Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Isabel schreef:Ik zou zo min mogelijk aflossen. Je schuld wordt relatief kleiner door de inflatie. Je inkomen stijgt maar je schuld blijft gelijk. Daarnaast maakt het niet uit hoeveel je afgelost hebt; bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar de schuld waarmee je begon. Dus tenzij je je hele schuld in 1 keer af kan lossen, heeft het geen enkele meerwaarde om eerder te beginnen met aflossen.
little_birdy schreef:Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.
Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig
Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen
Snadrem schreef:Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.
BaileyMix schreef:little_birdy schreef:Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.
Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig
Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen
Je begrijpt het inderdaad wederom verkeerd, dus misschien kan je dan beter je reactie - of toch minstens je oordelen - voor je houden. Hier heeft niemand iets aan
BaileyMix schreef:Isabel schreef:Ik zou zo min mogelijk aflossen. Je schuld wordt relatief kleiner door de inflatie. Je inkomen stijgt maar je schuld blijft gelijk. Daarnaast maakt het niet uit hoeveel je afgelost hebt; bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar de schuld waarmee je begon. Dus tenzij je je hele schuld in 1 keer af kan lossen, heeft het geen enkele meerwaarde om eerder te beginnen met aflossen.
Maar geldt dat dan ook nog als er rente over je schuld heenkomt?
Frummels schreef:Vanaf 1 januari 2023 wordt er niet meer naar de oorspronkelijke schuld gekeken, maar naar de actuele schuld. Dus dan zou voortijdig een deel aflossen wel degelijk interessant kunnen zijn. Je kunt in een berekentool uitrekenen of het veel verschil maakt als je een deel eerder zou aflossen.
_San87_ schreef:janderegelaa schreef:Tot nu toe is de Hypotheker volgens mij de enige die je verplicht inzage te geven in DUO. Dus daar niet heengaan…
Studieschuld verzwijgen kan niet meer. Of ja, kan wel, maar ze zien een weigering tot inzage als 'ja ik heb een studieschuld' en weigeren de hypotheek gewoon.
Tink89 schreef:Mijn moeder heeft zelf niet veel. Mijn pa wel, maar die heb ik al heel lang niet gezien. Z'n inkomen telt wel mee, ondanks dat ik bij DUO aangevraagd heb het buiten beschouwing te laten. En dan sta je dus met je rug tegen de muur. Basisbeurs, maar geen cent van m'n ouders. Dus dan maar werken en lenen. Nu heb ik een veel, veel leuker salaris dan mijn moeder en ik neem haar dan ook op geen enkele manier kwalijk dat ik heb moeten lenen. Ook al had ze misschien wel € 50 per maand kunnen missen. Die € 600 per jaar maken op de totale schuld namelijk echt het verschil niet.
Nu betaal ik inkomensafhankelijk terug, in het begin was dat € 100 per maand ofzo, nu ruim € 200. Prima, kan ik missen. En dat komt dan weer door die studie. Het is wat mij betreft een investering in jezelf en ik was dan ook niet van plan om klakkeloos de complete studies en bijkomende kosten van mijn beide kinderen te gaan betalen.
_San87_ schreef:janderegelaa schreef:Tot nu toe is de Hypotheker volgens mij de enige die je verplicht inzage te geven in DUO. Dus daar niet heengaan…
Studieschuld verzwijgen kan niet meer. Of ja, kan wel, maar ze zien een weigering tot inzage als 'ja ik heb een studieschuld' en weigeren de hypotheek gewoon.
Tiggs schreef:Ze stellen voor zover ik weet altijd de vraag of je 'andere maandelijkse verplichtingen' hebt. Dus met een studieschuld moet je daar ja op antwoorden, ook als niet expliciet het woord studieschuld genoemd is.
janderegelaa schreef:_San87_ schreef:
Jawel, dat kan prima verzwegen worden. Veel hypotheekverstrekkers begrijpen heel goed dat ze veel meer hypotheken af kunnen sluiten als ze er niet naar vragen. En die paar tientjes per maand die een studieschuld kost doet geen pijn op je hypotheek.
janderegelaa schreef:Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.
BaileyMix schreef:janderegelaa schreef:Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.
Ze kunnen het tegenwoordig opvragen rechtstreeks bij DUO. Daar moet je wel toestemming voor geven, maar geen toestemming is ook geen hypotheek. Je bent ook het wettelijk verplicht om het op te geven, dus nogal een risico als je het toch op één of andere manier verzwijgt.
Dat er hypotheekverstrekkers zijn die het niet zo nauw nemen met de regeltjes kan natuurlijk, maar dat is niet gangbaar.
BaileyMix schreef:janderegelaa schreef:Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.
Ze kunnen het tegenwoordig opvragen rechtstreeks bij DUO. Daar moet je wel toestemming voor geven, maar geen toestemming is ook geen hypotheek. Je bent ook het wettelijk verplicht om het op te geven, dus nogal een risico als je het toch op één of andere manier verzwijgt.
Dat er hypotheekverstrekkers zijn die het niet zo nauw nemen met de regeltjes kan natuurlijk, maar dat is niet gangbaar.
janderegelaa schreef:Tiggs schreef:Ze stellen voor zover ik weet altijd de vraag of je 'andere maandelijkse verplichtingen' hebt. Dus met een studieschuld moet je daar ja op antwoorden, ook als niet expliciet het woord studieschuld genoemd is.
Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.
Snadrem schreef:Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.