Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:30

Iris82 schreef:
loulou schreef:
Niet alleen iemand de de groep gaat draaien, maar ook iemand die beleid en visie gaat bepalen.

En niet te vergeten de contacten met gemeente, 101 instanties, zorgplannen schrijft, planning, taxi etc etc. Als je een paar cliënten zelf draait kun je dat eventueel er nog 'erbij doen' in de avonduren maar als je dat je personeel wil laten doen dan zul je niet aan 1 senior genoeg hebben vermoed ik zo.

Ligt eraan hoeveel cliënten je hebt natuurlijk.

de voorbeelden die je hierboven noemt heb je geen zorgopleiding voor nodig. Plannen schrijven kan je ook zonder opleiding vrij snel leren. Juist het uitvoerende maakt het lastig.

een zorgboerderij hier in de buurt heeft ook een eigenaar zonder zorgopleiding. Die deed ook alles zelf. Dit is jaren goed gegaan. Tot hij met wast lastigere casussen begon. Nu heeft hij al meerder keren inspectie op zijn dak gehad.

Gaabje

Re: Personeel/ begeleiders vinden startende zorgboerderij....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:23

Hoi TS, ik ben accountmanager Wmo en was hiervoor beleidsadviseur Wmo. Hierboven hebben mensen al een hoop goede punten aangehaald.
Deze doelgroep is een van de moeilijkste doelgroepen in onze regio op dit moment. We zijn aan onze aanpak aan het evalueren omdat we zien dat op de lange termijn veel mensen toch terugvallen ondanks allerlei speciale trajecten. Hiermee wil ik zeggen dat als je geen onderbouwde visie hebt, ik niet zou aanraden om met deze doelgroep aan de slag te gaan.

Ook de arbeidsmarkt is inderdaad krap, maar aangezien je plan nog niet uitgewerkt is gaat het ook niet over personeel op de korte termijn.

Mij is het nog niet helemaal duidelijk welk product je wilt bieden. Is het een dagbesteding, een beschermd/begeleid wonen vorm, individuele begeleiding (daar heb je geen locatie voor nodig) of meer een soort jobcoaching. Bij dat laatste of vormen van arbeidsmatige dagbesteding zou ik je aanraden om in gesprek te gaan met het werkbedrijf in jouw regio en het uwv.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 18:38

Ik werk zelf ook in de zorg (GGZ) en zou je plan nog niet meteen willen afschieten. Als je de juiste deskundigen in dienst neemt, hoef je zelf natuurlijk niet alle zorgdiploma's te hebben om een zorgboerderij te starten. Wel zou ik:

- je plan in eerste instantie beperken: of zorgboerderij, of recreatie. Je kunt eventueel later uitbreiden en doelgroepen mixen, als de ruimte dat toelaat en alles loopt.
- nog eens goed nadenken over de doelgroep. Met de meest uitdagende doelgroep beginnen als je er zelf geen kennis of achtergrond voor hebt, is misschien onnodig moeilijk.
- eerst een locatie en financiering regelen, je gaat anders geen personeel kunnen werven.
- goed inlezen in het ondernemersgedeelte. Hoe ga je alles regelen voor je personeel, komt er ene HR-persoon, wie gaat het zakelijke gedeelte regelen, welke verzekeringen heb je nodig, enz.

Zonder locatie is je plan natuurlijk gedoemd, dus dat lijkt me de eerste stap.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 19:07

iemand schreef dat je om anderen te helpen, je niet noodzakelijk allerlei diploma’s moet hebben, maar een luisterend oor al voldoende kan zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Opleiding is inderdaad niet alles, maar het geeft je wel een basis / kader om uit te vertrekken. Een luisterend oor bieden is ook niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Zonder degelijke opleiding en ervaring kan je, hoe goed je bedoelingen ook zijn, zoveel schade toebrengen door verkeerde interventies… daar moet je je wel echt van bewust zijn. Veel mensen gaan in de hulpverlening omdat ze zelf een moeilijke periode doorgemaakt hebben en nu anderen willen helpen, omdat ze met mensen (en in een geval als dit met dieren) willen werken,.:: maar echt goed hulp verlenen aan kwetsbare mensen is niet gemakkelijk. Je kan de problemen echt een pak groter maken of zelf aardig in de problemen komen als je niet oplet.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:00

Aansluitend bij wat pateeke schrijft, en eigenlijk ook bij wat ik eerder schreef.
Heb je al nagedacht hoe je de kwaliteit van zorg blijft waarborgen?
Helaas hebben recente nieuwsberichten weer aangetoond dat dit niet overal lukt..

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:36

pateeke schreef:
iemand schreef dat je om anderen te helpen, je niet noodzakelijk allerlei diploma’s moet hebben, maar een luisterend oor al voldoende kan zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Opleiding is inderdaad niet alles, maar het geeft je wel een basis / kader om uit te vertrekken. Een luisterend oor bieden is ook niet zo gemakkelijk als het lijkt.
Zonder degelijke opleiding en ervaring kan je, hoe goed je bedoelingen ook zijn, zoveel schade toebrengen door verkeerde interventies… daar moet je je wel echt van bewust zijn. Veel mensen gaan in de hulpverlening omdat ze zelf een moeilijke periode doorgemaakt hebben en nu anderen willen helpen, omdat ze met mensen (en in een geval als dit met dieren) willen werken,.:: maar echt goed hulp verlenen aan kwetsbare mensen is niet gemakkelijk. Je kan de problemen echt een pak groter maken of zelf aardig in de problemen komen als je niet oplet.

Nee, natuurlijk mag ze geen mensen gaan begeleiden zonder diploma's. Zou wat zijn. Maar ze mag wel een zorgboerderij oprichten en deskundige zorgverleners inhuren.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 20:59

Wat een mooi idee. Ik denk dat het verstandig is om eerst wat kennis op te doen over de doelgroep en ervaring opdoen in het werkveld. Dan denk ik dat je beter weet waar je aan begint en hoe het in zijn werk gaat.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 21:30

miereneter schreef:
pateeke schreef:

Nee, natuurlijk mag ze geen mensen gaan begeleiden zonder diploma's. Zou wat zijn. Maar ze mag wel een zorgboerderij oprichten en deskundige zorgverleners inhuren.

Ik zeg ook niet dat TS dat niet mag doen. Ik zeg wel dat er mensen zijn die op een of andere manier in de hulpverlening gaan werken vanuit een rooskleurig beeld (denk aan bv alle soorten coaches, iedereen mag zich coach noemen), maar dat werken in de zorg / hulpverlening niet zo gemakkelijk en rooskleurig is als het lijkt.
Fouten maakt iedereen, ook ervaren en goed opgeleide therapeuten / begeleiders. Maar het is een kunst te blijven waken over je eigen grenzen, te weten wat je wel en niet kan bieden, om te gaan met positieve en negatieve feedback, ook bij onenigheid naast de cliënt te blijven staan enz. Ik heb al een heleboel coaches, therapeuten enz gezien / ontmoet en je wil niet weten welke schade een deel van hen onbewust veroorzaakt hebben bij de cliënten in kwestie.
En omgekeerd kan je als verantwoordelijke, begeleider, coach, therapeut ook heel wat over je heen krijgen van zowel je werknemers als van cliënten en hun netwerk. Dat je in aanraking komt met een of andere vorm van agressie (fysiek, verbaal, manipulatie enz enz) is echt niet ongewoon. Ook daar moet je mee om kunnen gaan ….

Verder, TS, zou ik, als je bij die doelgroep blijft, je doelgroep meer specificeren: gaat het om mensen met een gestabiliseerde problematiek? Zijn cliënten met andere problematieken ook welkom ? En zo ja, met welke problematieken dan wel of misschien niet? Verslavingsproblematiek komt vaak niet op zichzelf staand voor maar gaat nogal eens gepaard met bv trauma, adhd, persoonlijkheidsproblemen enz enz. Zijn ex-gedetineerden ook welkom? Enz enz.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:03

Sommige opmerkingen gaan wel erg ver hier.

- hoe kom je aan dat geld? Dat is echt niemand zijn zaak. TS is al 2 jaar bezig met haar business plan dus lijkt me dat ze een realistisch idee heeft hoe ze aan de investering kan voldoen.

- Zonder diploma in de zorg kan je niks. Kan best, als ze affiniteit heeft met de doelgroep en bereid is om deskundige medewerkers (dat is dit topic toch) in te zetten omdat ze zelf beseft dat zij niet de juiste persoon is om te begeleiden is er ook geen man overboord

Ik ben het er wel mee eens dat het allemaal als heel veel klinkt: zorgboerderij, recreatie, kinderboerderij, theehuisje.. Allicht (hopelijk) heeft TS dit in haar businessplan ook opgedeeld in stappen?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 08:17

Hoi hoi,

Ik en mijn partner hebben een soort gelijk plan. Komt veel op hetzelfde neer. Doelgroep net anders en diersoorten anders en onze achtergrond anders. Maar verder veel overeenkomsten.
Lijkt me leuk om prive te sparren. Als jij dat ook leuk vind ontvang ik graag een pb.

Ik heb niet alle tips gelezen. Maar je geeft aan geen haast te hebben. Is het niet en idee een zorg opleiding te gaan volgen en stage richting de verslavingszorg te lopen? Dan krijg je en de opleiding en ervaring en een mooi beeld of het werken met deze groep bij je past.
Verder zou ik opzoek gaan naar iemand die veel ervaring in deze doelgroep heeft, liefst al op leidinggevend niveau. Die persoon kan dan op zorggebied de toko draaien... denk dat je daar, ondanks de samenwerking die je al schetst, het meeste aan hebt...

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:32

Ik bewonder je enthousiasme, als er geen enkele ondernemer meer zo zou zijn komen er geen enkele initiatieven meer van de grond. Dus houd dat vast en laat je niet teveel ontmoedigen…
Ik kan je wel een indicatie geven, jouw concept zo werken wij ook op een terrein van 1ha, daar werken wij jaarrond met 3 fulltime fte’s aan. Compleet dus van buiten, binnen, kantoor, onderhoud, begeleiding etc..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 16:51

Gaabje schreef:
Hoi TS, ik ben accountmanager Wmo en was hiervoor beleidsadviseur Wmo. Hierboven hebben mensen al een hoop goede punten aangehaald.
Deze doelgroep is een van de moeilijkste doelgroepen in onze regio op dit moment. We zijn aan onze aanpak aan het evalueren omdat we zien dat op de lange termijn veel mensen toch terugvallen ondanks allerlei speciale trajecten.

Ik ben wel benieuwd waar dat toe leidt. Je kunt het volgens mij namelijk makkelijk op twee manieren zien: dat een terugval na langere tijd wijst op het falen van de aanpak, of als het succes van de aanpak omdat het een langere tijd wel goed gaat.
En is de intentie dan om plekken te schrappen, of is het juist een uitnodiging om bepaalde ondersteuning uit te bouwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:14

Daar ben ik ook benieuwd naar.

Het is een bijzonder moeilijke doelgroep omdat er bij een verslaving vaak ook een psychische oorzaak achter ligt. Het ene is moeilijk zonder het andere op te lossen. Daarnaast doet de verslaving ook psychisch weer wat.

Een mooi voorbeeld van een persoon waar het wel goed mee gegaan is, is Caveman vh programma van Beau.

Binnen dit werk is het idd goed om te kijken naar wat wel werkt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 22:22

Eerlijk? ik denk niet dat het haalbaar is, geen locatie, geen zorgopleiding, ik neem aan dat als je hart bij dit werk ligt je al eerder in de zorg terecht gekomen zou zijn.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-23 23:09

Charaz schreef:
Eerlijk? ik denk niet dat het haalbaar is, geen locatie, geen zorgopleiding, ik neem aan dat als je hart bij dit werk ligt je al eerder in de zorg terecht gekomen zou zijn.

Een switch maken kan altijd :j Ik wou eerst ook echt niet de zorg in heb eerst een totaal andere opleiding gedaan. Maar ergens is het ook wel goed om iets ouder te zijn en dan pas te beginnen. Ik ben blij dat ik 21 was nu achteraf en geen 17.

kalicha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-23 11:39

Lieve mensen,

wat een kritische reacties op mijn post, hier had ik niet op gerekend... Maar helemaal top, hier kan ik tenminste iets mee, hier ga ik zelf ook kritisch van naar mijn plan kijken. Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren!!

Helaas kan ik niet zo veel met ongefundeerde opmerkingen zoals "hoe ga je dat allemaal financieren" of alleen maar roepen "niet doen" zonder onderbouwde opmerkingen...

Door de hoeveelheid reacties gaat t niet lukken om iedereen persoonlijk te beantwoorden, dus doe het even in het algemeen.
Voor de gene die zich afvragen waar ik vandaan kom qua opleiding/ervaring;
De opleiding die ik gedaan heb is paardendehouderij & Management... ja inderdaad stom, maar je bent 16 jaar, eigenwijs en je wil perse iets... dus dat
Ik heb onder andere enkele jaren als stalmanager gewerkt op een internationale dressuurstal in Spanje en werk nu sinds 2014 Fulltime in ons familie bedrijf (Import&Export). Samen met 2 andere familie leden draaien wij het bedrijf, ik sta niet aan het hoofd van het bedrijf maar heb wel toegang tot alle bestuursmatige informatie.
Mijn hoofdfunctie is voorraad beheer, daarnaast draag ik zorg voor het inwerken/ begeleiden van het personeel en heb ik de RI&E onder mijn hoeden. Tevens heb ik een controlerende functie op de afdeling (douane)documentatie en transport.
Thuis ben ik fanatiek bezig met de ponyfokkerij en in de vrije uurtjes naast mijn baan ben ik te vinden achter het huis waar ik zo'n 13 pony's en een kleine kudde schapen heb lopen.

Dan de vraagtekens die sommige bij het bedrijf zelf zetten, ja ik snap dat ik zonder locatie te hebben waar ik dit allemaal uitgevoerd kan worden geen bedrijf kan starten, vandaar ook mijn zoektocht naar die juiste locatie. ;) Hiervoor heb ik een agrarisch advies bureau ingeschakeld, de afdeling makelaardij is nu voor mij op zoek naar die locatie, de afdeling ROM gaat samen met mij het gehele vergunningstraject doen. Onze huidige Accountant heeft het financiële plan van mijn bedrijfsplan opgesteld en zal tevens in de toekomst voor mij de boekhouding gaan doen.
We zijn uit gegaan van een aanlooptijd van 3-5 jaar wat wil zeggen dat na 5 jaar het bedrijf op ongeveer 70 % van de uiteindelijke capaciteit draait, zowel in bezetting als in winstgevening. Wanneer ik een locatie heb gevonden moet er nog zoveel aangepast en verbouwd worden voordat het functioneel is waardoor de prognose op bezetting voor het eerste jaar heel klein is. Ik ga klein beginnen, een paar cliënten en een paar huisjes om zo samen met mijn bedrijf te kunnen groeien tot het uiteindelijk de vorm heeft die ik voor ogen heb.
Het puntje van de hoeveelheid verschillende activiteiten is eigenlijk een in elkaar geweven samenhang, Voornamelijk ook met oog op het het stuk re-integratie. mensen komen bij mij om weer deel uit te gaan maken van de arbeidsmarkt en maatschappij. Het omgaan met dieren en buiten werken helpt daar ontzettend bij, maar dat is maar een klein stukje van hun traject. Juist door de intensiteit van het werk te vermeerderen, interactie met klanten, kinderen om zich heen, tijdgebonden werk, en het uitdagen van zichzelf komen ze dichter bij een reële werksituatie, met alleen plantjes zaaien en pony's aaien gaat dat niet lukken. Door alle verschillende facetten is er voor iedereen een passende functie te vinden binnen het bedrijf en hebben ze mogelijkheid om op eigen tempo te kunnen ontwikkelen en ontplooien. De cliënten komen hier op vrijwillige basis, ze kiezen er zelf voor om op een boerderij te gaan werken voor hun vervolg traject. Ik ga GEEN mensen onder mijn hoede nemen die (nog) aan het afkicken zijn, dit is een traject na het safehouse of tijdens het begeleid wonen. Ja uiteraard zitten er alsnog risico's aan verbonden en zijn ze in deze fase van hun herstel nog kwetsbaar, vandaar ook dat ik zelf zorg wil dragen voor extra personeel, inderdaad ook iemand waar ik van kan leren.
Zoals eerder al gezegd door iemand, ik sluit me aan bij een organisatie hier uit de regio die dragen zorg voor de cliënten, zowel de plaatsing als de begeleiding/coaching. Komt er eigenlijk op neer dat ik mijn locatie ter beschikking stel, zorg dat er werk voor ze is (en ze daar niet maar gewoon in het diepe gooi) en zei betalen mij daar voor. Even heel zwart wit.

Ik hoop dat ik nu de meeste vragen beantwoord heb....

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:24

Op zich lijkt dat mij geen verkeerde vooropleiding en ervaring. Je hebt ervaring met het draaiend houden van een bedrijf, leiding geven enz. Ook je vooropleiding paardenhouderij is een pre. Ook daarmee kan je opleidingen volgen mbt de inzet van dieren in de zorg.
Ik begrijp dat je hen wil helpen bij het reintegreren en hen wil helpen weer in contact te komen met de samenleving… ook hier: denk niet te groot in 1 keer. En inschakelen in het werk op de boerderij kan voor hen al een hele stap zijn. De stap naar (groepen) kinderen, klantencontact enz enz kan behoorlijk groot zijn (groter dan het nu misschien voor jou lijkt). Van “plantjes zaaien” en “dieren aaien” gaan ze inderdaad op zich misschien niet veel verder komen in hun herstel, maar de druk mag ook niet te hoog liggen. Beter vele kleine stapjes dan dadelijk te grote…
Dagbestedingen die ik ken hebben bv wel een “tuinproject”. Daar worden oa groenten en fruit geteeld, die dan verkocht worden aan zowel cliënten als mensen van buitenaf. Dat is al laagdrempeliger dan een kinderboerderij bv. Vergeet ook niet dat mensen van buitenaf soms ook enorme vooroordelen hebben en niet iedereen dat op een passende manier kan verwoorden (zeker kinderen niet). Dat kan voor cliënten erg moeilijk zijn. Tuurlijk moeten ze daarmee om leren gaan, maar dat staat of valt natuurlijk met het rustig opbouwen van (zelf)vertrouwen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 12:54

De kinderboerderij erbij lijkt me vooral wat vergezocht. Ik zou hier in ieder geval niet met mijn kind heengaan. Lijken me ook teveel prikkels voor de cliënten.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:05

Zou je niet een zorgopleiding kunnen oppakken, in aanloop naar dit plan? Zodat je zelf ook de nodige ervaring hebt met de doelgroep? Wie weet is er wel een deeltijdopleiding te vinden die hierbij aansluit?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:16

Punt is Kalicha, dat je zonder voldoende kennis niet in staat bent te bepalen in welke fase de te plaatsen client zit of wanneer je alert moet zijn op een terugval etc. En de reguliere hulpverlening zal echt duwen/ echt zijn best doen om mensen bij je onder te brengen... óók als het misschien op ( of net over) de rand is.

Verder: de begeleiding die geboden wordt zal niet bij jou op de locatie zijn, maar zijn begeleiders de uberhaupt al aan de client gebonden zijn. Daar ga je, grof gezegd, in de praktijk niets aan hebben. Ja.. als iemand moet worden aangesproken op zijn / haar gedrag, of wanneer je moet besluiten dat het toch niet gaat oid. Maar goed: dan zíjn er dus al dingen gebeurd op je bedrijfje. En dan wil je vertrouwen op personeel, maar dan heb je al minimaal 2 personeelsleden nodig die verstand van zaken hebben, en voldoende ervaring om ook de verantwoordelijkheid te kunnen / willen nemen.

Weet je: afkicken van een verslaving is geen lineair proces. Was het maar zo makkelijk. Maar het gaat met (terug) vallen en hopelijk weer op staan.. En met die terugvallen ga jij op je bedrijf te maken krijgen. Gegarandeerd
Laatst bijgewerkt door Punz op 06-03-23 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:17

Kimbers schreef:
De kinderboerderij erbij lijkt me vooral wat vergezocht. Ik zou hier in ieder geval niet met mijn kind heengaan. Lijken me ook teveel prikkels voor de cliënten.

Waarom niet. Ik werk op kinderboerderijen waar er dagelijks in samenwerking met een zorgorganisatie diverse deelnemers werken. Daar komen genoeg bezoekers hoor.
En ik weet niet hoe het bij ts zit maar wij zijn met een soort gelijk plan bezig. Ook willen ons openstellen voor publiek. Juist om de maatschappij naar binnen te halen en mensen met elkaar in contact te brengen. Ik zou dus met mijn kinderen ook zeker naar een plek als die van ts gaan. Juist dat maakt dat de deelnemers zich weer onderdeel van de maatschappij gaan voelen en de stap naar betaald werk kleiner wordt.
In ons geval willen we wel goed bewaken dat het niet te druk wordt en de focus op de zorg ligt. Dus zorg gaat voor bezoekers. Maar ik vind het best jammer dat je niet naar zo'n plek zou gaan. Als iedereen zo denkt maakt dat de afstand juist groter...

Punz: niet met je eens. Ik ken en werk zelf in situaties waar het zorg bedrijf met begeleiders op het andere bedrijf werkt. Mijn vriend werkt in zo'n setting en de kinderboerderijen waar ik werk gaat het op dezelfde manier. Ik als dierverzorger werk dus samen met werkcoach en cliënten en alleen in uitzonderlijke gevallen is er geen werkcoach. Maar dat is zelden.

Zo'n constructie kan dus ook prima bij ts haar bedrijf

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:24

Bij gehandicapten, prima. Mensen vanuit de verslaving, nee. Verslaving gaat gepaard met in mijn ogen beangstigend en onvoorspelbaar gedrag. Daar hoef ik mijn kinderen niet aan bloot te stellen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:37

De dagbesteding die ik ken is er voor mensen met psychische problemen (gestabiliseerd). Buurtbewoners kunnen er ook komen voor tweedehandskleding of om iets te drinken…. Inderdaad: de wereld er erbuiten binnen halen. Dat is de theorie… in de praktijk: buurtbewoners komen er niet of zeer uitzonderlijk.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:41

Het plan klinkt allemaal solide, je hebt er goed over nagedacht. Maar ik denk dat jouw gebrek aan ervaring met de doelgroep en de zorg een probleem blijft.
Als ik jou was zou ik sowieso een zorgopleiding doen.

Trouwens, hoe zit het met de verzekering als er iets gebeurd op jouw terrein en jij hebt geen opleiding? Ik kan me voorstellen dat dat een probleem kan zijn.
Dus stel, iemand gebruikt toch drugs op jouw terrein en daar komt ellende van (overdosis, kind die naald oppakt, bedreiging etc), en jij bent de enige persoon op het terrein op dat moment. Dan kan ik me voorstellen dat de verzekering daar moeilijk over gaat doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-23 13:44

Kimbers schreef:
Bij gehandicapten, prima. Mensen vanuit de verslaving, nee. Verslaving gaat gepaard met in mijn ogen beangstigend en onvoorspelbaar gedrag. Daar hoef ik mijn kinderen niet aan bloot te stellen.

en mentale handicaps die vaak gepaard gaan met psychische aandoeningen gaan niet gepaard met dergelijk gedrag?