Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Re: Studieschuld wel of niet nu al afbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 18:21

Hier ook voor zo min mogelijk aflossen.
Ik spaar het liever zelf op, zodat ik een groot bedrag ineenkeer kan aflossen, mocht ik dat willen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:56

Isabel schreef:
Ik zou zo min mogelijk aflossen. Je schuld wordt relatief kleiner door de inflatie. Je inkomen stijgt maar je schuld blijft gelijk. Daarnaast maakt het niet uit hoeveel je afgelost hebt; bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar de schuld waarmee je begon. Dus tenzij je je hele schuld in 1 keer af kan lossen, heeft het geen enkele meerwaarde om eerder te beginnen met aflossen.

Maar geldt dat dan ook nog als er rente over je schuld heenkomt?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 19:57

little_birdy schreef:
Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.

Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig

Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen

Je begrijpt het inderdaad wederom verkeerd, dus misschien kan je dan beter je reactie - of toch minstens je oordelen - voor je houden. Hier heeft niemand iets aan :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:04

Tot nu toe is de Hypotheker volgens mij de enige die je verplicht inzage te geven in DUO. Dus daar niet heengaan…

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:08

janderegelaa schreef:
Tot nu toe is de Hypotheker volgens mij de enige die je verplicht inzage te geven in DUO. Dus daar niet heengaan…

Studieschuld verzwijgen kan niet meer. Of ja, kan wel, maar ze zien een weigering tot inzage als 'ja ik heb een studieschuld' en weigeren de hypotheek gewoon.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:24

Snadrem schreef:
Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.

Bij mij is het toevallig andersom. Bedrag in mindering is minder dan mijn totale schuld.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:27

BaileyMix schreef:
little_birdy schreef:
Ik ben inderdaad niet helemaal op de hoogte en ga uit van wat ik teruglees op bokt,
Ik vind het “diefstal” als er uiteindelijk willens en wetens niet terugbetaald word.
Uiteraard gun ik het iedereen om dmv een lening lekker te kunnen studeren !
En vind ook zeker dat dat goed is.

Mijn reactie klopt dus schijnbaar niet helemaal.
Ik ben dus team altijd zo snel mogelijk je schulden aflossen iig

Ik begrijp dus dat je hem inderdaad altijd helemaal moet aflossen in tegenstelling wat andere zeggen

Je begrijpt het inderdaad wederom verkeerd, dus misschien kan je dan beter je reactie - of toch minstens je oordelen - voor je houden. Hier heeft niemand iets aan :)

En hier heeft ook niemand wat aan :).

Gelukkig zijn er andere wat vriendelijkere bokkers die het even uitgelegd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:49

BaileyMix schreef:
Isabel schreef:
Ik zou zo min mogelijk aflossen. Je schuld wordt relatief kleiner door de inflatie. Je inkomen stijgt maar je schuld blijft gelijk. Daarnaast maakt het niet uit hoeveel je afgelost hebt; bij het afsluiten van een hypotheek wordt gekeken naar de schuld waarmee je begon. Dus tenzij je je hele schuld in 1 keer af kan lossen, heeft het geen enkele meerwaarde om eerder te beginnen met aflossen.

Maar geldt dat dan ook nog als er rente over je schuld heenkomt?

Volgens mij is zelfs het hoogste rentetarief van DUO minder dan de inflatie .

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:53

Frummels schreef:
Vanaf 1 januari 2023 wordt er niet meer naar de oorspronkelijke schuld gekeken, maar naar de actuele schuld. Dus dan zou voortijdig een deel aflossen wel degelijk interessant kunnen zijn. Je kunt in een berekentool uitrekenen of het veel verschil maakt als je een deel eerder zou aflossen.

Oh dat is fijn! Ik heb al een huis (en een studieschuld), maar dan heb ik wat minder haast met aflossen (op dit moment nog 0% rente en de schuld wordt kwijtgescholden bij overlijden). Hoewel ik 'm eigenlijk voor het einde van 2025 kwijt wil zijn, want dan eindigt mijn rentevastperiode.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 20:54

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Studieschuld verzwijgen kan niet meer. Of ja, kan wel, maar ze zien een weigering tot inzage als 'ja ik heb een studieschuld' en weigeren de hypotheek gewoon.

Jawel, dat kan prima verzwegen worden. Veel hypotheekverstrekkers begrijpen heel goed dat ze veel meer hypotheken af kunnen sluiten als ze er niet naar vragen. En die paar tientjes per maand die een studieschuld kost doet geen pijn op je hypotheek.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:01

Tink89 schreef:
Mijn moeder heeft zelf niet veel. Mijn pa wel, maar die heb ik al heel lang niet gezien. Z'n inkomen telt wel mee, ondanks dat ik bij DUO aangevraagd heb het buiten beschouwing te laten. En dan sta je dus met je rug tegen de muur. Basisbeurs, maar geen cent van m'n ouders. Dus dan maar werken en lenen. Nu heb ik een veel, veel leuker salaris dan mijn moeder en ik neem haar dan ook op geen enkele manier kwalijk dat ik heb moeten lenen. Ook al had ze misschien wel € 50 per maand kunnen missen. Die € 600 per jaar maken op de totale schuld namelijk echt het verschil niet.

Nu betaal ik inkomensafhankelijk terug, in het begin was dat € 100 per maand ofzo, nu ruim € 200. Prima, kan ik missen. En dat komt dan weer door die studie. Het is wat mij betreft een investering in jezelf en ik was dan ook niet van plan om klakkeloos de complete studies en bijkomende kosten van mijn beide kinderen te gaan betalen.

Mee eens. Wij hadden het vroeger niet breed en ik kan de aflossing makkelijk missen. Dus ik ben blij dat mijn ouders niet krom hebben gelegen voor mijn studie.
Ik zie een studieschuld als een hypotheek: een investering. Alleen dan met veel gunstiger voorwaarden.

Ik snap trouwens de mensen niet die zeggen dat de schuld vroeger niet meetelde. Ik heb van 2003 t/m 2010 gestudeerd en toen was het in ieder geval al zo.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:02

Zeker waar wat Jan de Regelaar zegt. Ik maak ook via mijn vak (belastingadviseur) mee dat hypotheekadviseurs juist er zelf mee komen om de studieschuld niet op te geven. Nou prima, als mensen dan wel de beoogde woning kunnen kopen. Uiteraard als de lasten daarvoor te dragen zijn.

En uiteraard telde die schuld vroeger ook mee. Alleen toen gingen banken en hypotheekverstrekkers er zelf veel soepeler mee om. Nu moeten ze aan allerlei voorwaarden van allerlei instanties voldoen, vandaar dat ze hier zelf strenger in zijn geworden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:04

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Ik had mijn studieschuld volledig afbetaald voor mijn aanvraag (er stond niet zoveel meer), en er is nooit naar gevraagd :') Heb er zelf nog naar gevraagd, toen was het antwoord "ok upload maar" en vervolgens is het nooit doorgezet naar de hypotheekverstrekker. Maakte bij mij effectief niet uit natuurlijk. Vriendin had bij dezelfde verstrekker soortgelijke ervaring, alleen had zij nog wel een studieschuld.

Nou ja, wat hierboven ook gezegd wordt dus. Ik snap het wel. Je maandelijkse aflossing, en wat je dus nog kunt dragen aan hypotheek, staat vaak helemaal niet in verhouding tot de (oorspronkelijke) schuld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:07

Ze stellen voor zover ik weet altijd de vraag of je 'andere maandelijkse verplichtingen' hebt. Dus met een studieschuld moet je daar ja op antwoorden, ook als niet expliciet het woord studieschuld genoemd is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:17

Tiggs schreef:
Ze stellen voor zover ik weet altijd de vraag of je 'andere maandelijkse verplichtingen' hebt. Dus met een studieschuld moet je daar ja op antwoorden, ook als niet expliciet het woord studieschuld genoemd is.

Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 17-01-23 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:19

janderegelaa schreef:
_San87_ schreef:

Jawel, dat kan prima verzwegen worden. Veel hypotheekverstrekkers begrijpen heel goed dat ze veel meer hypotheken af kunnen sluiten als ze er niet naar vragen. En die paar tientjes per maand die een studieschuld kost doet geen pijn op je hypotheek.

Ok.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:28

Ik heb recent een hypotheek afgesloten en no way dat de studieschuld verzwegen kon worden :). Dat wordt allemaal gecheckt. Heb je een studieschuld? Nee. Mogen we dat verifiëren? Nee.

Hoe stom denk je dat een hypotheekverstrekker is?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:29

janderegelaa schreef:
Ze moeten het vragen maar ze controleren het niet. En dat kan ook niet want het staat niet in het BKR.

Ze kunnen het tegenwoordig opvragen rechtstreeks bij DUO. Daar moet je wel toestemming voor geven, maar geen toestemming is ook geen hypotheek. Je bent ook het wettelijk verplicht om het op te geven, dus nogal een risico als je het toch op één of andere manier verzwijgt.

Dat er hypotheekverstrekkers zijn die het niet zo nauw nemen met de regeltjes kan natuurlijk, maar dat is niet gangbaar.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:30

BaileyMix schreef:
janderegelaa schreef:

Ze kunnen het tegenwoordig opvragen rechtstreeks bij DUO. Daar moet je wel toestemming voor geven, maar geen toestemming is ook geen hypotheek. Je bent ook het wettelijk verplicht om het op te geven, dus nogal een risico als je het toch op één of andere manier verzwijgt.

Dat er hypotheekverstrekkers zijn die het niet zo nauw nemen met de regeltjes kan natuurlijk, maar dat is niet gangbaar.

En NHG valt weg als je je studieschuld verzwijgt.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:34

BaileyMix schreef:
janderegelaa schreef:

De hypotheker is de enige die het verplicht bij mijn weten. En ik heb het zelf ervaren. En ik denk dat als jij gewoon netjes de hypotheek aflost er echt helemaal niets aan de hand is. En als je niet aan je verplichtingen kan voldoen door de studieschuld dan hadden ze je sowieo geen hypotheek moeten geven.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 21:59

Ik ken ook meerdere mensen die recent een huis gekocht hebben en het wel verzwegen hebben. Slim vind ik het niet, maar het is hen wel gelukt dus.
Zelf heb ik via de hypotheker een hypotheek afgesloten en moest ik wel bewijs via duo aanleveren, maar ik heb hem afgelost vlak voor de daadwerkelijke hypotheekaanvraag. Ik viel onder het oude stelsel dus telde mijn schuld dubbel mee. Met studieschuld had ik ook nog wel kunnen kopen, met weinig speling, maar nu wist ik zeker dat ik sterk stond bij de aanvraag.
Wat je bvb ook nog kunt doen om een hoger bedrag te kunnen krijgen is je werkgever vragen om je verwachte loonsverhoging op papier te zetten. Deze is volgens mij een half jaar geldig.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:11

janderegelaa schreef:
Tiggs schreef:

Ja goed, maar komen ze er op een of andere manier wel achter dan kunnen ze je schuld in 1x opeisen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 22:35

Dat doen ze echt niet als jij gewoon betaald en hóe moeten ze erachter komen?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:56

Snadrem schreef:
Het is niet zo dat het bedrag van je studieschuld het bedrag is dat in mindering wordt gebracht op je hypotheek. Mijn ervaring is dat het een veelvoud er van is. Dus wat dat betreft gaat de rekensom niet echt op, maar ik snap het punt dat je probeert te maken.

In het nieuwe stelsel is het zo dat de studieschuld minder zwaar weegt. Voorbeeld: 0 euro schuld, inkomen 40k/jaar geeft een mogelijke hypotheek van 165k. Voeg je 40k schuld toe, kan je nog 137k lenen. Er is dus slechts 28k van de maximale hypotheek afgegaan, in plaats van de 40 die je zou verwachten.

M.a.w. zit je in het nieuwe stelsel, dan is versneld aflossen waarschijnlijk niet gunstig.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 11:10

Iedereen bedankt voor het reageren. Naar aanleiding van dit topic en van gesprek thuis erover heb ik besloten om nu nog niks te doen, maar elke maand wel al geld apart te zetten hiervoor en waar nodig kan ik dan tzt in een keer een groter bedrag aflossen. Verder ga ik dan gewoon aflossen zodra ik dit ook moet. Ik ga in ieder geval mijn best doen om de schuld afgelost te hebben voor eind december 2026 zodat ik geen rente hoef te betalen hierover.

Ik ben ook blij om te horen dat het allemaal wat minder zwaar mee lijkt te gaan tellen.
Tegen de tijd dat we toe zijn aan het kopen van een huis ga ik nav dit topic ook inderdaad eerst in gesprek met een financieel adviseur. Dus blij dat ik toch dit topic geopend heb.