel leuk te vinden, maar de onvoorspelbaarheid niet. Mijn ervaring is juist dat het heel voorspelbaar was in het restaurant. Ik zal je mijn 2 soorten werkdagen (korte dienst en lange dienst) vertellen. De tijden zijn een ruwe schatting, dat weet ik niet exact meer (het is al wat jaren geleden)


8.00 Start 'smorgens koffie en thee klaarmaken + schoteltjes en kopjes op de kar zetten
9.30 koffie uitschenken
10.30 afwas koffie in grote vaatwassers doen
11.30 beginnen met tafels dekken voor de eerste groep ouderen. Collega van lange dienst begint dan ook.
12.30 - uitserveren van het eten. Je werkt per menugang, dus ten tijde van einde eerste gang haal je alles met je collega op en zet het in de vaatwassers. En serveer je nieuwe gang uit.
14.00 nieuwe koffieronde zetten + weer afwassen zoals ook in de ochtend
15.30 tafelsdekken voor de tweede groep eters
16.30 start avondeten, zelfde ritueel als middageten qua werkzaamheden
18.00 afruimen
19.00 nieuwe koffie zetten voor avond rond koffie


De korte dienst was van smorgens tot na de eerste ronde eters (vrij rond 14.00 dus ongeveer). En de lange ronde start met middageten (dan help je dus collega van ochtendronde) tot laatste koffieronde.


Qua sociaal contact is het natuurlijk een praatje maken tijdens koffie uitserveren (maar je bent dan ook bezig, dus je blijft er niet bij zitten) en mensen tijdens het eten helpen met eventueel eten snijden, helpen met kiezen welk eten ze willen et cetera.

Alleen tijdens de middag ronde eten hadden we de grootste groep, dus het afwassen, ophalen borden en uitserveren nieuw eten was wel aanpoten, maar je werkt wel telkens in bepaald ritme (ophalen, in vaatwasser zetten, nieuw eten serveren)


Schoonmaken bij ouderen heb ik ook gedaan. Dat is inderdaad even lastig om te weten hoe elke oudere alles wil hebben en waar alles staat, maar je krijgt wel vaste adressen, dus als je het eenmaal kent dan voelt het wel fijn.


Heel veel succes!

Jennyj01
Berichten: 5376
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:17

VuurVleugels schreef:
Jennyj01 schreef:
Het spijt me dat het op jullie niet overkomt zoals het is bedoelt. Maar vergeet niet dat het voor iedereen belangrijk is om op de juiste werkplek te zitten om goed uit de verf te komen. Daar hoef je geen autisme voor te hebben.


Maar dat is precies mijn (ons) punt. Wat je zegt geldt voor iederéén. Autisten als aparte categorie benoemen maakt ons juist een aparte groep terwijl voor ons net zo goed geldt wat voor de rest van de wereld geldt, en ons apart benoemen maakt ons juist actief een apart staand groepje wat zorgt voor marginalisatie. Hoe meer iets een 'ding' is, hoe moeilijker het wordt. En mensen met autisme dan in het hoekje van 'gestructureerd werk' plaatsen maakt trouwens ineens wel weer een actief onderscheid.

Daarnaast, misschien sta ik hier alleen in hoor, ben ik inmiddels behoorlijk allergisch voor uitspraken in de trant van "ja maar je autisme kan óók heel waardevol zijn hoor, jij mag er ook bij!". Het voelt voor mij als een ietwat kleinerend klopje op mijn hoofd, het is namelijk aan niemand anders (behalve misschien de Nederlandse wet) om te bepalen waar ik wel en niet 'bij mag'.

Ik probeer je hoofd er niet af te bijten, zo bedoel ik het echt niet, maar ik probeer uit te leggen hoe marginalisatie ons als groep niet verder gaat helpen.


Maar je wil niet als groep zien worden maar je plaatst jezelf wel in een groep. Sorry maar dat is zo tegenstrijdig. Dat is niet uit te leggen en niet te begrijpen. Nogmaals mijn opmerking is met de beste bedoelingen geplaatst. Ik vind het jammer dat jij het gevoel hebt gekleineerd te worden en uit medeleven mee mag doen. Ik zie dat echt anders. Ik zou namelijk niet weten waarom je niet mee zou doen in deze maatschappij. We hebben immers allemaal onze uitdagingen in het leven.

VuurVleugels
Berichten: 1771
Geregistreerd: 07-06-19

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 20:24

Ik begrijp die verwarring goed en het is een heel subtiel verschil, moeilijk uit te leggen en ook niet het doel van dit topic.

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-23 14:47

Elin_ schreef:
Ik heb in een "restaurant" van een verzorgingshuis gewerkt als bediening en dat lijkt me juist wat voor je! Je zegt de horeca wel leuk te vinden, maar de onvoorspelbaarheid niet. Mijn ervaring is juist dat het heel voorspelbaar was in het restaurant. Ik zal je mijn 2 soorten werkdagen (korte dienst en lange dienst) vertellen. De tijden zijn een ruwe schatting, dat weet ik niet exact meer (het is al wat jaren geleden)


8.00 Start 'smorgens koffie en thee klaarmaken + schoteltjes en kopjes op de kar zetten
9.30 koffie uitschenken
10.30 afwas koffie in grote vaatwassers doen
11.30 beginnen met tafels dekken voor de eerste groep ouderen. Collega van lange dienst begint dan ook.
12.30 - uitserveren van het eten. Je werkt per menugang, dus ten tijde van einde eerste gang haal je alles met je collega op en zet het in de vaatwassers. En serveer je nieuwe gang uit.
14.00 nieuwe koffieronde zetten + weer afwassen zoals ook in de ochtend
15.30 tafelsdekken voor de tweede groep eters
16.30 start avondeten, zelfde ritueel als middageten qua werkzaamheden
18.00 afruimen
19.00 nieuwe koffie zetten voor avond rond koffie


De korte dienst was van smorgens tot na de eerste ronde eters (vrij rond 14.00 dus ongeveer). En de lange ronde start met middageten (dan help je dus collega van ochtendronde) tot laatste koffieronde.


Qua sociaal contact is het natuurlijk een praatje maken tijdens koffie uitserveren (maar je bent dan ook bezig, dus je blijft er niet bij zitten) en mensen tijdens het eten helpen met eventueel eten snijden, helpen met kiezen welk eten ze willen et cetera.

Alleen tijdens de middag ronde eten hadden we de grootste groep, dus het afwassen, ophalen borden en uitserveren nieuw eten was wel aanpoten, maar je werkt wel telkens in bepaald ritme (ophalen, in vaatwasser zetten, nieuw eten serveren)


Schoonmaken bij ouderen heb ik ook gedaan. Dat is inderdaad even lastig om te weten hoe elke oudere alles wil hebben en waar alles staat, maar je krijgt wel vaste adressen, dus als je het eenmaal kent dan voelt het wel fijn.


Heel veel succes!

Bedankt, heel fijn om te weten hoe zo'n werkdag er een beetje uit ziet!! Dit lijkt me eigenlijk wel wat, omdat er een vrij vaste structuur in zit en je hebt wel wat sociaal contact maar niet constan.t

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-23 18:43

Helaas, ik heb gemaild (naar de zorginstelling met meerdere locaties in mijn dorp en omliggende dorpen) maar ze hebben geen enkele vacature open voor een bijbaan. Ik mocht rond december nog eens mailen. Dus voor nu toch maar iets anders bedenken

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 20:13

Hoi, weer even een update. Heel wat maanden verder maar ik heb helaas nog steeds niks, of nouja, ik geef nu 1 uurtje bijles per week en dat gaat prima maar daar verdien je natuurlijk niet veel mee. Ik heb alle zorgorganisaties in de omgeving gemaild, zowel thuiszorg als verzorgingstehuizen enzovoort maar nergens hadden ze een vacature open helaas. Nu zit ik een beetje met wat ik nu nog kan proberen. Ik woon in een klein dorpje, dus de mogelijkheden zijn nogal beperkt. Naast supermarkt blijft er dan niet heel veel over. Ik zit er wel nog over te denken eventueel bij de bakker te solliciteren, aangezien dit vrij kleinschalig is en wel redelijk een vaste routine lijkt mij.

Ook heb ik het tekenen weer opgepakt, ik heb altijd heel veel getekend maar ongeveer sinds het begin van de coronatijd ben ik er helemaal mee gestopt. Nu ben ik sinds kort weer begonnen, ik maak realistische tekeningen met zowel pastelpotloden als polychromos kleurpotloden. Ik heb al verschillende mensen gehad die geinteresseerd waren in een tekening en er wel voor zouden willen betalen. Mijn omgeving stimuleert mij heel erg om hier wat mee te gaan doen, maar in mijn hoofd is het nauwelijks mogelijk om hier echt wat aan te verdienen als "bijbaantje". Ik zou graag wel minstens 200 euro per maand verdienen en daarvoor zou ik wel een aantal tekeningen moeten maken waar heel veel tijd in gaat zitten. Wel is het aan de andere kant natuurlijk heel prikkelarm en dat is wel echt ideaal.

Schuur_

Berichten: 4918
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:29

Als je een leuke bijbaan zoekt is werken in een wasstraat vaak wel verrassend en verdient prima.

Ik weet niet welke regio je zit maar er zijn veel verschillende taken waar je veel of weinig contact hebt mer klanten.

Joy_Mennings

Berichten: 2312
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 20:43

Shetloveerrr schreef:
Hoi, weer even een update. Heel wat maanden verder maar ik heb helaas nog steeds niks, of nouja, ik geef nu 1 uurtje bijles per week en dat gaat prima maar daar verdien je natuurlijk niet veel mee. Ik heb alle zorgorganisaties in de omgeving gemaild, zowel thuiszorg als verzorgingstehuizen enzovoort maar nergens hadden ze een vacature open helaas. Nu zit ik een beetje met wat ik nu nog kan proberen. Ik woon in een klein dorpje, dus de mogelijkheden zijn nogal beperkt. Naast supermarkt blijft er dan niet heel veel over. Ik zit er wel nog over te denken eventueel bij de bakker te solliciteren, aangezien dit vrij kleinschalig is en wel redelijk een vaste routine lijkt mij.

Ook heb ik het tekenen weer opgepakt, ik heb altijd heel veel getekend maar ongeveer sinds het begin van de coronatijd ben ik er helemaal mee gestopt. Nu ben ik sinds kort weer begonnen, ik maak realistische tekeningen met zowel pastelpotloden als polychromos kleurpotloden. Ik heb al verschillende mensen gehad die geinteresseerd waren in een tekening en er wel voor zouden willen betalen. Mijn omgeving stimuleert mij heel erg om hier wat mee te gaan doen, maar in mijn hoofd is het nauwelijks mogelijk om hier echt wat aan te verdienen als "bijbaantje". Ik zou graag wel minstens 200 euro per maand verdienen en daarvoor zou ik wel een aantal tekeningen moeten maken waar heel veel tijd in gaat zitten. Wel is het aan de andere kant natuurlijk heel prikkelarm en dat is wel echt ideaal.


Ik zie regelmatig accounts op Instagram voorbij komen die tekeningen in opdracht maken, dus het kan zeker wel!

Als je ook digitaal tekent, zijn er platforms waarop je je tekeningen kunt aanbieden voor verkoop (print on demand). Ik weet niet hoeveel het oplevert, maar het is misschien het proberen waard.

Verder qua bijbaantjes weet ik niet wat er allemaal in de buurt zit. PostNL zoekt vaak mensen en dat lijkt me niet heel sociaal werk. Verder zijn er winkels in steden die vrij rustig zijn (boekenwinkels, søstrene grene, dille & Kamille), maar ik weet niet of die in jouw buurt zitten.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Wat voor bijbaan voor jongere met autisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 21:45

En een krantenwijk? Je kunt ook folders lopen en een weekblad bijv, dan hoef je het niet sochtends te doen.

KikiCelinevs
Berichten: 200
Geregistreerd: 07-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:11

Ik had vroeger een bijbaantje bij PostNL en ik kan dat zeker aanbevelen. Je hebt niet veel contact met mensen en in mijn geval liep ik dagelijks door een mooie wijk. Dat was zeer rustgevend en relatief prikkelarm.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132225
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:23

Shetloveerrr schreef:
Ik heb alle zorgorganisaties in de omgeving gemaild, zowel thuiszorg als verzorgingstehuizen enzovoort maar nergens hadden ze een vacature open helaas.


'k Pik er deze zin even tussenuit. Je hebt het over ontbijtjes maken en koffie schenken etc., maar dat zijn tegenwoordig allemaal vrijwilligersfuncties. In elk geval bij de verzorgingshuizen die ik ken.
Als je dat echt graag wil doen dan kun je je beter aanmelden als vrijwilliger, meestal worden die wel gezocht.

Joy_Mennings

Berichten: 2312
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 22:27

Oscar schreef:
Shetloveerrr schreef:
Ik heb alle zorgorganisaties in de omgeving gemaild, zowel thuiszorg als verzorgingstehuizen enzovoort maar nergens hadden ze een vacature open helaas.


'k Pik er deze zin even tussenuit. Je hebt het over ontbijtjes maken en koffie schenken etc., maar dat zijn tegenwoordig allemaal vrijwilligersfuncties. In elk geval bij de verzorgingshuizen die ik ken.
Als je dat echt graag wil doen dan kun je je beter aanmelden als vrijwilliger, meestal worden die wel gezocht.


Mijn broertje heeft tot ongeveer een jaar geleden als welzijnswerker in een bejaardentehuis gewerkt. Dat was een betaalde baan, dus het bestaat nog wel.

Edit: dat bestond uit koffie rondbrengen, helpen met eten, spelletjes doen met de ouderen. Dus wel vrij sociaal werk.

Shetloveerrr
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-24 22:28

Oscar schreef:
Shetloveerrr schreef:
Ik heb alle zorgorganisaties in de omgeving gemaild, zowel thuiszorg als verzorgingstehuizen enzovoort maar nergens hadden ze een vacature open helaas.


'k Pik er deze zin even tussenuit. Je hebt het over ontbijtjes maken en koffie schenken etc., maar dat zijn tegenwoordig allemaal vrijwilligersfuncties. In elk geval bij de verzorgingshuizen die ik ken.
Als je dat echt graag wil doen dan kun je je beter aanmelden als vrijwilliger, meestal worden die wel gezocht.

Ik heb niet specifiek voor die functie gesolliciteerd, echt voor alles wat maar kun dus ook schoonmaak enzo