Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:14

Jij bent echt een goudhaantje voor je werkgever, gut wat laat jij je gebruiken.
Wanneer jij een contract voor 16 uur hebt mag het volgens mij niet eens dat je minder ingepland wordt en zo weer op 0 overuren komt.
Je geeft aan dat je helemaal geen behoefte hebt aan meer uren bij dit bedrijf maar zou toch nog eens goed rond gaan kijken. Op dit moment zijn er mogelijkheden genoeg en zou ik het wel weten.

ClaudiaHS

Re: Opstellen brief werkgever ivm 2de baan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:16

Bigone in mijn contract staat, even simpel omschreven: contract à 16 uur, mag 4 uur minder, of 4 uur meer zijn dan vastgestelde uren.
Ze mag mij dus wekelijks 4 u minder inplannen. En ja, zo gaan mijn overuren dus foetsie.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:22

ClaudiaHS schreef:
Vooral dit dikgedrukte gedeelte heb ik al zoo vaak de discussie over gehad.
Laatst nog.. ik moest ma, di, do werken.
Kreeg ineens een appje, ja je bent dinsdag vrij en ipv daarvan moet je woensdag werken ivm een andere levering.
Heb terug gestuurd, ik moet niks en heb woensdag al een afspraak.
(Ik ben namelijk al 15 jaar vrij op de woensdag, in overleg met mijn vorige leidinggevende. Bij een echte calamiteit kan het uiteraard netjes gevraagd worden of ik wil en kan )

Toen ik dus de volgende dag op het werk kwam kreeg ik direct een preek.
'Moet ik alles met jou overleggen ofzo? Dat ga ik niet doen, als dat je niet zint dan kan ik jou niet gebruiken"
_O- grapjas.

Ik heb dit al vaker met verbazing gelezen dat werkgevers bij een contract van x-aantal uur eisen dat je wel 40 uur per week beschikbaar bent :( en dan ook nog een arrogante werkgever/manager die ook zo reageert als jij omschrijft. Echt nooit dat ik daar mee akkoord zou gaan. En zeker in deze tijd kunnen ze dat helemaal niet meer maken. Ik lees hier vaak dat mensen meer uren willen werken, maar dat dit niet kan bij een werkgever, maar wel overal een personeelstekort...

Je hebt niets aan mijn reactie :Y) , maar hopelijk voor jou een extra bevestiging dat dit niet normaal is

edit, dat ze je volgens contract ook nog 4 uur per week minder mogen inplannen vind ik helemaal schandalig. Jij geeft aan minder afhankelijk van je salaris te zijn, maar er zullen heel veel mensen zijn die elke cent hard nodig hebben

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:28

Malle_meid schreef:
ClaudiaHS schreef:
Vooral dit dikgedrukte gedeelte heb ik al zoo vaak de discussie over gehad.
Laatst nog.. ik moest ma, di, do werken.
Kreeg ineens een appje, ja je bent dinsdag vrij en ipv daarvan moet je woensdag werken ivm een andere levering.
Heb terug gestuurd, ik moet niks en heb woensdag al een afspraak.
(Ik ben namelijk al 15 jaar vrij op de woensdag, in overleg met mijn vorige leidinggevende. Bij een echte calamiteit kan het uiteraard netjes gevraagd worden of ik wil en kan )

'Moet ik alles met jou overleggen ofzo? Dat ga ik niet doen, als dat je niet zint dan kan ik jou niet gebruiken"
_O- grapjas.

Ik heb dit al vaker met verbazing gelezen dat werkgevers bij een contract van x-aantal uur eisen dat je wel 40 uur per week beschikbaar bent :( en dan ook nog een arrogante werkgever/manager die ook zo reageert als jij omschrijft. Echt nooit dat ik daar mee akkoord zou gaan. En zeker in deze tijd kunnen ze dat helemaal niet meer maken. Ik lees hier vaak dat mensen meer uren willen werken, maar dat dit niet kan bij een werkgever, maar wel overal een personeelstekort...

Je hebt niets aan mijn reactie :Y) , maar hopelijk voor jou een extra bevestiging dat dit niet normaal is

edit, dat ze je volgens contract ook nog 4 uur per week minder mogen inplannen vind ik helemaal schandalig. Jij geeft aan minder afhankelijk van je salaris te zijn, maar er zullen heel veel mensen zijn die elke cent hard nodig hebben

Ik wil hier mijn mening over geven, maar dat doe ik niet openbaar <<)
Ben het wel met je eens hoor.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 14-07-22 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:28

ClaudiaHS schreef:
Bigone in mijn contract staat, even simpel omschreven: contract à 16 uur, mag 4 uur minder, of 4 uur meer zijn dan vastgestelde uren.
Ze mag mij dus wekelijks 4 u minder inplannen. En ja, zo gaan mijn overuren dus foetsie.

Dat kunnen ze wel in je contract zetten, maar dat mag helemaal niet.
Of ja, ze mogen je minder inplannen, als ze die 16uur maar betalen, en dat mogen ze niet opvullen met vakantieuren of overuren.

Of werk je in de zorg en is het een gemiddelde uren contract? (Omdat dat zeg maar flexibel werk is heb je daar altijd een gemiddeld contract, maar zelfs daar zitten eisen aan de roostering)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:30

https://www.nlarbeidsinspectie.nl/neder ... boetes-atw

Kan je werkgever een boete voor krijgen, je bent beschermd als werknemer door die wet. Snap dat er verschil is tussen je recht hebben en krijgen, maar dit klinkt echt behoorlijk scheef.

Wel goed nieuws dat nevenwerkzaamheden toegestaan worden tenzij … etc! Dat werd tijd.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:31

Ooh maar Vero, ik krijg ook gewoon 16u betaald hoor.
Maar ik had vorige maand zeg maar 40 overuren staan.
Ik wilde er 25-30 uit laten betalen.
Mocht niet kreeg er maar 15 uitbetaald.
De overige 25 zie ik nu dus hard zakken omdat ik constant minder ingepland wordt.
Ene week 10 uur, dan weer 12 uur, dan weer een keer 16u.
Dan is de helft op vakantie en mag ik 24-30 u op komen draven. En de weken daarna wordt ik weer minder ingepland. En dan zijn de overuurtjes weer :evaw:

En als ik er dan wat van zeg, dat het MIJN uren zijn waar IK voor heb gewerk, zeggen ze, ja volgens je contract mag ik je 4u minder inplannen als ik je niet nodig ben dus jammerrrrr.
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 14-07-22 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:34

ClaudiaHS schreef:
De overige 25 zie ik nu dus hard zakken omdat ik constant minder ingepland wordt.
Dan is de helft op vakantie en mag ik 24-30 u op komen draven. En de weken daarna wordt ik weer minder ingepland. En dan zijn de overuurtjes weer :evaw:

Dat zeg ik, en dat mag dus niet. Ze mogen niet je overuren aftrekken als ze je zelf niet inplannen :n

Ze moeten je 16u betalen, en je overuren laten staan, die zijn van jou. Die mag je laten uitbetalen of zelf opnemen, maar niet gedwongen.

Onder welke CAO werk je?

Ik vind dit echt een hele gekke gang van zaken. Dat je het daar al 20 jaar volhoud…

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:35

ClaudiaHS schreef:

Ik zou dan denken dat dat precies het soort afspraken is waar de CAO het over heeft bij de afspraken die in 3.a. genoemd worden. Die woensdag is al vrij, en er kan gevraagd worden of je dat in overleg wilt veranderen, maar dat kan niet zomaar eenzijdig uitgevaardigd worden.

Citaat:

Dat geeft wel aan hoeveel respect ze hebben voor jou als medewerker, vrij weinig. (En ze snijden daarmee uiteindelijk zichzelf in hun vingers... maar jij wordt er ook de dupe van helaas.)

Citaat:
Edit: Shadow, volgens mijn CAO kan ik dus 8u vast laten leggen als vaste werkdag?
'Probleem' is, ik werk dus maar halve dagen. Of de ochtend, of de middag. Zelden een avond (tot 20.00) en zelden een hele dag.
Werktijden zijn van 7u-13u, of van 13u-17u, heel soms van 13u-20u of een hele dag van 7u/8u-17u.

Ik zou zeggen (maar ik ben dus geen deskundige), in principe wel maar als het gebruikelijk is dat je geen hele dagen werkt, dan kan een ander rooster misschien ook vastgelegd worden, dus 2 diensten. Waar het in elk geval om gaat is dat het niet zomaar een hoge hoed is waar de werkgever naar believen wat uittovert.
Maar de vraag is denk ik ook wat jij een goede indeling zou vinden. Wat zou jij het liefst werken voor vast? En welk deel zou je bv makkelijk kunnen varieren? Stel bv maandag en dinsdag 7:00-13:00 en dan 1 latere dienst op donderdag of vrijdag? Of iets wat de ene week is en de andere week niet? Het gaat er niet per se om wat minimaal verplicht is, maar ook, wat zou voor jou werken als vaste basis en wat zou je als vrije ruimte willen? Als je dat duidelijker hebt kun je dat ook helderder vragen.

Die diensten van 7u-17u zou ik trouwens ook nog eens onder de loep nemen, de CAO zegt 9 uur, en ik vraag me af of je dat dan mag oprekken tot 10u met pauzetijd. Ik zou geneigd zijn daar niet meer mee akkoord te gaan, veel te lang.

Citaat:
Edit: lid worden van een bond? Ik weet niet, zal dat helpen, ik zie er heel veel. Welke dan?

CNV of FNV zijn de voornaamste smaken geloof ik, en dan degene die past bij jouw sector.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:36

@Vero,Aah oke, dat heb ik dus ook al een aantal keer gezegd, dat dat niet mag.
Maar dan verwijzen ze dus weer naar mijn contract waarin staat dat ze me 4u minder in mag plannen. En dat gaat dan gewoon van mijn overuren af.

Shadow, omdat dat stukje over vastgelegde tijd, icm mijn werktijden me niet helemaal duidelijk is, weet ik niet of het verstandig is om daar over in discusssie te gaan. Omdat ik dus niet zeker weet waar ik recht op heb.
Ik heb trouwens 3 maand geleden aangegeven dat mijn man op ma en op woe op kantoor werkt. En ik dan smiddags thuis moet zijn voor de kinderen.
Antwoord: moest maar oppas gaan zoeken :') :')
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 14-07-22 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:36

verootjoo schreef:
Ze moeten je 16u betalen, en je overuren laten staan, die zijn van jou. Die mag je laten uitbetalen of zelf opnemen, maar niet gedwongen.

Hmmm, volgens mij zijn het meeruren, geen overuren, als je niet over de 40 uur komt. En die mogen wel verrekend worden voor zover ik weet, maar de manier waarop is echt ontstellend flauw.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:39

Shadow, ja dat is het het precies: ontzettend flauw.

Malle_meid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:41

ClaudiaHS schreef:

En als ik er dan wat van zeg, dat het MIJN uren zijn waar IK voor heb gewerk, zeggen ze, ja volgens je contract mag ik je 4u minder inplannen als ik je niet nodig ben dus jammerrrrr.

Dit vind ik dus echt SCHAN-DA-LIG!!! Zo ga je toch niet om met je personeel

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 20:43

Als je een 16 uren contract hebt per week moeten ze je gewoon (minimaal) 16 uur per week inplannen en uitbetalen. Lukt dat niet: hun probleem. Ze mogen je dan niet extra inplannen in de week erop om te compenseren. Zo werkt dat niet. Bij een 0 uren contract wel maar wat ik begrijp werk je er al zo lang dat die vlag niet meer op gaat. Nu weet ik niet onder welke Cao je werkt maar in veel, bij een vast contract, staat dat het rooster minimaal 2,3 of 4 weken van te voren moet worden opgesteld en extra uren altijd in overleg moeten gaan... Je nieuwe werkgever klinkt mij fijner qua afspraken dan de eerste.

Edit, heel veel nieuwe reacties. Als ze je vragen om overuren te maken in een week kun je van te voren afspreken: tijd voor tijd of overuren. Je hoeft niet akkoord te gaan voor tijd voor tijd en gewoon eisen; extra uren is extra loon.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 20:58

Afbeelding

Hier het stukje hoe ze me in mogen plannen qua uren.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:21

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:49

ClaudiaHS schreef:
[ [url=m/1HFAnt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier het stukje hoe ze me in mogen plannen qua uren.

Maar als ze je voor 12 uur inplannen mogen ze niet je overuren erbij doen om 16 uit te betalen, dan moeten ze die 12 uitbetalen. Tenzij je toestemming geeft om aan te vullen met overuren tot 16.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 21:50

Je brengt het wel zo luchtig ts maar echt, hoe kun je dit negatieve gedrag accepteren. Er lijken nogal wat nadelen te zijn, er wordt nauwelijks meegedacht, bah.
Ik weet niet in welke branche je werkzaam bent maar er is nog nooit zo’n tekort aan goede krachten geweest, doe er je voordeel mee. Zodat je op een plek komt waar je gewaardeerd word.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-22 21:53

Bigone, ben aan het rondkijken inderdaad.
Maar voor nu vind ik voor mn eigen gemoedsrust wel prettig dat ik nog een vaste baan heb.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-22 22:02

Je bent echt te goed :) . Denk dat veel werkgevers je met deze instelling wel willen hebben. Laat je zelf niet opbranden hierdoor hoor. Werk zat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 06:58

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Hmmm, volgens mij zijn het meeruren, geen overuren, als je niet over de 40 uur komt. En die mogen wel verrekend worden voor zover ik weet, maar de manier waarop is echt ontstellend flauw.

Nee binnen de uren van je contract. Dus gemiddeld 16, uitloop tussen 12 en 20.
TS wordt regelmatig tussen 24 en 30 uur ingepland en dat moet uitbetaald worden, of tijd voor tijd, net wat je afspreekt.
In tijden dat je minder dan 12-16 wordt ingepland terwijl je geen vakantie of vrije uren hebt opgenomen mag dat niet verrekend worden met overuren.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 07:52

Heel veel meer werken dan mijn contract komt de laatste jaren niet heel veel meer voor hoor.
3 jaar geleden wel. Toen had ik ook 150 overuren :o .
Hele maand dec toen vrij gehad en 80 uur uitbetaald.
De de maand vrij is toen ook netjes in overleg gegaan.

Betreft het wegstrepen van meer/overuren.
Iedereen zegt wat anders, kan er niks van vinden in mijn CAO
Dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het mag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 08:05

Het is mij een raadsel waarom je hier werken blijft?

Vast contract zegt tegenwoordig echt niks meer. Plus je op veel plekken gewoon nu direct vast krijgt omdat ze geen mensen kunnen vinden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 10:03

Ik heb geen specifieke opleiding gevolgt.
Behalve intern tot assistent bedrijfleider.
Kan tot nu toe nog niet echt wat vinden wat me aanstaat en ook nog redelijk betaald.

Een kantoorbaan is niks voor mij.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 10:08

Ik kwam voor mezelf voorzichtig tot de conclusie dat je opties waarschijnlijk niet heel breed zouden zijn, TS.

Maar je hebt wel 20+ jaar aan werkervaring, aaneengesloten en bij dezelfde werkgever, dat zegt ook wel iets, en spreekt in je voordeel.