is dit normaal bij stage?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 13:47

Normaal gesproken krijg je niks voor stage. En dat je je baantje ervoor op moet zeggen, daar is dus stufi voor als ze daarvoor in aanmerking komt.
Was in mijn studietijd zo.

Ik koos mn stages altijd zo dat ik gewoon optijd kon zijn bij mijn bijbaan. En ik koos mn stages ook op wat ze me konden bieden qua leerprocessen. Saai werk wat ik al beheerste sloeg ik over.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:16

Ik vind dat ze nog veel krijgt... ik kreeg voor een stage niets en voor de andere minder. Ik werkte in het weekend gewoon.

Caira

Re: is dit normaal bij stage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:25

Wow dat is echt een hele hoge vergoeding. Ik kreeg echt niets op het HBO, ook de reiskosten waren voor eigen rekening.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:26

Ik denk dat het financiële deel inmiddels al aardig besproken is maar het feit dat ze haar stage als saai ervaart, is ook nog een dingetje...

Dit ligt natuurlijk deels aan de werkgever, maar als stagiaire ben je ook verantwoordelijk voor je eigen leerproces.
Heeft je dochter geen leervragen op moeten stellen voor ze aan haar stage begon? Moeten bedenken wat ze zelf verwacht te leren deze periode, en hoe ze dat gaat doen?

Ik begrijp dat er een verschil zit in MBO en HBO, maar alsnog mag je van een stagiaire verwacht dat die persoon wel een bewuste keuze maakt over haar stageplek en het waarom ze juist daar stage wil lopen...

Als ik je dochter was, zou ik eerst gaan bekijken wat ik deze stage zou willen leren bij deze werkgever, en daarmee naar mijn stagebegeleider gaan

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:32

Een stagevergoeding is juist bedoeld voor reiskosten etc.
Dat je dochter nauwelijks dingen leert is wel kwalijk en niet de bedoeling. Ze zou dit met haar stagebegeleider of eventueel de stagedocent kunnen bespreken.
Stagebedrijven maken er helaas soms een potje van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:40

spottedponie schreef:
Dit ligt natuurlijk deels aan de werkgever, maar als stagiaire ben je ook verantwoordelijk voor je eigen leerproces.
Heeft je dochter geen leervragen op moeten stellen voor ze aan haar stage begon? Moeten bedenken wat ze zelf verwacht te leren deze periode, en hoe ze dat gaat doen?

Ik begrijp dat er een verschil zit in MBO en HBO, maar alsnog mag je van een stagiaire verwacht dat die persoon wel een bewuste keuze maakt over haar stageplek en het waarom ze juist daar stage wil lopen...

Als ik je dochter was, zou ik eerst gaan bekijken wat ik deze stage zou willen leren bij deze werkgever, en daarmee naar mijn stagebegeleider gaan

Dit inderdaad :j

Ik zou nooit meteen ervan uit gaan dat het opzet of laksheid is, ze kunnen je ook gewoon onderschat hebben.
Wellicht was de stageplek keuze ook niet wat ze er bij voorgesteld had, dat kan ook gebeuren.
Een van mijn klasgenoten die altijd hele hoge cijfers scoorde kwam er ineens bij zijn stage achter dat het bijbehorende werk hem helemaal niet lag, kan gebeuren.
Als het bedrijf na een gesprek niet wil meewerken kun je altijd nog andere stappen nemen. Als je vanaf het begin al in de verdediging verhaal komt halen is dat zelden succesvol.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-23 14:43

Dit is een verplichte stage, ze doet een opleiding management horeca. Zelf wil ze liever de evenementenkant op en is ze van plan om hierna een HBO management opleiding te gaan volgen.

ze is nu (uiteraard) aan het werk, maar ik zal alle tips die hier zijn genoemd met haar bespreken.

even voor de duidelijkheid, ik ben niet echt een curlingmoeder en mijn kinderen zijn al vroeg lekker zelfstandig.... ik zou me nooit met hun zaken bemoeien als ze daar niet expliciet om vragen. Maar mijn gevoel is soms wel anders.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:54

Voor mij coschap krijg ik 4.60€…. Per dag…. Met Max van 100€ pm

En dan ben je er 9 uur op een dag en soms ook weekend/avond/nacht

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 14:55

Het zou het stage bedrijf sieren als ze haar ook inzetten in de sector waarin zij een opleiding volgt. Nu gebruiken ze haar gewoon als goedkoop kamermeisje en dat is natuurlijk niet netjes.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:10

alle reacties hier die alleen gaan over de vergoeding en dat de dochter van TS mazzel heeft.....het gaat niet alleen over de vergoeding. Het gaat over het feit dat dit geen echte stage is maar gewoon een goedkope werknemer die bedden verschoont

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:15

Kinke schreef:
alle reacties hier die alleen gaan over de vergoeding en dat de dochter van TS mazzel heeft.....het gaat niet alleen over de vergoeding. Het gaat over het feit dat dit geen echte stage is maar gewoon een goedkope werknemer die bedden verschoont

Het gebeurd regelmatig dat op stages je behandeld wordt als een sloof ..

Op een bepaald bedrijf moest ik ook de afwas doen van het gehele weekend en dweilen in huis/kantine.
Terwijl ik stage liep voor de paarden..

Gelukkig heb ik ook een hele boel leuke stages gehad. Maar helaas zitten er ook een aantal bij die niet leuk zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:26

dat jij dat ook moest zegt niets Cchanny, het zegt vooral dat het geen stage was zoals een stage bedoelt is

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:41

Kinke schreef:
dat jij dat ook moest zegt niets Cchanny, het zegt vooral dat het geen stage was zoals een stage bedoelt is

Niet alleen ik hoor. Genoeg mensen om mij heen die ook ooit wel eens zo'n ervaring hebben gehad.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 15:50

Cchanny schreef:
Kinke schreef:

Niet alleen ik hoor. Genoeg mensen om mij heen die ook ooit wel eens zo'n ervaring hebben gehad.

Dan wordt het nu toch eens een keer tijd dat we dat met zijn alle niet normaal gaan vinden? Maar dat we stage lopen om echt iets te leren ipv een goedkoop hulpje/slaafje te zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:12

Mee eens maar ook met de kanttekening dat je in het „echte leven“ daarna mogenlijk ook wel eens de afwas moet doen.
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoeveel schoolverlaters te „arrogant“ zijn om de gezamelijke lunchruimte schoon te houden en de kopjes op te ruimen. Wat dat betreft snap ik wel dat zilke taken er soms (niet iedere dag) bijhoren.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:24

dat is weer het andere uiterste. En natuurlijk kun je een dag alleen bedden opmaken als er niet genoeg hulp is oid, maar ik mag aannemen dat je bij een stage ook allerlei andere taken leert.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:42

Sizzle schreef:
Mee eens maar ook met de kanttekening dat je in het „echte leven“ daarna mogenlijk ook wel eens de afwas moet doen.
Ik verbaas me er iedere keer weer over hoeveel schoolverlaters te „arrogant“ zijn om de gezamelijke lunchruimte schoon te houden en de kopjes op te ruimen. Wat dat betreft snap ik wel dat zilke taken er soms (niet iedere dag) bijhoren.

Helemaal mee eens. Absoluut. Ik wou ook dat ik had gedurfd er iets van te zeggen.

Die worden hier op mijn werk netjes opgeruimd door de schoolverlaters/staigaires.
Juist de hogere functiegroepen zetten hun kopjes op de vaatwasser ipv er in.. :')

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:49

Niet dat dit bij jou dochter het geval is. Maar bij mij loopt de herinnering naar boven dat een stagiaire klaagde dat ze alleen maar de rotklusjes mocht doen, als in schoonmaken. (Zorg) Toen hebben we toch wel krom gelegen want wij verdeelde het werk eerlijk en schoonmaken was helaas toch echt een groot onderdeel van het werk dus ook daarin moest de stagiaire gewoon een deel in doen. Uiteindelijk was het ook gewoon een mismatch qua type werk en wensen van de stagiaire. Mooi dat ze er zo achter kwam ipv in een baan.

Maar hopelijk ontstaat er een mooi gesprek tussen dochter en haar stagebegeleidster. En mocht het dan nog niet lukken dan kan ze haar begeleider van school consulteren.

Ik heb toentertijd ook de lange stages met fulltime uren als zwaar ervaren. Ik geloof dat ik na mijn stagedag een paar uur probeerde te slapen en vervolgens in de kroeg aan de slag ging. Maar ideaal was het verre van.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 16:55

Ja, bedragen zijn helaas vrij normaal. Hier gehandicaptenzorg, met een maximale stagevergoeding voor 32 uur van 400 euro per maand. Qua taken vind ik het niet normaal, maar misschien moet ze zelf ook een beetje regie nemen. Wat wil ze graag leren in het hotel? Gewoon zeggen 'goh ik wil dit graag leren.' Als ze dat niet kunnen bieden zou ik voor volgend jaar echt op zoek naar een nieuwe stage

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:15

Is er geen begeleidende docent? Ik had altijd een docent begeleider die tussentijds ook op locatie kwam.

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:26

Vind het nog een aardige vergoeding, ik kreeg destijds cadeaubonnen en een sjabrakje ook super leuk, en een fijne beoordeling. Na 2 BOL opleidingen heb ik een BBL opleiding gedaan, is dit geen optie? Werken en leren? Zelf start ik aankomende maand na 8 jaar met een BBL opleiding tot verzorgende IG. Ben je toch aan het werk je leert op je leerbedrijf en gaat 1 keer per week naar school!

La_Lune

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:31

Het werk dat ze doet het feit dat ze er weinig van leert is inderdaad niet normaal en dat zou ik haar zeker laten aankaarten bij de stagebegeleider en de stagedocenten.
De stagevergoeding is helaas normaal, ik heb voor mijn beide stage helaas geen vergoeding gehad ( :') ), daar tegenover staat wel dat ik veel leer.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:38

Qua stagevergoeding vind ik ze nog schappelijk. Ik heb nooit een cent gekregen. Zelfs geen reiskostenvergoeding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:58

Mijn dochter loopt nu stage bij een school. Pabo. Het is haar vierde stage, ze heeft veel reiskosten gehad en krijgt geen enkele stagevergoeding of reiskostenvergoeding. Ze heeft niet de mogelijkheid om erbij te werken en heeft dus 0 inkomen.

Mijn zoon liep destijds stage bij een architectenbureau ook zonder enige vergoeding en bij een bouwbedrijf (fulltime) voor 1 euro per uur. Beiden kregen geen reiskosten- of andere vergoedingen. Beiden waren al lang volwassen toen ze deze stages volgden.

Mijn andere zoon moest zelfs betalen voor een WO-stage.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 18:10

Helaas is dit normaal ja. Mijn laatste stage die ik gedaan heb (HBO) kreeg ik zoveel vergoeding dat ik dan net 20 euro per maand over hield na de brandstof die ik verbruikte, en dan had ik nog geluk met mijn vergoeding. De mbo stages die ik gedaan heb kreeg ik helemaal niks voor, of soms 200 euro aan het einde van mijn blokstage ofzo.